På Åland kostar 3x25 cirka 32 euro i månaden, vi sysslar inte med smått här :rofl: misstänker att det sitter i från när bönderna tävlade om störst svetsaggregat på 60-talet:cool:
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Sådär ser det ut för att vara mer specifik!
 
  • Skärmdump av prislista för elanslutningar med olika huvudsäkringar och kostnader i euro per år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
På Åland kostar 3x25 cirka 32 euro i månaden, vi sysslar inte med smått här :rofl: misstänker att det sitter i från när bönderna tävlade om störst svetsaggregat på 60-talet:cool:
Nå han som bodde i huset innan var ju känd för att ha odlingar i källaren också så att säga... Dom drar nog en del el dom blommorna men nu kan jag tyvärr inte skylla på honom :p påväg hem för att kika på elräkningen nu!
 
Hiréns Hiréns skrev:
Nå han som bodde i huset innan var ju känd för att ha odlingar i källaren också så att säga... Dom drar nog en del el dom blommorna men nu kan jag tyvärr inte skylla på honom :p påväg hem för att kika på elräkningen nu!
Haddu inga hört de senaste, man kan ju logga in på INTÄRNÄTT å sii sin förbrukning, sanna mina ord siddu!
 
  • Haha
  • Gilla
skydiver och 1 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Haddu inga hört de senaste, man kan ju logga in på INTÄRNÄTT å sii sin förbrukning, sanna mina ord siddu!
Hahaha! Näää va säääjjir du! Var kan man de?
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ni har rätt. Jag ljuger! 20A har jag bara
Men ser att den här Ålänningen här ovanför faktiskt har 25 utan särskilt hög elförbrukning. Så inte ovanligt på Åland
 
  • Elräkningsfaktura från Ålands Elandelslag med elförbrukning och kostnader listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men drygt 2500 kWh/år!? Då måste ju en hel del av uppvärmningen komma från någon annan värmekälla?

Förresten så älskar jag trappan upp till loftet, måste ju vara mysigaste platsen att sova i hela huset!
 
S skydiver skrev:
Men drygt 2500 kWh/år!? Då måste ju en hel del av uppvärmningen komma från någon annan värmekälla?

Förresten så älskar jag trappan upp till loftet, måste ju vara mysigaste platsen att sova i hela huset!
Haha jo det är mysigt. Tills man ska kissa. Eller dricka vatten. Eller ligger fler än 2 Pers där och vill andas.
Jo jag värmer ju med fjärrvärme och ved. Främst fjärrvärme eftersom jag jobbar så mycket. Förresten kom fjärrvärme räkningen idag. Låg på 31€. 380 nånting kwh och 0,08€/kwh :cool:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ah och min elförbrukning är ju förresten uträknad på sommarelen, månaden jag använt AC som mest
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alltså, allting har blivit så extremt snyggt!
Men jag är fortfarande så otroligt konfunderad över det snirkliga snickeriet ovanför spiset, varför är den inte centrerad? Eller det är som vinklarna lurar mig, jag kan inte över huvud taget få in i huvudet hur den ser ut i verkliga livet :crysmile:
 
S Svetor skrev:
Alltså, allting har blivit så extremt snyggt!
Men jag är fortfarande så otroligt konfunderad över det snirkliga snickeriet ovanför spiset, varför är den inte centrerad? Eller det är som vinklarna lurar mig, jag kan inte över huvud taget få in i huvudet hur den ser ut i verkliga livet :crysmile:
Haha det är för att det är en originaldel jag behållit. Har spottar i dom nu som är centrerade i snirklorna åtminstone :crysmile:
 
  • Rosettprydd taklist över en köksfläkt inbyggd i träkåpa, renoverat kapell med spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svetor och 2 till
  • Laddar…
På el.ax kan man se exakt hur mycket och när man använt el :cool: en dag kanske det till och med kommer en app så man slipper logga in med bank ID varje gång man vill sucka åt familjens varmduschar:rofl:
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
På el.ax kan man se exakt hur mycket och när man använt el :cool: en dag kanske det till och med kommer en app så man slipper logga in med bank ID varje gång man vill sucka åt familjens varmduschar:rofl:
Om du går in på el.ax och går in i "Min el" kan du sen lägga till den på hemskärmen som en "app" (genom att på iPhone från Safari trycka på "dela"-symbolen och sen välja att lägga till på hemskärmen och på Android från till exempel Chrome trycka på "tre punkterna" och välja lägga till på startskärmen) och när man väl loggat in där behöver man nästan aldrig verifiera sig igen.

Det är även kul att dela elmätare med andra (om man är lite nördig...), då kan man se andras förbrukning. Jag följer 4 kompisar och mina föräldrars stuga och tycker det är kul att gå in och jämföra ibland.
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Fiiint!
Mysigt med ett litet krypin under taket när allt annat är så stort!

Angående färgen tror jag inte du behöver vara orolig för svärtan, vi har ett hus på gatan som enligt tidigare ägare är målad med samma färg, det är så här ljust numera:
Tvåvåningshus med lutande tak och ljusgrått träpanel, vita fönsterkarmar och röda blommor i fönsterlådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fiiint!
Mysigt med ett litet krypin under taket när allt annat är så stort!

Angående färgen tror jag inte du behöver vara orolig för svärtan, vi har ett hus på gatan som enligt tidigare ägare är målad med samma färg, det är så här ljust numera:
[bild]
Haha åhnej, tack för omtanken men det där är faluröd ljusgrå. Jag har den mörkgrå som inte borde få kallas grå alls :confused:
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.