Hej

Idag (22-08-31) skriver Svenska Kraftnät på sin hemsida ”Risken för bortkoppling av el i vinter har ökat”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ken-for-bortkoppling-av-el-i-vinter-har-okat/

”Trots att elproduktionen i landet likväl som överföringskapaciteten från norr till söder har varit hög under året har risken för effektbrist kommande vinter ökat i södra Sverige. - Vi har gått från låg till reell risk, vilket innebär att vi kan tvingas koppla bort elanvändare i vinter, säger Erik Ek, strategisk driftchef, Svenska kraftnät.
Sedan Svenska kraftnät publicerade Kraftbalansrapporten (.pdf) Öppnas i nytt fönsteri slutet av maj i år har omvärldsfaktorer som påverkar det svenska kraftsystemet utvecklats till det sämre. Nya beräkningar som Svenska kraftnät har gjort visar att vi i vinter inte kan räkna med att vi kan importera el i samma utsträckning som under tidigare vintrar.
– Under en normal vinter är Sverige beroende av import 36* timmar för att upprätthålla effektbehovet. Att det inte är mer beror dels på att inhemsk elproduktion har ökat successivt samtidigt som överföringskapaciteten av el från norra Sverige till södra har varit hög. Men det vi ser nu är att när vi som bäst behöver importera el finns den kanske inte att tillgå, säger Erik Ek.”

Man förtydligar texten gällande; ”Vi har gått från låg till reell risk” med att skriva; ”*Som en konsekvens av att Ringhals 4 inte återstartar enligt plan ökar antalet timmar som Sverige är importberoende (än de 36 som gäller vid en normalvinter).”

Att eventuellt koppla bort elanvändare i vinter (roterande bortkoppling), är något man gör för att undvika det som är värre; Att elförsörjningen kollapsar på grund av effektbrist.

Det är nog inte oproblematiskt att genomföra en roterande bortkoppling, detta eftersom vid t.ex. stark kyla så skapas en energiskuld (bortkopplad effekt gånger tid för bortkoppling) till alla dem som huvudsakligen använder elkraft för uppvärmning. Det kan då innebära att effektlasten är högre vid inkoppling än den effektlast som motiverar en bortkoppling (“Cold Load Pick-up”)

Jag har tidigare skrivit om problematiken med “Cold Load Pick-up” i inlägg #289 här i tråden.

För de som kan minska sin effektlast (t.ex. har alternativet vedeldning i stället för elkraft till uppvärmning), bör, om Svenska kraftnät varnar för effektbrist välja det alternativet.

Om många av oss hjälps åt så kan vi eventuellt undvika en roterande bortkoppling, som kan vara olämplig av flera orsaker. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Förmodligen kommer bortkopplingarna ske samma tider som jag kommer att stänga av min värmeproduktion under dagarna. Vilket är "tur".
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem bestämde att "länka samman" vårt elnät med Europa på ett sådant sätt att Svenska konsumenter ska behöva betala överpriser
Har för mig att det var väljarna som röstade för EG-medlemskap 1995. Sedan dess får man inte hindra handel över gränser. Danskarna klagade över att Sverige hade kärnkraft intill deras huvudstad. Då lade Sverige ned kraftverket. Sedan krävde danskarna att få köpa el till samma pris som svenskarna. För att kunna ta mer betalt av danskarna var Sverige tvunget att dela in landet i elområden som motsvarar faktiska begränsningar i överföringskapacitet.

Men nu har EU inför artskyddsdirektivet. Det innebär att verksamhetsutövare måste känna till sina fågelpopulationer på individnivå och se till så att ingen far illa. Det gäller tydligen även arter som inte är sällsynta eller hotade. Så ser man någon ny kråka vid överföringslänken ut i havet kan man stoppa överföringen eftersom man måste säkerställa att inte kråkan far illa av verksamheten. Det kanske kommer klorgas ur havsvattnet när man skickar ström genom det.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Har för mig att det var väljarna som röstade för EG-medlemskap 1995. Sedan dess får man inte hindra handel över gränser. Danskarna klagade över att Sverige hade kärnkraft intill deras huvudstad. Då lade Sverige ned kraftverket. Sedan krävde danskarna att få köpa el till samma pris som svenskarna. För att kunna ta mer betalt av danskarna var Sverige tvunget att dela in landet i elområden som motsvarar faktiska begränsningar i överföringskapacitet.

Men nu har EU inför artskyddsdirektivet. Det innebär att verksamhetsutövare måste känna till sina fågelpopulationer på individnivå och se till så att ingen far illa. Det gäller tydligen även arter som inte är sällsynta eller hotade. Så ser man någon ny kråka vid överföringslänken ut i havet kan man stoppa överföringen eftersom man måste säkerställa att inte kråkan far illa av verksamheten. Det kanske kommer klorgas ur havsvattnet när man skickar ström genom det.
Hej

Denna tråd har rubriken ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”

Ni får gärna skriva inlägg i det ämnet, men undvik att hamna på andra ämnen.

Det blir fort många inlägg, i en tråd, som gör det svårt att följa vad som skrivits i själva ämnet som står i rubriken.:)
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag funderar på (jag vet inte om jag ska känna mig klok eller som en tokig prepper) om en billig (2000kr) solcell och 1-2 bilbatterier kan vara en lösning för mig som inte har varken elverk eller riktiga solceller att säkra att jag alltid har ström för tex mobiltelefon och kortare bruk av tex laptop? Har man korta roterande avstängningar så är det sannolikt att alla devices med inbyggt batteri håller laddningen så att detta är totalt onödigt?
 
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
Jonas Persson
Nu dras tumskruvarna åt än mer. Forsmark 1 stängs ner för årligt underhåll och beräknas komma igång igen 8 oktober.

De måste bla byta bränslestavar vilket sker varje år. Återigen visar detta att vi inte längre har några marginaler. Årligt underhåll var sällan en nyhet förr om åren.
 
Jonas Persson
Saknar en sida av utmaningen att inte ha tillgång till el. Många inlägg handlar om hur man laddar telefoner, håller maten fryst och på olika sätt "överlever" veckan.

Hur gör de som inte kan låta temperaturen sjunka till obekväma, men förhoppningsvis frostfria nivåer?

Jag tänker på de som t ex har tropiska, djur eller växter hemma. Många som har växter som man med stor möda lyckats odla upp under många år, eller de som har tropiska fiskar eller terrarier, kommer inte oskadda ut från ett långvarigt strömavbrott då deras hobby slagits i bitar.

Vilka alternativ har man om ingen möjlighet att elda med ved finns? Gasolvärme, lysfotogen, vad mer?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag funderar på (jag vet inte om jag ska känna mig klok eller som en tokig prepper) om en billig (2000kr) solcell och 1-2 bilbatterier kan vara en lösning för mig som inte har varken elverk eller riktiga solceller att säkra att jag alltid har ström för tex mobiltelefon och kortare bruk av tex laptop? Har man korta roterande avstängningar så är det sannolikt att alla devices med inbyggt batteri håller laddningen så att detta är totalt onödigt?
Hej JohanLun

Jag tror inte att man behöver göra speciellt mycket av förberedelser gällande solceller och bilbatterier för att klara strömavbrott i t.ex. fyra timmar.

Skulle jag gissa (utan att veta) så skulle jag bedöma att vid roterande bortkoppling så siktar man på ungefär den tiden för varje bortkoppling. Det är svårare, att vid ett roterande schema, göra en bedömning om tiden till eventuell nästa bortkoppling.

Jag räknar med att på det sättet jag t.ex. håller min telefon och laptop laddade, så klarar jag av ett fyra timmars strömavbrott utan extra laddning.

Men det är bra att man går igenom sin vardag och t.ex. vid ett strömavbrott funderar på vad man eventuellt saknar, och eventuellt bör komplettera.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Saknar en sida av utmaningen att inte ha tillgång till el. Många inlägg handlar om hur man laddar telefoner, håller maten fryst och på olika sätt "överlever" veckan.

Hur gör de som inte kan låta temperaturen sjunka till obekväma, men förhoppningsvis frostfria nivåer?

Jag tänker på de som t ex har tropiska, djur eller växter hemma. Många som har växter som man med stor möda lyckats odla upp under många år, eller de som har tropiska fiskar eller terrarier, kommer inte oskadda ut från ett långvarigt strömavbrott då deras hobby slagits i bitar.

Vilka alternativ har man om ingen möjlighet att elda med ved finns? Gasolvärme, lysfotogen, vad mer?
Hade det varit sedvanlig nyhetstorka så kan jag tänka mig att Aftonbladet m.fl. hade gjort en och annan snyftartikel om Bertils Bonsai-träd som dött i sviterna av för höga elpriser.. men nu kommer allt sådant jitter överskuggas av att en betydande del av svenska hushållen får lämna sina hem helt och hållet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej JohanLun

Jag tror inte att man behöver göra speciellt mycket av förberedelser gällande solceller och bilbatterier för att klara strömavbrott i t.ex. fyra timmar.

Skulle jag gissa (utan att veta) så skulle jag bedöma att vid roterande bortkoppling så siktar man på ungefär den tiden för varje bortkoppling. Det är svårare, att vid ett roterande schema, göra en bedömning om tiden till eventuell nästa bortkoppling.

Jag räknar med att på det sättet jag t.ex. håller min telefon och laptop laddade, så klarar jag av ett fyra timmars strömavbrott utan extra laddning.

Men det är bra att man går igenom sin vardag och t.ex. vid ett strömavbrott funderar på vad man eventuellt saknar, och eventuellt bör komplettera.
Vet vi att det handlar om 4 timmar långa roterande avbrott? Jag kan tycka det är lämpligare med en timme i taget för att inte bygga upp en för stor energiskuld i ett område. Vi som drar ner innetemperaturen för att minska energiåtgången får det kanske onödigt kallt vid 4 timmars avbrott.
 
Logad Logad skrev:
Vet vi att det handlar om 4 timmar långa roterande avbrott? Jag kan tycka det är lämpligare med en timme i taget för att inte bygga upp en för stor energiskuld i ett område. Vi som drar ner innetemperaturen för att minska energiåtgången får det kanske onödigt kallt vid 4 timmars avbrott.
Hej Logad

Som jag skrev så vet jag inte.

Men eftersom bl.a. varje till- och frånslag innebär en extra påfrestning för elnätets alla komponenter och våra anslutna elapparater, så måste man nog hitta en rimlig avvägning.

Rimligen så blir tiderna olika för olika nät och olika situationer.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hej, jag vill gärna ha huset varmt även om elen försvinner.

Tänker koppla om pelletspannan så den går via 3-fas uttag och kan då lätt koppla ur den och koppla in den med elverk.

Det är inte många watt som behövs för cirkulationspump men tändelementet är på 600w och externskruven några watt också.

Min fundering är om elverk som det länkat nedan är dugligt med AVR eller om det är risk att något går sönder och Inverter är ett måste?

Att köra på överkapacitet på elverket känns vettigt så jag kan koppla in kyl/frys vid längre avbrott.

Bilen går på bensin så lutar åt bensindrivet så jag kan använda dunkar med bensin till bilen och på det sättet varva in nytt bränsle.

https://duab.se/garage-verkstad/elv...ab-power-elverk-mg5000cl-3-1-fas-3-fas-bensin
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej JohanLun

Bra tänkt

Hur vi löser vår egenberedskap blir mycket individuellt utifrån våra kunskaper och möjligheter. Det gjorde min pappa och hans grannar, under andra världskriget, varför skulle inte jag handla på ett liknande sätt.

Jag räknar med att mobilnätet klarar 1–4 timmar på reservkraft vid strömavbrott (kravet på mobiloperatörerna. Därför tänker jag se till att ”min del” av att det fiberbaserade fibernätet (internet) till huset fungerar. Ägaren av fibernätet (kommunen), ansvarar sedan för dess reservdrift vid strömavbrott.

Eftersom jag redan visste att min bergvärmepump vid inköpet (startad 2007) inte (med rimliga kostnader) kunde värma huset med elverk så såg jag till att kunna basera minst en veckas uppvärmning på ved. Med batterier/elverk driver jag sedan värmesystemets cirkulationspump separat vid strömavbrott och fördelar på det sättet värmen i huset och garaget.

Jag har i tidigare inlägg i tråden skrivit om detta, använd sökverktygen.
En gammal husvagnskyl är ingen bra ide. Verkligen energikrävande. Fattar inte hur man kan rekommendera det mera än till en övergångsperiod om 48 timmar..
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej JohanLun

Jag tror inte att man behöver göra speciellt mycket av förberedelser gällande solceller och bilbatterier för att klara strömavbrott i t.ex. fyra timmar.

Skulle jag gissa (utan att veta) så skulle jag bedöma att vid roterande bortkoppling så siktar man på ungefär den tiden för varje bortkoppling. Det är svårare, att vid ett roterande schema, göra en bedömning om tiden till eventuell nästa bortkoppling.

Jag räknar med att på det sättet jag t.ex. håller min telefon och laptop laddade, så klarar jag av ett fyra timmars strömavbrott utan extra laddning.

Men det är bra att man går igenom sin vardag och t.ex. vid ett strömavbrott funderar på vad man eventuellt saknar, och eventuellt bör komplettera.
Var har du fått den informationen ifrån, 4 timmar? vid bortkoppling. Håll inte på att med egna teorier att lura i folk hur det kommer att se ut vid en elkris!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.