Snailman
M merbanan skrev:
Sänker man medelmaxeffekten hos alla i en hel region så sänker man även regionens behov av maxeffekt. Dvs fler kan dela på effekten i elnätet och man behöver inte bygga ut det lika snabbt. Om vi tar England så ska det tydligen vara lite problem med alla som kokar te i halvleksvila i större fotbollsmatcher. Man måste dimensionera elnäten efter maxeffekten för att kunna hantera ett sådant scenario. Så man vill gärna sprida ut förbrukning så att det i medel är jämn förbrukning över dygnet men det går ju bara till en viss nivå. Effektabonnemang är ett verktyg för att försöka styra beteendet mot detta.
Okej, och om konsumenterna då lyckas styra så att maxeffekten inte blir så hög.
Då sparar ju elbolaget pengar på att slippa utbyggnad. Men för kunden, får denne en lägre räkning än tidigare eller slipper denne bara en högre avgift i framtiden när nätet annars behövs förstärkas?

Min gissning är att kunden får mer bestyr och att elbolaget slipper bygga ut så det tjänar mer pengar än förut.

När du eller vem det var sa att kunden inte påverkas typ så skulle ju det knappast stämma om alla fortsätter som förut utan att bry sig om reglerna, då blir det väl mycket dyrare

Jag tippar att kunderna får och gör sig mer besvär än tidigare,som underlättar för elbolaget men får ändå betala lika mycket som förut
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…

Bästa svaret

F FC_Bygg skrev:
Info från Ellevio:
Ett test med ett fåtal kunder.
Nya regler införs från 2025.

Jag pratade med kundtjänst idag. De sa att man gör begränsade tester från 1 oktober, en av de tre stadsdelarna man testar i är där jag bor, men jag verkar inte vara inbjuden. Man sa vidare att det från och med nästa år kommer gälla alla kunder.

Vi hade också en diskussion om hur effektmätningen görs. Det var väldigt svårt att få fram information om hur momentan den mätningen är (Dvs är det verkligen peak man bokför). Tillslut lät det som att man tar snittet under en timme - dvs man sparar de tre timmar som har högst förbrukning. Det är något annat än tre tillfällen med peak-effekt. Vad den absoluta sanningen är gick inte att få fram via kundtjänst ännu.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Enligt hemsidan: "När vi räknar ut din elnätskostnad tar vi snittet av dina tre högsta effekttoppar, det vill säga de tre timmar som du under en månad använt mest el." så det är i strikt mening inte maximal effekt. Samma system som Göteborg Energi.
Intressant att man endast en "peaktimme" per dag räknas. För egen del sticker legionellakörningarna i varmvattenberedaren varannan vecka ut, kan jag glesa ut dem litegrann så jag aldrig får mer än två per månad och samtidigt samordnar andra effekthungriga aktiviteter med dessa så det bara blir två ordentliga toppar per månad håller jag ju nere medelvärdet en smula. Gäller att vara om sig och kring sig.
Funkar i alla fall tills jag skaffar elbil.
 
A alfista skrev:
Enligt hemsidan: "När vi räknar ut din elnätskostnad tar vi snittet av dina tre högsta effekttoppar, det vill säga de tre timmar som du under en månad använt mest el." så det är i strikt mening inte maximal effekt. Samma system som Göteborg Energi.
Intressant att man endast en "peaktimme" per dag räknas. För egen del sticker legionellakörningarna i varmvattenberedaren varannan vecka ut, kan jag glesa ut dem litegrann så jag aldrig får mer än två per månad och samtidigt samordnar andra effekthungriga aktiviteter med dessa så det bara blir två ordentliga toppar per månad håller jag ju nere medelvärdet en smula. Gäller att vara om sig och kring sig.
Funkar i alla fall tills jag skaffar elbil.
Den här prismodellen hade varit hemsk för mig. Såhär ser många nätter ut för mig. Graf som visar elanvändning över tid med hög förbrukning på natten och låg under dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har egentligen 0 förbrukning från nätet mellan 8-18 pga solceller. Och under 1kw 20-24. Därefter kör jag allt i huset. Det har varit mitt sätt att förbruka när det är billigt. Detta är ju otroligt bra för nätet iom att de flesta inte förbrukar på nätterna.
 
Själv producerar jag ingen el, har ingen elbil och har inte gjort några reella försök att flytta förbrukning över dygnet. Jag har momentana toppar under vintern (mätt direkt på elmätaren) runt 12-14 kW, men högsta timmedelvärde blir runt 6-7 kWh/h.

Skärmavbild av elanvändningsdiagram som visar dagliga effekttoppar i kW och högsta effekttoppar för februari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V Viktorbyggahus skrev:
Detta är ju otroligt bra för nätet iom att de flesta inte förbrukar på nätterna.
Är det "otroligt bra för nätet"? Jag vet inte exakt hur belastningen ute i normala bostadsområden ser ut över dygnet, men allt eftersom fler väljer att göra som du i akt och mening att komma åt det lägsta timpriset på elen så kommer det definitivt inte vara bra för nätet.
 
A alfista skrev:
Är det "otroligt bra för nätet"? Jag vet inte exakt hur belastningen ute i normala bostadsområden ser ut över dygnet, men allt eftersom fler väljer att göra som du i akt och mening att komma åt det lägsta timpriset på elen så kommer det definitivt inte vara bra för nätet.
Är det inte det? Att förskjuta last till natten gör ju att nätet belastas mindre på dagen när den är som högst?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Den här prismodellen hade varit hemsk för mig. Såhär ser många nätter ut för mig. [bild]
Jag har egentligen 0 förbrukning från nätet mellan 8-18 pga solceller. Och under 1kw 20-24. Därefter kör jag allt i huset. Det har varit mitt sätt att förbruka när det är billigt. Detta är ju otroligt bra för nätet iom att de flesta inte förbrukar på nätterna.
Hej, Viktorbyggahus

Om vi tänker oss att alla elabonnenter kopplade till den 10/0.4 kV distributionstransformator som du är ansluten till hade solceller och elbilsladdning och kurvan du visar skulle vara summan av alla elabonnenter anslutna till den distributionstransformatorn. (Effektskalan skall då multipliceras med antalet elabonenter.)

Då är själva elnätet från din transformator dåligt utnyttjat.

Det ideala (bästa utnyttjandet) vore en (låg) konstant belastning hela dygnet (medelvärdet av effekten i din kurva fördelat över ett dygn. Borde bli en jämn effekt (en rak linje) uppskattningsvis någonstans i området 3–5 kW, multiplicerat med antalet elabonenter.

Då är själva elnätet från din transformator bäst utnyttjat.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej, Viktorbyggahus

Om vi tänker oss att alla elabonnenter kopplade till den 10/0.4 kV distributionstransformator som du är ansluten till hade solceller och elbilsladdning och kurvan du visar skulle vara summan av alla elabonnenter anslutna till den distributionstransformatorn. (Effektskalan skall då multipliceras med antalet elabonenter.)

Då är själva elnätet från din transformator dåligt utnyttjat.

Det ideala (bästa utnyttjandet) vore en (låg) konstant belastning hela dygnet (medelvärdet av effekten i din kurva fördelat över ett dygn. Borde bli en jämn effekt (en rak linje) uppskattningsvis någonstans i området 3–5 kW, multiplicerat med antalet elabonenter.

Då är själva elnätet från din transformator bäst utnyttjat.
Fattar. Så långsiktigt bäst att få alla att lastbalansera själva istället för att uppmuntra lastförskjutning vilket inte ändrar asymmetriska förbrukningsmönstret även om det kanske minskar storleken på en pol.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Fattar. Så långsiktigt bäst att få alla att lastbalansera själva istället för att uppmuntra lastförskjutning vilket inte ändrar asymmetriska förbrukningsmönstret även om det kanske minskar storleken på en pol.
Hej, Viktorbyggahus

Om Ellevios prismodell får alla elabonnenter att ta ut en jämn effekt (ju jämnare desto bättre) sett över dygnet (året), över elnätet, då minskar kostnaden för det elnät som behövs.

Starkt förenklat, så är det målet med Ellevios (nya) prismodell.:)
 
Attitudeswe
D Daniel 109 skrev:
Nej. Åter igen, det blir inte dyrare med en förändrad debiteringsmodell.
För elbilsbilister blir det dyrare. Modellen har tillämpats i Göteborg något år redan.

Enda fördelen är att 16a eller 25a huvudsäkring inte skiljer sig i pris (så länge man inte lastar den då)

Snart debiterar dom effekten på 15min perioder. Då blir det dyrt att starta pastavattnet och ugnen direkt efter man klivit ur badet...


Varför tas den ut också mellan 00 och 06 på natten?

Nu kan man ju inte längre motivera att ladda med 11kW när elen är billigast. Det blir fördelaktigare att ladda med 5kW även om elen blir 50öre dyrare.

Har elnätet på någon nivå verkligen distributionsproblem också 00-06 så att man inte kan använda el fritt den tiden?
 
Attitudeswe
V Viktorbyggahus skrev:
Tråden handlar om ellevio där jag inte har insyn, men jag har insyn hos ett annat nätbolag som är verksamt lokalt. Där så är inte nätplanerande ingenjörer särskilt glada med de riktlinjer de har för exploatering och underhålls. Hos det nätbolaget dimensioneras nätet de efter dagens behov och aldrig framtida prognoser. Jag har dubbel och trippelkollat detta. Jag tycker det är galet att förskjuta ansvaret för nätbalans till konsumenterna när nätbolagens dimensionerar felaktigt.
Kan du få fram uppgifter om det någon stans i detta nät skapas en peak effekt mellan 00 och 06 eller om det borde kunna fortsätta vara fri fart för nattladdning?

Om hela landet hade elbilar så hade behovet över dygnet i snitt ökat med mindre än 10%. Samlas det på natten så ökar ju behovet med 40%..samlas det var tredje billig natt så.ökar det med 100%. Men kanske är toppen ändå 17-19 i alla lokala nät?
 
Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej Attitudeswe

Kan det vara för att man vill undvika att många försöker ta ut i stort sett all elenergi, de behöver för ett dygn under några få timmar?

Läs #1 här, hur skulle det gå om många följde det exemplet?;

[länk]
Jo det kan ju gå till överdrift. Kan nätägaren inte ha 00+06 fritt till den dag transformatorstationen får en årspeak under denna tid. Så snart det sker går det ut en varning till anslutna hushåll - bättrar dom sig inte så införs effekttariff dygnet runt för alla abbonenter under den stationen.

Varför måste alla prismodeller vara så överförenklade att dom träffar fel för dom som vill göra rätt ( ladda bilen dom nätter då det blåser så att vindkraften kan byggas ut utan planerbar kraft)
 
B
Vårt elnätsbolag hade tänkt att ha en effekttaxa dagtid och en lägre taxa nattetid. Försök pågår nu.

Tror det var runt halva priset på natten för elnätet, för att försöka få kunderna att flytta förbrukning lite lagom mycket till natten.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.