Jag tror det blir syd12 på en slinga, öst8 parallellt med väst4+syd4(med optimerare) på den andra. Vad tros om det? Nu borde man kunna behålla befintlig växelriktare med 2 st mppt.
 
  • Gilla
Michaelamela
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag tror det blir syd12 på en slinga, öst8 parallellt med väst4+syd4(med optimerare) på den andra. Vad tros om det? Nu borde man kunna behålla befintlig växelriktare med 2 st mppt.
Men det löser väl inte nuvarande problem att öst och väst drar ner varandra?
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
M mortimer skrev:
[länk]
Bra där.

En teknisk fråga, om man vill eller behöver byta ut en eller flera paneler nån gång, går det att ta "vilken paneltyp som helst", eller måste den vara identisk med befintliga? Kommer ju bättre paneler med tiden...
 
S Sir Duke skrev:
Bra där.

En teknisk fråga, om man vill eller behöver byta ut en eller flera paneler nån gång, går det att ta "vilken paneltyp som helst", eller måste den vara identisk med befintliga? Kommer ju bättre paneler med tiden...
Beror på om du har optimerare idag och tekniska specarna på de nya panelerna samt vad du har för växelriktare
 
@Michaelamela, dokumentera hur många försök de har gjort för att åtgärda problemet. Efter tre försök kan du häva köpet om du kan påvisa att de inte levererat vad ni kommit överens om skriftligt.
 
  • Gilla
telefontumme
  • Laddar…
I inlägg Nr 97 presenteras lösningen som solcellsfirman kan göra för att lösa sitt problem. Samma befintliga växelriktare används, ingen ny eller ytterligare växelriktare behövs. Men det behövs 2 + 4 + 8 = 14 st Tigo effektoptimerare.

Riktigt, michaelamela, du ska inte avslöja den lösningen ännu. När de har misslyckats två gånger, drar du fram den ut bakfickan, till deras stora förvåning och hjälper stackars firman med deras problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
I inlägg Nr 97 presenteras lösningen som solcellsfirman kan göra för att lösa sitt problem. Samma befintliga växelriktare används, ingen ny eller ytterligare växelriktare behövs. Men det behövs 2 + 4 + 8 = 14 st Tigo effektoptimerare.
Det är jag medveten om, men det var också du som sa att jag inte skulle presentera lösningen för leverantören. Så nu har de beställt 4 optimerare, och då kan de väl inte lösa det utan en ny växelriktare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
I inlägg Nr 97 presenteras lösningen som solcellsfirman kan göra för att lösa sitt problem. Samma befintliga växelriktare används, ingen ny eller ytterligare växelriktare behövs. Men det behövs 2 + 4 + 8 = 14 st Tigo effektoptimerare.
14st Tigo optimerare är väl en materialkostnad för installatören på max 7000kr. "Billig" lösning för de utan behöva byta VR och max en (1) arbetsdagar för två gubbar. Ska de laborera par ggr så blir det inte billigt för de.

@Michaelamela sätter de byggställning eller blir det skylift ?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
14st Tigo optimerare är väl en materialkostnad för installatören på max 7000kr. "Billig" lösning för de utan behöva byta VR och max en (1) arbetsdagar för två gubbar. Ska de laborera par ggr så blir det inte billigt för de.

@Michaelamela sätter de byggställning eller blir det skylift ?
skylift som jag förstått det. Ställningen på huset tog fyra dagar att bygga för två personer så känns som det är dyrare!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag tror det blir syd12 på en slinga, öst8 parallellt med väst4+syd4(med optimerare) på den andra. Vad tros om det? Nu borde man kunna behålla befintlig växelriktare med 2 st mppt.
Tillägg efter jag funderar lite: är det då för att de är lika många i varje grupp som man kan använda samma MTTP? Dvs sätta öst 8 i ett uttag i MTTP1 och väst 4 plus 4syd (med optimerare) i uttag två i MTTP1? Och sen syd med 12 i MTTP2? För skillnaden här är då att de är parallellkopplade istället för seriekopplade? Vad är skillnaden om du vill förklara det som om jag vore 5 år. Det skulle alltså vara en lösning också? Eller finns det en nackdel?
 
Redigerat:
banarne,
Det går inte att ha Tigo-effektoptimerare på någon panel(eller på alla) då man har 2 strängar parallellkopplade in på en MPPT-ingång.
Det får bara vara en seriekopplad sträng och på den kan det då få vara en, två eller fler Tigo-effektoptimerare i den strängen eller Tigo på alla paneler i den strängen.

Det är mycket att tänka på för att det inte ska fallera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
banarne,
Det går inte att ha Tigo-effektoptimerare på någon panel(eller på alla) då man har 2 strängar parallellkopplade in på en MPPT-ingång.
Det får bara vara en seriekopplad sträng och på den kan det då få vara en, två eller fler Tigo-effektoptimerare i den strängen eller Tigo på alla paneler i den strängen.

Det är mycket att tänka på för att det inte ska fallera.
A Arnodt skrev:
Jag skulle föreslå:

Takyta A: 12 st mot söder, takvinkel 45 grader
Takyta B: 2 st mot söder, takvinkel 45 grader
Takyta C: 2 st mot söder, takvinkel 45 grader
Dessa ovan seriekopplas alla och utgör en sträng, in på MPPT1. Sätt 1 st Tigo TS4-A-O på den nedersta panelen i 2-grupp-panelerna. Eftersom den nedre troligen kommer att skuggaas litet, medan den som sitter högre och upp vid taknocken förmodligen sällan skuggas.
Åtgår alltså totalt där 2 st Tigo.

Takyta D: 4 st mot väster, takvinkel 45 grader
Takyta E: 8 st mot öster, takvinkel 45 grader
Panelerna på Takyta D och E seriekopplas och bildar därmed en sträng och varje panel förses med 1 st Tigo TS4-A-O. In på MPPT2.

Klart och färdigt! Det behövs alltså totalt 2 + 12 = 14 Tigo. De klarar upp till 700 W per panel och max 15A(är nog inström till Tigon, inte utgående från den). Max kortslutningsström för din panel är 14 A, så det klarar Tigon.

Men avslöja inte denna lösning för din solcellsfirma, låt dem svettas och våndas och försöka få till en lösning.

Jag vet inte om Tigo är levererbara nu i och med den höga efterfrågan på solceller i hela Europa. Vi själva tänker bygga ut vår SolarEdge-solcellsanläggning och beställde för 4 månader sedan några SolarEdge S440 effektoptimerare och de har inte kommit ännu. Jag gissar lika svårt att komma över Tigo.
A Arnodt skrev:
banarne,
Det går inte att ha Tigo-effektoptimerare på någon panel(eller på alla) då man har 2 strängar parallellkopplade in på en MPPT-ingång.
Det får bara vara en seriekopplad sträng och på den kan det då få vara en, två eller fler Tigo-effektoptimerare i den strängen eller Tigo på alla paneler i den strängen.

Det är mycket att tänka på för att det inte ska fallera.
herregud vilken djungel!

men då så, då finns det två lösningar, antingen lösningen ovan med optimerare på alla i öst och väst, samt någon i syd. Eller göra tre slingor, en öst, en väst och en syd och koppla in i en ny VR.

vad händer om det är andra optimerade än Tigo som är beställda? Vad är så speciellt med tigo?
 
Tigo TS4-A-O effektoptimerare kan användas i system med valfritt växelriktar-fabrikat och kan sättas på enstaka paneler som är skuggdrabbade. Däremot SolarEdge-effektoptimerare måste ha en SolarEdge-växelriktare att snacka med. Dessutom måste alla paneler i ett SolarEdge-system vara kopplade till en SolarEdge-effektoptimerare, dvs samtliga paneler ska ha en SolarEdge-effektoptimerare.

Det finns nog fler fabrikat av effektoptimerare säkert något budget-fabrikat också, men sådana känner inte jag till.

Mycket att tänka på för att det inte ska gå snett. Ja det är en djungel och därför går det snett vid vissa installationer.

Att göra 3 separat strängar och ha en helt ny växelriktare som har 3 st oberoende MPPT-ingångar, blir inte helt bra. Detta eftersom t.ex. västersträngen bara då har blott 4 st paneler i serie, blir bara tomgångsspänning 4 x 53,9 = 215,6 Volt, och det vid full belysning 1000 W/m2. En MPPT-ingång har en viss startspänning, och den startar först då startspänningen överskrids. Ofta är det ca 200 Volt startspänning för en växelriktare. Bättre då att seriekoppla fler paneler så det blir litet "fjong".
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
CW Lundberg plattor. Vad jag undrar om CW Lundberg-plattor är tillåtet på så starkt lutande tak som 45 grader, men står inget om om taklutningsvinkel i CW Lundbergs montageinstallation för bitumenbaserat tätskikt M-082. Det kanske är tillåtet? Hur många års garanti fick ni på det jobbet med infästningen av CW-Lundbergplattorna?
Sedan 1/1 2022 måste CWL, Weland mfl plattor vara mekaniskt fästa för att NTG skall gälla . Dvs skruvade i ex råspont eller TRP.

Det är inga problem att sätta dem på 45gr papp, inte heller att få det tätt. Det är samma fästen man använder till snörasskydd och stegar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för info robert sanz,
Ja om CW Lundberg plattorna skruvas i råsponten låter mer betryggade än bara insmälta med asfalt i lös bitumen-takpapp på starkt lutande tak med 45 graders takvinkel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.