Tack för alla svar och tips om hur jag ska göra.
Jag återkommer med svar om hur det blev.
 
  • Gilla
Wesjon
  • Laddar…
Smal spolarslang från tex biltema och sughäverta ur vattnet.
 
  • Gilla
Aaiight och 1 till
  • Laddar…
Rekommenderar samma som du redan blivit rekommenderad, slang.
Transparent PVC-slang med 5 mm innerdiameter och 5 meters längd, etiketterad med produktdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

inte den största inner diametern på denna slang, finns troligtvis större men då jag inte ser vad ytterdiametern är så rekommenderas att du själv mäter.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Aaiight Aaiight skrev:
Redan provat med 2 pers (väger ca 160kg tsms)
Om ni av någon anledning inte orkar lyfta halva vikten på det viset är det ju bara att loopa repet ett varv i bollen också. Det skulle vara väldigt konstigt om det då inte går att sänka ner den kontrollerat.
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man kan även fästa linan i säcken, sen genom öglan i taket, ner genom säckens ögla, upp igen, ner igen några varv.

Sen lyfter man säcken nån cm eller två så man kan spänna linan och lossa karbinhaken i taköglan. Sen bara långsamt släppa ner. Då får man både gratis broms och block-funktion...
Jepp block o lina är "the way to go" enl mitt tycke.
Det har fungerat i 2-3000 år nu att höja och sänka tunga saker.

Och kör man med dubbelblock blir det ännulättare (men krångligare att dra linorna rätt)

Jag drog upp en 60kg FTX på vinden mha block o lina. (massor med typ 4 dubbel block har jag för mig jag använde och en 100m lina ... var ett helvete att trä all rätt dock )
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
Billigaste är att du går ner på närmaste riktiga gym (tynglyftning, inte sats eller annat hippställe) och betalar de en hundring för att stå och ta det med sin famn. 85 kilo är inte så tungt.
 
  • Haha
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Men 12mm är ju gigantiskt hål, töm den på vatten och lyft ner. Inte hela världen om du spiller lite
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Rekommenderar samma som du redan blivit rekommenderad, slang.
[bild]
inte den största inner diametern på denna slang, finns troligtvis större men då jag inte ser vad ytterdiametern är så rekommenderas att du själv mäter.
Jag köpte den plus en hävert pump, gick att tömma säcken.

Tack alla ni för era förslag och hjälp, uppskattas!
 
  • Gilla
SueSue och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
C cpalm skrev:
Inte en chans att det går i 65-70 liter vatten i den där :thinking:
Jämför med en vanlig 10 liters hink.
Eller?
Den är väl runt 45-50 cm i diameter så nog stämmer det med 65 liter då.
 
Stoppa i en smal slang i hålet. Det finns ju typ nån mm i diameter hos zoobutiken/akvariehandlarn - du behöver ju bara en meter. Kostar en tia typ. Sen nyttjar du hävertmetod för att lite sakta och kontrollerat få ut vattnet.
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
C
Cheesen Cheesen skrev:
Den är väl runt 45-50 cm i diameter så nog stämmer det med 65 liter då.
Ja, uppenbarligen. Fnulade ut att den skulle vara strax över 50 cm i diameter för att rymma 70 liter.
På bilden tycker jag den snarare ser ut som ett typ bowlingklot. Men det är väl perspektivet som luras.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Far och låna ett gäng lastpallar på nått åkeri och ta dina kompisar till hjälp.bygg lite högre och tryck upp den så den vilar gör även så det blir som en trappa med pallarna
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
Har en liknande plus en sandsäck.
Brukar lyfta upp den på något som är så högt att det blir slack i det som den hänger i. Sen bara skruva av.
Klarade ni inte detta på tre pers, så tycker jag du ska låta den hänga kvar, för ni verkar behöva använda den mer ;)
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 10 till
  • Laddar…
Om du bor nära uthyrningsfirma hyr en skivhiss
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
en sådan här borde funka..
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...rustning/lyftblock/reptalja-150-kg-2000017018

Aaiight Aaiight skrev:
Hej,
Jag behöver hjälp med att klura ut hur jag får ner denhär säcken som väger 85kg från taket?
Jag har tänkt om jag kanske ska köpa "höj och sänkbart bord" eller om jag måste installera något pulley system på väggen men vill inte slösa så mycket pengar på att få ner den, så tänkte för dem som är mer kreativa än mig kan hitta på något smart sätt, skulle vara föralltid tacksam!

Tänkte utan att behöva tömma vattnet (som kommer förmodligen hamna överallt på golvet).
Jag fick upp den när den var tom (vägde då ca 10-15kg) och fyllde sedan på med vatten med slang.
Aaiight Aaiight skrev:
Hej,
Jag behöver hjälp med att klura ut hur jag får ner denhär säcken som väger 85kg från taket?
Jag har tänkt om jag kanske ska köpa "höj och sänkbart bord" eller om jag måste installera något pulley system på väggen men vill inte slösa så mycket pengar på att få ner den, så tänkte för dem som är mer kreativa än mig kan hitta på något smart sätt, skulle vara föralltid tacksam!

Tänkte utan att behöva tömma vattnet (som kommer förmodligen hamna överallt på golvet).
Jag fick upp den när den var tom (vägde då ca 10-15kg) och fyllde sedan på med vatten med slang.
 
  • Gilla
Aaiight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.