K karlmb skrev:
Att exporten går vidare till samma priser som idag, men dessa påverkar inte våra priser i Sverige.
Hur skulle det funka?
 
Köp en ny modern elbil som senaste KIA med ett batteri på uppfart på 75 kWh som laddas av solpaneler på dagen och som förser huset med el när solen gått ner, på natten när elen är billig kan man ladda in energin på några timmar men det kräver många Ampere på huvudsäkringen.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det funka?
Överskottselen säljs separat? 0 watt får exporteras innan vårt behov är tillsett?

Skulle kapa priserna direkt och tyskarna kan fortsätta värma sina jacuzziar.
 
TRJBerg
L Leif i Skåne skrev:
Köp en ny modern elbil som senaste KIA med ett batteri på uppfart på 75 kWh som laddas av solpaneler på dagen och som förser huset med el när solen gått ner, på natten när elen är billig kan man ladda in energin på några timmar men det kräver många Ampere på huvudsäkringen.
Hur skulle det gå till rent praktiskt (utrustning osv) att låta just den bilen försörja huset med el?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur skulle det gå till rent praktiskt (utrustning osv) att låta just den bilen försörja huset med el?
Hej

Här kan du läsa

"Elbilen ska driva elnätet: Hyundai testar Vehicle-to-Everything som energilösning
I framtiden kommer vi kunna använda våra elbilar för energilagring mot elnätet. En elbil skulle till exempel kunna laddas vid en tidpunkt när det finns överflöd på el för att sedan vara energikällan till samhällets kaffebryggare under energitoppen när hushållen vaknar på morgonen.

Tekniken där en elbil kan skicka tillbaka ström till elnätet kallas för Vechicle-to-Grid (V2G). Och begreppet Vechicle-to-Everything (V2X) är ännu bredare och begränsar inte bara elbilens möjlighet till att förmedla energi mot elnätet; de kan också driva hem och byggnader.

Många tillverkare av elbilar tittar på tekniken och har dessutom i viss mån redan förberett sig i redan lanserade modeller. En av dessa är Hyundai som för närvarande bedriver två pilotprojekt med V2X-teknik.

För att stödja V2G måste elbilarna vara utrustade med rätt hårdvara och mjukvara. Det innebär en dubbelriktad ombordladdare som tillsammans med en mjukvara som kontrollerar och tillåter energi att flöda till och från batteripaketet. När endast en liten del av batterikapaciteten används till körning kan den återstående lagrade energin nyttjas av nätet och lokala energibolag.

De två pilottesterna som Hyundai genomför omfattar både V2G och V2H. Alltså energi till nätet och energi till hemmet.

I holländska Utrecht testar Hyundai V2G-teknik med holländska mobilitetsoperatören We Drive Solar. Samarbetet ska göra staden till världens första ”dubbelriktade stad”.

Genom en bildelningstjänst ska 25 Hyundai IONIQ 5 vara tillgängliga för invånare i nya bostadsområden. Nästa steg i projektet blir att implementera V2G-teknik som ska testas i kombination med publika laddlösningar utvecklade av We Drive Solar.

I Tyskland genomför Hyundai ett V2H-projekt. Även här finns en dedikerad prototypflotta bestående av elbilar av modellen IONIQ 5. Dessa prototyper är utrustade med samma dubbelriktade ombordladdare som sitter i den massproducerade versionen av IONIQ 5.

Med en anpassad programvara blir det möjligt att nyttja V2G-teknik. I piloten ska bilarnas förmåga att dela elektricitet med hemmet testas inom ett slutet energisystem för bostäder."
https://alltomelbil.se/elbilen-ska-...star-vehicle-to-everything-som-energilosning/
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur skulle det gå till rent praktiskt (utrustning osv) att låta just den bilen försörja huset med el?
Jag har liknande setup med en hyundai. 72 kWh. 15A, 230V får man ut ur bilen. Bilen kan ställas in att mata ut ström och lämna 20% kvar i batteriet. Rent praktiskt drar man en förlängningskabel in i huset. I en förgreningsdosa sätter man luft/luft och kyl/frys och lite annat. Går nätt och jämt få in en kokplatta vid behov. Lite manuellt förfarande men mest tänkt för om det blir bortkoppling eller extrema priser.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Här kan du läsa

"Elbilen ska driva elnätet: Hyundai testar Vehicle-to-Everything som energilösning
I framtiden kommer vi kunna använda våra elbilar för energilagring mot elnätet. En elbil skulle till exempel kunna laddas vid en tidpunkt när det finns överflöd på el för att sedan vara energikällan till samhällets kaffebryggare under energitoppen när hushållen vaknar på morgonen.

Tekniken där en elbil kan skicka tillbaka ström till elnätet kallas för Vechicle-to-Grid (V2G). Och begreppet Vechicle-to-Everything (V2X) är ännu bredare och begränsar inte bara elbilens möjlighet till att förmedla energi mot elnätet; de kan också driva hem och byggnader.

Många tillverkare av elbilar tittar på tekniken och har dessutom i viss mån redan förberett sig i redan lanserade modeller. En av dessa är Hyundai som för närvarande bedriver två pilotprojekt med V2X-teknik.

För att stödja V2G måste elbilarna vara utrustade med rätt hårdvara och mjukvara. Det innebär en dubbelriktad ombordladdare som tillsammans med en mjukvara som kontrollerar och tillåter energi att flöda till och från batteripaketet. När endast en liten del av batterikapaciteten används till körning kan den återstående lagrade energin nyttjas av nätet och lokala energibolag.

De två pilottesterna som Hyundai genomför omfattar både V2G och V2H. Alltså energi till nätet och energi till hemmet.

I holländska Utrecht testar Hyundai V2G-teknik med holländska mobilitetsoperatören We Drive Solar. Samarbetet ska göra staden till världens första ”dubbelriktade stad”.

Genom en bildelningstjänst ska 25 Hyundai IONIQ 5 vara tillgängliga för invånare i nya bostadsområden. Nästa steg i projektet blir att implementera V2G-teknik som ska testas i kombination med publika laddlösningar utvecklade av We Drive Solar.

I Tyskland genomför Hyundai ett V2H-projekt. Även här finns en dedikerad prototypflotta bestående av elbilar av modellen IONIQ 5. Dessa prototyper är utrustade med samma dubbelriktade ombordladdare som sitter i den massproducerade versionen av IONIQ 5.

Med en anpassad programvara blir det möjligt att nyttja V2G-teknik. I piloten ska bilarnas förmåga att dela elektricitet med hemmet testas inom ett slutet energisystem för bostäder."
[länk]
Tack. Intressant, men de nämner inte villka ändringar i konsumentens elsystem som måste göras. För utifrån vad jag vet krävs det ändringar hos konsumenten alternativt i en dedikerad laddstation för bilen.
Specifikt undrar jag närmast över Leif i skånes referens till KIA:n, dvs hur är den anpassad till det här?
 
TRJBerg
A Argyle skrev:
Jag har liknande setup med en hyundai. 72 kWh. 15A, 230V får man ut ur bilen. Bilen kan ställas in att mata ut ström och lämna 20% kvar i batteriet. Rent praktiskt drar man en förlängningskabel in i huset. I en förgreningsdosa sätter man luft/luft och kyl/frys och lite annat. Går nätt och jämt få in en kokplatta vid behov. Lite manuellt förfarande men mest tänkt för om det blir bortkoppling eller extrema priser.
Kopplas förlängningssladden direkt till bilen? I ett shukouttag?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kopplas förlängningssladden direkt till bilen? I ett shukouttag?
Ja, det följer med en adapter för det. Hittade en exemplebild, testar bifoga.
Elektrisk bil laddas med en adapter ansluten till ett laddningsuttag på bilens framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Kia marknadsför liknande funktion med adapter i sin senaste reklam.
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kopplas förlängningssladden direkt till bilen? I ett shukouttag?
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kopplas förlängningssladden direkt till bilen? I ett shukouttag?
 
TRJBerg
A Argyle skrev:
Ja, det följer med en adapter för det. Hittade en exemplebild, testar bifoga.
[bild]
Praktiskt. Väldigt intressant i dagen läge!
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det funka?
Du slösar vår tid med en sådan fråga.
Jag har ju beskrivit upplägget.
 
J Jaggatagga skrev:
Överskottselen säljs separat? 0 watt får exporteras innan vårt behov är tillsett?

Skulle kapa priserna direkt och tyskarna kan fortsätta värma sina jacuzziar.
Nja, exporten får fortsätta som idag, men exportpriserna blir inte prissättande i det elområde kabeln utgår från.
Utan den el som stannar i landet prissätts i resp elområde, också som idag men utan påverkan från exporten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G
L Leif i Skåne skrev:
Köp en ny modern elbil som senaste KIA med ett batteri på uppfart på 75 kWh som laddas av solpaneler på dagen och som förser huset med el när solen gått ner, på natten när elen är billig kan man ladda in energin på några timmar men det kräver många Ampere på huvudsäkringen.
Lycka till under december - februari när du behöver mest energi för uppvärmning :p
 
Intressant med koreansk powerbank på fyra hjul!

Är en tanke jag tänkt tidigare, li-Jon tekniken är fantastisk, men visste inte att det var realiserat.

Det skulle vara intressant att få siffror på förlusterna, dels vid laddning, men inte minst vid ”återladdning”.

Tyvärr tror jag att den ”billiga” elen nattetid, kommer att bli allt dyrare i takt med att folk tvingas styra sin förbrukning till kväll/natt. Ju fler bilar som får nattlig laddning, torktumlare som körs, snabeldrakar som dras, storkok som puttrar, ju dyrare blir elen. Skillnaden mellan dag och natt kommer att suddas ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.