1 092 794 läst · 10 758 svar
1093k läst
10,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Givetvis blinkar man höger när man kör tillbaka. Inte för att det är viktigt, utan för att det ska sitta i ryggmärgen att blinka när man byter fil.M Myckling skrev:
På så sätt glömmer man aldrig när man gör filbyten till höger på tvåfilig väg. Annars lär det bli 50/50.
njaa...jag vill nog påstå att man har vänsterblinken tänd hela omkörningen...
Ja, sen några år tillbaka blinkar jag också höger efter omkörning men det är mest för att bilen stretar emot om jag kör över målad linje utan blinker. Innan dess gjorde jag alltid som min lärare sa. Men man får tänka på att där och då när jag tog körkort fanns varken trafikljus eller rondeller.Nyfniken skrev:
Osäker på om jag kunde köra i rondell när jag tog körkort. Vi hade definitivt inga trafikljus och minns ingen rondell.
Men med nuvarande "självkörningssystem" inkopplat blinkar man både vänster och höger för att inte bråka med systemet.
Men med nuvarande "självkörningssystem" inkopplat blinkar man både vänster och höger för att inte bråka med systemet.
När jag tog körkort i Sundsvall så fick man i samband med landsvägskörningen åka fem mil till Härnösand för att hitta en rondell.A AndersS skrev:
När det gäller nya bilar så verkar dom ha ett system där man kan stänga av blinkersfunktionen.
Stickan
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 691 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 691 inlägg
På tal om trafik. Någon som minns när ytterfilen på en motorväg endast var till för omkörning. Man hade även väjningsplikt för trafik som redan fanns i ytterfil.
Idag slänger sig bilar ut 100m innan de i 90 km/h ska köra om en lastbil i 89 km/h. Att någon kommer bakom dem i högre hastighet har ingen betydelse. Trots lite trafik är 80% av fordonen i ytterfilen och farten pendlar stundtals långt under 100 trots att det är 120-väg.
Idag slänger sig bilar ut 100m innan de i 90 km/h ska köra om en lastbil i 89 km/h. Att någon kommer bakom dem i högre hastighet har ingen betydelse. Trots lite trafik är 80% av fordonen i ytterfilen och farten pendlar stundtals långt under 100 trots att det är 120-väg.