Har ett fritidshus med ett uppmurat utrymme i krypgrunden där jag har frostvakt och en vattenberedare som används året runt.

Jag vill kunna läsa av temperaturen i utrymmet via WIFI och letar därför efter en lämplig termometer. Vad ska jag ha? Alla tips uppskattas!

OBS = Ett krav är dock att tempmätaren har nätanslutning (ej batteridriven) för jag vill slippa kravla runt där nere mer än nödvändigt.

Har lite andra "app-styrda" grejer sedan innan från TP-Link och Plejd, men har ej lyckats hitta nåt lämpligt för temp-övervakning via WIFI i deras utbud.
 
Redigerat:
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Sökte också det inför ett projekt att styra min värmepump men det är rätt tunt... Shelly temperature med en extra "usb hatt" är det enda jag hittade men det kräver någon "mottagare":

https://www.m.nu/sensorer-wifi/termometer-och-luftfuktighetssensor-shelly-h-and-t-wifi
https://www.m.nu/sensorer-wifi/usb-anslutning-for-shelly-h-t

Du kan köra den mot t.ex. Homey eller någon Home Assistant eller liknande...

Jag har en RaspberryPI som tar emot signalen och ett node-red Dashboard som visar temperatur/luftfuktighet.
 
Har du åtkomst till fast uppkoppling till internet i fritidshuset? Vad vill du göra med den uppmätta temperaturuppgiften?

Det finns flera varianter av smartswitchar som innehåller tempsensorer, eller som du kan ansluta tempsensor till, men i de flesta fall så krävs någon molntjänst för att ta del av och/eller agera på aktuell temperatur.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Har du åtkomst till fast uppkoppling till internet i fritidshuset? Vad vill du göra med den uppmätta temperaturuppgiften?

Det finns flera varianter av smartswitchar som innehåller tempsensorer, eller som du kan ansluta tempsensor till, men i de flesta fall så krävs någon molntjänst för att ta del av och/eller agera på aktuell temperatur.
Njä, de flesta enheter kan man ju bara exponera en port ut från och nästan alla routers har stöd för dynamisk DNS, t.ex. no-ip, DynDNS eller liknande så man kan komma åt enheten direkt, Home Assistant, RaspberryPI eller liknande. Någon molntjänst blir lite overkill...
 
it-snubben it-snubben skrev:
Har du åtkomst till fast uppkoppling till internet i fritidshuset? Vad vill du göra med den uppmätta temperaturuppgiften?

Det finns flera varianter av smartswitchar som innehåller tempsensorer, eller som du kan ansluta tempsensor till, men i de flesta fall så krävs någon molntjänst för att ta del av och/eller agera på aktuell temperatur.
Tack för era svar. Ja jag har fiber och trådlöst bredband (Wifi-router) i fritidshuset som troligen ger täckning i krypgrunden. Jag vill helt enkelt kunna övervaka temperaturen och helst även kunna få ett larm/notis i mobilen ifall tempen går ned under en viss nivå som jag definierat, för att få en förvarning om det börjar närma sig risk för frysskador. Nån slags larm/pushnotis vore bra för jag hinner ju förmodligen inte sitta och bevaka tempmätaren hela dagarna.
 
Redigerat:
anders07 anders07 skrev:
Njä, de flesta enheter kan man ju bara exponera en port ut från och nästan alla routers har stöd för dynamisk DNS, t.ex. no-ip, DynDNS eller liknande så man kan komma åt enheten direkt, Home Assistant, RaspberryPI eller liknande. Någon molntjänst blir lite overkill...
1. Jag föreslog inte någon molntjänst. Jag konstaterar att de flesta enheter som finns färdiga *kräver* molntjänst. Klart man kan bygga eget, men så uppfattar jag inte TS frågeställning.

2. De lösningar du radar upp handlar om åtkomst utifrån vilken är omöjligt oavsett om det inte finns en internetuppkoppling som är aktiv hela tiden. Det visste vi inte om det fanns.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Det finns ju färdiga temperatur/fuktvakter för kallvind och krypgrund på marknaden men de lär kosta en del.

Vill du bygga något själv, eller köpa något färdigt blir väl då första frågan...?
 
anders07 anders07 skrev:
Det finns ju färdiga temperatur/fuktvakter för kallvind och krypgrund på marknaden men de lär kosta en del.

Vill du bygga något själv, eller köpa något färdigt blir väl då första frågan...?
Jag vill inte bygga nåt eller krångla till det. Jag vill hålla det så enkelt som möjligt! Inte nåt avancerat system med flera enheter eller hubar osv. Jag vet inte ens vad ni menar med begreppet "bygga något själv" :D

Jag vill bara köpa nån liten termometer-pryl som kan anslutas till eluttag i krypgrunden och som kommunicerar med mitt trådlösa bredband, så jag kan se temperaturen i en app på min mobil. Jag vill helst även kunna ställa in larm vid önskad temperatur för att få en varning innan grejer fryser sönder.

Jag vill inte betala nån löpande månads/årskostnad för denna temperaturmätning. Det behöver inte lagras/sparas historik över temperaturen bakåt i tiden (men om det mot förmodan finns utan kostnad så varför inte...).
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag söker efter något liknande själv, följer tråden med intresse.

Jag har hittills bara hittat trådlösa och batteridrivna saker som hanterar detta.
Har börjat fundera i banorna kring om det kan ga att ersätta batteriet med någon form av omvandlare som ger rätt spänning, finns ju de "universal" med massa olika kontakter och justerbar spänning.....
 
D Dilato skrev:
[länk]
Rubriken innehåller orden "med nätanslutning" vilket ingen av de du länkat till är...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Rubriken innehåller orden "med nätanslutning" vilket ingen av de du länkat till är...
Båda drivs med USB 5 Volt...
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Båda drivs med USB 5 Volt...
Ok. Missade det. My bad...
 
Så den har allt som önskades av TS, och ett hyffsat lågt pris dessutom.
 
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.