joakim_j joakim_j skrev:
I DN så citeras flitigt ovan siffra i diverse ledare och liknande. Här är ett urklipp ur artikeln som citeras:



Min intuition säger att det är helt orimligt. 30% av värmen i mitt hus skulle alltså komma från något annat än värmesystemet. Jag har extremt svårt att se att jag skulle kunna komma upp i de siffrorna även med all belysning tänd och TV igång osv 24 timmar om dygnet.

Kanske för 25 år sedan om man hade alla sina glödljus igång dygnet runt... Eller räknar de på en bostadsrätt där värmen inte ingår i elkostnaden?

Men jag kanske har fel. Vad säger ni? Är det verkligen möjligt att belysning och apparater i standby kan utgöra 30% av förbrukningen i en villa?
Fantastiskt! Inatt låter jag radion stå på hela natten. Då slipper jag dra igång kaminen.

Skönt att krisen är under kontroll nu.
 
TRJBerg
G Gillar att bygga skrev:
Hej TRJ Berg!
Din bergvärmepump drar inga 9 kW, däremot har den har kapaciteten att (under vissa givna förhållanden) leverera 9 kW värmeenergi till ditt värmesystem. Beroende på värmepumpens CoP ("verkningsgrad") och de aktuella driftparametrarna så kommer värmepumpen sannolikt förbruka ungefär 1,8 och 2,5 kW. Beräkningen förutsätter att din BVP har en Cop i intervallet 3,8 till 5,2. Jag rundade av kraftigt uppåt för att täcka upp en del av den effekt som cirkulationspumpar, växelventil och styrelektronik drar utöver kompressoreffekten.
Värmepumpen drar 9kW.
Det är den här:
https://www.thermia.se/varmepumpar/utgaaende-modeller/solid-eco-fastighetsvarmepump/
Enligt produktblad är märkeffekt, kompressor 9,91kW.
(Har ingen elpatron i den.)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Enligt produktblad är märkeffekt, kompressor 9,91kW.
Dock tillförd effekt (kompressor + cirkulationspumpar) vid B0W35 = 5,0 kW enligt databladet, så den drar inte hela märkeffekten vid normal drift (annars skulle ju COP vara riktigt usel). Det där är ju värt att följa upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
C cpalm skrev:
Dock tillförd effekt (kompressor + cirkulationspumpar) vid B0W35 = 5,0 kW enligt databladet, så den drar inte hela märkeffekten vid normal drift (annars skulle ju COP vara riktigt usel). Det där är ju värt att följa upp.
Vad exakt menas med det? Är det vid kontinuerlig drift av kompressor? Eller andra förhållanden?
 
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad exakt menas med det? Är det vid kontinuerlig drift av kompressor? Eller andra förhållanden?
B0W35 är den referenspunkt där pumpens nominella prestanda normalt anges = 0° Brine-temperatur och 35° vattentemperatur. Men poängen är att även i en on/off-pump varierar kompressorns effektförbrukning med belastningen som i sin tur varierar med driftparametrarna. Oavsett är kompressoreffekten egentligen rätt ointressant i sammanhanget. Ju större kompressor, desto kortare gångtider vid ett visst effektuttag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
I DN så citeras flitigt ovan siffra i diverse ledare och liknande. Här är ett urklipp ur artikeln som citeras:

Min intuition säger att det är helt orimligt. 30% av värmen i mitt hus skulle alltså komma från något annat än värmesystemet. Jag har extremt svårt att se att jag skulle kunna komma upp i de siffrorna även med all belysning tänd och TV igång osv 24 timmar om dygnet.

Kanske för 25 år sedan om man hade alla sina glödljus igång dygnet runt... Eller räknar de på en bostadsrätt där värmen inte ingår i elkostnaden?

Men jag kanske har fel. Vad säger ni? Är det verkligen möjligt att belysning och apparater i standby kan utgöra 30% av förbrukningen i en villa?
Standby i mitt hus ligger på 450 watt ~12kwh/dygnet. Det motsvarar 28% av min totala elförbrukning.
Det är cirkpumpar, routers x5), mekanisk frånluftsmotor, kyl och frys och en del annat i standby som tv och centraldammsugare. Vet inte hur jag ska sänka ytterligare. Redan gått ned från 750 hit.
 
Magnus E K
V Viktorbyggahus skrev:
Standby i mitt hus ligger på 450 watt ~12kwh/dygnet. Det motsvarar 28% av min totala elförbrukning.
Det är cirkpumpar, routers x5), mekanisk frånluftsmotor, kyl och frys och en del annat i standby som tv och centraldammsugare. Vet inte hur jag ska sänka ytterligare. Redan gått ned från 750 hit.
Fimpa fyra av routrarna, testa om det funkar med självcirkulation, veva frånluftsmotorn för hand med vev, (i vinter) lägg kylskåpsinnehållet i källaren och frysinnehållet i trädgårdsskjulet.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fimpa fyra av routrarna, testa om det funkar med självcirkulation, veva frånluftsmotorn för hand med vev, (i vinter) lägg kylskåpsinnehållet i källaren och frysinnehållet i trädgårdsskjulet.
Routrarna med fibermodemet drar en can 50w tillsammans. Vi har väldigt stort hus i sten och källare. Betalar gladeligen pengarna för det. I övrigt, absolut.
 
D Daniel 109 skrev:
170Wh per timme, inte W.
Du kan inte ha Wh (Watt timme) per timme (Wh/tim.)!
Wh och Watt per timme (W/tim.) är samma sak.
Elektricitetsvisan.....
"Elektriskt dä’ ä’ nå’t
konstigt med det.
Elektriskt dä’ strömmar ju,
som ni vet,
härs å’ tvärs igenom tråden."
 
V Vindö skrev:
Du kan inte ha Wh (Watt timme) per timme (Wh/tim.)!
Wh och Watt per timme (W/tim.) är samma sak.
Elektricitetsvisan.....
"Elektriskt dä’ ä’ nå’t
konstigt med det.
Elektriskt dä’ strömmar ju,
som ni vet,
härs å’ tvärs igenom tråden."
Jo det kan man. Även om det är ett lite udda skrivsätt. Det är inte helt ovanligt sätt att skriva på när man menar medeleffekt. Men egentligen är det ju samma sak som W.

Wh (watt-timme) och W/h (watt per time) är definitivt inte samma sak.
 
  • Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo det kan man. Även om det är ett lite udda skrivsätt. Det är inte helt ovanligt sätt att skriva på när man menar medeleffekt.

Wh (watt-timme) och W/h (watt per time) är definitivt inte samma sak.
Hur många Wh blir 1 W/h som är igång 1 timme? Vanliga dödliga bryr sig inte om distinktionen.
 
W/h är en enhet för effektförändring.

Det blir lite som att säga att det är 180km/h till Borås. Det är helt enkelt fel enhet. Men det bryr du dig uppenbarligen inte om.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
W/h är en enhet för effektförändring.

Det blir lite som att säga att det är 180km/h till Borås. Det är helt enkelt fel enhet. Men det bryr du dig uppenbarligen inte om.
Jag sa inte att jag inte vet skillnaden. Jag sa att de flesta människorna inte vet, inte bryr sig, och ändå förstår varandra. Helt ok att vara missnöjd med den realiteten. Ungefär likavanligt som sär skrivningar. (Och ja, jag skojjar till det i förra meningen)
 
Påståendet att de flesta förstår håller jag inte med om. Folk missförstår energi och effekt väldigt mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.