Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
H hablam skrev:
Jag tror inte folk sticker huvudet i sanden. Men när man inte kan påverka en situation så mycket så reagerar folk olika, vissa blir jätte oroliga och går och grubblar i evigheter. Medans andra som jag tycker på axlarna och tänker att det löser sig nog. Vad annars ska jag göra? Oavsett hur mycket jag vill så kan jag inte göra något åt att få mindre elräkning, mer än att snåla på elen. Och det kommer som flesta göra. Jag är övertygad om att löser sig, domedags profeter kommer troligen fullständigt attackera detta inlägg. Men spara det isåfall och gå gärna tillbaka hit om 3-5 år och se vad som hände. Utplånades hela Sverige/världen?
Vi kan skicka de ansvariga till Sibirien på söndag, glöm inte det!
Varför skulle man ens fundera på att låta de som ställt till denna helt onödiga och fullständiga röra få fortsätta? Vad är sannolikheten att de helt plötsligt skulle börja fatta vettiga beslut när de inte gjort det innan?
 
  • Gilla
cbrolin och 5 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Villaägare är ytterst medvetna om det som kommer, även styrelser i BRFer.

De som inte vaknat är boende i BRF samt hyresgäster i hyresrätter. De tror nog tyvärr att de inte drabbas lika hårt men de kommer de att göra fast med en eftersläpning.
Många tror ju att lägenheter inte kostar så mycket att värma upp men det beror helt och hållet när kåken är byggd och hur du värmer.

Bor man i en lägenhet som var byggd i början av förra seklet och inte har fjärrvärme så är det nog dags att kolla upp vilket elavtal föreningen har...
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S Sylvia55 skrev:
Att få bygglov för en kärnkraftverk tar minst 7 år och sedan skall den byggas.
Har du någon källa på detta?
 
G
D Daniel 109 skrev:
Ekot sänder presskonferens och kommentarer direkt nu 16min in var det ett inslag med Björn Karlson professor emeritus i energisystem.
Han säger exakt det jag har försökt säga.
Man kan inte sänka elpriset. Lyssna gärna på honom. Han säger en del annat vettigt också.

Edit: Jag har haft honom som lärare. Men jag tror inte att det gjort mig partisk.
Klart som fan att man kan sänka priset. Det behöver sannolikt vara mycket dyrare än för några år sedan och troligen dyrare söderut i Sverige än i norra för att öka incitamentet att minska förbrukningen/öka produktionen men det är ingen naturlag att exakt dessa extra summor/pengar ska gå till svk, producenterna samt momsens summa på toppen. Sen kan man "bryta" mot eu lagar då de också är "påhittade". Jag säger inte att vi ska sluta exportera/importerar men just nu är det ju löjligt ur svenskt perspektiv!
 
  • Gilla
Marmar77 och 5 till
  • Laddar…
G
G Greger_08 skrev:
Många tror ju att lägenheter inte kostar så mycket att värma upp men det beror helt och hållet när kåken är byggd och hur du värmer.

Bor man i en lägenhet som var byggd i början av förra seklet och inte har fjärrvärme så är det nog dags att kolla upp vilket elavtal föreningen har...
Min mamma hade för några år sedan en brf lägenhet (loft 70 tal) med egna elradiatorer, den drog lika som mitt 20 tals hus.
 
J
V Vortex skrev:
Känns som ett jättekonstigt beslut.. då kan man helt plötsligt höja värmen till 23-24 grader (om man vill det förstås), tuffa på med spabad, pooler, ladda bilen när som helst osv osv utan att bli "straffad". Då är väl ett maxpris per kWh betydligt bättre som är på nivån dyrt, men inte "har inte råd att betala räkningarna"-dyrt.
De kanske sätter en max gräns för subventionerad förbrukning oxå.
 
kashieda kashieda skrev:
Att du inte förstår svaret gör det inte felaktigt.
Han har inget som stödjer sitt påstående att det var försent att stoppa nerläggningen fast ett skulle stänga vid nästa årsskifte.
Fast du vill tro på nån som inte kan uppvisa att det han säger är sant,jag visade några artiklar han hade ingenting att hänvisa till förutom att man skulle googla fram Vattenfalls hemsida men du menar att hans ord är det rätta ändå?
 
Det är Miljöpartiet som ligger bakom detta och målet har hela tiden varit att utrota villaägarna som klass och tvinga in alla i små överprissatta brf där man lättare kan övervaka folk och styra dras vardag. Målet är dessutom att alla skall bli veganer, cykla till jobbet och inte ha råd att resa utan alla skall lära sig allt de kan om omvärlden genom miljöpartistisk propaganda.

Själv har jag slutat titta på TV helt, söker själv information på internet och väger olika synpunkter mot varandra, kort sagt, jag försöker tänka själv.
.
Just nu är projektet att bättra på ved lagret för annan värme än kaminer kommer inte att slås på i vinter. Jag ser till att handla på rea/kort datum och ställer bilen när det går.

Vi har en storm på ingående som kommer att vara värre än alla tidigare stormar för detta är inte en naturlig storm utan en politiskt skapad storm. De flesta av de jag pratar med kan förstå de fakta som finns men de orkar inte ta in vad det kommer att innebära. Folk från landet och de få som gjort lumpen förstår också.

På söndag gäller det att rösta rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Marmar77 och 28 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Jag tror inte folk sticker huvudet i sanden. Men när man inte kan påverka en situation så mycket så reagerar folk olika, vissa blir jätte oroliga och går och grubblar i evigheter. Medans andra som jag tycker på axlarna och tänker att det löser sig nog. Vad annars ska jag göra? Oavsett hur mycket jag vill så kan jag inte göra något åt att få mindre elräkning, mer än att snåla på elen. Och det kommer som flesta göra. Jag är övertygad om att löser sig, domedags profeter kommer troligen fullständigt attackera detta inlägg. Men spara det isåfall och gå gärna tillbaka hit om 3-5 år och se vad som hände. Utplånades hela Sverige/världen?
Rätt inställning. Förr gick jag och grubblade länge på dylikt men det ledde ju inge vart. Nu bestämmer jag att jag ska fundera på det en viss tid sedan är det bara att acceptera det om man gjort det man kan.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alla vet vad som kan hända. Om någon undgått det så kan man vara rätt obrydd och sparar in på elen för tv och radio.

Känner ingen anledning att vara orolig. Så länge man är frisk och man har ett jobb så kan kronofogden få min räkning om jag inte skulle ha råd med det. Men med gemensamma tillgångar trots vi har delad ekonomi gör att vi behöver ett par sådana ockerprisår till för att gå på gatan.

Jag fick fanemaj 7,1 kr i snitt trots jag gjorde av med 61% mindre än förra året ska jag betala en 500 kr mer :p

Hade jag haft en bil med möjlighet att föra över ström till huset så hade jag levt billigt då jag laddar för 2.5 kr.
 
G OMathson skrev:
Klart som fan att man kan sänka priset. Det behöver sannolikt vara mycket dyrare än för några år sedan och troligen dyrare söderut i Sverige än i norra för att öka incitamentet att minska förbrukningen/öka produktionen men det är ingen naturlag att exakt dessa extra summor/pengar ska gå till svk, producenterna samt momsens summa på toppen. Sen kan man "bryta" mot eu lagar då de också är "påhittade". Jag säger inte att vi ska sluta exportera/importerar men just nu är det ju löjligt ur svenskt perspektiv!
Nej, om du sänker priset diger efterfrågan och det finns inte mer produktionskapacitet. Priset måste vara på den nivån för att tillgång och efterfrågan ska gå ihop.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Jag tror inte folk sticker huvudet i sanden. Men när man inte kan påverka en situation så mycket så reagerar folk olika, vissa blir jätte oroliga och går och grubblar i evigheter. Medans andra som jag tycker på axlarna och tänker att det löser sig nog. Vad annars ska jag göra? Oavsett hur mycket jag vill så kan jag inte göra något åt att få mindre elräkning, mer än att snåla på elen. Och det kommer som flesta göra. Jag är övertygad om att löser sig, domedags profeter kommer troligen fullständigt attackera detta inlägg. Men spara det isåfall och gå gärna tillbaka hit om 3-5 år och se vad som hände. Utplånades hela Sverige/världen?
Det är bra skrivet.
Vi är 3 syskon, och jag var inte så gammal vid 90 tals krisen. Bara pappa jobbade, mamma sjukpensionär. Direktverkande el och lån och 3 hungriga ungar.

Ingen av oss bor på gatan eller har skulder hos kronofogden. Farsan var väl där en kort stund som så många andra på den tiden. Men han betalade för sig och blev av med anmärkningen. Och det vände och han har nästan ut lika mycket i pension som min heltidslön :p

Folk som bor i västvärlden tror att nu kommer allt gå åt helvete på riktigt.
 
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
J
G Greger_08 skrev:
Många tror ju att lägenheter inte kostar så mycket att värma upp men det beror helt och hållet när kåken är byggd och hur du värmer.

Bor man i en lägenhet som var byggd i början av förra seklet och inte har fjärrvärme så är det nog dags att kolla upp vilket elavtal föreningen har...
Även fjärrvärme kommer påverkas, hur mycket beror på hur det produceras och prissätts.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så kan man definitivt inte göra. Jag hoppas att de inte har kommit på en sådan ide. Det skulle vara katastrofalt.
Liz Truss lovade det igår, ingen brittisk familj skall behöva betala mer än GBP2500 per år för el och värme.

Det konstiga är att elpriset är så högt när regeringen säger att det finns så gott om el.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Även fjärrvärme kommer påverkas, hur mycket beror på hur det produceras och prissätts.
Vi skall naturligtvis bygga pipelines till Tyskland och exportera 70% av fjärrvärmen som vi gör med elen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
UtiSkogen och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.