L l3ff3 skrev:
Toalettprofessorer kallas de. De har forskat på google, läst på facebook, suttiut på toan o surfat, skrivit arga inlägg i sociala media. Till skillnad mot riktiga professorer som lägger flera års arbete på att ta fram fakta. Men nej toaproffessorn vet mest om vaccin och vem som styr alla människorna (obs ej toaproffessorn, den styr ingen (tror hen iaf)). Det sägs att elaka människor kallar dem för kokosnötter (hårt skala att penetrera och endast vatten innanför), men så lågt skulle jag inte sjunka.

Förövrigt kan man se i tibber att siffran 30% inte är helt osann, dock räknas "alltid på" som kyl och frys in, vilket kan diskuteras.
Har haft loggning på elen i många år nu och kan lägga till en siffra på ca 15%.

Det är vad huset förbrukar när ingen är där. Alltså ingår routers, NAS, hålla varmvattnet varmt, kyl, frys, automatisk belysning, oanvända inkopplade laddare (inkl i verkstaden), standby på tv, stereo mm, ventilation och säkert något jag missat. Inte mycket av den totala förbrukningen hade minskat om jag lagt energi på att dra ut kontakter från apparater och det är långt ifrån 30% av min årsförbrukning!
 
hsd
Astrour , håller tänt när det är mörkt och kan enkelt ställas in så vissa mörka timmar är det släckt....
Eller rörelsesensor med skymmningsfunktion som bara tänder när det behövs
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
Kyl, frys, eventuell ventilation, eventuella cirkpumpar, tillgång till varmvatten i beredare, larm ink router och liknande är väl inte någon "förlust"? Det är ju produkter vi aktivt valt att använda för en vettig tillvaro. Min förbrukningen för ovan ligger på ca 4kWh per dygn när inte legionella körs, något högre de dygnen men då men lägre dygnet efter.
Sen kan man "förbättra-lyxa till" sin tillvaro med alltid uppvärmd pool, bastu, badtunna, riktigt varma badrumsgolv, mycke utebelysning, massor med smålampor osv. Det är kanske mer av "förlust karaktär"/ onödigt.

4kWh per år blir ju ca 1500kWh men det är rätt lite i förhållande till differensen mellan en kall vinter eller normal vinter.
 
För ytterbelysning ett ljusrelä med inbyggd timer, ljuset på bara när det är mörkt och släcker över natten. Ev i kombination med en rörelsevakt som tänder vid rörelse nattetid.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kyl och frys som används skulle jag räkna in i husets "tomgångsförbrukning".
Drickakylskåpet som håller ölen kall hela sommaren men nu står tom har vi har glömt stänga av. Den räknar jag som "tomgångsförlust"
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F frappadish skrev:
Jag har eluppvärmt golv i 2 badrum.
Finns termostater med tidsscheman. Min går på kl 0600 då är golvet toasty kl 0700, sedan på kl 1800 av 1900 osv. Lördag/söndag är morgonen förskjuten 1 timme och går sedan hela dagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomgångsförbrukning borde vara det huset drar då ingen är där och använder el el vatten eller annat, tex om du åker på semester i 2 veckor.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
hsd
Yepp, så ser jag det
 
J JohanLun skrev:
Det är nog dags att göra en genomgång, jag har nog ett 40-tal saker med IP adress always on, säkert är några av dem inte speciellt snåla. Brukar tänka att om de är varma så är det fara å färde, men tex en monitor eller TV är svårare att uppfatta värmen på än någon grej som är väldigt liten och kompakt.

Om kWh;
100km/h är ju faktiskt 100km sträcka på en timme. Eller en hastighet. Integraler, derivator, per timme eller i en timme är alla ganska enkla om det är något konstant som sker i en timme, då brukar de flesta "få rätt", det svåra är ju när något inte är konstant eller inte sker i precis en timme, då är det viktigare att vara exakt med hur man beskriver enheten. I just exemplet ovan så känner jag att det var bra nog för att inte fastna på det. :D En mätning av tomgångseffekt jag själv skulle kunna tänka mig är att kolla elmätaren före och efter natten och därefter kolla hur många kWh som gått åt. Sen stänga av ett antal och mäta igen. Det räcker rätt långt, hur bra man än är på matte eller fysik.
Eller som Timell sa: Här på stadion har vi en uppmätt sträcka på 100 meter, och det är exakt så långt världens snabbaste man sprungit..............
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Professor är inget annat än en titel på en lärare som nästan alltid har kompetens inom ett mycket smalt område.
Absolut inte! Lärartjänsten är lektorat, och det innehas av en lektor. Professorstjänsten innehåller ofta utbildning men är inte (formellt) en lärartjänst.

Och man kan allt som professor! Det står nämligen i boken man får när man blir professor så det är bara att slå upp i den. ;) (Smiley för de som inte läst boken...)


Sedan kan förvisso vissa områden vara lite smala, och det kan straffa sig i den allmänna debatten så till vida att de flesta problem vi har att tacklas med inte är svåra (som en professor generellt är bra på) utan krångliga (vilket inte alla professorer är lika bra på, iaf att inse att de är det).

Elförsörjning av nationen är främst ett krångligt problem. Särskilt svårt är det inte idag. Vi har löst de flesta tekniska problem för länge sedan.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Lustigt. Satt häromdan och funderade på hur jag kunde programmera min ivt premiumline hq till att skita i att värma vatten hela dagarna. Skulle räcka med en gång på morgonen och en gång på kvällen. Det är aldrig nån hemma dagtid utan 7:30-17 står den och värmer i onödan.
Samma med huset kanske också. Har en funktion som sänker värmen på natten. Men undrar om man spar nått egentligen. Det lär väl kanske kosta mer att värma upp än att hålla värmen??

förövrigt tror jag nog absolut att 30% kan va en rimlig medel på förlusterna sett över alla hushåll. Vi som hänger här är väl kanske en rätt smal statistisk grupp som bryr sig lite om detta. Eller iallafall traditionellt. Nu måste ju alla börja bry sig.
 
P Pin skrev:
Dessutom svårt att följa resonemanget, jag ser inte var 2000 kWh kom från. Och slutsatsen att byta ljussensor mot timer håller jag inte med om. En timer måste ju ställas om varje vecka för att följa soluppgång och solnedgång. Någon form av automation behövs, eller varför inte en rörelsesensor så är belysningen på så lite som möjligt.
Med mig med fjärrvärme är 1500kWh 1/4 av min årsförbrukning så faktiskt för mig en betydande del
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
BergVP som drar 9kW. Värmen avstängd tills nyligen. Tydligen varmvattnet som drar (troligen förluster pga varmvattencirkulationen, bergVPn i hus 30 meter från bostadshuset). Men jag har varit frågande till min elåtgång.
Hej TRJ Berg!
Din bergvärmepump drar inga 9 kW, däremot har den har kapaciteten att (under vissa givna förhållanden) leverera 9 kW värmeenergi till ditt värmesystem. Beroende på värmepumpens CoP ("verkningsgrad") och de aktuella driftparametrarna så kommer värmepumpen sannolikt förbruka ungefär 1,8 och 2,5 kW. Beräkningen förutsätter att din BVP har en Cop i intervallet 3,8 till 5,2. Jag rundade av kraftigt uppåt för att täcka upp en del av den effekt som cirkulationspumpar, växelventil och styrelektronik drar utöver kompressoreffekten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Hej TRJ Berg!
Din bergvärmepump drar inga 9 kW, däremot har den har kapaciteten att (under vissa givna förhållanden) leverera 9 kW värmeenergi till ditt värmesystem. Beroende på värmepumpens CoP ("verkningsgrad") och de aktuella driftparametrarna så kommer värmepumpen sannolikt förbruka ungefär 1,8 och 2,5 kW. Beräkningen förutsätter att din BVP har en Cop i intervallet 3,8 till 5,2. Jag rundade av kraftigt uppåt för att täcka upp en del av den effekt som cirkulationspumpar, växelventil och styrelektronik drar utöver kompressoreffekten.
mja, han kan ju ha tänkt att han har 9kW i elpatronseffekt i den också
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
mja, han kan ju ha tänkt att han har 9kW i elpatronseffekt i den också
Javisst, det är ingen omöjlighet, men det är osannolikt då de flesta BVP har nerställd tillsatsvärme eftersom inkommande elens huvudsäkringar ofta inte räcker till för samma tillskottseffekt med en elpatron som BVP kan ge.
Dock tolkade jag Bergs inlägg som att hans BVP fungerar normalt, och då ska ju inget tillskott vara på under sensommaren om inte tonåringarna har dusch maraton....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.