F fusion skrev:
Lite OT: Ljusets hastighet inne i fibern är faktiskt bara 2/3 av ljusets hastighet i vakuum, man brukar säga 200000km/s. Radiovågornas hastighet i luft är faktiskt snabbare , bara Shannons-Hartleys theorem som begränsar jämfört fibern. Men, kommer vi någonsin ha privata behov av 1Gb/s , jag tror inte det
Det är ju inte bara mediets hastighet som spelar roll dock, det är utrymmet på frekvensbanden som spelar roll också. Det avgör bandbredden. Där är fiber överlägset radiovågor. Mediets hastighet avgör ffa svarstider.

Nuvarande 5G på 6Ghz bandet maxar väl teoretiskt runt 4Gb/s om jag förstått det rätt. Ska man nå väsentligt högre hastigheter måste man använda högre frekvensband med ännu kortare räckvidd. Nuvarande fiberspecifikation maxar väl runt 20000 Gb/s.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Unikt namn
F fusion skrev:
Ok,tack för info! Då har man ju redan det eftersom vi har obegränsat.

Man kan ju undra vad som sker när de flesta har obegränsat, kommer då 5G++ ?
Jag är tveksam att de flesta kommer ha obegränsad. De är många som använder de billigare abonnemangen och operatörerna verkar vara överens om att begränsad bandbredd är bra. Men om det skulle bli så lär väl priset ökas.

Jag kan ju egentligen tycka att det är rimligare att reglera hastighet än surfmängd, ungefär som på de fasta abonnemangen.

Det borde inte vara bra för ekonomin i stort att man kan "få slut på surf" i dagens informationssamhälle, utöver att tillgången till internet blir lite av en tråkig klassfråga.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Det är ju inte bara mediets hastighet som spelar roll dock, det är utrymmet på frekvensbanden som spelar roll också. Det avgör bandbredden. Där är fiber överlägset radiovågor. Mediets hastighet avgör ffa svarstider.

Nuvarande 5G på 6Ghz bandet maxar väl teoretiskt runt 4Gb/s om jag förstått det rätt. Ska man nå väsentligt högre hastigheter måste man använda högre frekvensband med ännu kortare räckvidd. Nuvarande fiberspecifikation maxar väl runt 20000 Gb/s.
Shannon theorem säger ju allt, radio kan aldrig komma i närheten av fiber, men för vårt husbehov kommer 5G troligen räcka och med prognostiserad 5G svarstid på 1ms så lär det väl funka likvärdigt.

20000Gb/s är 20Tb/s , den högsta hastighet en single carrier klarar är 1,52Tb/s (källa från 2020). Hastigheter däröver gäller WDM där mutlipla carriers på olika våglängder används i samma fiber. Läste om 319Tb/s men då används 552 våglängder.

Men nyttan för enskilda hushåll ligger ju långt under det.
 
A Andy78 skrev:
På vilket sätt då?
15 000:- är ett bra pris, normalpris idag är runt 25k på landsbygd och 18-20k i städer. Det finns undantag så klart.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag är tveksam att de flesta kommer ha obegränsad. De är många som använder de billigare abonnemangen och operatörerna verkar vara överens om att begränsad bandbredd är bra. Men om det skulle bli så lär väl priset ökas.

Jag kan ju egentligen tycka att det är rimligare att reglera hastighet än surfmängd, ungefär som på de fasta abonnemangen.
Jag tror absolut att det kommer att gå i den riktningen för 5 G. Telia har lite smått börjat med sina "5G" och "5G+", Tele2 hra tagit det lite längre: https://www.tele2.se/mobilt/mobilabonnemang
 
Och Telias uppköpta företag Fello för mobila abonnemang har ännu inte access till 5G-nätet.
 
A AndersS skrev:
Och Telias uppköpta företag Fello för mobila abonnemang har ännu inte access till 5G-nätet.
Var fello verkligen telias dotterbolag?
Låter lite underligt med 2 st lågprisvarumärken.
 
Unikt namn
A Andy78 skrev:
Var fello verkligen telias dotterbolag?
Låter lite underligt med 2 st lågprisvarumärken.
Logotyp för Fello med ikoner för sociala medier och adressinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar så.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Verkar så.
Där ser man då har dom 2 lågprisvarumärken som ska konkurera med varandra.
 
Litar ni inte på mig;)
Det har köpts och köps ännu mera bland fiberföreningar och lokala företag.
De stora operatörerna bygger volymer på uppköp för att t.ex. kunna visa på tillväxt.
Sedan brukar man ha lite olika marknadsföring och säljkanaler innan man till slut trycker in det i huvudverksamheten.
Bredbandsbolaget levde kvar ett tag innan det blev Telenor.
Comhem blev Tele2, däremot lever väl Boxer kvar som varumärke hos Tele2.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Litar ni inte på mig;)
.
Bredbandsbolaget levde kvar ett tag innan det blev Telenor.
Comhem blev Tele2, däremot lever väl Boxer kvar som varumärke hos Tele2.
AndersS kan ni lita på, han är kung på mycket (y)

Här köpte IP-Only plötsligt Telenors nät (Ursprunligen byggt av Bredbandsbolaget) (Jag har kommunala stadsnätet så jag berörs inte)

Vi har Boxer TV, får fakturan från Boxer , men play funktionen ligger som Tele2.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Lär sluta med bara Telia, Open Infra och Telia som KO i fibernät.
 
namnbyte
F fusion skrev:
Lite OT: Ljusets hastighet inne i fibern är faktiskt bara 2/3 av ljusets hastighet i vakuum, man brukar säga 200000km/s. Radiovågornas hastighet i luft är faktiskt snabbare , bara Shannons-Hartleys theorem som begränsar jämfört fibern. Men, kommer vi någonsin ha privata behov av 1Gb/s , jag tror inte det
Inte bara det, ljuset i en fiber skjuts inte rakt in utan med en vinkel på någonstans runt/mellan 20 och 30 grader.. kommer inte ihåg exakt, fiberteknik inte är mitt arbetsområde på Telia utan detta lärdes under ett samtal på någon afterwork. Kontentan blir alltså att om en fiber är 100m lång är den reella sträcka ljuset färdas mer än detta då den skjuts in med viss vinkel, hastigheten blir alltså Ännu lägre.
 
F fusion skrev:
Källa på det ?
Ja Telia var ett exempel. Tele2 gör också. Är inte frågan lite märkligt ställd? Har du någon uppgift som säger annat eller vad var det som var så otroligt med det påståendet att jag måste bevisa vad jag säger i skrift?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
F fusion skrev:
Vi har Boxer TV, får fakturan från Boxer , men play funktionen ligger som Tele2.
Boxer köptes av Comhem, Comhem köptes av Tele2, nu rensar man bland varumärkena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.