Status
Tråden går ej att kommentera.
MathiasS MathiasS skrev:
Kö hit och kuvert dit. Den riktiga frågan är varför vi inte kan rösta digitalt i Sverige.
Jag tycker denna förklarar det ganska bra:

Även om man skulle kunna hitta på ett 100% säkert, konfidentiellt men samtidigt transparent och genomlysningsbart system för att rösta (det kan man inte), så skulle ett digitalt system ta bort saker som garantier att ingen står bakom dig och påverkar din röst genom t.ex. hot eller mutor. Bara det räcker som argument, tycker jag. Men lägger man till de tekniska svårigheterna så blir det ännu mer självklart.
 
  • Gilla
munge och 10 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Kö hit och kuvert dit. Den riktiga frågan är varför vi inte kan rösta digitalt i Sverige.
Det är än väldigt dålig ide. Alldeles för osäkert.
 
  • Gilla
Fwooper och 4 till
  • Laddar…
Fick enbart hem valsedlar från socialdemokraterna.
Däremot kom det "valfläsk" från samtliga partier.

SD:s fläsk va det enda som låg gömt i vi i villa magasinet
 
F Fideliox skrev:
Varför har man ens separata bås? Kunde inte valsedlarna ligga i samma bås där man lägger dem i kuveret?
För de små rackarna fanns redan gissar jag på, men helt klart en bättre lösning.
Bara klistret på kuverten kvar som ska fixas till tejp eller klister som inte smakar apa, för mig var det nog förslutningen som tog den längsta tiden vid min förtidsröstning pga halvtorr fuktkudde
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja så gjorde jag förr, tog fler valsedlar än jag behövde. Tanken är dock att man vill minska risken att någon köper röster eller styr vad någon annan ska rösta på. Om jag ville köpa någons röst eller tvinga någon att rösta på ett visst sätt så skulle jag reagera om personen plockade på sig valsedlar från andra partier.
Det blir svårare för mig att kontrollera med det nya systemet. Det är iallafall tanken som jag förstår det.
Låter otroligt långsökt tycker jag...
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är än väldigt dålig ide. Alldeles för osäkert.
Det är inte osäkert bara för att inte du vet hur man bygger ett säkert system.

Man har röstat digitalt i Estland i snart 20 år utan någon större dramatik.
 
Även om man fixar tekniken helt tillförlitligt så har digital röstning klara nackdelar.

Dels ska människor lita på systemet. Det är mycket lättare att så tvivel om att ett digitalt system manipuleras.

Dels valhemligheten, det är mycket lättare att pressa någon att göra ett var om det kan ske var som helst. Det kan vara en partner som har starka åsikter, politiker i en valstuga som tjatar till sig en röst, kompisgängets grupptryck, öppnar för köp av röster, eller ren utpressning.

Jag ser det inte som att det är de tekniska problemen med säkerheten som är den stora nackdelen.

Men årets långa köer tycks ju har sänkt valdeltagandet. Det är absolut inte bra. Det här valet kommer säkerligen att få en del kritik på den punkten. Både hur valsedlar var tillgängliga och struliga kuvert var orsak till långa köer. Det måste lösas till nästa val. Målet måste vara att det ska vara smidigt att röste.
 
  • Gilla
Fwooper och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte osäkert bara för att inte du vet hur man bygger ett säkert system.

Man har röstat digitalt i Estland i snart 20 år utan någon större dramatik.
Kolla gärna videon ovan. Vet du hur man bygger ett säkert system så får du gärna förklara!
 
Ja lite större och fler bås och valsedlar i båsen vore väl enklare.
Man behöver ju inte klistra igen utan det räcker med att vika igen kuvertet.
Man ser ju att ingen kikar i det medans dom kollar röstsedeln och stoppar i rätt urna.
 
B Bamboozled skrev:
Kolla gärna videon ovan. Vet du hur man bygger ett säkert system så får du gärna förklara!
Nej, det är inte mitt jobb att förklara. Åk till Estland och se hur de gjort om du är jätteintresserad.

Varken nuvarande eller ett digitalt system kommer vara utan brister och risker. Vi gör *allt* annat via digitala signaturer och det är dags att göra det samma vid val.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det är inte mitt jobb att förklara. Åk till Estland och se hur de gjort om du är jätteintresserad.

Varken nuvarande eller ett digitalt system kommer vara utan brister och risker. Vi gör *allt* annat via digitala signaturer och det är dags att göra det samma vid val.
Om man förespråkar ett digitalt valsystem så tycker jag nog att man får ha ganska bra argument för det. Estlands system är gammalt (igen, kolla videon om du inte gjort det) och utsätts mig veterligen för ganska många attacker, som förväntat.

- Hur garanterar Estland att ingen hotas eller mutas till att rösta på ett visst sätt? Tänk valfri religiös sekt där alla tvingas hala fram mobilen och rösta under övervakning.
- Hur kan man som medborgare vara säker på att den enhet man röstar på inte är utsatt för påverkan, att mjukvaran man röstar med inte är utsatt, att trafiken till diverse servrar inte är påverkar eller avlyssnad, att systemet räknar röster korrekt, att korrekt mjukvara körs på alla system, att den är buggfri och att resultatet sen rapporteras korrekt?

Visst är det smidigt och säkert jättebra för valdeltagandet om alla sitter hemma och röstar, men det är på i så fall på bekostnad av att kunna lita på och förstå systemet.
 
  • Gilla
a.o.f och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dels valhemligheten, det är mycket lättare att pressa någon att göra ett var om det kan ske var som helst. Det kan vara en partner som har starka åsikter, politiker i en valstuga som tjatar till sig en röst, kompisgängets grupptryck, öppnar för köp av röster, eller ren utpressning
Är man bekymrad över påverkan heller hemligheten kan vi i ett första steg rösta digitalt i en vallokal, sedan när verkligheten har kommit i kapp lite fler medborgare så gör vi samma sak fast hemifrån istället.
 
  • Gilla
Lostmoose och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är man bekymrad över påverkan heller hemligheten kan vi i ett första steg rösta digitalt i en vallokal, sedan när verkligheten har kommit i kapp lite fler medborgare så gör vi samma sak fast hemifrån istället.
Vi har fortfarande precis alla tekniska problem kvar - hur litar vi på maskinen? Kika på kaoset och sårbarheterna i USAs röstningsmaskiner. Hur kan jag som röstare verifiera att maskinen räknar min röst korrekt? Att se att röstkuvertet stoppas ner i lådan är enkelt, och rösträkningen är som bekant transparent och möjlig beskåda för den som vill.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
B Bamboozled skrev:
Vi har fortfarande precis alla tekniska problem kvar - hur litar vi på maskinen? Kika på kaoset och sårbarheterna i USAs röstningsmaskiner. Hur kan jag som röstare verifiera att maskinen räknar min röst korrekt? Att se att röstkuvertet stoppas ner i lådan är enkelt, och rösträkningen är som bekant transparent och möjlig beskåda för den som vill.
Vi har gjort bankaffärer på internet i 25 år. Jag måste inte kunna förklara för dig hur man bygger det säkert för att få tycka att det är en bra ide. Banker utsätts konstant för intrångsförsök, precis som all annan verksamhet som har en uppkoppling mot internet. Det är inte ett skäl till att låta bli.

Att DIN röst räknas korrekt har du ingen aning om i dagens system så det blir ingen större skillnad där. Jag ser inga större hinder för att skapa en transparens i processen även om inmatningen av röster inte är ett kuvert.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
E
Jag tyckte det var bra med privata valsedelbås istället för att ha både personer framför och bakom som står och kikar på vad man tar.

Där jag röstade fanns det 2 bås + 4 gröna, borde ju naturligtvis vara samma antal av varje.
Ingen kö strax efter lunch, tog väl 4 min totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.