Om alla får bidrag så blir det ju bara att man betalar det indirekt via skatten istället för direkt till elbolaget, och antagligen slösar lite extra för det samma, så blir dyrare för alla i slutändan som betalar skatt
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej,

Professorn i kärnfysik Jan Blomgren och elexperten Svenolof Karlsson skriver idag på DN Debatt ett inlägg med rubriken ”Hela södra Sverige kan bli långvarigt strömlöst i vinter” [länk]

De beskriver konsekvenser av tidigare stora strömavbrott, och konstaterar att samhällets elberonde och konsekvenserna av ett strömavbrott, sedan dess, har ökat; ”I december 1983 ledde en brand i en transformatorstation till att hela södra Sverige blev strömlöst. I september 2003 släcktes Sverige från Nyköping och söderut, samt stora delar av Danmark. Totalt 5 miljoner invånare och 90 000 företag blev strömlösa. På den tiden var samhället inte lika avhängigt av el som i dag. Sedan dess har vi snabbt blivit beroende på ett sätt man tidigare knappast kunde tänka sig. Då fungerade vatten och avlopp, uppvärmning och liknande någorlunda väl även vid strömavbrott. I dag slås så gott som all teknik ut,”

Sedan så ställer de frågan ”Hur illa kan det bli vid en stor störning i vinter? Kan vi återstarta landet, om det värsta inträffar? En sammanvägning av de bedömningar vi tagit del av visar på mycket stor risk att det inte går.”

Jag har tidigare påtalat att vi skall inte ta för givet att elnätet efter ett strömavbrott enkelt går att återstarta, i alla fall inte utan förseningar. Det kommer att bero på många olika omständigheter, alla har vi inte kontroll över.

Det vi har en möjlighet att ha kontroll över, det är vår hemberedskap.

Det är inte bara priset på elkraft som är högt nu, även priserna på andra energibärare, som ved och pellets, stiger inför vintern. Även priserna på elverk ser ut att stiga nu.

Räknar man med att behöva dessa saker inför vintern så kan det vara hög tid att handla nu.
Jag har svårt att se varför den risken väsentligt skulle ha ökat. De två exemplen var ställverksfel som ledde till tapp av flera reaktorer kopplades bort. Fel som nätet inte är dimensionerat för att klara. Visst kan det i teorin hända även i vinter. Visst blir konsekvenserna större efter som elberoendet har ökat. Men jag ser inte att det är mer sannolikt eller att det ska ta längre tid att återställa. Skulle hela det nordiska elnätet kollapsa kan det ta tid att få fart på det igen. Men om tex Norge klarar sig så skulle även en total Svensk kollaps sannolikt kunna återställas på några timmar. Möjligen med något reducerad effekt i början.
 
Redigerat:
Hej

Det kan bli en vinter där vi behöver använda alternativa former för uppvärmning. För de som räknar med att använda ved och inte har fyllt på förrådet kan det vara försent. Aftonbladet har rubriken ”Akut vedbrist – tomma lager redan i augusti”
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/66p5LQ/ved-rusning-leder-till-stor-brist

” Runt 1 miljon hushåll använder veduppvärmning i någon form, enligt Johan Freij, ansvarig för Skog & lantbruk på Danske Bank. I den siffran ingår såväl brasved som pellets.
– Brasved är förhållandevis stort. Ungefär 5 miljoner kubikmeter brasved används varje år, det är 5 procent av hela vår avverkning.
Det är, som Johan Freij uttrycker det, ”väldigt mycket”. Och utöver brist på mys framför brasan och risken för högre elräkningar, för vedbristen också med sig än allvarligare konsekvenser: Energibalansen kan rubbas.
– Det är extremt viktigt för energibalansen i Sverige eftersom att det kapar eltopparna. Det är inte lika många som bara eldar med ved, utan när det blir kallt och elen dyr använder många det som ett komplement.
– Just när det är som mest brist på el gör det här väldigt stor nytta för den svenska energibalansen. Ved är en väldigt viktig faktor utifrån det perspektivet.”

Vi får hoppas att vi inte skall behöva använda alternativa former för uppvärmning denna vinter på grund av strömavbrott eller frånkoppling. Men för varje vecka ser läget alltmer oroväckande ut att det uppstår effektbrist i det svenska elsystemet och möjligen i andra länder i Europa.

Vi får dessutom hoppas, att det inte blir en kall vinter.

Jag har ved för uppvärmning och bränsle till elverket hemma, batterierna är laddade, elverket är provkört.

Jag påstår inte att jag inte kan ha missat någon förberedelse, det har jag rimligen. Men det inger en viss trygghet, om man har gjort de förberedelser man har bedömt vara nödvändiga och kommit ihåg. :)
 
Hej

Svenska kraftnät gör årligen prognoser om kraftläget. Den 1 juni skrev man på sin hemsida; ”Minskade marginaler när elförbrukningen ökar”
https://www.svk.se/press-och-nyheter/press/minskade-marginaler-nar-elforbrukningen-okar---3323999/

”Sveriges beroende av import av el då förbrukningen är som störst ökar successivt de kommande fyra vintrarna. Detta som en konsekvens av att elektrifieringen av industrin tar fart. Dagens årsförbrukning på 140 TWh förväntas öka till 157 TWh år 2026.

Svenska kraftnät redovisar årligen, på regeringens uppdrag, en prognos över importbehovet under timmen då elförbrukningen är som störst – topplasttimmen.

– Prognosen för effektbalansen den kommande vinters topplasttimme visar ett importbehov på 1400 MW vid en normalvinter och 2 700 MW vid en tioårsvinter, men därefter bedömer vi att effektbalansen försämras kontinuerligt under de efterföljande tre vintrarna, säger Lowina Lundström, divisionschef System, Svenska kraftnät.

Under samma period fortsätter vindkraften att växa i Sverige och i angränsande länder, men det påverkar bara effektbalansen marginellt, eftersom tillgängligheten under topplasttimmen är relativt låg och varierar mycket. I vintras producerade vindkraften 22 procent av installerad effekt under topplasttimmen. Vintern dess för innan – 2020/2021 - var samma siffra 66 procent.”

Kraftbalansrapporten 2022 finns att läsa här https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2022/kraftbalansen-pa-den-svenska-elmarknaden-rapport-2022.pdf


Just nu pågår dessutom ett krig som förvärrar läget. Elnätsföretag Ellevio skrev igår (22-08-23) på sin hemsida ett inlägg med rubriken ”Kommer Sverige släckas ner i vinter?”
https://www.ellevio.se/privat/energismart/elskolan/elskolan-kommer-sverige-slackas-ner-i-vinter/

”Rekordhöga elpriser och krissituationen på den europeiska elmarknaden har seglat upp som en av de hetaste frågorna under året. Rysslands invasion av Ukraina har ytterligare förvärrat en ansträngd situation och det råder gasbrist i Europa. Sverige är inte beroende av gas för varken för uppvärmning eller elproduktion, men eftersom vårt elnät är sammanlänkat med stora delar av Europas så spiller det över även på Sverige. I stället för att använda rysk gas behöver nu europeiska hushåll svensk el, något som ökar efterfrågan och därmed också priserna. Samtidigt gör begränsningar i det svenska stamnätet att det är svårt att transportera tillräckligt med el från norra delarna av landet, där mycket el produceras, till söder, där den mesta elen konsumeras.”

Ellevio visar med stapeldiagram elförbrukningen en svensk normalvinter, en tioårsvinter och en tjugoårsvinter i jämförelse med elproduktionen i Sverige under ett år.

När det gäller just frånkoppling, så står det så här på Ellevios hemsida;

”Anders Ekberg är driftchef på Ellevio, och det är hans avdelning som skulle få uppdraget att genomföra frånkopplingar.
- Vi följer självklart läget noga och har dialog med de olika parterna. Frånkoppling har, tack och lov, aldrig behövt göras i skarpt läge, men vi känner oss ändå trygga med de rutiner vi har, säger han.
- Om det blir aktuellt kommer vi få en förhandsvarning från Svenska kraftnät, och då kommer vi att ha vi viss tid på oss att gå upp i beredskap, förbereda oss och kommunicera med de kunder som eventuellt kommer beröras.”

Även om vi får en förvarning så är det inget fel att vara både mentalt och praktiskt förberedd, det ger en ökad trygghet samt undviker stress och handlingsförlamning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kilrain
  • Laddar…
Vem bestämde att "länka samman" vårt elnät med Europa på ett sådant sätt att Svenska konsumenter ska behöva betala överpriser för att Sverige ska kunna skicka el till Tyskland?
Har prishöjningarna haft effekt, dvs kapat förbrukningen, eller gör aktörerna grova pengar till ingen nytta för någon?
Varför pratas det så lite om detta i media istället för allt flum om "hög efterfrågan".
 
  • Gilla
Morfar68 och 12 till
  • Laddar…
Som jag skrev i en annan tråd, det vore bättre att lagstifta om att bygga mer elproduktion än att lagstifta om att bygga bort flaskhalsarna. Det rimliga är att skapa elen där den behövs i första hand, men ha ett system där kapacitet kan överföras vid överskott eller underskott "på marginalen", inte som en förstahandsförsörjning.

Bygga bort flaskhalsar är lika dumt som att öka skatten för de som jobbar för att ge till dem som är arbetslösa med motiveringen att höja levnadsstandarden. Man kan givetvis utjämna den. Men för att höja den behöver fler jobba. Ibland undrar jag hur politiker tänker.

Sen är jag inte emot att dela både pengar (bidrag) eller el, men det måste vara ett reservalternativ. Inte en lösning på en "brist" utan en sista kortsiktig åtgärd.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Även om vi får en förvarning så är det inget fel att vara både mentalt och praktiskt förberedd, det ger en ökad trygghet samt undviker stress och handlingsförlamning.
Detta. Tusen gånger detta.

Ju mer förberedd man är, desto bättre klarar man sig. Och som sagt, det gäller både fysiskt och psykiskt.

Även om man inte kan/hinner förbereda sig med nån sorts heltäckande reservlösning, så kan man åtminstone ha nån sorts ”lill-lösning”, så att man klarar det mest grundläggande. Värme nog för att överleva, nödbelysning, etc.

Och om man inte ens har nån ”lill-lösning” på lager, så slipper man åtminstone drabbas av panik om/när elen stängs av. Då kan man gå direkt till ”Okej, vad gör vi nu?” i stället för att sitta och hyperventilera av ångest.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Jonas Persson
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför pratas det så lite om detta i media istället för allt flum om "hög efterfrågan".
Nu begär du väl ändå för mycket av våra journalister som ogillar teknik och har minne som en guldfisk? Detta område är knappast det som drev dem till att bli journalister.
 
  • Gilla
  • Haha
Nikorasu och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vem bestämde att "länka samman" vårt elnät med Europa på ett sådant sätt att Svenska konsumenter ska behöva betala överpriser för att Sverige ska kunna skicka el till Tyskland?
Överlag så är det alldrig fel med infrastruktur men på något sätt så borde man försöka skydda den interna marknaden. Att vi exporterar är ju bra för Sverige men tråkigt när det drabbar svenska konsumenter så hårt. Jag har inga bra förslag till lösningar mer än att trappa ner momsen ju högre elpriset blir. (Dock inget som förmodligen går att genomföra pga lagstiftning.)

Man kan ju argumentera för att elmarknaden är en perfekt marknad men jag tycker inte riktigt det då det är svårt för en ny aktör att komma in och fylla upp efterfrågan. Såsom marknaden är nu så lär dock lönsamhetsförutsättningarna för ny elproduktion i SE3 och SE4 ha ökat.
 
M merbanan skrev:
Överlag så är det alldrig fel med infrastruktur men på något sätt så borde man försöka skydda den interna marknaden. Att vi exporterar är ju bra för Sverige men tråkigt när det drabbar svenska konsumenter så hårt. Jag har inga bra förslag till lösningar mer än att trappa ner momsen ju högre elpriset blir. (Dock inget som förmodligen går att genomföra pga lagstiftning.)

Man kan ju argumentera för att elmarknaden är en perfekt marknad men jag tycker inte riktigt det då det är svårt för en ny aktör att komma in och fylla upp efterfrågan. Såsom marknaden är nu så lär dock lönsamhetsförutsättningarna för ny elproduktion i SE3 och SE4 ha ökat.
Hej

Denna tråd har rubriken ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”

Ni får gärna skriva inlägg i det ämnet, men undvik att hamna på andra ämnen.

Det blir fort många inlägg, i en tråd, som gör det svårt att följa vad som skrivits i själva ämnet som står i rubriken.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag funderar på hur precist man kan stänga av elförbrukare (om det skulle behövas)
Kan man stänga av en viss fastighet, eller en gata, eller ett kvarter ( i stan då)?
Om du har fjärrstyrd mätare/timmätning kan man stänga din fastighet
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Detta. Tusen gånger detta.

Ju mer förberedd man är, desto bättre klarar man sig. Och som sagt, det gäller både fysiskt och psykiskt.

Även om man inte kan/hinner förbereda sig med nån sorts heltäckande reservlösning, så kan man åtminstone ha nån sorts ”lill-lösning”, så att man klarar det mest grundläggande. Värme nog för att överleva, nödbelysning, etc.

Och om man inte ens har nån ”lill-lösning” på lager, så slipper man åtminstone drabbas av panik om/när elen stängs av. Då kan man gå direkt till ”Okej, vad gör vi nu?” i stället för att sitta och hyperventilera av ångest
Hej ilrain

Tack att du håller dig till ämnet.:)

Jag växte upp i ”skuggan” av andra världskriget. Ett krig som Sverige inte aktivt deltog i men kände av med oro, ransoneringar, försakelser etc.

Sedan jag den 23 jan 2021 skrev första inlägget här, så har allvaret med strömavbrott och energibrist ökat men även andra frågor runt livsmedelsförsörjning, ekonomi etc.

Det pågår ett krig i Europa.

Det ser ut som priser på det mesta som man bör ha ”utifall att” stiger, så sker även gällande leveranstider.

Med tanke på erfarenheten av tidigare krig i vår närhet bär vi nog tänka över våra vår egenberedskap.

”Ökat engagemang för beredskap till följd av kriget”
https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyhe...ngagemang-for-beredskap-till-foljd-av-kriget/

”Svar på uppdrag till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap att bedöma vilka åtgärder som bör vidtas för att stärka det civila försvaret, Ju2022/00865”
https://www.msb.se/contentassets/34153b37a52b49f7815625ee5754e56a/svar-pa-uppdrag-till-msb.pdf

Sedan vi 2018 fick broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” har flera kommuner och organisationer ökat sin information om hur vi bör agera och förbereda oss.
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer/

”Förbered dig inför krisen och när krisen är här”
https://enkoping.se/kommun-och-poli...d-dig-infor-krisen-och-nar-krisen-ar-har.html

Om några månader eller om ett år vet vi rimligen, betydligt mer om vilken egenberedskap vi behöver (behövde).

Vi kanske inte skall vänta till dess med att börja förbereda oss.:)
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Det kan bli en vinter där vi behöver använda alternativa former för uppvärmning. För de som räknar med att använda ved och inte har fyllt på förrådet kan det vara försent. Aftonbladet har rubriken ”Akut vedbrist – tomma lager redan i augusti”
[länk]

” Runt 1 miljon hushåll använder veduppvärmning i någon form, enligt Johan Freij, ansvarig för Skog & lantbruk på Danske Bank. I den siffran ingår såväl brasved som pellets.
– Brasved är förhållandevis stort. Ungefär 5 miljoner kubikmeter brasved används varje år, det är 5 procent av hela vår avverkning.
Det är, som Johan Freij uttrycker det, ”väldigt mycket”. Och utöver brist på mys framför brasan och risken för högre elräkningar, för vedbristen också med sig än allvarligare konsekvenser: Energibalansen kan rubbas.
– Det är extremt viktigt för energibalansen i Sverige eftersom att det kapar eltopparna. Det är inte lika många som bara eldar med ved, utan när det blir kallt och elen dyr använder många det som ett komplement.
– Just när det är som mest brist på el gör det här väldigt stor nytta för den svenska energibalansen. Ved är en väldigt viktig faktor utifrån det perspektivet.”

Vi får hoppas att vi inte skall behöva använda alternativa former för uppvärmning denna vinter på grund av strömavbrott eller frånkoppling. Men för varje vecka ser läget alltmer oroväckande ut att det uppstår effektbrist i det svenska elsystemet och möjligen i andra länder i Europa.

Vi får dessutom hoppas, att det inte blir en kall vinter.

Jag har ved för uppvärmning och bränsle till elverket hemma, batterierna är laddade, elverket är provkört.

Jag påstår inte att jag inte kan ha missat någon förberedelse, det har jag rimligen. Men det inger en viss trygghet, om man har gjort de förberedelser man har bedömt vara nödvändiga och kommit ihåg. :)
Jag har för min del skaffat en gasolkamin på 4,2kW som kan använda de två P11-flaskorna jag har i husbilen. Går att ha inomhus om man tänker på ventilationen. Utöver det letar jag efter en portabel kraftstation som kan laddas från både nätet och solpaneler samt helst även från bilen (12V). Även skaffat kläder för svalare inomhusklimat.

Nu kommer eventuella rullande avbrott troligen inte bli mer än någon timme i taget och inte förrän spotpriset når pristaket på 42 kr.

Detta räcker förstås inte för ett veckolångt avbrott om inte solen lyser på dagarna i vinter. De solpaneler jag har uppe är konfigurerade som 2 strängar med 14 paneler i varje vilket ger en tomgångsspänning på 570V vilket kräver större växelriktare som klarar av den spänningen. Tanken är annars att komplettera med en laddarinverterare som kan kopplas till ena strängen vid behov men det kräver lite omkoppling på taket så jag kan dela ena strängen i 2x7 paneler för att få lägre spänning då jag inte hittar sådana apparater som tål mer än 500V.

Utöver detta har jag bara en öppen spis i gillestugan vilket inte är någon höjdare till reservvärme.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Jag har för min del skaffat en gasolkamin på 4,2kW som kan använda de två P11-flaskorna jag har i husbilen. Går att ha inomhus om man tänker på ventilationen. Utöver det letar jag efter en portabel kraftstation som kan laddas från både nätet och solpaneler samt helst även från bilen (12V). Även skaffat kläder för svalare inomhusklimat.

Nu kommer eventuella rullande avbrott troligen inte bli mer än någon timme i taget och inte förrän spotpriset når pristaket på 42 kr.

Detta räcker förstås inte för ett veckolångt avbrott om inte solen lyser på dagarna i vinter. De solpaneler jag har uppe är konfigurerade som 2 strängar med 14 paneler i varje vilket ger en tomgångsspänning på 570V vilket kräver större växelriktare som klarar av den spänningen. Tanken är annars att komplettera med en laddarinverterare som kan kopplas till ena strängen vid behov men det kräver lite omkoppling på taket så jag kan dela ena strängen i 2x7 paneler för att få lägre spänning då jag inte hittar sådana apparater som tål mer än 500V.

Utöver detta har jag bara en öppen spis i gillestugan vilket inte är någon höjdare till reservvärme.

Hej Logad

Har haft dialog med personer som har gasolflaskor till husvagn/husbil men nu kompletterar med att köpa in (enfas) elverk som går att driva på bensin alternativt gasol (Dual Fuel Elverk).

De två öppna spisar som finns i huset (en i källare, en i markplan), har jag kompletterat med spisinsattser. Det blev en stor positiv skillnad vid eldning. Kan rekommenderas.

Har inga solceller ännu utan har satsat på batterier uppbackat av elverk, eftersom vintermörker, snöfall och snö på husets tak, minskar tillgången på solcellselkraft på vintern när kylan är som störst och strömavbrottet som minst välkommet.:)

När elbilen, eventuellt, gör sitt inträde kan dess batteri genom V2X-teknik nog ersätta de batteri jag har idag (en övergångslösning).

Med vedeldning, lågt elbehov för kyl och frys samt belysning och annan ”nödvändig teknik” kan jag nog klara en vecka med 25- 50 liter aspenbränsle eller delar av innehållet i en framtida elbils batterienergi.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Logad

Har haft dialog med personer som har gasolflaskor till husvagn/husbil men nu kompletterar med att köpa in (enfas) elverk som går att driva på bensin alternativt gasol (Dual Fuel Elverk).

De två öppna spisar som finns i huset (en i källare, en i markplan), har jag kompletterat med spisinsattser. Det blev en stor positiv skillnad vid eldning. Kan rekommenderas.

Har inga solceller ännu utan har satsat på batterier uppbackat av elverk, eftersom vintermörker, snöfall och snö på husets tak, minskar tillgången på solcellselkraft på vintern när kylan är som störst och strömavbrottet som minst välkommet.:)

När elbilen, eventuellt, gör sitt inträde kan dess batteri genom V2X-teknik nog ersätta de batteri jag har idag (en övergångslösning).

Med vedeldning, lågt elbehov för kyl och frys samt belysning och annan ”nödvändig teknik” kan jag nog klara en vecka med 25- 50 liter aspenbränsle eller delar av innehållet i en framtida elbils batterienergi.
Vore det inte mer rationellt att skaffa en gammal husvagnskyl som går på gas eller el?
Elverk som kan driva/ladda dator har jag funderat på. Men utan internet kan jag inte jobba hemifrån mer än några timmar innan jag saknar mail, data eller system som inte finns lokalt lagrat.
Värmen (berg) tror jag inte går att driva på ett litet 3000kr elverk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.