BirgitS
D Dodger skrev:
Så du menar att det inte är någon skillnad på en skaltång och en eurotester? eller vad vill du säga med ditt svar?
Att likaväl som man bakar in kostnaden för skaltång och andra verktyg i timpriset kan man baka in kostnaden för en eurotester i timpriset, Precis som en massa andra företag gör och det då dessutom med utrustning som kostar 10 gånger mer och inte håller i 20 år. Dessutom är det ju hutlöst att ta betalt 290 kr när kostnaden utslagen per arbetstimme är 3 kr. Eller menar du att det är så sällan som 10 gånger per år som eurotestern behövs för en elfirma som jobbar med elinstallationer hos privatpersoner?
För då verkar det ju vara synnerligen onödigt att använda den för att testa 3 vidarekopplade vägguttag.
 
  • Gilla
mojjen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att likaväl som man bakar in kostnaden för skaltång och andra verktyg i timpriset kan man baka in kostnaden för en eurotester i timpriset, Precis som en massa andra företag gör och det då dessutom med utrustning som kostar 10 gånger mer och inte håller i 20 år. Dessutom är det ju hutlöst att ta betalt 290 kr när kostnaden utslagen per arbetstimme är 3 kr. Eller menar du att det är så sällan som 10 gånger per år som eurotestern behövs för en elfirma som jobbar med elinstallationer hos privatpersoner?
För då verkar det ju vara synnerligen onödigt att använda den för att testa 3 vidarekopplade vägguttag.
Nu har jag ju inte förespråkat att man ska ta betalt för eurotestern (och det gör jag inte själv heller). Jag skrev bara att det är en väldig skillnad på en skaltång och en eurotester.
För att testa 3 vidarekopplade (ojordade) vägguttag så anser jag att det finns enklare och billigare instrument att prova med (såvida man inte behöver spara och dokumentera resultaten elektroniskt)
 
L Lundanker skrev:
Det är din tolkning
Om den inte stämmer blir dina andra inlägg svårtydda.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har hoppat lite i tråden, det ska erkännas men en reflektion, de där eurotester verkar fantastiska på alla sätt och vis. Den kan utöver det elektriska skicka en rapport till kunden med fotografier och allt och det bör man ju som debiterad kund kunna förvänta sig att få om man betalt 290:-. Har trådskaparen fått en sån? Och i så fall, kan vi få se den här? Jag blev så intresserad av den att jag googlade skapelsen som uppenbarligen krävs för att parallellkoppla ett par ojordade uttag, rapporten skulle verkligen glädja mig

Jag har haft hjälp här hemma ett flertal gånger de senaste två åren av en firma. Borde jag ha krävt en mätning med eurotester? För det fick jag inte trots mycket mer kvalificerade installationer än ovan med både en och tre faser och skyddsjord... plus nolla.

Ja det blev långt, sorry, men det blir längre.

Angående prissättningen, om man lägger kostnaden för eurotestern på timdebiteringen så får alla betala den oavsett om testet utförts eller inte (förutsatt att man inte har olika timdebiteringar). Det känns ju sådär. 290:- som TS fick betala, vet man om det inkluderade arbetstid? Ja, det vore fel om man tar ROT med i beräkningen men jag tycker frågan är relevant, Roy och Rogers mack ni vet, borttappade bilar...

Så min slutkläm blir, trumvirvel, om det fanns incitament för en mätning och den kommunicerades innan mätning och godkändes så är debiteringen ok. Om elektrikern letade/"misstänkte" fel för omsättningens skull (jo jag är undrande på den punkten) så vette fan
 
  • Gilla
Drfreil och 1 till
  • Laddar…
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Det är bra att du är noggrann. Du får det dock att låta som att felaktiga fakturor inte existerar och att minsta ifrågasättande gör att kunden förtjänar att hånas och stämplas som "snålkuk". Ifall hantverkaren fakturerar rätt bör den ha ryggen fri och således kunna förklara varför fakturan ser ut som den gör.
Klart han kan känna sig trygg när han scannar själv då oftast "filévaror" behöver godkännas av kassapersonalen vid utcheckningen.
Storebror kollar att han gjort rätt.
 
  • Gilla
Siggelito3000
  • Laddar…
Mikael_L
T turbosaab skrev:
För att ge ett exempel, du håller på att ansluta tre ledare i vägguttaget, när du skruvat fast de två första ledarna kommer kunden och frågar något, du svarar kunden, samtidigt som du ligger på knä vid uttaget och vänder bort uppmärksamheten från uttaget så hamnar sista ledaren utanför blecket som ska hålla fast ledaren i uttaget. Du tjoffar på kåpan, smäller igång säkringen, tar fram din fina Fluke spänningsprovare som vara visar vilken spänning det är. Allt bra, 230 volt visar Fluke’n mellan fas-nolla och fas-jord. Kalas tänker du! Ännu ett väl utfört jobb! Nu kör vi hem och fakturerar!

Fem år senare ringer kunden, uttaget har nu brunnit upp när kunden stod och strök tvätt. Visar sig att den sista ledaren, neutralledaren, har varit lös för den hamnade på fel sida blecket när du monterade uttaget.
Hade man använt det extrema testinstrumentet istället för den vanliga spänningsprovaren så hade man även fått ett mätvärde på hur bra motståndet i anslutningspunkter och ledning är fram till uttaget. Ett orimligt högt värde på detta motståndet visar till exempel på en dålig anslutning. Så ja, det är faktiskt motiverat att använda det extrema testinstrumentet även för tre simpla uttag. Är man riktigt, riktigt seriös så mäter man innan man utför jobbet och får på så sätt reda på vad för typ av karaktäristik-kurva säkringen bör ha för att uppfylla utlösningsvillkoret och vilken dimension kabeln ska ha.
Hej.
Det låter fint.
Får jag fråga, vilken gräns sätter du på resistansen för att du anser det godkänt, resp att du har hittat ett du råkat slarva med anslutningen.
Skulle vara skönt att veta var jag ska lägga gränsen när jag själv mäter.

Och du får en bonusfråga också; Mäter du alltid med installationsprovaren efter att du satt upp ett eller några, extra uttag?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
L Lundanker skrev:
Tar inga jobb från privatpersoner om du inte fått in det i skallen...jag duckar alla såna jobb
Men fram med firmanamnet nu.
Det är lika bra att du bränner alla broar med en gång!
 
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Man måste så klart få betalt för investeringen i instrumentet genom att ta betalt för det när det används
Självklart men vilka mer saker bör specificeras på fakturan likt Eurotestern, tycker du?
Frukost på CircleK, guldtvätten, hakke9 vinterhjul, nytt Werakit med mejslar?

Höj timdebiteringen med 4:- eller vad som krävs och baka in det, liksom övriga verktyg/saker som krävs för att bedriva verksamheten.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vilken pajkastningstråd detta har blivit, finns det ingen moderator på forumet som kan rensa upp lite bland allt grälande?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Voioioiii Voioioiii skrev:
Vilken pajkastningstråd detta har blivit, finns det ingen moderator på forumet som kan rensa upp lite bland allt grälande?
Tyvärr. dom har fullt upp med att baka pajer då detta är ett konsumentforum.
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Tyvärr. dom har fullt upp med att baka pajer då detta är ett konsumentforum.
Pax för äpple då...!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
D Dahjo skrev:
Finns att läsa i elinstallationsreglerna, dock ej specificerat metod, men jag skulle hålla en isolationsmätning som väldigt lämplig metod.
Det man bör veta är att del 6 i SS 436 40 00 inte har presumtion av utförandeföreskriften ELSÄK-FS 2008:1.

Det finns inga detaljerade lagkrav, utan i elsäkerhetslagen och i föreskriften från 2017 (jag råkade tidigare hänvisa till 2008, som nu är ersatt) så hittar man att anläggningen ska kontrolleras i tillräcklig omfattning för att vara säker (betydelsen).
Detta är tydligen väldigt väldigt svårt för alla som inte kan tillräckligt, de klarar inte av att göra en bedömning, utan snöar in på att det måste finnas en punktlista osv.

ESV svarar ibland på frågan:
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Kontroll-fore-idrifttagning1/
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Kontroll-fore-idrifttagning/
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...r/isolationsmatning-och-kontinuitetsprovning/
 
  • Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Och lika naturligt så ska man ta mer betalt för en duktig elektriker som gör jobbet lite snabbare än en "normal" som arbetar lite långsammare. Det som brukar bli svårt är att värdera utförandet, det är ju inte säkert att den snabbaste gör dom snyggaste och har dom smartaste lösningarna och hur ska man då debitera.
Det är helt rätt.
Men visst, svårt att värdera osv. Dessutom finns det kunder som gärna betalar för lite fler timmar men i gengäld ett perfekt utfört jobb (eller att man möter speciella önskemål). Andra vill helst betala lite mindre och tycker det inte spelar någon roll så länge det ser på gränsen till hyggligt ut.

Men en billig elektriker, dvs lågt timpris, behöver inte bli billig i slutändan.

Jaja, vi förstår nog varandra hyggligt, det här brottas ju alla hantverksyrken med, säkert många andra branscher med.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dahjo skrev:
Du menar alltså att risken för fara på 6meter installation är värd att försumma för 290:-? Jag vill inte köpa hus av dig.
Men fatta nu, även du som kommer från särskoleklass fattar väl att elektrikerns vanliga verktyg och testinstrument ska vara inbakade i timpenningen.

Om denna firma kontrollerar med eurotestern eller spänningsprovaren skiter jag i (båda är helt tillräckliga i detta sammanhang, det förstod du nog inte, det brukar krävas mer än särskoleklass). Men det spelar alltså ingen roll, elektrikerns verktyg ingår när man beställer en elektriker!
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är helt rätt.
Men visst, svårt att värdera osv. Dessutom finns det kunder som gärna betalar för lite fler timmar men i gengäld ett perfekt utfört jobb (eller att man möter speciella önskemål). Andra vill helst betala lite mindre och tycker det inte spelar någon roll så länge det ser på gränsen till hyggligt ut.

Men en billig elektriker, dvs lågt timpris, behöver inte bli billig i slutändan.

Jaja, vi förstår nog varandra hyggligt, det här brottas ju alla hantverksyrken med, säkert många andra branscher med.
En elektriker som jag själv anlitat och som jag följer på instagram, har som företagsidé att bara göra små jobb på 1-2 timmar, han arbetar i princip bara mot privatpersoner och är tydlig och bra!
Han har lagt upp något som verkar stämma rätt bra med det du skriver "om du tycker en bra hantverkare är dyr, prova en billig".
Det som verkar billigt kan bli rätt dyrt :p
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.