Blodsoppen
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad gjorde knappen?

4, 8, 15, 16, 23, 42?
Såg hela serien i vintras.
 
M Myckling skrev:
Men vår lärare var väldigt tydlig med att man sen inte blinkar höger när man svänger tillbaka eftersom det är så självklart att man inte kan fortsätta i mötande körfält.
Givetvis blinkar man höger när man kör tillbaka. Inte för att det är viktigt, utan för att det ska sitta i ryggmärgen att blinka när man byter fil.

På så sätt glömmer man aldrig när man gör filbyten till höger på tvåfilig väg. Annars lär det bli 50/50.
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
njaa...jag vill nog påstå att man har vänsterblinken tänd hela omkörningen...
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Givetvis blinkar man höger när man kör tillbaka. Inte för att det är viktigt, utan för att det ska sitta i ryggmärgen att blinka när man byter fil.

På så sätt glömmer man aldrig när man gör filbyten till höger på tvåfilig väg. Annars lär det bli 50/50.
Ja, sen några år tillbaka blinkar jag också höger efter omkörning men det är mest för att bilen stretar emot om jag kör över målad linje utan blinker. Innan dess gjorde jag alltid som min lärare sa. Men man får tänka på att där och då när jag tog körkort fanns varken trafikljus eller rondeller.:)
 
Osäker på om jag kunde köra i rondell när jag tog körkort. Vi hade definitivt inga trafikljus och minns ingen rondell.
Men med nuvarande "självkörningssystem" inkopplat blinkar man både vänster och höger för att inte bråka med systemet.
 
Stickan56
A AndersS skrev:
Osäker på om jag kunde köra i rondell när jag tog körkort. Vi hade definitivt inga trafikljus och minns ingen rondell.
Men med nuvarande "självkörningssystem" inkopplat blinkar man både vänster och höger för att inte bråka med systemet.
När jag tog körkort i Sundsvall så fick man i samband med landsvägskörningen åka fem mil till Härnösand för att hitta en rondell.

När det gäller nya bilar så verkar dom ha ett system där man kan stänga av blinkersfunktionen. :rofl:

Stickan
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Tillbaka till trådens syfte.
När jag var barn så blev mina kläder tvättade med hjälp detta tvättmedel.

Stickan

Gammal förpackning av Radion tvättmedel med texten "ren och mjuk tvätt" och "låg fosfathalt".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jonas Persson
På tal om trafik. Någon som minns när ytterfilen på en motorväg endast var till för omkörning. Man hade även väjningsplikt för trafik som redan fanns i ytterfil.

Idag slänger sig bilar ut 100m innan de i 90 km/h ska köra om en lastbil i 89 km/h. Att någon kommer bakom dem i högre hastighet har ingen betydelse. Trots lite trafik är 80% av fordonen i ytterfilen och farten pendlar stundtals långt under 100 trots att det är 120-väg.
 
  • Gilla
Svetor och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Stickan56 Stickan56 skrev:
Tillbaka till trådens syfte.
När jag var barn så blev mina kläder tvättade med hjälp detta tvättmedel.

Stickan

[bild]
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[media]
Gillar den toppmatade tvättmaskinen. Får mig att tänka på en mattvätt.
 
Stickan56
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[media]
Det verkade vara lite si och så med doseringen.
Det var tur att vi inte hade reklam-tv då.

Stickan
 
Stickan56
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gillar den toppmatade tvättmaskinen. Får mig att tänka på en mattvätt.
Det var ju en grovtvättmaskin som hon tvättade bilmekanikens vita overall i :rofl:

Stickan
 
Jonas Persson
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det var ju en grovtvättmaskin som hon tvättade bilmekanikens vita overall i :rofl:

Stickan
50 liter vatten och ett halvt kilo tvättmedel senare. :strong:
 
Blodsoppen
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
50 liter vatten och ett halvt kilo tvättmedel senare. :strong:
Var det Surf?
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
Stickan56
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
50 liter vatten och ett halvt kilo tvättmedel senare. :strong:
Har du sett en bilmekaniker med vit overall någon gång?

Stickan
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.