D Dublin skrev:
Antal uttag beror väl på hur flexibel verkstaden ska vara. Minst ett tre-fas uttag i varje ände gör ju det lättare att flytta runt maskinerma ifall du vill planera om i verkstan. Sen om du jobbar mycket med handmaskiner kan det ju vara bra att tänka till för att slippa sladdar över golvet.
Ola C Ola C skrev:
Svaret va väl mest till dig som inte gjorde annat än koppla i och ur maskiner. Håller med om att det är lika bra att dra in fler uttag när man ändå håller på.
Tack för era synpunkter!

X xxx.maws skrev:
Nej egentligen, finns båda delar. Prata med din elektriker om du ska göra om elen.
Antar att det seriekopplas med maskinen i alla fall. Självklart ska jag prata med elektrikern, vill bara ha lite koll på ungefär vad jag vill ha först då jag endast har väldigt översiktliga elkunskaper :)
 
Har även funderat på kapslingsklass för elcentralen. Tänker att IP54 borde funka, det innebär ”dammskyddad” och ”skyddad mot strilande vatten i alla vinklar”. Eller behöver man ”dammtät”? Tar även detta med elektrikern men intressant att höra hur ni andra gjort.
 
P pinec0ne skrev:
Har även funderat på kapslingsklass för elcentralen. Tänker att IP54 borde funka, det innebär ”dammskyddad” och ”skyddad mot strilande vatten i alla vinklar”. Eller behöver man ”dammtät”? Tar även detta med elektrikern men intressant att höra hur ni andra gjort.
Min central är skills från resten av huset, men sitter utanför verkstan. (Kanske är en underenhet och inte helt skulle, oklart, har inte snokat i hur den eg är kopplad)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Min central är skills från resten av huset, men sitter utanför verkstan. (Kanske är en underenhet och inte helt skulle, oklart, har inte snokat i hur den eg är kopplad)
OK! Ja jag funderar på om det är värt att ha kvar den på andra sidan väggen (men byta ut centralen), hade hoppats på att frigöra väggyta där... Den skulle ju vara mindre utsatt för damm i alla fall. Alt. om man själv bygger in den i ett (tätt) skåp, kanske man vill göra oavsett.
 
Det har hänt lite på snickeribyggesfronten under sommaren även om renoveringen av hyveln tagit mycket tid. Har lyckats få tag på en bordssåg, det blev en Ejca L18 med stora justerbordet. Lite småfix med rost osv, men i övrigt i gott skick!
En Ejca L18 bordssåg med stora justerbordet i ett verkstadsutrymme, visar viss rost och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter några påminnelser från @Frustrator åkte jag även och tittade på en pelarborrmaskin som var ute på blocket, endast 20 min från där jag bor. Säljaren var inte säker på fabrikatet, men trodde att det var en Arboga. Efter en del googlande kom jag fram till att det med största sannolikhet är en Strands S68 med lite hemmagjorda delar. Framför allt finns endast en motorhastighet specad på den hemmagjorda motorskylten (originalskylten är bortplockad). Det blev ett köp för en billig peng, förhoppningsvis går den att fixa till. Jag har förstått att originalmotorn ställs om med Dahlanderkoppling, men omkopplaren är bortplockad på denna. Antingen är motorn omlindad till endast en hastighet, eller så är den kopplad så att endast en hastighet går att använda. Någon som har något tips om hur man kan undersöka detta? Hade en fråga ute i elforumet men kom inte fram till något. Ska ha en elektriker här om någon månad som ska få titta på den också.
Pelarborrmaskin, troligen en Strands S68, i ett arbetsrum med schematisk ritning på bordet och verktygsförvaring i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luft-luftvärmepump är beställd. Därför blir framtida layout i snickeriet en viktig fråga, innedelen på pumpen ska ju monteras på en vägg. Nu har jag preliminärt satt den vid sidan av fönstret, dock sitter en ventil där vilket kanske är dumt. En nackdel med vårt garage är att det finns många dörrar (4 st), en garageport samt ett långsmalt fönster längs en långsida. Lite svårt att planera därför. Har gjort en skiss på ungefärligt upplägg (inspirerat av andras layouter jag hittat här på forumet), tar gärna emot synpunkter! Har även lagt in elcentral och 3-fasuttag. Tänker mig en del vanliga eluttag vid del lilla arbetsbänken. Se nedan för skiss (något så när skalenligt: bordssåg, bandsåg, MFT, rikt-/planhyvel nära skalenligt medan övrigt är höftat; spånsug/cyklon blev kanske för stort på skissen). Väggen på nedre delen av väggen är del av huset (mexitegel), tänker mig skiv- och virkesförvaring där. Då blir det även en bra linje för att gå mellan dörrarna.
Skiss över verkstadsutrymme med indikerade platser för bordssåg, pelarborr, spånsug och andra verktyg samt eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstad med diverse träbearbetningsmaskiner och verktyg, välorganiserat med virkesförvaring i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Någon som har något tips om hur man kan undersöka detta?
Du börjar med att skruva bort den existerande kontakten och ser hur många kablar som går in och ut från lindningarna.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Du börjar med att skruva bort den existerande kontakten och ser hur många kablar som går in och ut från lindningarna.
Japp, så långt kom jag sist också. Kollade även ett kopplingsschema. Ser ut att gå 6 kablar, varav 3 st till nuvarande motorskydd och 3 som inte används. Baserat på min (väldigt) begränsade kunskap tycker jag att det indikerat att det är originalmotorn. :) Kan som sagt väldigt lite om sådana elmotorer, så om någon annan håller med eller inte får ni gärna säga till. Det som gör mig lite fundersam är att alla kablar som går ut från motorn och in till motorskyddet är samma färg (röd). Är det vanligt?
Elmotor med anslutna röda kablar, några kopplade till motorskydd, inuti maskinhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Samtidigt som jag tittar på lämplig luft-luftvärmepump så tänkte jag ta tag i elen. Har idag ett litet proppskåp i ett förråd som delar vägg med garaget. Där finns det ett 3-fasuttag av äldre typ (som använts till hydrofor) samt några ytterligare proppar.
[bild]
Jag tänker mig att jag istället sätter en ny elcentral, anpassad för verkstadens behov, på andra sidan väggen i garaget. Jag tänker mig att jag då behöver kunna ansluta:
- två 3-fasuttag (ett för maskiner och ett för att köra spånsug samtidigt)
- LLVP
- uttag för handmaskiner
- ev belysning och övrigt som var kopplat till det gamla proppskåpet

Låter detta rimligt? Något annat jag behöver tänka på? Hur har ni andra löst detta i era snickeri? Bra att ha lite koll innan jag pratar med elektriker tänker jag.
Först och främst: kul tråd! Håller själv på att ställa i ordning ett snickeri med ungefär samma mått (inkl. takhöjden), har tilläggsisolerat, fixat ny panel på väggarna, målat och ska snart beställa llvp. Har halva golvet kvar att måla samt att sätta dit golvlister och dra elen.

I min snick blir all el ny, inklusive en ny undercentral som försörjer snicken samt verkstan och traktorgaraget som ligger intill. Jag kommer installera 3-fasuttag vid alla stationära maskiner som kräver det (svarv, spånsug och justersåg) samt ett uttag i taket ungefär mitt i snicken dit jag kommer rulla de andra större maskinerna när jag använder dom (hyvel och bandsåg i dagsläget). 3-fasuttagena kommer fördelas på två grupper, en för spånsug och en för resten. Enfasuttag kommer finnas i alla 3-fasuttag samt vid snickarbänk och framtida bänk för montering/slip/finish. Enfasuttagen kommer fördelas på två grupper.

Alla grupper som maskiner är kopplade till kommer även att ha en av/på-knapp samt nödstopp vid ytterdörren, på en höjd så att barnen här hemma inte kan komma åt den.

/Fredrik
 
  • Gilla
pinec0ne och 1 till
  • Laddar…
O OH-FoF skrev:
Först och främst: kul tråd! Håller själv på att ställa i ordning ett snickeri med ungefär samma mått (inkl. takhöjden), har tilläggsisolerat, fixat ny panel på väggarna, målat och ska snart beställa llvp. Har halva golvet kvar att måla samt att sätta dit golvlister och dra elen.

I min snick blir all el ny, inklusive en ny undercentral som försörjer snicken samt verkstan och traktorgaraget som ligger intill. Jag kommer installera 3-fasuttag vid alla stationära maskiner som kräver det (svarv, spånsug och justersåg) samt ett uttag i taket ungefär mitt i snicken dit jag kommer rulla de andra större maskinerna när jag använder dom (hyvel och bandsåg i dagsläget). 3-fasuttagena kommer fördelas på två grupper, en för spånsug och en för resten. Enfasuttag kommer finnas i alla 3-fasuttag samt vid snickarbänk och framtida bänk för montering/slip/finish. Enfasuttagen kommer fördelas på två grupper.

Alla grupper som maskiner är kopplade till kommer även att ha en av/på-knapp samt nödstopp vid ytterdörren, på en höjd så att barnen här hemma inte kan komma åt den.

/Fredrik
Kul att höra hur du tänkt! Gjorde några energiberäkningar (dock uppdaterade efter vad jag lagt upp här, de blev lite väl optimistiska) och konstaterade att vinsten med tilläggsisolering skulle bli ganska liten för min del. Kommer dock att bygga en isolerad lösning för porten som är glappig idag. Får väl se hur det faktiskt blir med elpriserna till vintern sen :sweat: tänkte sätta in elenergimätare för min LLVP så kan man hålla koll på hur väl beräkningen stämmer.

Funderar också på att sätta några uttag i taket över MFT-bordet (enfas för handhållna maskiner och ev bordsfräsen). Drar väl ett 3-fas dit också för bordssågen förmodligen. Gemensamt nödstopp och av/på-knapp för alla maskiner har jag också tänkt på, hade varit gött att ha med nyckel för barnsäkring :)
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Kul att höra hur du tänkt! Gjorde några energiberäkningar (dock uppdaterade efter vad jag lagt upp här, de blev lite väl optimistiska) och konstaterade att vinsten med tilläggsisolering skulle bli ganska liten för min del. Kommer dock att bygga en isolerad lösning för porten som är glappig idag. Får väl se hur det faktiskt blir med elpriserna till vintern sen :sweat: tänkte sätta in elenergimätare för min LLVP så kan man hålla koll på hur väl beräkningen stämmer.

Funderar också på att sätta några uttag i taket över MFT-bordet (enfas för handhållna maskiner och ev bordsfräsen). Drar väl ett 3-fas dit också för bordssågen förmodligen. Gemensamt nödstopp och av/på-knapp för alla maskiner har jag också tänkt på, hade varit gött att ha med nyckel för barnsäkring :)
Bra tänk om elen. Man kan aldrig ha för många uttag! (y)
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
H
Hur går det med Snick?
 
H Haget skrev:
Hur går det med Snick?
Tack för påminnelsen ;) har varit dålig på att uppdatera, men det går också långsamt som jag lovat :p några saker som hänt sedan sist:

- Installerade LLVP i höstas som jag kör på underhållsvärme (10 grader).
- Hade elektriker här i förra veckan som ska ta fram offert på diverse elarbete i huset. Den roligaste delen av detta blir installation av 3-fasuttag i verkstaden (äntligen). Så förhoppningsvis är det på plats inom några veckor.
- Börjat laborera med verktygstavlor för att få upp så mycket som möjligt på väggar.
Ett verkstadsrum med träbearbetningsverktyg, arbetsbänk, sågar och organiserade verktyg på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Avrostat bordet på bordssågen (nästan färdigt, lite återstår).
Gammal, dammig trämaskin med öppning, troligtvis i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackad möbel med genomskinlig plast, fuktfläckar, i ett rörigt garage eller förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industriell maskin med sugslang, avskärmning och varningsskylt, möjligtvis för materialbearbetning eller dammutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Köpt skenor och konsoler som jag tänkt sätta på väggen mot huset (i teglet) för virkesförvaring. Under dessa blir det skivförvaring.
- Rikt-/planhyvel nästan färdigrenoverad (har separat byggtråd). Väntar på lite finjustering av remskiva som en bekant svarvat till mig bara, därför står det still.

Så lite framåt går det i alla fall!
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
K
P pinec0ne skrev:
Tack för påminnelsen ;) har varit dålig på att uppdatera, men det går också långsamt som jag lovat :p några saker som hänt sedan sist:

- Installerade LLVP i höstas som jag kör på underhållsvärme (10 grader).
- Hade elektriker här i förra veckan som ska ta fram offert på diverse elarbete i huset. Den roligaste delen av detta blir installation av 3-fasuttag i verkstaden (äntligen). Så förhoppningsvis är det på plats inom några veckor.
- Börjat laborera med verktygstavlor för att få upp så mycket som möjligt på väggar.
[bild]
- Avrostat bordet på bordssågen (nästan färdigt, lite återstår).
[bild] [bild]
[bild]
- Köpt skenor och konsoler som jag tänkt sätta på väggen mot huset (i teglet) för virkesförvaring. Under dessa blir det skivförvaring.
- Rikt-/planhyvel nästan färdigrenoverad (har separat byggtråd). Väntar på lite finjustering av remskiva som en bekant svarvat till mig bara, därför står det still.

Så lite framåt går det i alla fall!
Snyggt! Och bra jobbat med att få bort rosten gjutjärnsbordet.
Några tips och tricks du kan dela med dig av?
 
K kniv skrev:
Snyggt! Och bra jobbat med att få bort rosten gjutjärnsbordet.
Några tips och tricks du kan dela med dig av?
Tack. Absolut, jag kan sammanfatta vad jag gjort.

1. Tagit bort färg- och limrester. Körde en stund med varmluftspistol, sen lätt att peta bort försiktigt med en färgskrapa.
2. Avfetta och torka bort rester.
3. Sätta maskeringstejp runt kanten på bordet som sticker upp några centimeter för att hålla kvar rostbehandlingsmedel.
4. Rostbehandling med citronsyra. Jag kör med en blandning av citronsyra och tapetklister, funkar väldigt bra och blir inte så rinnigt. Man blandar 1 dl citronsyrapulver i lite lite vatten så att man får en gröt. Blanda sedan lösningen med 2 dl färdigt tapetklister. Jag låter detta stå ett tag så att svårlösliga granuler löser sig. Sedan sprida en lager (ca 0,5 cm tjockt) över hela bordsytan och täcka med gladpack så att det inte torkar (viktigt att gladpacken har kontakt med lösningen överallt). Jag körde två lager gladpack. Låt stå i 6-8 h. Torka sedan bort resterna med papper. När man fått bort det tog jag fuktigt hushållpapper för att få bort de sista resterna, viktigt att inte lämna någon syra på bordet. Också viktigt att inte lämna något vatten på borden så klart.
5. Avsluta med att gå över med 5-56 och grön scotch brite. Jag körde på hexagonerna man kan fästa på excenterslip, som tidigare tipsats om här på forumet.

Upprepa om nödvändigt. Jag kommer nog köra en omgång till. Sedan avfetta igen och smörja med Waxilit.

https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/b5005042053/
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Tack för påminnelsen ;) har varit dålig på att uppdatera, men det går också långsamt som jag lovat :p några saker som hänt sedan sist:

- Installerade LLVP i höstas som jag kör på underhållsvärme (10 grader).
- Hade elektriker här i förra veckan som ska ta fram offert på diverse elarbete i huset. Den roligaste delen av detta blir installation av 3-fasuttag i verkstaden (äntligen). Så förhoppningsvis är det på plats inom några veckor.
- Börjat laborera med verktygstavlor för att få upp så mycket som möjligt på väggar.
[bild]
- Avrostat bordet på bordssågen (nästan färdigt, lite återstår).
[bild] [bild]
[bild]
- Köpt skenor och konsoler som jag tänkt sätta på väggen mot huset (i teglet) för virkesförvaring. Under dessa blir det skivförvaring.
- Rikt-/planhyvel nästan färdigrenoverad (har separat byggtråd). Väntar på lite finjustering av remskiva som en bekant svarvat till mig bara, därför står det still.

Så lite framåt går det i alla fall!
Intressant resa att följa!
Verktygstavlor är ett spännande kapitel. Dom har en tendens att aldrig bli riktigt klara. Ny verktyg och maskiner driver och ändrar ständigt utvecklingen mot målet i fjärran. Jag tror inte att man någonsin blir riktigt färdig.
Med dom tankarna valde jag att i min resa att göra dom med största möjliga flexibilitet.
Den resan kan du läsa om i min tråd ”Stigens verkstadstråd”.

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-82

Trevlig resa!
Dag

Verktygshylla i en verkstad med ordentligt organiserade handverktyg och ett roligt skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Organiserad verkstad med verktyg, arbetsbänk, hyllor, skruvdragare, borrpress. Välordnat och överskådligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.