Jag fick en överraskning i morse då min fru frågar varför inte hennes handduk är varm när hon duschat, tydligen är det viktigt med en varm handduk på morgonen...

Det blir till att lägga till minst en timme dyr el för att värma handduken på morgonen alltså...
...och ikväll så skall dottern tvätta håret och då måste jag slå på extra varmvatten ett par timmar innan...

Det blir en del undantag som måste göras varje dag och det måste bli använarvänligt att hantera dem. Handdukstorken har redan en strömbrytare, så den är lätt att slå på om den är avslagen. Duschen lägger jag in på frontenden till hemautomatiseringen (där även dörrlås, garagedörr mm finns) så att den är lätt att lösa. Men de måste komma ihåg att slå på extra varmvatten ett par timmar i förväg...

Att köra diskmaskinen på natten innebär att jag åkt på att tömma den på morgonen varje dag. Tvätten har vi inte fått rutin på än.
 
Med tillräckligt många abonnenter på timpris blir det ju en utjämning av förbrukningen och timpriset blir mer lika över dygnet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir en del undantag som måste göras varje dag och det måste bli använarvänligt att hantera dem.
Det blir billigare om undantagen inte är användarvänliga att hantera förstås :p
 
  • Haha
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
mowatom skrev:
Man får vara vara glad så länge det inte rundas av med: "-Förresten, har du bokat Gran Canaria över julen?"
Fast som nån skrev blir det förmodligen billigare att stänga ner och dra på långsemester någonstans. :rofl:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Hos oss så är vi överens om att göra allt energikrävande på natten, jag jobbar natt och är vaken ändå så det är ingen större anpassning. Är dock orolig över vintern när vi måste dra igång värmen men vi är överens om att sätta elementen på 16grader och klä barnen varmt. Det kommer inte att bli kul. Hade på känn förra året att priserna skulle öka så vi byte våra gamla fönster och dörrar till nya samt köpte solceller i september förra året, de är Inte installerade ännu dock tyvärr, verkar inte som att det kommer upp några paneler i år heller...
 
Ulltand Ulltand skrev:
Med tillräckligt många abonnenter på timpris blir det ju en utjämning av förbrukningen och timpriset blir mer lika över dygnet.
Nej, då hushåll inte påverkar totalen på det sättet
 
G gbgustaf skrev:
Förstår inte snacket om att det är meningslöst med timpris.

Tvärtom skulle jag säga att det finns inget att förlora på timpris, men det är lätt att vinna på det. Så fort du beter sig lite smartare än genomsnittet så vinner du på timpris. Hur mycket du vill vinna är upp till dig. Har du modern tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin så är det väldigt enkelt att sätta igång dem med tidsfördröjning när du går och lägger sig. Vi började med det för några veckor sedan, och nu är det redan rutin. En barnfamilj kan just nu spara omkring 600 kr i månaden bara på den åtgärden. I vinter kanske det sparar en 1000-lapp i månaden eller mer, och det är inte ens jobbigt. Det handlar bara om att ändra lite på sina invanda rutiner.
men hur mycket måste man värma huset på dagen. Man vill ju inte bara 21 grader inne på dage så man fryser när man kommer hem. Så det är mitt huvud bry just nu.
Jag tror nog elpriset i se3 kommer kunna ligga på 5-10 kr kWh und er dagarn i vinter
 
M MR xxx skrev:
men hur mycket måste man värma huset på dagen. Man vill ju inte bara 21 grader inne på dage så man fryser när man kommer hem. Så det är mitt huvud bry just nu.
Jag tror nog elpriset i se3 kommer kunna ligga på 5-10 kr kWh und er dagarn i vinter
Jag håller på att testa kring det just nu. Har inte slagit på värmen alls ännu. Eldar på kvällarna. Solen har värmt upp huset under dagarna.

Stora utmaningen är att sprida värmen. Jag har installerat 2 takfläktar hittills (fläktar uppåt, inte nedåt). De gör enormt mycket. Funderar på en 160mm kanalfläkt på vinden också i syfte att flytta runt kall luft till kaminen från annan del av huset så det blir drag tillbaka med varm luft. Därtill kan man använda vanliga bordsfläktar också, ett gäng som drar runt varm luft mer effektivt. Har mätt upp flertalet rum när jag eldat för att se hur värmen skiktar sig. Det är en diff på 4 grader ungefär. Värt rätt mycket att blanda runt luften.

Med tanke på att priserna just nu ligger där du pekar på lär det blir rejält mycket högre i vinter. Däremot tror jag inte att varje krona upp är en logisk ökning. Rör vi oss nära 20-25 kr tror jag det inte krävs så mycket innan vi slår i taket (52 kr).

Det gäller att hitta rutiner. Att hinna med två brasor innan man drar till jobbet lär göra en hel del tills man kommer hem. Sen får man köra igång igen när man är hemma.
 
H henlin431 skrev:
Jag håller på att testa kring det just nu. Har inte slagit på värmen alls ännu. Eldar på kvällarna. Solen har värmt upp huset under dagarna.

Stora utmaningen är att sprida värmen. Jag har installerat 2 takfläktar hittills (fläktar uppåt, inte nedåt). De gör enormt mycket. Funderar på en 160mm kanalfläkt på vinden också i syfte att flytta runt kall luft till kaminen från annan del av huset så det blir drag tillbaka med varm luft. Därtill kan man använda vanliga bordsfläktar också, ett gäng som drar runt varm luft mer effektivt. Har mätt upp flertalet rum när jag eldat för att se hur värmen skiktar sig. Det är en diff på 4 grader ungefär. Värt rätt mycket att blanda runt luften.

Med tanke på att priserna just nu ligger där du pekar på lär det blir rejält mycket högre i vinter. Däremot tror jag inte att varje krona upp är en logisk ökning. Rör vi oss nära 20-25 kr tror jag det inte krävs så mycket innan vi slår i taket (52 kr).

Det gäller att hitta rutiner. Att hinna med två brasor innan man drar till jobbet lär göra en hel del tills man kommer hem. Sen får man köra igång igen när man är hemma.
Å vi som valde bort kamin när vi byggde huset!
Dom är fula!
Ja kanske man in te kan hålla huset varmt på vintern med bara stöd köra värme någon timme utspritt på dagen bara å värma på mera på natten.
 
M MR xxx skrev:
men hur mycket måste man värma huset på dagen. Man vill ju inte bara 21 grader inne på dage så man fryser när man kommer hem. Så det är mitt huvud bry just nu.
Jag tror nog elpriset i se3 kommer kunna ligga på 5-10 kr kWh und er dagarn i vinter
Det fungerar säkert hyfsat att värma vissa timmar på dygnet om man har moderna eller överisolerade hus med skaplig tröghet i värmeläckaget. Men dom drömmarna försvinner rätt fort om man sitter i en lite äldre fastighet som undertecknad gör.. jag känner av kallras och temperaturdiff i rummen efter 30minuters bortfall av värmeproduktion när pumpen tillverkar varmvatten efter kvällens bad. Det finns inte på kartan att huset skulle hålla sig över 10grader inomhus om jag bara värmde på natten när det ex. är -15 eller värre ute.
 
M MR xxx skrev:
Å vi som valde bort kamin när vi byggde huset!
Dom är fula!
Ja kanske man in te kan hålla huset varmt på vintern med bara stöd köra värme någon timme utspritt på dagen bara å värma på mera på natten.
Ja, extremt fula! Men vi får stå ut medan vi slåss mot energimaffian. Fast nu när jag tänker efter kan vi nog stå ut med utseendet ett tag till. Den förra vi hade i gamla huset var väl kanske inte speciellt trevlig även om den värmde också.

Modernt eldstadskamin med öppen låga och vedförvaring i ett stilrent rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dayangel skrev:
Det fungerar säkert hyfsat att värma vissa timmar på dygnet om man har moderna eller överisolerade hus med skaplig tröghet i värmeläckaget. Men dom drömmarna försvinner rätt fort om man sitter i en lite äldre fastighet som undertecknad gör.. jag känner av kallras och temperaturdiff i rummen efter 30minuters bortfall av värmeproduktion när pumpen tillverkar varmvatten efter kvällens bad. Det finns inte på kartan att huset skulle hålla sig över 10grader inomhus om jag bara värmde på natten när det ex. är -15 eller värre ute.
Svårt läge om man inte kan ösa på med isolering på vinden eller täta med lyckat resultat. Men en del förbättringar borde ni ju kunna hinna med. Tätning av dörrar/fönster. Planera stängning av vissa rum etc.

Nån skrev att man borde ta en långresa och kallställa huset. Den idén känns mer och mer logisk.
 
D Dayangel skrev:
Det fungerar säkert hyfsat att värma vissa timmar på dygnet om man har moderna eller överisolerade hus med skaplig tröghet i värmeläckaget. Men dom drömmarna försvinner rätt fort om man sitter i en lite äldre fastighet som undertecknad gör.. jag känner av kallras och temperaturdiff i rummen efter 30minuters bortfall av värmeproduktion när pumpen tillverkar varmvatten efter kvällens bad. Det finns inte på kartan att huset skulle hålla sig över 10grader inomhus om jag bara värmde på natten när det ex. är -15 eller värre ute.
Ja tyvärr så har vi ett sjukt trögt å långsamt hus!
Men kanske man ska våga sig på å prova. i värsta fall så kanske man kommer hem å det är 18 grader bara
Ja man lär ju inte frysa ihjäl. Men är ju trögt att få upp värmen då. Det brukar ta en till två dagar.
 
H henlin431 skrev:
Ja, extremt fula! Men vi får stå ut medan vi slåss mot energimaffian. Fast nu när jag tänker efter kan vi nog stå ut med utseendet ett tag till. Den förra vi hade i gamla huset var väl kanske inte speciellt trevlig även om den värmde också.

[bild]
Det var inte jag som tyckte dem är fula
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.