Hehe :D
Jag proveldade växthuskaminen här om dagen.
Den har också platta.
En tänd kamin i ett växthus med sittbänk och tomatplantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 3 till
  • Laddar…
Vad händer nu med Vattenfalls utbytta styrelse?
 
Lill72 Lill72 skrev:
Vad händer nu med Vattenfalls utbytta styrelse?
Antagligen ingenting om du frågar dem...de påstår ju att de inte påverkas av politiska beslut eller viljor.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Vad händer nu med Vattenfalls utbytta styrelse?
Tjära och fjädrar?
Kampanjledare åt MP2026?

;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Har en öppen spis som jag tidigare tänkt mest var en prydnad. Men i vinter kommer det nog inte vara en dum idé att elda i den.

Har ju dock inte förberett för detta och det mesta av veden i närområdet verkar vara slutsålt.

En polare har dock några självfallna träd (björkar) som ligger och som jag får om jag vill. Är det en dum idé att elda med dessa i år? De kanske har legat 3-5 år eller så, tror inte de är ruttna.

Har nyss köpt huset, så kaminen är sotad osv 2020.
 
Jonas Persson
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Har en öppen spis som jag tidigare tänkt mest var en prydnad. Men i vinter kommer det nog inte vara en dum idé att elda i den.

Har ju dock inte förberett för detta och det mesta av veden i närområdet verkar vara slutsålt.

En polare har dock några självfallna träd (björkar) som ligger och som jag får om jag vill. Är det en dum idé att elda med dessa i år? De kanske har legat 3-5 år eller så, tror inte de är ruttna.

Har nyss köpt huset, så kaminen är sotad osv 2020.
Allt går att elda med om det är torrt. Björk ruttnar gärna, men risken beror även på om de var fulla med sav på sommaren, eller torra på vintern när de rasade.

Men testa, även rutten ved brinner om den bara är torr. Samtidigt kanske det bara är kärnan i stammen som förstörts. Grenar brinner också.

Och som alltid, väkommen till forumet. Gillar ditt namn, var det det första lediga som fanns?:rofl:
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Allt går att elda med om det är torrt. Björk ruttnar gärna, men risken beror även på om de var fulla med sav på sommaren, eller torra på vintern när de rasade.

Men testa, även rutten ved brinner om den bara är torr. Samtidigt kanske det bara är kärnan i stammen som förstörts. Grenar brinner också.

Och som alltid, väkommen till forumet. Gillar ditt namn, var det det första lediga som fanns?:rofl:
Tack för svar! Då ska jag hugga upp en bit och testa. Jag har noll koll på detta, men hur ser man om ved är för blöt? Brinner det inte alls eller är det att det typ ryker mycket när man eldar det?

Haha tackar tackar! Ja, precis :rofl:
 
Jonas Persson
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Tack för svar! Då ska jag hugga upp en bit och testa. Jag har noll koll på detta, men hur ser man om ved är för blöt? Brinner det inte alls eller är det att det typ ryker mycket när man eldar det?

Haha tackar tackar! Ja, precis :rofl:
Den ska kännas torr och normalt är den enkel att tända. Den ska ta fyr utan tändvätska od. Det klassiska är att tända under vedträna. Men ett miljövänligare sätt är att tända små stickor ovanpå veden som är torr nog att antändas av eld ovanifrån. Detta går inte med sur ved. Googla på hur man tänder i en kamin.

Är den sur ryker det mer pga av att det bildas vattenånga. Inte bra då energin från elden förbrukas till att koka vatten istället för att ge en fullständig förbränning och värme.

Har den ruttnat ser stammen inte ut som vanligt trä och är porös eller mjuk. Träet har ofta en mörkare nyans. Om stockarna inte legat väldigt länge så borde de var ok ytterst och bara vara ruttna i mitten, eller helt ok. Tänk ihålig trästam från valfri Disneyfilm.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV
  • Laddar…
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Har en öppen spis som jag tidigare tänkt mest var en prydnad. Men i vinter kommer det nog inte vara en dum idé att elda i den.

Har ju dock inte förberett för detta och det mesta av veden i närområdet verkar vara slutsålt.

En polare har dock några självfallna träd (björkar) som ligger och som jag får om jag vill. Är det en dum idé att elda med dessa i år? De kanske har legat 3-5 år eller så, tror inte de är ruttna.

Har nyss köpt huset, så kaminen är sotad osv 2020.
Försök få tag i en insats till varje pris om du vill ha värme.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
En öpp
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Har en öppen spis som jag tidigare tänkt mest var en prydnad. Men i vinter kommer det nog inte vara en dum idé att elda i den.

Har ju dock inte förberett för detta och det mesta av veden i närområdet verkar vara slutsålt.

En polare har dock några självfallna träd (björkar) som ligger och som jag får om jag vill. Är det en dum idé att elda med dessa i år? De kanske har legat 3-5 år eller så, tror inte de är ruttna.

Har nyss köpt huset, så kaminen är sotad osv 2020.
En öppenspis ger väldigt dåligt med värme. Skaffa en insats om du vill ha nytta av den. En björk som legat ute i 5år skulle jag klassa som obrännbar. Även om den är i ett bättre skick än jag tror så är den inte lämplig att elda utan att den fått torka.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
hur ser man om ved är för blöt?
Du kan köpa en fuktmätareför en hundralapp på typ Biltema. En sån man använder för att kolla om träet är torrt för att måla på. Under 18% brinner bra. Ytan på en stam säger inte så mycket, men när du har kapat kan du mäta i mitten.

Eller gör som jag, jag var först skeptisk till fuktmätaren så jag kapade ett stycke, klöv det till ett vedträ, vägde det och lade sedan in det i ugnen 100 C i 24h. Sen vägde jag det efteråt. ;)
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV
  • Laddar…
Jonas Persson
Bra kommentar.

Menar du öppen spis, kakelugn eller braskamin

En öppen spis är bara vacker att se på, 90% av värmen går upp genom skorstenen till ingen nytta. En öppen spis är en eldstad utan luckor så att elden är helt åtkomlig och det regnar rakt ner om det inte sitter en plåt på skorstenen.
Öppen spis med brinnande eld i ett vitt rum, med vedkorg bredvid.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
D Daniel 109 skrev:
En öpp

En öppenspis ger väldigt dåligt med värme. Skaffa en insats om du vill ha nytta av den. En björk som legat ute i 5år skulle jag klassa som obrännbar. Även om den är i ett bättre skick än jag tror så är den inte lämplig att elda utan att den fått torka.
All ved måste vara torr innan den eldas. Är den rutten innehåller den inte lika mycket energi och brinner upp snabbare. Dålig ved mao, men bättre än inget.
 
  • Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV
  • Laddar…
Tack för bra kommentarer alla! Några svar nedan.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bra kommentar.

Menar du öppen spis, kakelugn eller braskamin

En öppen spis är bara vacker att se på, 90% av värmen går upp genom skorstenen till ingen nytta. En öppen spis är en eldstad utan luckor så att elden är helt åtkomlig och det regnar rakt ner om det inte sitter en plåt på skorstenen.
[bild]
Det finns två st. Bottenvåningen är suterräng, där sitter en öppen spis:
En öppen spis i suterräng med dekorativa föremål på hyllan ovanför och en jacka framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan på övervåningen sitter en braskamin (tror jag man kallar det):
Öppen spis i suterräng med svart stenomfattning och synligt brännved till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr är det ju ofta någon grad kallare på nedervåningen så hade helst eldat där. Men kanske ger mest att elda på övervåningen ändå då.


martin43 martin43 skrev:
Du kan köpa en fuktmätareför en hundralapp på typ Biltema. En sån man använder för att kolla om träet är torrt för att måla på. Under 18% brinner bra. Ytan på en stam säger inte så mycket, men när du har kapat kan du mäta i mitten.

Eller gör som jag, jag var först skeptisk till fuktmätaren så jag kapade ett stycke, klöv det till ett vedträ, vägde det och lade sedan in det i ugnen 100 C i 24h. Sen vägde jag det efteråt. ;)
Smart det ska jag testa båda två! Får man fler dagar som idag med "låga" elpriser har man ju kanske råd att köra ugnen i 24h också :rofl:
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Tack för bra kommentarer alla! Några svar nedan.



Det finns två st. Bottenvåningen är suterräng, där sitter en öppen spis:
[bild]

Sedan på övervåningen sitter en braskamin (tror jag man kallar det):
[bild]

Tyvärr är det ju ofta någon grad kallare på nedervåningen så hade helst eldat där. Men kanske ger mest att elda på övervåningen ändå då.




Smart det ska jag testa båda två! Får man fler dagar som idag med "låga" elpriser har man ju kanske råd att köra ugnen i 24h också :rofl:
Det är inte frågan om "ger mest" här, det är snarare "ger inget alls" mot "ger ett tillskott"..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.