Mikael_L
S Simsgrodan skrev:
Det beror på att en CE-märkt produkt får säljas i samtliga EU-länder, men eftersom eluttag är olika i olika länder onfattas elinstallationsmaterial inte av ”CE-märkningslagen” (tror det fortfarande heter varupaketet). Och då får man inte sätta på ett CE-märke.
Nu sitter det CE-märken på alla uttag och strömbrytare från alla märken på Svenska marknaden.
ABB, ELKO, Schneider, Hager osv osv.
Du ska kanske meddela dem att de gör fel ... :crysmile:

Nej, skämt åsido. DU har fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska jag också börja ta betalt för de verktyg jag måste ha för att kunna driva min elinstallationsverksamhet?
Vad ska jag ta för PH2-mejseln?
PZ1-mejseln är mindre och något lite billigare, ska jag ta mindre för den?

NEJ, det finns absolut inget självklart i att ta extra betalt för de normala verktyg man måste ha för att driva sitt företag. Tvärtom skulle det vara mycket märkligt.

Jag ska ärligt talat säga att det är just denna rad i fakturan som helt bevisar att det är riktiga usla skitstövlar, den där firman. Det finns INGEN seriös firma som skulle göra så.
Undvik alla sådana skojare!
PH2 Wera?
PZ1 Wiha?

Nej jag tror du har rätt, som vanligt, man får se till att timdebiteringen täcker detta.
 
Fairlane
B BJER skrev:
Det är ju om detta jag skrev , hur ska hur löses det för jag hoppas att du inte forsätter med g/g eller ansluter din blå mot g/g och de andra inte helt omöjliga felen löses utan mertid???
Hör en kund av sig och vill ha tre nya uttag installerad, vidarekopplade från ett befintligt ojordat uttag och man ger ett pris på detta så gäller priset som riktlinje om inget väldigt avvikande mot förväntat dyker upp.

Kommer man då dit och ser någon koppa gröngul till nolla så anser åtminstone jag att något väldigt avvikande mot förväntat dykt upp. Då är man tydlig med attt här finns allvarliga brister som maåte hanteras innan vidarekoppling kan ske. Inget konstigt alls i det faktiskt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så man måste så klart få betalt för investeringen i skruvmejslar och tänger genom att ta betalt för dem när de används enligt dig?
Men detta instrument är köpt för att förkorta tiden för kunden. Manuell uppmätning och dokumentation skulle säkert ha tagit närmare en timme a 555 kr.
Det finns inte ett företag som inte tar betalt för dyra investeringar. Men man tar inte betalt för användandet av förbrukningsverktyg som hammare, borrmaskiner, datorer mm. Blanda inte äpplen och päron.
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Men detta instrument är köpt för att förkorta tiden för kunden. Manuell uppmätning och dokumentation skulle säkert ha tagit närmare en timme a 555 kr.
Det finns inte ett företag som inte tar betalt för dyra investeringar. Men man tar inte betalt för användandet av förbrukningsverktyg som hammare, borrmaskiner, datorer mm. Blanda inte äpplen och päron.
Vid vilka kundbesök eller installationer används detta??
Mao. vilken tid förkortades vid installation av 3st ojordade uttag från befintlig anläggning?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Om huset brinner ner efter att kompletterat befintlig anläggning med 3st vägguttag vet jag inte om det hjälper med testverktyg för 25000:-
Då är det nog större fel på utförandet/utföraren.

Hur kan du försvara priset när de uppges vara 15% rabatt och ändå så mycket högre än vad en konsument själv kan köpa det för?
Jag vill se den elektriker, vvs:are m fl som skulle använda en hög grejer som kunden själv har köpt på kreti och pleti företag.
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Ett testinstrument som håller i 20 år enligt en elektriker i tråden så kostnaden blir lite drygt 3000 kr/år inkl. kalibrering dvs. 2 kr/arbetstimme.
En eurotester tror jag att man kan få loss för ca 17-18'.
Sen kan man hitta både billigare och dyrare installationsprovare.

Ja, de borde nog kunna användas i typ 20 år, om man inte misshandlar sina saker, lämnar de ute i regnet osv.

Sen tillkommer det lite batterier och sånt, man vill kanske även köpa en "bläckfisken" eller lite andra coola tillbehör som underlättar användningen. Så det kan bli någon tusenlapp till.

Men batterier är ingen stor årlig kostnad, men för den firman som är såpass seriös att de kalibrerar sitt instrument så kan det bli några tusenlappar till varje år.
Men oavsett, du har rätt i att det blir inte speciellt många enkronor extra på timpenningen, för att täcka instrumentet.

edit:
Jag såg nu att du hade kastat in kostnad för test/kalibrering. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Jag vill se den elektriker, vvs:are m fl som skulle använda en hög grejer som kunden själv har köpt på kreti och pleti företag.
Nu var det inte det mitt inlägg avsåg utan hur stor chansen är att en behörig installatör lyckas bränna ner ett hus vid utökning av 3st ojordade vägguttag.
Lyckas installatören med detta säger det nog en del om kvaliteten på jobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Ahlsell priser är ett jävla påhitt.

Det värsta är också att elektriker vägrar installera om dom inte får köpa in allt material själv, för att som de så fint kallar det "kvalitetssäkra"

Försökte själv få el indraget i nybyggt garage där jag själv köpt allt

Endast 1 av 20 firmor jag ringde ville göra det all andra skyllde på att dom inte kunde garantera kvaliten på sakerna.

Allt som säljs i Sverige är väl fan CE märkt så det borde ju inte vara ett problem
Material från ex.Biltema är inte samma även om det ser ut så och är godkänt.
Helt annan kvalitet, plast spricker osv, så har full förståelse för att yrkesman inte vill använda sånt Material!
 
Mikael_L
D Dodger skrev:
Jag har jobbat som elinstallatör i över 35 år och jag undviker snabbkopplingar in i det längsta.
Det låter som att det beror på att du är gammal, tycker jag. :D
Vad kör du med? Tomtemössor eller ubåtar?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
U Utasja skrev:
Men detta instrument är köpt för att förkorta tiden för kunden. Manuell uppmätning och dokumentation skulle säkert ha tagit närmare en timme a 555 kr.
Det finns inte ett företag som inte tar betalt för dyra investeringar. Men man tar inte betalt för användandet av förbrukningsverktyg som hammare, borrmaskiner, datorer mm. Blanda inte äpplen och päron.
Kunden har inte fått någon dokumentation.
Vad håller du på och mäter under lång tid när det gäller 3 st ojordade uttag?
En elektriker i tråden säger att han skulle använda en spänningsprovare i några få minuter.

20 000 är inte en dyr investering för ett företag. Det är mycket lite jämfört med t.ex. en bil.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Jag vill se den elektriker, vvs:are m fl som skulle använda en hög grejer som kunden själv har köpt på kreti och pleti företag.
Herregud nej, då tappar dom ju avansen plus att dom inte kan lämna garant på installertat material...
Man vet ju hur ofta det blir fel på fk köpt på ClasOhlson tex!!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Skumpe
Jag skulle rekommendera att TS och andra slutar analysera enskilda poster och vad de borde eller inte borde kosta. Det är ingen framkomlig väg och leder alltid bara till evighetsdiskussioner och högt blodtryck.

Fakta är att TS accepterade ett pris som var 2000 kr men fakturan är på 4000 kr. I det läget frågar man hantverkaren varför det blivit dyrare och sen betalar man maximalt 15% mer än det avtalade priset. Detta är vad fast pris innebär.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
O
U Utasja skrev:
Ingen tror väl att man är elektriker med alla tillstånd, när man gått ut gymnasiet eller?
Du har ingen om hur det svenska auktorisationsystemet fungerar eller hur?

Det varken finns eller behövs några "tillstånd" för att arbeta som elektriker. Direkt efter gymnasiet tar du anställning i ett auktoriserat elinstallationsföretag. Hux flux får du då utföra precis vilka elinstallation som helst. Det är helt upp till företaget att avgöra vem som för göra vad, och ansvara för att de kan eller lär sig det de behöver. Gör du något fel kan inte Elsäkerhetsverket ställa dig till svar för de utövar bara tillsyn över auktoriserade elinstallatörer, så de får gå på företaget istället.

Efter fyra år anses man "fullärd" på det praktiska. Då kan man gå repetition av matematik och fysik från naturteknisk program och få en genomgång av lite regler, osv. Därefter skickar du in intyg för praktig och teori samt pyntar en slant till till staten och vips är du auktoriserad. Majoriteten av landets elektriker skiter dock i det och jobbar glatt vidare fram till pension utan någon som helst personlig autkorisation.

Det verkligt absurda är att det går finfint att driva ett eget installationsföretag helt utan formell utbildning. Så länge du registrerar dig hos Elsäkerhetsverket, anlitar en elkonsult för regelefterlevnad (vars uppgift inte är vad den låter som) och skriver ett egenkontrollprogram är det fritt fram.

U Utasja skrev:
Och tänk om inte lärlingar togs in, då skulle det snart inte finnas yrkesmän kvar.
Grundproblemet är en undermålig utbildning och ett föråldrat auktorisationssystem. Tittar vi på utbildningen så är nivån för låg, och tittar vi på auktorisationsnivån så den för hög.

Om vi ersatte dagens auktorisationsnivåer med 4-5 nivåer som på allvar speglar de kunskaper och färdigheter som behövs i verkligheten, så skulle vi kunna ha ett fyraårigt elinstallationsprogram där man efter examen har en personlig auktorisation och kan få en riktig anställning direkt.

Detta kommer dock aldrig hända så länge LO och S styr landet. Det ligger inte i fackets intresse att modernisera dagens system då det ger SEK-förbundet en trygg och stabil särställning i Sveriges sista skråväsende.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
J Jungelgurkan skrev:
Material från ex.Biltema är inte samma även om det ser ut så och är godkänt.
Helt annan kvalitet, plast spricker osv, så har full förståelse för att yrkesman inte vill använda sånt Material!
Det är ingen som påstår att Biltemas material är bra på något vis, däremot påtalas det att Ahlsells prissättning kan lämna en del att önska.
Kan man köpa materialet billigare på tex. Elbutik.se utan några som helst rabatter säger det nog en del!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.