Status
Tråden går ej att kommentera.
enannanman enannanman skrev:
Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Hur skulle det gå för Sverige om man tar bort moms och skatter på allt?

Företaget Sverige måste ju gå runt det med.
Bara en tanke
Nej. Det fungerar inte, man kan inte subventionera bort en bristsituation.
 
  • Gilla
Öjarp1 och 1 till
  • Laddar…
Hikkadu Hikkadu skrev:
Det tål att påtalas vilka som ligger bakom (MP) vår elkris här i Sverige, därför lade jag in denna YouTbbe video vid de tillfällen jag var inne och tittade på sidan. Tål att upprepas vilka som skapren av vår elkris.(MP)
Nu glömmer du vilka som stängt SE 4 'as bägge reaktorer, ett tungt ansvar för bristen på planerbar kraft i Skåne vilar på S, C och V.
 
  • Gilla
Öjarp1 och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det fungerar inte, man kan inte subventionera bort en bristsituation.
Fast det är ju ingen brist... i synnerhet inte i Sverige. Baltic cabe, svk och producenterna osv gör samma jobb som tidigare men får hutlöst mycket mer betalt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
För de som bundit sig så borde det inte bli några överraskningar. förutsatt att de kan räkna. med tanke på hur mycket det har pratats om elpriserna den senaste tiden så borde inte heller de som måste binda i dagarna.
Frågan är om de som valt rörligt pris insett vad det handlar om? Om man tror att det baseras på dagspriset så blir man lurad
 
De som tror att mer vindkraft är lösningen, har tyvärr fel. Vi har ett överskott redan idag... De dagar vinden blåser.

Jag funderar på jag vet jag läst det någonstans men de här som valt pris per timme kanske kan hjälpa mig
Jag funderar på vilka timmar som är dyrast och vad de kostar per timme.
 
B byabin skrev:
M var med i avregleringen, men varför inte ta med hela bilden? Läs gärna boken också!
Både boken och artikeln du länkar till är från 2007. Böckerna jag nämnde tidigare enligt listan nedan tar upp samma händelser men är uppdaterade till dags datum. Samma sak gäller artiklarna längre ner.


Angående avreglering startade faktiskt processen på tjänstemannanivå men självklart var det våra politiker som fattade besluten. Nedan ett par bra artiklar från DN och SvD som sammanfattar bakgrund, historik samt hur allt hänger i hop med marginalprissättning osv.

Grundorsaken till den dysfunktionella marknaden vi har idag är att våra tjänstemän missade/ignorerad att utföra en adekvat riskanalys precis som med Elmarknadsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/943 av den 5 juni 2019 om den inre marknaden för el) när det gäller Marginalprissättningsmodellen och uppdelning av Elområden. Mycket beror också på att EU saknar en gemensam energipolitik.

Saxat från SvD nedan:

"Marginalprissättningsmodellen fungerar. Men ingen har tänkt på att vi måste ha tillräcklig produktionskapacitet. Det var verkligen en miss, säger Nils Andersson."


Avslutningsvis anser jag för att komma till rätta med vår energiförsörjning behövs det tillsättas en politisk oberoende och transparent Elkris-Kommission som både kan jobba fram kort- och långsiktiga förslag på lösningar för hela nationens elförsörjning. Enligt min åsikt bör Kommission också få i uppdrag att se över gällande avtal både inom landet och EU för att kunna utföra en långsiktig konsekvensanalys för potentiella framtida krisscenarios och skapa handlingsplaner därefter.
--
 
Redigerat:
  • Gilla
byabin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lurad! V kan inte påverka EU på det sättet, EU styr priserna nu och samtliga partier är för lägre priser…
Sverige borde göra en svexit alltså vi borde lämna Eu så att folket kan styra och bestämma över sitt eget land fullt ut.
 
  • Gilla
tslabot och 2 till
  • Laddar…
Snailman
L LiteForce skrev:
Sverige borde göra en svexit alltså vi borde lämna Eu så att folket kan styra och bestämma över sitt eget land fullt ut.
Ja, känns som att EU passerade sitt 'bäst före datum' för ett bra tag sedan.
 
  • Gilla
tslabot och 2 till
  • Laddar…
Har en liten pool, den kostade förra året ca 3000kr att värma upp vid 50öre/kwh
80% är vintern
Så för att få folk förstå brukar jag enkelt fråga vad kostnaden blir vid 5kr, 10kr,15kr...
De brukar börja med 3000...30 000...sen slutar de räkna.. (moms +annat inte inräknad)
Det är mitt sätt att få folk att förstå
Nu töms poolen
Har solceller och värme solceller men de hjälper inte mycket i vinter
Har vattenmantlad kamin som kommer få jobba
 
  • Gilla
Djoon och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
De som tror att mer vindkraft är lösningen, har tyvärr fel. Vi har ett överskott redan idag... De dagar vinden blåser.

Jag funderar på jag vet jag läst det någonstans men de här som valt pris per timme kanske kan hjälpa mig
Jag funderar på vilka timmar som är dyrast och vad de kostar per timme.

Vindkraft kan nog vara lösning om 20-30 år när man kommit på ett bra billigt sätt att lagra energin.

Helt sjukt att man går "all in" innan man har en bra lösning på plats. Man skulle låtit kärnkraftverken varit kvar tills allt var på plats..
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det fungerar inte, man kan inte subventionera bort en bristsituation.
Det låter som att du vill dra in maximalt med pengar till staten så att den nya regeringen har råd att köpa makten.

Jag har redan tidigare påtalat att se nya mätarna ger möjlighet till ransonering, och då behövs inte höga priser. Det blir analogt med hur det var på motbokens tid.

Det finns ingen anledning att vanligt folk skall få sin ekonomi förstörd medans de verkligt ekonomiskt starka kan förbruka el som de vill.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Både boken och artikeln du länkar till är från 2007.
Då jag har läst boken känner jag väl till det, liksom att avregleringen skedde 1996. Jag vet inte vilka händelser som har inträffat efter 2007 som har påverkat historiken bakom avregleringen som skedde 1996?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ja, om man ransonerar så kan man ju begränsa priset. Men jag tror inte att det händer.
 
D Daniel 109 skrev:
Man röstade för att stänga ner den när den inte behövdes längre. Är vi i det läget tycker du?
Nej det tycker jag inte och inte heller ser jag fördelar med en nedrustning direkt. Slutförvaringen på 100 tusen år kan ju kvitta med EN eller 50 anläggningar. I min familj har man jobbat på kraftverken så jag vet säkerhetsstandarden. Men VAR vi ska slutförvara är den stora frågan. Kanske vi kan emigrera och låta kärnkraftsverken ta våra platser istället? Vad jag menar är att 1980 är ett tag sedan eller hur? Om 75% såg andra alternativ istället för kärnkraften, varför har man inte då låtit satsa hårdare på alternativen? Eller du tycker inte vi ska ha andra möjligheter? För framtida generationer behöver vi nog tänka lite snabbare än innan.
 
E Elvana skrev:
Nej det tycker jag inte och inte heller ser jag fördelar med en nedrustning direkt. Slutförvaringen på 100 tusen år kan ju kvitta med EN eller 50 anläggningar. I min familj har man jobbat på kraftverken så jag vet säkerhetsstandarden. Men VAR vi ska slutförvara är den stora frågan. Kanske vi kan emigrera och låta kärnkraftsverken ta våra platser istället? Vad jag menar är att 1980 är ett tag sedan eller hur? Om 75% såg andra alternativ istället för kärnkraften, varför har man inte då låtit satsa hårdare på alternativen? Eller du tycker inte vi ska ha andra möjligheter? För framtida generationer behöver vi nog tänka lite snabbare än innan.
Lagra avfallet på månen eller Mars, minsta problemet! Du har för höga förhoppningar på våra politiker…
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.