Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman Snailman skrev:
Jag ser lite mer på det som tex ett kök, hur många räknar på om köket betalar sig? Eller ftx, man slipper kalldrag men får dra mer kanaler, en extra fläkt drar en del el, så någon energi sparar den inte precis.

Då jag nyligen skaffat elbil så skulle solceller på taket inte skada, jag kör ju hellre på sommaren än på vintern dessutom.
Korrekt att FTX inte sparar energi ... jämfört med självdrag MEN
FTX sparar visst energi ... om man jämför med mekanisk ventilation.
Upp till 80% faktiskt
Det är det X:t står för .... värmeåtervinning.
Med mekanisk ventilation så blåser du ut fuktig varmluft från badrum & kök. Har du FTX återvinns en bit av energin som annars skulle försvunnit.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
En förstärkning av klassamhället med andra ord. Arbetarklassen som nosat på medelklasslivet ett par goda år åker ner ett par trappsteg, det tror jag också.
Så kan det nog faktiskt bli. Sen upplever jag nog samtidigt att man tappat lite förståndet kring pengar på senare år. Jag tror vi måste tillbaka till att man sparar först ock köper sen. Bostad är en sak, men konsumtionslånen säger en del om hur vi ser på pengar. Går man tex till en elektronikbutik idag så står det knappt vad en vara kostar. Den kostar nämligen ”499kr i månaden”. Samma sak gäller tex bilar och möbler. Någonstans på vägen har det blivit fel..
 
  • Gilla
Noramasen och 5 till
  • Laddar…
Snailman
M MrDizzy skrev:
Korrekt att FTX inte sparar energi ... jämfört med självdrag MEN
FTX sparar visst energi ... om man jämför med mekanisk ventilation.
Upp till 80% faktiskt
Det är det X:t står för .... värmeåtervinning.
Med mekanisk ventilation så blåser du ut fuktig varmluft från badrum & kök. Har du FTX återvinns en bit av energin som annars skulle försvunnit.
Jo, jag har valt mellan frånluftsvärme med tilluftsaggregat och ftx med bergvärme, så det blev ett hus av varje, alltså inget kalldrag från uteluftsventiler i något av dem.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Bollocks. Allting härstammar från pekande fingrar från EU, så vi kan om vi vill ändra detta from denna sekund. Ja, alltså om vi hade haft politiker som haft lite råg i ryggen.
Hur då?
 
H hablam skrev:
Hur då?
Läs tråden igen och läs på om elområdena, EUs export krav, osv. Jag kan inte summera hela tråden för dig. EU är anledningen till höga elpriser i södra Sverige. Punkt. Uppdelningen i elområden är borgerligas fel. Punkt. Sverige hade gott om koldioxidfri elproduktion, det är främst mp och s som bär ansvaret för att kärnkraften är avvecklats. Punkt.
 
Redigerat:
N Nalleman64 skrev:
Jag hade 204 kWh och betalade 123:- (exklusive nätavgift som jag betalar per kvartal).
927kWh för augusti = 3890kr ‍♂️
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Är man åpen och behöver ett hus på 330m2 så får du också ta smällen.
ja helt klart mitt fel att bo så stort. Vi borde ha sett detta komma och köpt en stuga på 48kvm
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Läs tråden igen och läs på om elområdena, EUs export krav, osv. Jag kan inte summera hela tråden för dig. EU är anledningen till höga elpriser i södra Sverige. Punkt. Uppdelningen i elområden är borgerliga fel. Punkt. Sverige hade gott om koldioxidfri elproduktion, det är främst mp och s som bär ansvaret för att kärnkraften är avveckla. Punkt.
Ok, så vi ska helt sonika bara strunta i att exportera elen då? Hur går det till när marknaden är privat? Samt att vi troligen har ingått i något form av avtal efterssom vi är med i EU. Tror du vi bara kan bryta oss loss typ imorgon och sen strunta i allt vi ålagt oss?
 
H hablam skrev:
Ok, så vi ska helt sonika bara strunta i att exportera elen då? Hur går det till när marknaden är privat? Samt att vi troligen har ingått i något form av avtal efterssom vi är med i EU. Tror du vi bara kan bryta oss loss typ imorgon och sen strunta i allt vi ålagt oss?
Så länge vi har ett omättat behov inom Sverige, så ja. Hur fungerade det före elområdesuppdelningen?
Det vet jag att vi kan. Det är extremt små problem att göra det.
Vi har inte ålagt oss någonting. Vi har TVINGATS till export av vår el. Tänk efter nu och var inte så självuppoffrande. Skall vi se om vårt eget väl först, eller skall vi offra allt vi äger och har för att försörja kontinenten med el?
 
D
Jag har börjat spara ved, problemet är att jag inte nån kamin….
 
  • Haha
  • Gilla
Hikkadu och 9 till
  • Laddar…
F
maah maah skrev:
Ca 50% av befolkning bor i lägenhet och är inte direkt drabbade, just nu, och kanske därför duckar problemet. Av resterande 50% som bor i småhus kanske en stor del sitter på ett bekvämt fast elpris ett år till och inte heller behöver bry sig i nuläget.

Själv är jag i samma situation som TS. Villa med rörligt elpris, vi kommer klara elräkningen men dra ner till minimum på alla annan konsumtion.

Samma här. Vi har tillräckligt med kapital för att klara 10-15 000kr/mån på el men blir inget annat förstås. Inga restauranger, resor eller annat kul. Fattar inte hur folk med vanliga löner och inget sparande ska klara detta.
 
F Fideliox skrev:
Samma här. Vi har tillräckligt med kapital för att klara 10-15 000kr/mån på el men blir inget annat förstås. Fattar inte hur folk med vanliga löner och inget sparande ska klara detta.
Det kommer de inte att göra.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så länge vi har ett omättat behov inom Sverige, så ja. Hur fungerade det före elområdesuppdelningen?
Det vet jag att vi kan. Det är extremt små problem att göra det.
Vi har inte ålagt oss någonting. Vi har TVINGATS till export av vår el. Tänk efter nu och var inte så självuppoffrande. Skall vi se om vårt eget väl först, eller skall vi offra allt vi äger och har för att försörja kontinenten med el?
Det är väl utmärkt om vi kan sälja vår el dyrt till EU så länge staten och inte elproducenterna vinner mest på det.

Tjänar staten 200miljarer extra 2022 så kan dom ju ge tillbaka dessa till svenska hushåll och industrier. Det blir ändå 20.000kr per invånare i snitt...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Jag har börjat spara ved, problemet är att jag inte nån kamin….
Ah en toa-pappers hoarder som nu gått över till ved?? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är väl utmärkt om vi kan sälja vår el dyrt till EU så länge staten och inte elproducenterna vinner mest på det.

Tjänar staten 200miljarer extra 2022 så kan dom ju ge tillbaka dessa till svenska hushåll och industrier. Det blir ändå 20.000kr per invånare i snitt...
Absolut! En exporttariff och en inhemsk tariff. Go for it säger jag. Dock skall inte halva Sverige tvingas in i elprissättning enligt kontinenten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.