HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild] [bild]
[länk]
Enkla skisser än så länge, men vad tycker ni blir snyggast, med eller utan tak som sticker ut?
I mitt tycke så är takutsprång och minst en halvmeters takfot snyggare än att taket går i kant med, eller nära, väggen. Det är dessutom bra att utskjutande tak minskar vattensamlingar vid grunden nära husväggen. Det kan vara bra att kunna skydda sig mot regn under takutsprång.
 
HOBBY ARCHITECT
B Bengt Numelin skrev:
I mitt tycke så är takutsprång och minst en halvmeters takfot snyggare än att taket går i kant med, eller nära, väggen. Det är dessutom bra att utskjutande tak minskar vattensamlingar vid grunden nära husväggen. Det kan vara bra att kunna skydda sig mot regn under takutsprång.
Jag håller med.
 
HOBBY ARCHITECT
Såhär blev det till slut. Ska lägga upp det på min hemsida med mer noggran beskrivning och ritningar sen.

Arkitektritning av en villa med möbleringsplan och trädgårdsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


619491-d9cdcb195ece87c113b777228fbbdd31.jpg
 
Redigerat:
Nu tänker jag komma med förslag så här lite efteråt igen.

Takutsprång; Om man vill vara lite extra klok så kan man ta en titt på solvinklarna på orten och anpassa överhäng därefter för att slippa tokvarma sovrum på sydsidan.

Uteplats; Om man vill utöka användningen av soffgruppen och tillhörande eldstad så skulle jag ha tagit mig en funderare på ett tak över den delen. Då slipper man blöta dynor och kan mysa även om det regnar. Eventuellt hade jag funderat på matlagningen utomhus lite mer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
VidarH VidarH skrev:
Eventuellt hade jag funderat på matlagningen utomhus lite mer.
Vad menar du? Ha ett utekök? Det är jag inte intresserad av, däremot är det ju en liten nackdel att köket inte ligger i anslutning till altanen, men det är ok känner jag.
 
Jag menade mer att den yttre eldstaden skulle kunna anpassas för matlagning, helt utan att ha några förslag på hur. Kanske arbetshöjd och storlek som tillåter att man väljer höjd på ett löst galler? Det är inte som att en eldstad ute är gjord för termisk effekt...
Och taket över altanen täcker uteplatsen bra, men jag misstänker att det finns soldyrkare som känner att de kommer behöva flytta ut solstolarna utanför taket för att få maximal solbränna. Men jag gillar skugga och regnskydd.

Det var för övrigt lite oväntat med ett bdsm-rum i källaren...:crysmile:
 
  • Haha
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Det var för övrigt lite oväntat med ett bdsm-rum i källaren...:crysmile:
Var skulle du annars ha det? :)
 
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
Tror ni det blir för mörkt i vardagsrummet? Med tanke på att det är tak över altanen utanför. Det är dock ett smalt högt fönster åvanför bokhyllorna på höger sida om matplatsen. Men hjälper det...?
 
HOBBY ARCHITECT
620474-c17250c3534fc321a931fbb293c5335f.jpg
https://3dwarehouse.sketchup.com/model/b716f1a8-e18d-4c06-b054-123bc6b84456/SUMMER-DREAM

Om det blir för mörkt i vardagsrummet med tanke på att det är tak över altanen utanför kanske borde man ha det öppet upp över matplatsen så det kommer in mer ljus. Frågan är om det känns lite kaka på kaka att ha öppet upp både över matplatsen och vinterträdgården och en vägg emellan...

Planritning av ett hus med markerade områden för vardagsrum, matplats och växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Är det inte så att det måste finnas plats för ett sovrum på entréplan om någon skulle bli handikappad? Jag tänkte att kontoret kunde göras om till sovrum i så fall. (Men det rummet kanske borde ha varit något större i fall man skulle vilja ha en dubbelsäng där som står där helt symetiskt.)

Jag har funderat över det där med handikappsanpassade badrum och toaletter. Jag har kollat lite i denna, men jag vet itne om jag tolkar den rätt. Någon som kan klargöra vad som gäller? Jag trodde det räckte med att man kan vända med en rullstol på toaletten i entréplan. Vet inte om jag tänkt helt fel eller om det räcker med at flytta minihandfatet?

[bild]

Har du eller någon annan här en aning om man måste ha ett handikapp-anpassat badrum på entréplan för ett 100 år gammalt hus som är kulturmärkt. Man kan inte komma in med rullstol då alla ingångar är via stentrappor och utsidan får ej förändras pga kulturmärkningen. Vi har en gäst-wc på entréplan men vill ta bort stora badrummet för att öka på storleken på köket. På övre plan finns ett ännu större badrum.
 
HOBBY ARCHITECT
N Naiv entusiast skrev:
Har du eller någon annan här en aning om man måste ha ett handikapp-anpassat badrum på entréplan för ett 100 år gammalt hus som är kulturmärkt. Man kan inte komma in med rullstol då alla ingångar är via stentrappor och utsidan får ej förändras pga kulturmärkningen. Vi har en gäst-wc på entréplan men vill ta bort stora badrummet för att öka på storleken på köket. På övre plan finns ett ännu större badrum.
Vet tyvärr inte. Men det låter otroligt att man är tvungen att ha det i ett så gammalt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.