Status
Tråden går ej att kommentera.
Du lär inte hitta ett enda sådant inlägg från mig, eftersom det inte är sant. Karlshamnsverket startar på grund av höga priser, det orsakar inte höga priser. Utan Karlshamnsverket skulle priset varit högre.
 
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Hikkadu Hikkadu skrev:
[media]
Igen? Den blir inte bättre för att ni inte har koll på att den redan är länkad flera gånger.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Hikkadu Hikkadu skrev:
[media]
Och en gång till. Slut på faktiska argument eftersom du igen länkar samma klipp?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
*Vi. Jag är övertygad om att många människor, tillika mig själv inte känner att vi har valt detta. Det är många centrala beslut som tagits över huvudena på oss och därtill gisslandrama från diverse miljörörelser hos maktkåta politiker. De kan fortsätta skicka fram bölande Greta-kopior i valdebatter men förhoppningsvis kommer vanligt folk skicka klimathetsen i soptunnan framöver.
Dock har en majoritet av svenska befolkningen röstat fram sittande regering. Ingen kan ha undgått att röstar man fram den sittande regering vi har haft i 8 år så skulle detta kunnat ha bli en av effekterna.
 
D Dayangel skrev:
Och återigen, då väljer stollarna alltså att dra igång kolen igen som driver upp elpriserna ännu mer. Goddag tyska yxskaft, må dom frysa säger jag.
Vad ska de annars få elen ifrån.
Kärnkraften har de stängt ner flera sv.
 
D Dayangel skrev:
Den enade fronten (om den nu ens finns på riktigt annat än i media och i valdebatter) kommer successivt brytas ner av energipriserna. Få bryr sig om grannen om man tvingas leva och sova i minusgrader, jag är inte blyg med att säga att ryssen fanken får ta Ukraina om det blir så illa att mitt liv riskerar att landa på gatan.
Om ryssen får Ukraina kommer han att fortsätta med nästa land och nästa. Snart är det din tur att antingen slåss vid fronten eller se din hemort jämnas med marken...... eller muta in dig med ryssarna och bli qvisling.
 
  • Gilla
Lullejulle och 8 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
I Storbritannien kan man numera vinna fyra månaders betalda elräkningar på lyckohjul i TV.

Något för Bingolotto?

[länk]
Skulle vara en anledning att spela :cool:
 
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför klarar du dig inte på 750w Flvp för 48000 (det vår förra nibe kostade för 8år sen). Du hade ju en förbrukning på helår till värme på 3000kwh?
Det hade gått men idag kostar en Nibe 730 100 000kr och med leverans nästa höst.https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3783663

Har fått offert på en LVVP som är effektivare och kostar 110 000kr att sätta in i december. Så valet är väldigt enkelt. När jag kan få en bättre och mer effektiv lösning för samma peng så tar jag det såklart.
 
J
B b8q skrev:
I Storbritannien kan man numera vinna fyra månaders betalda elräkningar på lyckohjul i TV.

Något för Bingolotto?

[länk]
Skulle vara en spännande känsla att vinna något som normalt sett inte är värt så mycket. Frågan är om man skulle skratta eller gråta.
 
F Fideliox skrev:
Det hade gått men idag kostar en Nibe 730 100 000kr och med leverans nästa höst.[länk]

Har fått offret på wn LVVP som ör effektivare och kostar 110 000kr att sätta in. Så valet är väldigt enkelt.
Jag har tittat runt litegrann också innan jag köpte en LLVP och nya värmepumpar har stigit sjukt mycket i pris de senaste åren. Även jag hamnade på LVVP om jag skulle köpa ny, men jag får inte plats med utedelen...
...så det blev en LLVP vars utedel jag kunde placera på en annan vägg. Total kostnad inklusive installation blev bara strax över 20kkr.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tittat runt litegrann också innan jag köpte en LLVP och nya värmepumpar har stigit sjukt mycket i pris de senaste åren. Även jag hamnade på LVVP om jag skulle köpa ny, men jag får inte plats med utedelen...
...så det blev en LLVP vars utedel jag kunde placera på en annan vägg. Total kostnad inklusive installation blev bara strax över 20kkr.

Ja jag har också funderat mycket på detta! En LLVP är nog det bästa rent ekonomiskt. Men jag gillar inte fläktljud och har redan vattenburet system så vill ha LVVP också pga komfortskäl. Vårt hus är rätt litet också så kompressorn från FLVP låter en del. Får jag ut kompressorn utomhus så blir det stor skillnad.
 
F Fideliox skrev:
Ja jag har också funderat mycket på detta! En LLVP är nog det bästa rent ekonomiskt. Men jag gillar inte fläktljud och har redan vattenburet system så vill ha LVVP också pga komfortskäl. Vårt hus är rätt litet också så kompressorn från FLVP låter en del. Får jag ut kompressorn utomhus så blir det stor skillnad.
Vi hör inte alls vår LLVP och kompressorn på vår FLVP hörs bara när man är i tvättstugan,e eller om dörren lämnats öppen så hörs den inrymmer bredvid.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Vi hör inte alls vår LLVP och kompressorn på vår FLVP hörs bara när man är i tvättstugan,e eller om dörren lämnats öppen så hörs den inrymmer bredvid.
Vi har en LLVP i uterummet. En 4 år gammal Bosch, tycker den är rätt dryg. Finns säkert tystare. Men sen är det ju distributionen av värmen också.

Vi kan säkert få ner volymen på vår FLVP med nya fötter t ex. Vår FLVP sitter också i tvättstugan men i anslutning till kök och tv rum. Även med stängd dörr låter det mycket, även i alla ventilationskanaler.

Jag trodde att nyare FLVP skulle vara tystare men allt jag läst om t ex 730 är att den låter betydligt mer än de gamla pga kompressorstorleken. Önskar jag kände någon som har en 730 så jag kunde hört hur den egentligen låter.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad ska de annars få elen ifrån.
Kärnkraften har de stängt ner flera sv.
Det är ju nedläggning av kärnkraften och driftsättning av kol som jag kritiserar här, dom får helt enkelt ta och omvärdera frågan annars kan de ju gott få frysa lite.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.