B Berrabus123 skrev:
Vad är ett rimligt pris /kwp???
Vad som är rimligt idag får var och en bestämma själv.
Själv gjorde jag valet för 3 år sen och fick mina installerade för ca 2.5 år sen men inte driftsatta förrän för 2 år sen då dom skulle sättas på mitt nya hus.
Tyckte att skulle jag bygga så ville jag prioritera det som var svårt att ändra senare.
Bla då isolering och solceller som jag då kunde göra en osynlig installation av.
Sett rent ekonomiskt så blev det lysande med riktigt låga driftskostnader.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Det var saftigt. Trodde svea var en av dom billigare. Jag fick svar från dom igår att dom ville ha in lite kompletterande uppgifter men jag har avfärdat dom eftersom dom kör med 25% förskott. Inget som tilltalar mig.
Har förfrågningar ute hos flertalet firmor. I princip ingen hör av sig. Svårt att diskutera något under de förutsättningarna…
 
L Lacke67 skrev:
Har förfrågningar ute hos flertalet firmor. I princip ingen hör av sig. Svårt att diskutera något under de förutsättningarna…
Samma här. Svårt att ta ställning när man inte ens kan få offert.
Sen är jag inte bekväm med att skriva avtal på flera hundra tusen när varan kanske levereras om 9 månader. Mycket som hinner hända på den tiden.
 
Till er som inte får offert:er
räkna på att göra jobbet själva.
Det är inte svårt att utföra, men komihåg att då MÅSTE ni ha med offert från elektriker då man inte längre får ens koppla ihop panelerna.
Dessutom blir det troligen billigare än om ni låter en firma göra jobbet. ( med dagens priser på offerter )

Då jag lät sätta upp min anläggning så skulle det bara bli 10tusen billigare men det var för 1.5 år sen o då var väntetiden bara 1.5 månader o ingen hysteri kring el o solceller
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Till er som inte får offert:er
räkna på att göra jobbet själva.
Det är inte svårt att utföra, men komihåg att då MÅSTE ni ha med offert från elektriker då man inte längre får ens koppla ihop panelerna.
Dessutom blir det troligen billigare än om ni låter en firma göra jobbet. ( med dagens priser på offerter )

Då jag lät sätta upp min anläggning så skulle det bara bli 10tusen billigare men det var för 1.5 år sen o då var väntetiden bara 1.5 månader o ingen hysteri kring el o solceller
Vad jobbar du med till vardags ?
 
M mortimer skrev:
Vad jobbar du med till vardags ?
Automatisering av linux/oracle o övrig kommando baserad IT
 
  • Gilla
el camino
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Automatisering av linux/oracle o övrig kommando baserad IT
Ingen större bakgrund som hantverkare/takläggare då alltså
 
M mortimer skrev:
Ingen större bakgrund som hantverkare/takläggare då alltså
Nope. Hjälpte dock grannen att sätta upp sina paneler innan lagkravet på elektriker komme.
Hur lätt som helst.
Han tog dock in sin elektriker både före och efter, men vi satte upp fästen o paneler o drog kabeln enl elektrikerns instruktioner
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I maj när jag beställde var beskedet från olika leverantörer 13-20 veckor…

Dock sade Otovo… (som jag valde) att de hade kapacitet, men att det var komponenter som var det som fördröjde… sedan kom komponenterna och allt var monterat/installerat på 4 veckor…
 
Leverans problem av "hårdvara"/prylar beror på Kina och deras totala skräck för covid.
De kör ju fortfarande med total lockdown av miljonstäder vid minsta fall.
Detta gör att allt produceras saktare och tar längre tid att skeppa( lasta på fartygen)

Men oavsett är det ett j* otyg av företagen att ta förskottsbetalning av hela summan.
Skulle de ta typ 50-75% prylarnas inköpspris i förskott så är väl det hyffast ok. Men inte hela installations summan.
 
K
M MrDizzy skrev:
Nope. Hjälpte dock grannen att sätta upp sina paneler innan lagkravet på elektriker komme.
Hur lätt som helst.
Han tog dock in sin elektriker både före och efter, men vi satte upp fästen o paneler o drog kabeln enl elektrikerns instruktioner
När kom egentligen det lagkravet och hur ser det ut?
 
K Kallebo skrev:
När kom egentligen det lagkravet och hur ser det ut?
Början av 2019 har jag för mig kravet komme.
Hinner inte ta fram länk till kravet just nu
 
K
M MrDizzy skrev:
Början av 2019 har jag för mig kravet komme.
Hinner inte ta fram länk till kravet just nu
Okej. Tack! Ringde runt till olika lokala elektriker förra veckan och det var inte något de nämnde. Men har lagen funnit så länge lär det inte påverka mitt projekt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Till er som inte får offert:er
räkna på att göra jobbet själva.
Det är inte svårt att utföra, men komihåg att då MÅSTE ni ha med offert från elektriker då man inte längre får ens koppla ihop panelerna.
Dessutom blir det troligen billigare än om ni låter en firma göra jobbet. ( med dagens priser på offerter )

Då jag lät sätta upp min anläggning så skulle det bara bli 10tusen billigare men det var för 1.5 år sen o då var väntetiden bara 1.5 månader o ingen hysteri kring el o solceller
Jag har börjat fundera lite i dom banorna. Har lite kontakter som kanske skulle kunna hjälpa till med montering.
Fråga är om man får tag i material när monteringsföretagen har det svårt. Sen är det frågan om garantier.
Tar gärna tips från er som monterat i egen regi.
K Kallebo skrev:
Okej. Tack! Ringde runt till olika lokala elektriker förra veckan och det var inte något de nämnde. Men har lagen funnit så länge lär det inte påverka mitt projekt.
 
Fått offert nu på tyska celler och österrikisk växelriktare (Halland). 8 kWp för drygt 23000 kr/kWp. 21 st paneler. Känns pricey men fick gott intryck av företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.