J JockeHX skrev:
Det är naivt att tro att vi kan lösa allt med kärnkraft, lika naivt är det att tro att man kan lösa allt med vindkraft. Fram med allt förutom kol, olja och gas.
Varför kan man inte lösa allt (elproduktion) med kärnkraft? Visserligen går den inte reglera utan att köra mer än vad som behövs och släppa ut överflödigt ångtryck, men i kombination med vattenkraft blir det optimalt. Den här kombinationen har fungerat utmärkt i många årtionden.

Däremot stämmer det att man inte kan lösa allt med vindkraft. Inte ens i kombination med vattenkraft. Det enda vindkraften kan åstadkomma är att spara på vattnet i vattenkraftverken och för att producera vätgas (om man nu behöver just vätgas. Det är ett riktigt dåligt sätt att lagra el på.) Men när det inte blåser så måste vattenkraften i värsta fall leverera all effekt och så mycket vattenkraft har vi inte.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Varför kan man inte lösa allt (elproduktion) med kärnkraft? Visserligen går den inte reglera utan att köra mer än vad som behövs och släppa ut överflödigt ångtryck, men i kombination med vattenkraft blir det optimalt. Den här kombinationen har fungerat utmärkt i många årtionden.

Däremot stämmer det att man inte kan lösa allt med vindkraft. Inte ens i kombination med vattenkraft. Det enda vindkraften kan åstadkomma är att spara på vattnet i vattenkraftverken och för att producera vätgas (om man nu behöver just vätgas. Det är ett riktigt dåligt sätt att lagra el på.) Men när det inte blåser så måste vattenkraften i värsta fall leverera all effekt och så mycket vattenkraft har vi inte.
Jo, man kan reglera kärnkraft. Men varför?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, man kan reglera kärnkraft. Men varför?
Goddag yxskaft.
 
Har svårt att se att de skulle få rätt. Snarare större risk att de konkar snart och avtalen går ut på det sättet. Force majeure är väl deras sista halmstrå.
 
J JockeHX skrev:
Har svårt att se att de skulle få rätt. Snarare större risk att de konkar snart och avtalen går ut på det sättet. Force majeure är väl deras sista halmstrå.
De kommer att lyckas.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, man kan reglera kärnkraft. Men varför?
Mixen är faktiskt bra, dvs att köra kärnkraft i botten utan att reglera ned, att fylla på med vindkraft när det behövs och att reglera med vattenkraft. Kärnkraft och vattenkraft håller frekvensen.

Problemet min käre Daniel är att vi inte betalar för den "kvalitet" och stabilitet som produktionen bidrar med, själva elektronerna är lika när de når oss, men leveransprecisionen skiljer avsevärt vilket borde avspeglas i priset.

Jag betalar gärna lite mer om jag får handla av en stor handlare med kort leveranstid och bra garantier, mot att handla det ur bakluckan på en lettisk VAZ. Även om tex varan (säg för exempel en iPhone) är exakt samma.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M
Det är ju stor skillnad på elhandelsbolag som bara handlar med el och elbolag som även producerar. De som även producerar får ju goda intäkter på produktionen och klarar sig bättre beroende på hur stor den egna produktionen är i förhållande till försäljningen.
De rena elhandlarna lär försvinna snabbt om inte staten går in som under bankkrisen. Marginalen på elhandel är oftast bara några ören per kWh. Har man lovat fastprisavtal på 30-40 öre i flera år blir det dyrt att täcka skillnaden.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
Det är ju stor skillnad på elhandelsbolag som bara handlar med el och elbolag som även producerar. De som även producerar får ju goda intäkter på produktionen och klarar sig bättre beroende på hur stor den egna produktionen är i förhållande till försäljningen.
De rena elhandlarna lär försvinna snabbt om inte staten går in som under bankkrisen. Marginalen på elhandel är oftast bara några ören per kWh. Har man lovat fastprisavtal på 30-40 öre i flera år blir det dyrt att täcka skillnaden.
Många av de bolag som också producerar el har redan sålt hela eller stora delar av elen på terminer. Så det är en del av de extrema priserna som gynnar producenterna idag. Hur stor delen är beror på vilken riskaptit bolaget har, och hur öppen man velat ligga i sina positioner. Det finns bolag som legat helt öppna (producenter och konsumenter) som blir väldigt påverkade nu, bra cash för producenterna men nattsvart för konsumenterna. Men också bolag (producenter och konsumenter) som successivt köpt/sålt på terminer och är mer eller mindre opåverkade av sista årets uppgång.
 
M
Jättebra om fler tänkte lika och bara köpte från bolag som kan stå för såld volym. Då riskerar man inte problemen som uppstår när bolagen kommer på obestånd vid prisuppgång. Tyvärr saknar väl de flesta elhandlarna typ kundkraft elproduktion.

Man får betalt för att balansera. SVK handlar upp balans och FFR för att sköta kort och lång reglering.

J JohanLun skrev:
Mixen är faktiskt bra, dvs att köra kärnkraft i botten utan att reglera ned, att fylla på med vindkraft när det behövs och att reglera med vattenkraft. Kärnkraft och vattenkraft håller frekvensen.

Problemet min käre Daniel är att vi inte betalar för den "kvalitet" och stabilitet som produktionen bidrar med, själva elektronerna är lika när de når oss, men leveransprecisionen skiljer avsevärt vilket borde avspeglas i priset.

Jag betalar gärna lite mer om jag får handla av en stor handlare med kort leveranstid och bra garantier, mot att handla det ur bakluckan på en lettisk VAZ. Även om tex varan (säg för exempel en iPhone) är exakt samma.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M mecklarn skrev:
De rena elhandlarna lär försvinna snabbt om inte staten går in som under bankkrisen.
Bankerna ville man rädda pga stabilitet. Elproducenter och nätägare måste man givetvis rädda. Handelsbolag ser jag ingen som helst anledning att rädda?

M mecklarn skrev:
Jättebra om fler tänkte lika och bara köpte från bolag som kan stå för såld volym. Då riskerar man inte problemen som uppstår när bolagen kommer på obestånd vid prisuppgång. Tyvärr saknar väl de flesta elhandlarna typ kundkraft elproduktion.

Man får betalt för att balansera. SVK handlar upp balans och FFR för att sköta kort och lång reglering.
Jag fick intrycket de tog betalt för "obalans" mellan elområden, men de kanske betalar för det också. Svårt att sätta sig in i detta, det är rätt komplext.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Har svårt att se att de skulle få rätt. Snarare större risk att de konkar snart och avtalen går ut på det sättet. Force majeure är väl deras sista halmstrå.
Jag är nog ändå inne på att det är möjligt att de lyckas med manövern. §2.9 i "Allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument" verkar vara en force majeure-klausul med hänvisning till krig och extremväder, och båda har ju inträffat i år (krig i Ukraina respektive värmebölja i Frankrike som gjort att fransmännen inte kan köra sina kärnkraftverk fullt ut). Det står förvisso också "som part inte kunnat förutse", så avtal ingångna sedan slutet av februari 2022 lär vara svårare att bryta.
 
D
J JohanLun skrev:
Bankerna ville man rädda pga stabilitet. Elproducenter och nätägare måste man givetvis rädda. Handelsbolag ser jag ingen som helst anledning att rädda?
Jag vill inte rädda dessa, däremot kan de väl få en symbolisk slant så tar vi (det allmänna) över deras verksamhet.
 
D djac skrev:
Jag vill inte rädda dessa, däremot kan de väl få en symbolisk slant så tar vi (det allmänna) över deras verksamhet.
Det räcker nog med ett eller ett par tre, resten tillför inget ytterligare värde för det allmänna. Ungefär som att man köper upp och slår ihop bolag. Men visst, kunderna kan erbjudas att köpa elen från vattenfall eller annat statligt bolag, men givetvis utan att det fasta låga priset "följer med", har de sålt risken att behöva sälja till det priset och tidigare kammat hem vinsten ska ingen annan behöva stå för förlusten.

I val av tex bank och försäkringsbolag (för liv och personförsäkringar) väljer jag bara stora bolag av anledningen att jag tror sannolikheten de ska gå i KK eller bryta avtal är väldigt liten. Ville jag prisoptimera till 100% skulle jag valt andra bolag med lägre premie, men jag vill helt enkelt inte ha med dem att göra.

Vi är kanske lite utanför tråden, men till tråden tycker jag ändå hör att i sin förberedelse för framtiden, satsa på stabila bolag. Kör man rörligt och obundet och är beredd att hoppa på nya avtal närhelst det behövs eller blir billigare så har man ju inte knutit sig till något bolag. Om man bundit sitt elpris över lång tid har man det. De som sagt "ni som inte bundit, skyll er själva" kan ju få höra som svar "ni som bundit men i ett litet bolag, skyll er själva, ni skulle valt tex vattenfall som har egen produktion". Vi tar alla risker utifrån beräkningar. Vad som hänt nu är nog något som väldigt få trodde skulle hända, även om ganska många varit skeptiska till hur landets energipolitik förts. Inom rimliga gränser får man faktiskt stå för sina val och ska inte bli "räddad" för att man valt något man tänkt tjäna pengar på, medan någon annan gjort ett val med högre kostnad men en säkring för högre priser.

Nå, nu sitter vi faktiskt alla i samma båt, rörligt eller bundet avtal, stort bolag eller skitbolag. Vi alla bör vrida ned tempen, stänga ned spabad, kallställa förråd och sommarstugor, lära barnen (och oss själva) att ta korta och effektiva duschar, diska och tvätta klokare. Se över möjlighet att värma med tex ved. Om vi alla, oavsett vad vi har för avtal, bolag eller om vi är rika eller fattiga, bidrar med att göra det vi kan - då kan vi alla kanske slippa få roterande avstängningar och elräkningar som driver folk från hus och hem.

Nu är inte tiden att köra spabad och utomhuspoler med värme in på senhösten, det är extremt dumt. Nu hjälps vi åt att spara el tycker jag. Oavsett om vi har 1kr eller 20MSEK på bankkontot.
 
  • Gilla
MalinT och 2 till
  • Laddar…
För att svara OP, även om tråden utvecklats politisk :)

Förutsättningar: 126 kvm fristående från 2004, 2 vuxna i hushåll, FLVP (nibe 310P), SE4. Normalförbrukning c:a 11700 kWh/år.

Vi har gjort följande än så länge i förberedelse för vinter:

Beteende
- Kortare duschar, stänger vatten när man håller på med annat
- Duschar efter varandra (vi har långa vattenrör, så tar tid innan varmvatten kommer fram)
- Diskmaskin och tvättmaskin körs på timer när elen är billigast
- Dagens middagsmenu bestäms delvist av elpris - snabblagad om elen är dyr
- om jag *måste* ladda bilen hemma i stället för på jobbet, laddar enbart det jag behöver och när el är billigast
- Sänkt måltemperatur från 21 till 19 grader. Vill någon ha varmare får dom elda i kaminen
- Använder laptop för surf och mail (95% av min datortid) istället för den stationära fullutrustade speldator

Teknik
- Installerat pelletskamin i våras och köpt ett litet lager - innan pellets gick upp så j*vligt som tur är
- Installerat relästyrning av elpatron i VP samt krypgrundsavfuktare, som styrs efter elpris (och RF% i KG)
- Köpt Tibber pulse dongle samt massor med Shelly plugs för att va medveten om förbrukning
- Home assistant, som visar elpris från nordpool på ipad i hallen
- Satt upp en Ngenic Tune för att få vår gamla VP till att anpassa efter inomhustemperatur + elprisstyrning
- Golvvärme i badrummet avstängd

Därutöver har vi bytt til timavtal (från vanligt rörligt), och planerat för kallställning av vissa rum om det skiter sig ordentligt. Och, sedan SVK började flagga för rullande frånkoppling, så har jag fixat nödströmsanläggning till kaminen. Och kollat så elvärket fungerar. :)

Svåraste i processen va att få frun med på tåget, men efter mer än 20 år tillsammans har jag lärt mig hur det ska säljas. Hon gillar att inte behöva bry sig om sånt som elpriser, men hon gillar Michael Kors ännu mer.

Har ytterligare åtgärder på idéstadiet, men med "diminishing returns" pr. krona - eller väldigt dyra. VP:n kan tåla bytas (COP ~3), men det lär gå på 75000+, och långa leveranstider - så inget som hjälper denna vinter. Solceller är en annan tanke, men inget som hjälper nu i vinter heller.

Just nu (September) ligger vi på 12-15 kWh/dag. Hoppas att hålla elförbrukningen under 25 kWh/dag i snitt genom vinter med daglig använding av kamin.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.