Bar idag in det sista av egenproducerad ved på tomten (Stockholms kommun) som torkat ute ett par år. Det växer så det knakar med ek, lönn, körsbär och hassel. Tyvärr inte så många björkar. Kl också lite nyhugget körsbärsträd. Får torka tills nästa år.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag har 2 äppelträd liggande sen 2018 i stora delar i kallförråd. Går detta att elda med i kakelugn? Daniel109 sa ja i annan tråd, nån annan som har nån tanke? :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har 2 äppelträd liggande sen 2018 i stora delar i kallförråd. Går detta att elda med i kakelugn? Daniel109 sa ja i annan tråd, nån annan som har nån tanke? :)
Klart det går att elda
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har 2 äppelträd liggande sen 2018 i stora delar i kallförråd. Går detta att elda med i kakelugn? Daniel109 sa ja i annan tråd, nån annan som har nån tanke? :)
ja så klart perfekt ved
 
Vi har ingen vedbrist. Men de tar över 3000 kr för 1 kubik. Normalpris här är 4-500 kr. Jag fick för 400 kr hemkört i maj-juni.
De som tar 3000 spänn ska även ha extrabetalt för transporten.

Så ska kolla med släkting med skog om man får köpa ett par stockar och klyva till sig själv och sälja för 500 kr kubiken för att inte de pengakåta ska lura folk =)
 
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Klart det går att elda
M maria01 skrev:
ja så klart perfekt ved
Läste att det kan bli "för varmt"...? Hur vet man det och vad kan hända då... Kakelugnen är ca 120 år gammal men får alltid beröm av sotaren för "bra drag". :p
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Läste att det kan bli "för varmt"...? Hur vet man det och vad kan hända då... Kakelugnen är ca 120 år gammal men får alltid beröm av sotaren för "bra drag". :p
jag hade äldre kakelugnar en det inga problem med en kakelugn ska man inte elda för mycket en då man ska bygga upp värmen sakta och då spelar inte nån roll vilket virke det är
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har 2 äppelträd liggande sen 2018 i stora delar i kallförråd. Går detta att elda med i kakelugn? Daniel109 sa ja i annan tråd, nån annan som har nån tanke? :)
Det går nog bra, äpple har högt brännvärde
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Bar idag in det sista av egenproducerad ved på tomten (Stockholms kommun) som torkat ute ett par år. Det växer så det knakar med ek, lönn, körsbär och hassel. Tyvärr inte så många björkar. Kl också lite nyhugget körsbärsträd. Får torka tills nästa år.
Jag tycker det låter som om du naturligt har en jättetrevlig bränsle mix, saknar du björken för nävern att tända i?
 
Jag skulle nog säga att det är mer ved snobbigt många vill ju bara elda med Björk ved men det går att elda med alla träslag om det är torrt.

själv elda jag med lastpallar och mycket brädor när jag hade kamin speciellt brädor går ju att få tag i grattis tog ofta hand om spill på brädgårdar och från byggen massa med fin värme från det

annars är spill olja ett alternativ på föra jobbet elda vi med olja från verkstan och det går att få gratis eller för nån flaska för ett fat
 
  • Haha
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag skulle nog säga att det är mer ved snobbigt många vill ju bara elda med Björk ved men det går att elda med alla träslag om det är torrt.

själv elda jag med lastpallar och mycket brädor när jag hade kamin speciellt brädor går ju att få tag i grattis tog ofta hand om spill på brädgårdar och från byggen massa med fin värme från det

annars är spill olja ett alternativ på föra jobbet elda vi med olja från verkstan och det går att få gratis eller för nån flaska för ett fat
Det är inte en vecka sedan du påstod att furu var dåligt att elda med, nu skriver du om eldning av lastpallar och spillolja.
 
  • Haha
  • Gilla
faf och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Vill man ha ved och saknar skog så finns olika alternativ. Antingen köper man färdigkluven, torr ved i god tid eller så fixar man stockar och klyver själv. Det går att köpa eller då håller man koll på Facebook, Blocket etc för att se när folk tagit ner träd och vill bli av med det. Så har jag gjort i flera år och det finns mycket att hämta. I år tog en granne ner omkring 10 hyfsat stora tallar och skänkte bort. Man får jobba själv och ligga ett år före eller två, inte komma någon månad innan säsongen.
 
  • Gilla
sir_daniel och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vill man ha ved och saknar skog så finns olika alternativ. Antingen köper man färdigkluven, torr ved i god tid eller så fixar man stockar och klyver själv. Det går att köpa eller då håller man koll på Facebook, Blocket etc för att se när folk tagit ner träd och vill bli av med det. Så har jag gjort i flera år och det finns mycket att hämta. I år tog en granne ner omkring 10 hyfsat stora tallar och skänkte bort. Man får jobba själv och ligga ett år före eller två, inte komma någon månad innan säsongen.
Det är inte fel att köpa nykluven färsk ved för nästa hösts behov nu heller
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är inte fel att köpa nykluven färsk ved för nästa hösts behov nu heller
Jo, det är det nog. Jag gissar att vedpriserna går ner igen i vår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.