B Borgen2021 skrev:
1/7 21 - 1/7 22 har jag använt 8330 kwh

Satte upp 18,3 kw i september - 21
Använt ca 4000 kwh, sålt 10.000kwh
Har kamin i vardagsrum
1 luft / luft nere
1 luft / luft uppe
Smarta radiatorer där luften inte når
185 kwh 70 tals hus
Pool 4x8
Fönster bytta 2014
Samt ca 12000 innestående hos elbolaget till räkningar höst vinter

Så det går att göra mycket även på stora hus med direktverkande
Hur funkar det när man köper in MINDRE elenergi än man säljer vidare, finns det inget krux med det?
Du satte upp 18,3kW solpaneler?
Alltså, skattereduktionen uteblir väl då, eller hur är det egentligen?
 
N Nordsjö skrev:
Hur funkar det när man köper in MINDRE elenergi än man säljer vidare, finns det inget krux med det?
Du satte upp 18,3kW solpaneler?
Alltså, skattereduktionen uteblir väl då, eller hur är det egentligen?
Du får skattereduktion för det antal kwh du köpt som matchar det du sålt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Du får skattereduktion för det antal kwh du köpt som matchar det du sålt.
Och bara för att göra det övertydligt med ett exempel:
du säljer 15000 kWh el
men du köper bara 10.000kWh
då får du 60öre skattreduktion för 10.000kWh.
det som är över det (dvs 15.000 - 10.000 = 5000 kWh ) får du vad ditt avtal med den du säljer till specificerar.
(ofta spot-pris ± några öre)
 
  • Gilla
Nordsjö och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Och bara för att göra det övertydligt med ett exempel:
du säljer 15000 kWh el
men du köper bara 10.000kWh
då får du 60öre skattreduktion för 10.000kWh.
det som är över det (dvs 15.000 - 10.000 = 5000 kWh ) får du vad ditt avtal med den du säljer till specificerar.
(ofta spot-pris ± några öre)
Precis
 
M MrDizzy skrev:
Och bara för att göra det övertydligt med ett exempel:
du säljer 15000 kWh el
men du köper bara 10.000kWh
då får du 60öre skattreduktion för 10.000kWh.
det som är över det (dvs 15.000 - 10.000 = 5000 kWh ) får du vad ditt avtal med den du säljer till specificerar.
(ofta spot-pris ± några öre)
Så det innebär enligt exemplet ovan att man som villaägare bör sträva efter att installera så många solpaneler som man kan utifrån huvudsäkringens märkning vad jag förstår. Det finns en kalkylmodell för detta som nog inte tar hänsyn till effektförluster med mera. Men har man exempelvis som jag har 20A huvudsäkring, ca 14000kwh i årsförbrukning kan jag exempelvis med fördel låta installera betydligt mer än detta då jag ändå inte kan mata ut mer än ca 14000kwh på näten utan endast en del av detta och konsumera resten själv?
Det optimala borde väl vara att producera så mycket som möjligt, ladda överskottseffekten i batterier som man sedan använder under mörka tiden och sälja resten oavsett om det innebär reduktion eller endast spotersättning? Tänker jag fel här?
 
N Nordsjö skrev:
Så det innebär enligt exemplet ovan att man som villaägare bör sträva efter att installera så många solpaneler som man kan utifrån huvudsäkringens märkning vad jag förstår. Det finns en kalkylmodell för detta som nog inte tar hänsyn till effektförluster med mera. Men har man exempelvis som jag har 20A huvudsäkring, ca 14000kwh i årsförbrukning kan jag exempelvis med fördel låta installera betydligt mer än detta då jag ändå inte kan mata ut mer än ca 14000kwh på näten utan endast en del av detta och konsumera resten själv?
Det optimala borde väl vara att producera så mycket som möjligt, ladda överskottseffekten i batterier som man sedan använder under mörka tiden och sälja resten oavsett om det innebär reduktion eller endast spotersättning? Tänker jag fel här?
Helt rätt
Så stor anläggning som möjligt, beroende på huvudsäkring samt att inte gå över 40k tror jag det är, för beskattning.

Batteri är inte lönsamt med nuvarande spotpris, med tanke på pris och livslängd

Sen kommer staten säkert förstöra lönsamheten, eller så inför man begränsningar kopplat till ditt elnät (för om alla i området drar upp solceller pallar troligen inte nätet det)
Men den tiden den sorgen
 
  • Gilla
Nordsjö
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Helt rätt
Så stor anläggning som möjligt, beroende på huvudsäkring samt att inte gå över 40k tror jag det är, för beskattning.

Batteri är inte lönsamt med nuvarande spotpris, med tanke på pris och livslängd

Sen kommer staten säkert förstöra lönsamheten, eller så inför man begränsningar kopplat till ditt elnät (för om alla i området drar upp solceller pallar troligen inte nätet det)
Men den tiden den sorgen
Mycket bra info, tack! (y)
 
B Borgen2021 skrev:
Helt rätt
Så stor anläggning som möjligt, beroende på huvudsäkring samt att inte gå över 40k tror jag det är, för beskattning.

Batteri är inte lönsamt med nuvarande spotpris, med tanke på pris och livslängd

Sen kommer staten säkert förstöra lönsamheten, eller så inför man begränsningar kopplat till ditt elnät (för om alla i området drar upp solceller pallar troligen inte nätet det)
Men den tiden den sorgen
Vad behöver du för spotpriser för att det ska vara lönsamt? Det räcker alltså inte med prisdifferenser om typ 100ggr? Idag ex. 10 öre/kWh nattetid och 10 kr/kWh dagtid.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad behöver du för spotpriser för att det ska vara lönsamt? Det räcker alltså inte med prisdifferenser om typ 100ggr? Idag ex. 10 öre/kWh nattetid och 10 kr/kWh dagtid.
Tex är det ju bättre att jag säljer nu för 800 öre och köper för 20 öre inatt.

Annars hade jag lagt in el i batteriet som var värd 800, och sen använt den när jag kan köpa för 20, hänger du med.
Batteriet blir gynnsamt när priserna är relativt lika över dygnet
 
B Borgen2021 skrev:
Tex är det ju bättre att jag säljer nu för 800 öre och köper för 20 öre inatt.

Annars hade jag lagt in el i batteriet som var värd 800, och sen använt den när jag kan köpa för 20, hänger du med.
Batteriet blir gynnsamt när priserna är relativt lika över dygnet
Batteriet ska väl laddas från elnätet när det kostar 20 öre så du kan sälja ännu mer el när den kostar 800?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Exakt så. Batteri tjänar man på när det finns stor prisskillnad, inte tvärt om.
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
halper halper skrev:
Batteriet ska väl laddas från elnätet när det kostar 20 öre så du kan sälja ännu mer el när den kostar 800?
Precis, skrev jag tvärt om?
Sorry
 
B Borgen2021 skrev:
Precis, skrev jag tvärt om?
Sorry
Ja okej. I så fall tänker jag att batteriet blir lönsamt när variationerna är stora. Enkelt exempel: pris natt 1 kr, dag 5 kr, effektiv kapacitet 10 kWh => 40 kr per dag. Kan du göra 2000 cykler får installationen kosta 80 000 netto innan du förlorar pengar.
 
halper halper skrev:
Ja okej. I så fall tänker jag att batteriet blir lönsamt när variationerna är stora. Enkelt exempel: pris natt 1 kr, dag 5 kr, effektiv kapacitet 10 kWh => 40 kr per dag. Kan du göra 2000 cykler får installationen kosta 80 000 netto innan du förlorar pengar.
https://www.solcellsofferter.se/solcellsbatteri/

Bra info, sen får man fundera på sin egen situation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.