Men HUR "kallställer" man ett rum med bergvärmepump? Vattnet värms väl ändå bara att en inte släpper fram det till den radiatorn? = Ingen besparing alls? Eller blottar jag min okunskap helt nu?
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Hej jag har nyligen sett ett antal trådar om att installera bara batterier i huset inte kombinerat med sol utan att bara fylla på dessa batterier på natten när elen är billig och använda dessa under dagtid sen när läget är installera solpaneler vid behov. Är detta något ni kan kolla närmare på?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
R redrobot skrev:
Men HUR "kallställer" man ett rum med bergvärmepump? Vattnet värms väl ändå bara att en inte släpper fram det till den radiatorn? = Ingen besparing alls? Eller blottar jag min okunskap helt nu?
jag tror dom menar att man stänger av just detta element och stänger dörren till rummet, då bibehålls värmen i vattnet och fortsätter till nästa rum. Det fanns tidigare nån generell regel att det dimensionera 50w per kvadratmeter för att kunna bibehålla värmen när det är kallt ute, moderna hus är snålare
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Om ni har vattenburen värme, rensa filtret! Gäller även värmepumpar som har egna filter.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Per Mattsson skrev:
jag tror dom menar att man stänger av just detta element och stänger dörren till rummet, då bibehålls värmen i vattnet och fortsätter till nästa rum. Det fanns tidigare nån generell regel att det dimensionera 50w per kvadratmeter för att kunna bibehålla värmen när det är kallt ute, moderna hus är snålare
Tack, men funkar det verkligen? Känner pumpen av att det är ett element mindre eller jobbar den på lika mycket iaf? Jag har hört nån säga att en ska sänka temperaturen på vattnet som värms, men har säkert fel. Nollkoll.
 
R redrobot skrev:
Tack, men funkar det verkligen? Känner pumpen av att det är ett element mindre eller jobbar den på lika mycket iaf? Jag har hört nån säga att en ska sänka temperaturen på vattnet som värms, men har säkert fel. Nollkoll.
Värmepannan reglerar på returen (samt ofta också på någon utomhusgivare). Om en radiator är avstängd (eller termostaten nersatt till en väldigt låg temperatur) så avges det mindre värme där och då blir temperaturen på returen högre. Pannan behöver inte gå igång lika ofta, alternativt behöver använda mindre el för att värma upp radiatorvattnet till den (framlednings-) temperatur den valt (tex pga utomhustemperaturen). Själva cirkulationspumpen snurrar nog på på samma sätt som förut.
 
  • Gilla
Cam Kir och 4 till
  • Laddar…
Man kanske ska börja med sena middagar som nere i Europa. När timpriset är lite lägre.

Är barnen sedan lite trötta på förskolan. Så får man skylla på en sen middag och tidig morgon. Då alla skulle duscha efter timpriser.;)

Vilken tur att man låste i tid. Om det nu kommer att hålla.
 
tommib
R ricky.kollberg skrev:
Hej jag har nyligen sett ett antal trådar om att installera bara batterier i huset inte kombinerat med sol utan att bara fylla på dessa batterier på natten när elen är billig och använda dessa under dagtid sen när läget är installera solpaneler vid behov. Är detta något ni kan kolla närmare på?
Nej.

Det finns en mängd trådar om detta. Läs dem eller räkna själv. Batterilagring går inte att räkna hem och framtiden ser inte heller ljus ut för dem med tanke på effekttaxor och höga nattpriser.

Välkommen till forumet
 
  • Gilla
ricky.kollberg och 3 till
  • Laddar…
Bromma1927 Bromma1927 skrev:
Värmepannan reglerar på returen (samt ofta också på någon utomhusgivare). Om en radiator är avstängd (eller termostaten nersatt till en väldigt låg temperatur) så avges det mindre värme där och då blir temperaturen på returen högre. Pannan behöver inte gå igång lika ofta, alternativt behöver använda mindre el för att värma upp radiatorvattnet till den (framlednings-) temperatur den valt (tex pga utomhustemperaturen). Själva cirkulationspumpen snurrar nog på på samma sätt som förut.
Tack!
 
Duscha 1ggn/vecka måste räcka, sparar massa % bara där. Kallt kaffe och lägga pastan i blöt kvällen innan kanske fungerar ist. för att koka den mjuk :thinking:
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Har du verkligen vidtagit alla åtgärder som finns för att sänka elförbrukningen? Använd vår checklista för att vara på den säkra sidan.

Du kan läsa artikeln här: 31 sätt att minska elförbrukningen - STOR checklista
Ja vill tippsa om att det är busenkelt att fixa solluftvärmare . Det kan räcka med en mörklägar rulgardin i ett fönster som har gott solläge.. eller fixa en matsvart plåt montera den nån centimeter från rutan på insidan.. det kommer.bli typ 40 grader varm i januari.månad bara det är sol..kam man fixa nån liten 12 voltsfläkt i plåten så blir det mer luftväxling och effektivare
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
26. Stäng av handdukstorken (elburen)

Fick mig att komma ihåg att jag måste köpa en inför vintern, blir lite svalt på ena toan.

Men absolut bästa är väll att bara slå av huvudbrytaten och så gå i ide tills våren kommer.

Då kan vi
[FONT=Georgia, serif]norrbottningar åka söderut och kolla när folket kommer ur sin dvala, typ som den stora älgvandringen fast med människor som återgår till livet.

[/FONT]
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Eremitkräfta och 8 till
  • Laddar…
Ja tycker det är tragisk att nån svensk i Norrland har en så hemsk..många äldre å ensamma har redan tagit beslut.om att sälja sin villa..många kan inte göra det. Många tusen kommer lida i vinter..hamma. hoss kronofogden . Troligen kommer en del avlida.ja kalla bostäder är en hällsorisk för äldre å svaga
 
  • Ledsen
  • Gilla
Enrabo och 1 till
  • Laddar…
#21 och #30 minskar inte elförbrukningen.
 
Magnus E K
Har redan genomfört alla 31 åtgärderna men kom på en till:

32. Emigrera till Malawi - Energibesparing 100%**

**) Räknat på ett genomsnittshushåll i landet
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.