Status
Tråden går ej att kommentera.
D Daniel 109 skrev:
Tror du att Ryssland gladeligen exporterar fossilgas om ”vi” mördar deras president?
Det var mer en retorisk fråga än en lösning på de höga elpriserna men står verkligen
hela Ryssland bakom Putin i alla beslut? Isåfall är det ju ingen idé att avliva Putin, om de ändå tänker fortsätta i samma anda. Men om ryssarna helst vill få bort honom och avsluta kriget samt återgå till ett normalt liv så kanske det är vettigt?
 
  • Gilla
UtiSkogen
  • Laddar…
J
Villaägare är ytterst medvetna om det som kommer, även styrelser i BRFer.

De som inte vaknat är boende i BRF samt hyresgäster i hyresrätter. De tror nog tyvärr att de inte drabbas lika hårt men de kommer de att göra fast med en eftersläpning.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Nja, 90% av alla lägenheter har ju fjärrvärme så de kommer inte drabbas lika hårt som en genomsnittlig villaägare av specifikt höga elpriser. Dessutom är värmebehovet per lägenhet mycket mindre än per villa (även med samma yta).
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
harry73
K krill7 skrev:
Kör du tim-baserat avtal?
Nej, jag har vanligt rörligt pris
 
R
Det som är tröttsamt både här och i lunchrum är tyvärr skadeglädjen samt hånfulla kommentarer av en del personer.
”Jag bor i lägenhet så mig drabbar det inte så mycket, haha till dig som har hus”
”Jag har bundet till 49 öre, haha har du rörligt”
”Jag är minsann så duktigt så mitt hus drar bara 5000kw/h om året”

Det som de faktiskt inte tänker på som är poängen med denna tråden är ju att de kommer drabbas hårt med. Arbetslöshet, ännu högre drivmedel och livsmedelspriser.
Ja i stort sätt allt kommer bli dyrare, företagen kommer behöva kompensera för sina el kostnader.

Så snälla tänk ett extra varv, detta är något som kan få hela Sverige att hamna i en djup ekonomisk kris.

Tillägg: Det sjukaste av allt är faktiskt att det är våra folkvalda politiker samt eu som satt oss i denna sits.
Och alla partier är lika goda kålsupare i frågan. En rad felbeslut har gjorts och nu är det nån kukmätar tävling vem som ska ”rädda” Sverige.
Den bistra sanningen är att oavsett vem som vinner valet/makten så är det vi medborgare som kommer få betala kalaset under många år framöver.
Detta går inte lösa över en natt…
Vi kommer hamna i en djup kris och vi kommer backa bakåt i tiden många år innan vi når stabilitet i samhället igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
EssJess och 28 till
  • Laddar…
Ekot sänder presskonferens och kommentarer direkt nu 16min in var det ett inslag med Björn Karlson professor emeritus i energisystem.
Han säger exakt det jag har försökt säga.
Man kan inte sänka elpriset. Lyssna gärna på honom. Han säger en del annat vettigt också.

Edit: Jag har haft honom som lärare. Men jag tror inte att det gjort mig partisk.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så kan man definitivt inte göra. Jag hoppas att de inte har kommit på en sådan ide. Det skulle vara katastrofalt.
Det man KAN göra är att begränsa räkningen till 25.000 men samtidigt ransonera elen till 25.000kWh.
Det bästa jag kan komma på är en kombo. All el under tex 25.000kWh för ett hushåll på 4 personer (beroende av breddgrad och lite annat) prissätts såsom normal kärnkraft kostar. All el utöver detta får serverhallar, export, spabadsägare gärna buda på till "vilket pris som helst". Det är ju faktiskt så att "baselen" kostar inte mer att producera än tidigare, det är de som vill ha "extra el" som borde betala marginalpriset...

D Daniel 109 skrev:
Ekot sänder presskonferens och kommentarer direkt nu 16min in var det ett inslag med Björn Karlson professor emeritus i energisystem.
Han säger exakt det jag har försökt säga.
Man kan inte sänka elpriset. Lyssna gärna på honom. Han säger en del annat vettigt också.

Edit: Jag har haft honom som lärare. Men jag tror inte att det gjort mig partisk.
Jag ska absolut lyssna på detta, när jag åker hemåt.
 
  • Gilla
kwasibengt och 6 till
  • Laddar…
K
BiFuel BiFuel skrev:
Var får du ut så snygg info med temperatur även för föregående år? Skulle själv vilja ha nåt liknande.
Mina sidor hos Vattenfall.
Vattenfall är i mitt fall både nätägare och elhandelsleverantör.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
"En välbyggd igloo med plats för några personer kan hålla en temperatur inomhus runt nollstrecket trots en utomhustemperatur ner mot – 40°C. En igloo skapar inte bara möjlighet att vistas där det är riktigt kallt, utan den har också en geometri, formen av en sfär, som är den mest klimatsmarta formen för en byggnad.""
Det du tänker på är en Webergrill, den har den ultimata formen, Igloo är en glass.
 
  • Haha
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Det som är tröttsamt både här och i lunchrum är tyvärr skadeglädjen samt hånfulla kommentarer av en del personer.
”Jag bor i lägenhet så mig drabbar det inte så mycket, haha till dig som har hus”
”Jag har bundet till 49 öre, haha har du rörligt”
”Jag är minsann så duktigt så mitt hus drar bara 5000kw/h om året”

Det som de faktiskt inte tänker på som är poängen med denna tråden är ju att de kommer drabbas hårt med. Arbetslöshet, ännu högre drivmedel och livsmedelspriser.
Ja i stort sätt allt kommer bli dyrare, företagen kommer behöva kompensera för sina el kostnader.

Så snälla tänk ett extra varv, detta är något som kan få hela Sverige att hamna i en djup ekonomisk kris.

Tillägg: Det sjukaste av allt är faktiskt att det är våra folkvalda politiker samt eu som satt oss i denna sits.
Och alla partier är lika goda kålsupare i frågan. En rad felbeslut har gjorts och nu är det nån kukmätar tävling vem som ska ”rädda” Sverige.
Den bistra sanningen är att oavsett vem som vinner valet/makten så är det vi medborgare som kommer få betala kalaset under många år framöver.
Detta går inte lösa över en natt…
Vi kommer hamna i en djup kris och vi kommer backa bakåt i tiden många år innan vi når stabilitet i samhället igen.
Exakt, en del kommer att drabbas stenhårt utan möjlighet att ordna upp det för sig. Känner t.ex en 96-åring som inte längre klarar av att elda i pelletspannan utan nu måste köra på elpatron. Visst, han hade kunnat bo på ålderdomshem istället men har man bott 50 år i ett hus man byggt själv så sitter det långt inne.
 
  • Ledsen
  • Gilla
UtiSkogen och 8 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Exakt, en del kommer att drabbas stenhårt utan möjlighet att ordna upp det för sig. Känner t.ex en 96-åring som inte längre klarar av att elda i pelletspannan utan nu måste köra på elpatron. Visst, han hade kunnat bo på ålderdomshem istället men har man bott 50 år i ett hus man byggt själv så sitter det långt inne.
Icke att förglöma att äldrevården monterats ned och vad jag förstår många vill få komma till ett enklare boende än en villa, men om de säljer villan har de inte råd med att köpa lägenhet pga reavinstskatt och avgift. Och plats på äldreboende får de inte. Så tyvärr tror jag många sitter i en rävsax.

Sen kanske man inte ska tycka synd om pensionärer med ett boende som är avbetalt för länge sedan, men går inte ekonomin ihop på sista raden när månaden är slut så spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
mickewest mickewest skrev:
Jag har inte fått nått trovärdigt svar bara en persons egna tankar han har inte länkat nått som styrker hans teori.
Att du inte förstår svaret gör det inte felaktigt.
 
  • Gilla
Mixar´n och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte folk sticker huvudet i sanden. Men när man inte kan påverka en situation så mycket så reagerar folk olika, vissa blir jätte oroliga och går och grubblar i evigheter. Medans andra som jag tycker på axlarna och tänker att det löser sig nog. Vad annars ska jag göra? Oavsett hur mycket jag vill så kan jag inte göra något åt att få mindre elräkning, mer än att snåla på elen. Och det kommer som flesta göra. Jag är övertygad om att löser sig, domedags profeter kommer troligen fullständigt attackera detta inlägg. Men spara det isåfall och gå gärna tillbaka hit om 3-5 år och se vad som hände. Utplånades hela Sverige/världen?
 
  • Gilla
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
R
G GA Anderson skrev:
Hade en granne som bröt huvudströmmen innan han åkte på semester, var inte så kul för honom när han kom hem och behövde slänga allt i kyl och frys :cool:
Hade din granne en god man?
 
  • Haha
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
Hur länge kan man fortsätta att kalla det Putinpriser? Inget land (förutom Ungern och nån mer) vill väl göra gas-affärer med Ryssland på lång tid framöver? Hoppas jag iaf.
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.