Status
Tråden går ej att kommentera.
F Fideliox skrev:
Vi har en LLVP i uterummet. En 4 år gammal Bosch, tycker den är rätt dryg. Finns säkert tystare. Men sen är det ju distributionen av värmen också.

Vi kan säkert få ner volymen på vår FLVP med nya fötter t ex. Vår FLVP sitter också i tvättstugan men i anslutning till kök och tv rum. Även med stängd dörr låter det mycket, även i alla ventilationskanaler.

Jag trodde att nyare FLVP skulle vara tystare men allt jag läst om t ex 730 är att den låter betydligt mer än de gamla pga kompressorstorleken. Önskar jag kände någon som har en 730 så jag kunde hört hur den egentligen låter.
Titta även på andra märken som IVT/Bosch. Vår tvättstuga är bredvid köket och vi har inte ens en vanlig dörr dit (skjutdörr som är dåligt tät), men vi hör inte kompressorn då denna är stängd. Tvättmaskin och torktumlare hörs dock mycket. Vi har en gammal IVT490 som jag modifierat en del för att förlänga livet på den. LLVP var ett bra val också för att vi då fick ytterligare redundans i värmesystemet.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om ryssen får Ukraina kommer han att fortsätta med nästa land och nästa. Snart är det din tur att antingen slåss vid fronten eller se din hemort jämnas med marken...... eller muta in dig med ryssarna och bli qvisling.
Tror nog att de är tillräckligt smarta för att inte ge sig på NATO-länder iaf. Är det vidare ett framtida Europa/Sverige styrt av eller gravt influerat av Greta-generationen där ingeting av det vi har idag är sig likt så vete fanken om det inte kommer ligga ett personligt brev på ryska i lådan just in case.
 
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Inte blir det mer el bara för att momsen sänks, det gör bara att vi förbrukar mer el om den är billig och då blir elbristen värre. Privatpersoner måste minska förbrukningen så företagen kan klara sig.

Förbrukar man 18000kWh/år då ska inte momsen sänkas för att gynna överkonsumtion av el, undantag till att ladda elbil då. Gör som man gjorde förut och ha en del av huset kallstält. 80m²/person är mycket.
 
D Dayangel skrev:
Tror nog att de är tillräckligt smarta för att inte ge sig på NATO-länder iaf. Är det vidare ett framtida Europa/Sverige styrt av eller gravt influerat av Greta-generationen där ingeting av det vi har idag är sig likt så vete fanken om det inte kommer ligga ett personligt brev på ryska i lådan just in case.
Nu tvingas ju dessutom ryssen att retirera....
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Skulle vara en spännande känsla att vinna något som normalt sett inte är värt så mycket. Frågan är om man skulle skratta eller gråta.
Eller om man bor i plusenergihus…
 
:rofl:
 
  • Bild av RMS Titanic om natten med upplysta fönster, använd för en humoristisk jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 10 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Mörkt ;)
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Titta även på andra märken som IVT/Bosch. Vår tvättstuga är bredvid köket och vi har inte ens en vanlig dörr dit (skjutdörr som är dåligt tät), men vi hör inte kompressorn då denna är stängd. Tvättmaskin och torktumlare hörs dock mycket. Vi har en gammal IVT490 som jag modifierat en del för att förlänga livet på den. LLVP var ett bra val också för att vi då fick ytterligare redundans i värmesystemet.

Svårt att få en bra överblick över VP tycker jag. Åf går oftast inte att lita på då de bara har 1-2 märken som de förstås vill sälja. Man hade velat få ut en opartisk rådgivare, hade lätt betalat några tusen för det.
 
kashieda kashieda skrev:
Som du fått svar om i annan/andra tråd(ar) var det där ett kraftfullt slag i luften för att få populistiska poäng. Nedläggningen var redan beslutad och förberedd sen länge.
Det du skriver är riktigt. Jag hade ett företag som handlade med maskiner som kvarnar, kapar m.m. och redan i september 2018 fick vi förfrågan om vissa maskiner som skulle vara för att minska volymen på lågaktivt materiel som möbler, kabelstegar m.m. och nästan exakt ett år senare, 2019, fick vi samma förfrågan igen men fler maskiner av samma slag. Vi gav samma offert båda gångerna. Då de inte hörde av sig första gången efter att de fått offerten så sade de att de skulle avvakta rent allmänt och efter andra offerten började de att svamla om att deras ingenjörer skulle göra nya beräkningar på mängden materiel vilket inte alls hade med ett initialt köp av maskinerna vi erbjöd dem. Vad de avvaktade var troligen beslutet i Riksdagen. Jag var tvingad att lägga ner mitt företag 2020 så jag vet inte om de har köpt maskiner ännu.
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Och återigen, då väljer stollarna alltså att dra igång kolen igen som driver upp elpriserna ännu mer. Goddag tyska yxskaft, må dom frysa säger jag.
Samtidigt startas oljedrivna elproduktionsanläggningar både i Sverige och Finland, det är väl ett ännu dyrare sätt att göra el?
Vi är ännu dummare som lagt ner 6 reaktorer och nu avvecklar vattenkraft.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Vi hör inte alls vår LLVP och kompressorn på vår FLVP hörs bara när man är i tvättstugan,e eller om dörren lämnats öppen så hörs den inrymmer bredvid.
Här är en video på hur vår 310 låter. Vår tv är alltså på andra sidan väggen och vi har ventil mellan tv rum och tvättstugan. Vid ca 1:00 stängs kompressorn av, sedan stänger jag av hela pannan.

 
T
F fribygg skrev:
Samtidigt startas oljedrivna elproduktionsanläggningar både i Sverige och Finland, det är väl ett ännu dyrare sätt att göra el?
Vi är ännu dummare som lagt ner 6 reaktorer och nu avvecklar vattenkraft.
Även om olja är dyrt och låg verkningsgrad på oljekraftverken så görs det enorm vinst när priset är så här högt. Därför är de igång..

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Där får du lite koll. Vi exporterar mest i Europa ( Frankrike har problem med sina kärnkraft annars är de på topp. En anledning att de inte kunnat kyla dem i floderna som varit för varma)

Varför vi lagt ner kärnkraft är inte enbart politikerna utan ägarna. Med investeringarna som behövdes göras så gick inte kalkylen ihop. Tror alla partier/partner var enade om detta. Allt för dyrt för att förlänga dem 10år.
 
Keiller Keiller skrev:
S-regeringen anser att det är Putin som ligger bakom de höga elpriserna som drabbar hela Europa. Och är det så, varför skickar inte EU ett gäng lönnmördare och återställer ordningen genom att avliva Putin?
Därför att i demokratier mördar inte regeringarna andra länders politiker. USA gör det men de är ett undantag.
 
F Fideliox skrev:
Här är en video på hur vår 310 låter. Vår tv är alltså på andra sidan väggen och vi har ventil mellan tv rum och tvättstugan. Vid ca 1:00 stängs kompressorn av, sedan stänger jag av hela pannan.

[video]
Så där skall det inte låta!

Vår låter en aning mer än kylskåpet
 
T Tosve skrev:
Varför vi lagt ner kärnkraft är inte enbart politikerna utan ägarna. Med investeringarna som behövdes göras så gick inte kalkylen ihop. Tror alla partier/partner var enade om detta. Allt för dyrt för att förlänga dem 10år.
Ringhals reaktorer 1 och 2 renoverades för 15 miljarder och hela kärnkraftverket gjorde vinster på flera hundra miljoner kronor varje år. Trots det lades båda reaktorerna ner och bidrar nu till skenande elpriser i södra Sverige.

Avveckling kostade ca 5 miljarder, dvs totalt 20 miljarder upp i rök som kunde ha använts till sjukvård, skola, omsorg.

Statliga energibolaget Vattenfall gjorde bedömningen att ekonomin inte gick ihop.

Men enligt konsulten Anders Blennermark som på uppdrag av Vattenfall besiktade den nyrenoverade reaktorn Ringhals 1 hade den kunnat användas i ytterligare 20 år med låga investeringskostnader. – "Anläggningen var väldigt bra", säger han i dag.

Här är spelet bakom när Sverige tappade nästan en femtedel av sin kärnkraftskapacitet inom loppet av ett år.

1. "Renoveringar för miljardbelopp – sedan lades Ringhals ner"

2. Stefan Sauk apropå lögnerna kring nedläggningen av Ringhals...
Man som gestikulerar med virtuell bakgrund relaterad till kärnkraftsdebatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.