F
Grattis!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Grattis!
Tackar - Lååååång resa helt klart. Strul från alla håll och det innebär tyvärr att tidsplanen nu är reviderad. Tanken var att få till grunden i höst men då frun varit benhård med att ”Vi fäller inga träd innan bygglovet är klart!” Har det inte gjorts några förberedelser alls.

Tanken är att fälla träd i höst, eventuellt även stubbfräsning.
Grävare + traktor tidig vår (mars) och på samma gång vi lägger grunden och har maskiner ta och fixa vägen + delar av tomten.
Gjutning grund april/maj.
Resa huset juni/juli/augusti 2023.

Så får vi se, jaktåret drar igång på allvar om ett par veckor och håller på till februari så helgerna är få om ens några.

Sen är det faktorn - Ekonomi. Vi behöver låna ca 70% av total budget, räntan skjuter, priserna dalar - Är det helt fel i tiden att bygga nytt!?
 
F
Nånting verkar ha hänt i den kommun vi ju båda har fritidshus i. Min förra erfarenhet för några år sedan var att jag några dagar innan maxtiden löpte ut fick en omotiverad paragrafmässig begäran om komplettering av mitt bygglov. Hela processen var mycket långdragen. Nu i närtid så ansökte jag för en mindre, men ändå bygglovspliktig byggnation, och fick det beviljat efter en vecka (!!!). Fortfarande lite i chock. Stod inte i startblocken direkt. Inte tagit av mig överdragskläderna. Knappt kollat upp var stadion ligger...
 
  • Haha
slacker
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Sen är det faktorn - Ekonomi. Vi behöver låna ca 70% av total budget, räntan skjuter, priserna dalar - Är det helt fel i tiden att bygga nytt!?
Nu är det förstås omöjligt att svara på utifrån dina förutsättningar men eftersom som frågade svara jag utifrån mig själv:
Ja, helt fel tid. Jag skulle absolut inte låna 70 % för att bygga en komplementbyggnad till sommarstugan. Inte som läget är nu med stigande räntor och energipriser och allmänt oroliga tider. Nu gäller det att ha luft i ekonomin.

Men det är som sagt utifrån mina förutsättningar med inkomst, tillgångar och skulder.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu är det förstås omöjligt att svara på utifrån dina förutsättningar men eftersom som frågade svara jag utifrån mig själv:
Ja, helt fel tid. Jag skulle absolut inte låna 70 % för att bygga en komplementbyggnad till sommarstugan. Inte som läget är nu med stigande räntor och energipriser och allmänt oroliga tider. Nu gäller det att ha luft i ekonomin.

Men det är som sagt utifrån mina förutsättningar med inkomst, tillgångar och skulder.
Tack för bra och vettigt svar - Det är precis den tanken jag har.
När jag säger 70% så menar jag 70% av bygg-budget. Inte 70% av marknadsvärdet för att klargöra lite. 70% av budget motsvarar 700.000kr.
Bygger huset själv och principiellt ökar fastigheten i värde mer än investeringen. I alla fall på dagens marknad.
Ser man till övrig ekonomi så är lånen på stugan låsta till Sep 24 med cirka 1.6% i räntor.
Belåningsgrad mot dagens prisbild på cirka 35%.
Villan, lånen låste till Jun 25 med cirka 1.6% ränta, belåningsgrad mot dagens prisbild på cirka 25%.
Vi har även lite marginal på pantbrev som finns på stugan och på villan efter en del amorteringar så där spar man en liten slant.
Vi kan även skapa oss mer marginal då vi amorterar en del - Men absolut inte måste då lånen är tagna innan amorteringskraven. Jag tror det är så att vi måste amortera 800kronor i månaden på stuglånet - Men betalar givet mer än så i dagsläget.
Vi har heller inga andra krediter eller lån bortsett från stugan/huset.
Båten är betald och så har jag tjänstebil.

Vår smocka kommer delvis hösten 24 och sen igen sommaren 25. Men vägen dit är ju lite guppig med dagens elpriser….

Marginalerna finns helt klart och fru jagar dessutom lite nytt jobb för att öka intäkterna ytterligare.

Att vänta med bygget i detta skede blir ju heller inte bra - Bygglovet ca 10.000, nybyggnadskartan ca 10.000, ritningar husleverantören ca 5.000.
pengar som i princip brinner upp om vi inte bygger inom 2 år.
Inflationen gör nog även så att det faktiska huset blir dyrare om vi köper precis samma om ett par år.

Så det blir ju på samma gång dumt och dyrt att vänta…
 
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Tack för bra och vettigt svar - Det är precis den tanken jag har.
När jag säger 70% så menar jag 70% av bygg-budget. Inte 70% av marknadsvärdet för att klargöra lite. 70% av budget motsvarar 700.000kr.
Bygger huset själv och principiellt ökar fastigheten i värde mer än investeringen. I alla fall på dagens marknad.
Ser man till övrig ekonomi så är lånen på stugan låsta till Sep 24 med cirka 1.6% i räntor.
Belåningsgrad mot dagens prisbild på cirka 35%.
Villan, lånen låste till Jun 25 med cirka 1.6% ränta, belåningsgrad mot dagens prisbild på cirka 25%.
Vi har även lite marginal på pantbrev som finns på stugan och på villan efter en del amorteringar så där spar man en liten slant.
Vi kan även skapa oss mer marginal då vi amorterar en del - Men absolut inte måste då lånen är tagna innan amorteringskraven. Jag tror det är så att vi måste amortera 800kronor i månaden på stuglånet - Men betalar givet mer än så i dagsläget.
Vi har heller inga andra krediter eller lån bortsett från stugan/huset.
Båten är betald och så har jag tjänstebil.

Vår smocka kommer delvis hösten 24 och sen igen sommaren 25. Men vägen dit är ju lite guppig med dagens elpriser….

Marginalerna finns helt klart och fru jagar dessutom lite nytt jobb för att öka intäkterna ytterligare.

Att vänta med bygget i detta skede blir ju heller inte bra - Bygglovet ca 10.000, nybyggnadskartan ca 10.000, ritningar husleverantören ca 5.000.
pengar som i princip brinner upp om vi inte bygger inom 2 år.
Inflationen gör nog även så att det faktiska huset blir dyrare om vi köper precis samma om ett par år.

Så det blir ju på samma gång dumt och dyrt att vänta…
Gör det!
Jag renoverar väll också i helt fel tid, men vi har köpt ett hus med renoveringsbehov så det är bara att köra på. Efter krånglet med bygglov så är det väll lika bra att bygga? :)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Grattis till lovet! Men gälelr det bara i två år? :oops:

Jag skulle helt klart avvakta (Säger jag som bokat in elektriker som ska stöka i ordning lite centralet och laddare för 26K)

Det kommer vara en extremt stökig vinter ekonomiskt i Europa så det är bra att sitta still i båten.
Ser allt ut att vara stabilt skulle jag ta ett beslut att köra eller inte i april.

Ett par månader hit eller dit i planen spelar väl ingen större roll. Och ni kommer säkert sova lite bättre att veta att ni inte har något som ska dra igång när det är som värst.

En del priser och hantverkare kommer garanterat att justeras neråt när efterfrågan minskar. Se bara att sågverken redan nu får 20-40% lägre priser.

Därmet inte sagt att ni ska stoppa det hela helt. Med läget och tomten kommer det där bli grymt!
Ha bara lite is i magen till våren och ta beslutet om när ni startar då.
 
Appendix Appendix skrev:
Grattis till lovet! Men gälelr det bara i två år? :oops:

Jag skulle helt klart avvakta (Säger jag som bokat in elektriker som ska stöka i ordning lite centralet och laddare för 26K)

Det kommer vara en extremt stökig vinter ekonomiskt i Europa så det är bra att sitta still i båten.
Ser allt ut att vara stabilt skulle jag ta ett beslut att köra eller inte i april.

Ett par månader hit eller dit i planen spelar väl ingen större roll. Och ni kommer säkert sova lite bättre att veta att ni inte har något som ska dra igång när det är som värst.

En del priser och hantverkare kommer garanterat att justeras neråt när efterfrågan minskar. Se bara att sågverken redan nu får 20-40% lägre priser.

Därmet inte sagt att ni ska stoppa det hela helt. Med läget och tomten kommer det där bli grymt!
Ha bara lite is i magen till våren och ta beslutet om när ni startar då.
Tackar för omtanken - Som du kanske vet är jag en idiot och gör således allt själv. Det enda jag avser att hyra ut är till en polare som kommer att pumpa betongen…. :rolleyes:

Huset har 6 månaders leveranstid så jag tänker - Beställa nu, bygget sker ändå inte förens nästa år.

@Appendix - Du får gärna komma ut och spika lite - Lovar bärs och grillat! ;)
Brollan har lovat att komma ned dessutom. Tänk dig - Med 3 norrlänningar så har vi ju rest skiten på en piss-kvart!? :D

2 år på byggstart och 5 för slut-besked i sedvanlig ordning gäller.

Kostnaden för att dra igång bygget handlar om att ta ned 15 träd och sätta skopan i marken. kanske borde dubbelkolla hur Lundqvist avser att fakturera… :thinking:

hur som haver nästa anhalt banken! Hade en lång debatt med fru i söndags medans skrotis sov - Rungade ”Vi kör!” Efter att ha säkerställt vår lånebild, kostnad över tid samt inkomst. Det enda som kan ändras är hennes inkomst till det bättre. Som visst, självklart, vid alla jobb byten innebär en viss risk… Min inkomst och befintligt kapital kan ta det gapet en viss tid.

Så länge banken anser att vi får låna 700.000 så kör vi på - Ekonomin finns som sagt…. Visst pengar planterade för framtiden men det är vad det är!
Vi har väl just nu 160-170.000 i snabbt rörigt kapital och ytterligare ca 350.000 i fonder som vi gärna håller på tills det regnar ännu hårdare.

Bygget kommer att kosta över tid - Som en vis man sa på detta forum, ”När pengarna är slut, ja då har man byggt klart! Det är sen gammalt!”
Spaden i marken så startar klockan!

Vi inser självklart att möblera, inreda och så vidare kanske måste släpa för att behålla en buffert för mat på bordet, kläder på kroppen och ett stearinljus mot kvällningen… Swedbank publicerade dessutom just att man räknar med att styrräntan skall återigen ned under 2024 så det finns kanske ett ljus i mörkret!!

Med det sagt - Det finns ju kapital, meeen dom kan gärna ligga där dem ligger för nu. Vi kanske skrapar på toppen emellanåt….:geek:
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det börjar balla ur! :rofl:

Som ni vet är bygglovet klart - Finansieringen styrdes upp i Fredags - Husleverantören fixar med beställningen - Offert på golvvärme delvis avklarat - Och jag drar igång favoritverktyget MOTORSÅGEN!!
Hade bara ett fåtal timmar innan det var dags at hänga med familjen, 15 träd fick sätta livet till och faktiskt bara ett missöde med en mindre vindfälla som inte riktigt föll som jag trodde... :geek:
Skogstomt med några fällda träd, en släpkärra och verktyg synliga, en fortfarande grön bland ung och gammal skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En motorsåg och färganordningar fästa i ett träd för säker fällning med nerfällda grenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedfall träd mot stugvägg bredvid släpvagn och staplade takpannor, skogsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen sågade trädstammar ligger utspridda på marken i en skogsglänta med en motorsåg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4 stora kvar som jag inte vågade mig på ensam.. Jag må vara korkad men inte så pass ändå! Så nu har vi ett kalhygge... igen!
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Det verkade ha gått bra, trots missödet.. (y)
Måste ha blivit en himla skillnad på ljus o tomt.. bara träden försvann :)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Det rör på sig!

- ElPanna + komplett golvvärme beställt
- Huset beställt och levereras i maj
- Rinkabyrör har fått en beställning på allt relaterat till vatten
- Elritningen klar
- Betong samt pump och två gubbar bokade till gjutningen.
- ElButik har fått en beställning på all el
- PoE kamera med Time-Lapse funktion beställd - så ni kan få hänga med på resan!
- Avvaktar pris på stubbfräsning samt assistans med fällning av 4 träd av lokala förmågor.

Sen blev det en ny flistugg för att ta hand om allt - Dra vilken maskin! 13.5hk Briggs & Stratton, elstart och en kapacitet på upp till 12cm!!
Den matar banne mig in själv dessutom så grenar och mindre träd försvinner i en rasande takt!
Person använder flistugg med Briggs & Stratton motor i skogstomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Massor med arbete i kalendern och jaktsäsongen är igång så det blir lite sporadiskt framöver.
Stora jobben sparkar nog igång i början av februari då vi äntligen sätter skopan i marken!
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Ledsen att meddela att all el och allt till vatten brukar räcka halvvägs :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
P
Larsa Larsa skrev:
Ledsen att meddela att all el och allt till vatten brukar räcka halvvägs :crysmile:
På vilket sätt? Kabel-/röråtgång?
 
P Posselosse skrev:
På vilket sätt? Kabel-/röråtgång?
Tänker mest kopplingar för rör. Jag renoverar mest, och då är det många överraskningar som får en att ändra planerna och beställ mer grejor. Blir mycket i ”bra att ha” lådan….
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Ledsen att meddela att all el och allt till vatten brukar räcka halvvägs :crysmile:
Troligen, kom på idag att jag missat två stick på fördelarna till eventuell tappning av systemet…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.