Hur många offerter skulle ni säga att man behöver för att kunna göra en rättvis jämförelse. Sortera bort de dyraste och de sämsta och hitta något bra i mitten.
Jag har som sagt bara 1 än så länge.
Räcker det med 3 eller hur många har ni andra tagit?
 
S Sir Duke skrev:
Nej varför det? Solel är ju nästan ingenting av den totala produktionen. Kraftbolagen slipper nog gärna bygga ut och modernisera sina anläggningar, bättre att du producerar åt dem.
Oavsett om det är "nästan ingenting" eller en betydande del så finns det ju ingen förtjänst i detta för kraftbolagen. Producerar de egen el så är det ju dunderförlust, om de köper in el så tjänar de ju inget på att betala spotpriser för solelen.

Endera så är de tvingade att göra detta eller så är det någon slags vriden marknadsföring. Så, hur länge kommer det att vara sådana villkor?

Jag kan inte se något incitament för detta.
 
P Pjer Polanski skrev:
Kanske en dum fråga. Men vad väger solceller?
Klarar ett normalt sadeltak solceller och snö samtidigt? Har någon fått förstärka på vinden eller liknande?
Solceller vi väger väldigt lite och är samtidigt väldigt hala.
Har du lite lutning på taket som dom flesta har så kasar snön av innan det bygger på höjden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Oavsett om det är "nästan ingenting" eller en betydande del så finns det ju ingen förtjänst i detta för kraftbolagen. Producerar de egen el så är det ju dunderförlust, om de köper in el så tjänar de ju inget på att betala spotpriser för solelen.

Endera så är de tvingade att göra detta eller så är det någon slags vriden marknadsföring. Så, hur länge kommer det att vara sådana villkor?

Jag kan inte se något incitament för detta.
Vinsten för dem är att de slipper dimensionera upp för ökad elanvändning.

Dessutom kör väl alla med fasta avgifter numera, 39-69 kr/månad, det är ren och skär vinst, inte själva försäljningen av el.

Nu när jag läst på är ju alla stora elbolag oerhört på om att man borde bli elproducent, de kampanjar hårt för det. Då menar jag inte bara de bolag som själva säljer eller förmedlar solceller.

Tänk på att de säljer med påslag till väldigt många kunder. Tillsvidareavtal, hyresbostäder, alla bundna avtal etc. Jag har massor av kollegor som bor i lägenhet, de flesta har inte gjort aktivt val om elleverantör eller avtalsform och har inte en aning om vad de betalar för elen.
 
  • Haha
  • Gilla
Ants och 1 till
  • Laddar…
Vi har fått svar på två offertförfrågningar.

Den ena var på 20 paneler, har för mig att de var 405W så 8,1kWp totalt. Den kostade ungefär 176k efter bidrag så drygt 21k per kWp då.

Den andra var på 23 paneler, totalt 9,2kWp. Den kostade 148k efter bidrag så ungefär 16k per kWp.
 
Redigerat:
T
M mortimer skrev:
De ökar kanske investeringsstödet till mer än 15% om man har tur. Tänk om det blir 50% på hela investeringen även om man inte köper till laddare/batterilagring.

Eller att t.om sverige tar fram egna produkter och även halvledare m.m.. så det blir mindre beroenden av chintjonkinserna m.m..
Så tänker jag också. Något kommer regeringen antagligen att göra/behöva göra. Då är de fullt möjligt om inte tvunget att dom höjer stödet, tom högre än vad det var för 3 år sedan. Jag sitter lungt i båten, och ser vad som händer efter valet.
 
L Lillgus skrev:
Hur många offerter skulle ni säga att man behöver för att kunna göra en rättvis jämförelse. Sortera bort de dyraste och de sämsta och hitta något bra i mitten.
Jag har som sagt bara 1 än så länge.
Räcker det med 3 eller hur många har ni andra tagit?
Jag skulle rekommendera 3-4 st minst. Dvs tvärtemot vad jag gjorde, jag tog in 2 och tog den som jag fick förtroende för……:crysmile:
 
I Ironside skrev:
Europa består av så mycket mer än bara Tyskland. Det finns många potentiella projekt som kan trycka ner elpriserna och ännu fler vi troligen inte känner till.
Du behöver inte gå längre än till Polen för att se hur mycket kärnkraft de planerar att bygga för att slippa elda med sin kol. De håller på för fullt för att få igång sina projekt.
Karta över Polen med potentiella platser för kärnkraftverk markerade i orange och blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Källa https://www.gov.pl/web/paa-en/Polish-Nuclear-Power-Program)

Och i praktiken de flesta av Tysklands grannländer har liknande planer, för många insåg att Tyskland skulle kunna bli en stor framtida kapitalstark kund att exportera el till.

Så visst är det många som jobbar för fullt för att få ordning på elnätet, men dessvärre tar det rätt många år att bygga nya kraftverk, så det kommer att vara turbulent de närmsta åren, och det kommer förmodligen att driva upp priset på t.ex. solceller.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Så tänker jag också. Något kommer regeringen antagligen att göra/behöva göra. Då är de fullt möjligt om inte tvunget att dom höjer stödet, tom högre än vad det var för 3 år sedan. Jag sitter lungt i båten, och ser vad som händer efter valet.
Visst var stödet högre för 3 år sedan, men panelerna var väl även dyrare samt lite sämre? Så det är väl inte helt tokigt ett köpa solceller till dagens priser. Eller ...?
 
jsiei97 jsiei97 skrev:
Skulle misstänka att det blir lättare att och mer prisvärt så fort hysterin har lagt sig lite, men det närmsta året är nog helt meningslöst att försöka få till något.

Men att göra sin hemläxa, förstå vad man ska ha, hur det ska installeras, och vad man ska undvika. Det kommer att göra det enklare när det faktiskt går att handla igen.
Ungefär som när bergvärme blev på modet. Priset för att borra en brunn steg nåt kopiöst och varenda driftig (men kanske inte alltid jättekunnig) entreprenör köpte utrustning.
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
P Pär Fridholm skrev:
Betalar 17000kr/kwp för en installation som jag tackade ja till i maj och ska ske nu i slutet av augusti. Hade billigare offerter, billigaste från 15000kr/kwp och upp till 18500kr/kwp. Valde den som jag gjorde för att de lyssnade in och gav mig en offert som stämde överens med det jag ville ha. Glas/glas-paneler i tre väderstreck, på fyra takytor, Ferroamp växelriktare, energilager och laddbox.
En eller två VR då du har i tre väderstreck ?
 
U uplj skrev:
Jag skulle rekommendera 3-4 st minst. Dvs tvärtemot vad jag gjorde, jag tog in 2 och tog den som jag fick förtroende för……:crysmile:
Brukar heta/många som tycker att man ska/bör ta in minst tre offerter.
MEN priserna och vad de erbjuder varierar för stort tycker jag så tre är för lite när det gäller Solcellsinstallation.
Jag har redan tagit in betydligt fler utan att änsålänge hittat någon som jag tecknat avtal med, kanske jag som är kräsen men panelerna ska ändå sitta där åtminstone 30år
Jag skulle nog sagt lågt: 3-5st från elbolag, 3-5st från solcellsfirmor(som t.ex Sveasolar), 3-5st från lokala elfirmor/byggföretag. På kuppen så lär du dig väldigt mycket om vad som passar just dig och ditt hus.
För mig började det med att jag visste inget om solceller, ville bara veta pris. Sen var jag övertygad om att solceller med optimerare var rätt för mig och det enda som gällde, nu tänker jag mig solceller utan optimerare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Lillgus skrev:
Hur många offerter skulle ni säga att man behöver för att kunna göra en rättvis jämförelse. Sortera bort de dyraste och de sämsta och hitta något bra i mitten.
Jag har som sagt bara 1 än så länge.
Räcker det med 3 eller hur många har ni andra tagit?
Bor också i södra Halland och upplever det som svårt att få svar på offertförfrågningar. Skickat till 8 olika bolag - inget svar än sålänge. I och för sig bara gått ett par vardagar, men ändå.
 
H hakke13 skrev:
Bor också i södra Halland och upplever det som svårt att få svar på offertförfrågningar. Skickat till 8 olika bolag - inget svar än sålänge. I och för sig bara gått ett par vardagar, men ändå.
Som man sa under Corona: Håll i och håll ut. Stressar du fram något så bluf det oftast ett dåligt beslut och resultat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Man är nog tvungen att vara tålmodig just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.