T
Jag hade kört ångbroms. Om du kör ångspärr kan du aldrig få det så tätt som när du sätter det innanför glespanel i ett nybygge.

En kompis skippade helt ångbroms och isolerade med Huntons träfiberskivor med golvspån ovanpå. Rätt eller fel vet jag ej men jag är inne på samma eftersom jag aldrig kommer få ner ångbromsen i snedtaket (1,5-plans hus).

(Nyfiken: Noterat ”vi” flera gånger. Vem är den duktiga hjälpredan? Här går det långsamt framåt när semesteraktiviteter ska få plats också
 
En annan lösning för FTX:en är att hänga den i spännband. Vi monterade aggregatet enligt anvisningar på stenullsskiva men fick irriterande stomljud. Reglade upp under överramen på takstolarna där jag fäste enkla spännband från Jula. Monterade FTX-aggregatet hängande i spännbanden. Det blev tyst:cool:
 
  • Gilla
AALGREN82
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
(Nyfiken: Noterat ”vi” flera gånger. Vem är den duktiga hjälpredan? Här går det långsamt framåt när semesteraktiviteter ska få plats också
Sambon! Vi köpte huset tillsammans men hon pluggar heltid under sommaren så oftast får jag klara mig själv däruppe. Jag var redan frustrerad över hur långsamt det går för mig att lägga ångbromsen, så drog jag på mig Covid i helgen! :poop:

Man skulle tro att det bara är att lägga ut, klamra och tejpa kanterna. Och så är det ju, förutom att det inte finns plats att rulla ut, att bjälklaget har massa snickeridetaljer som duken ska smita åt och tätas runt, och att det är trångt och jävligt att jobba där uppe. Det sista jag gjorde i lördags var att fogskumma kring alla rör som går upp på vinden, samt skära ut för (och täta) takdosorna i de fack jag fått klart
Röd förgreningsdosa med högtalarkabel och flexslang mot beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ångbromstejp tillämpad runt en genomföring med en träpinne och slang i byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På söndagen var jag för sjuk för att klättra runt däruppe, så jag nöjde mig med att fiska högtalarkabel genom alla rör jag lagt och testade att koppla in tak- och surroundhögtalare. Glädjande nog gick det smidigt, och högtalarna jag byggt låter fantastiskt. Vilket lyft att få Atmos i vardagsrummet igen! 5.0.2 nu, men målet är 5.1.4 när tillfälle ges.
Vardagsrum med mörkgrön bokhylla, soffa med färgglada kuddar och en hund som sitter på soffan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(notera den snygga dragningen för surround i bokhyllan... väntar ännu på mitt doslock med stereopluggar)

Kvar för mig att göra på vinden nu:
- gör klart ångbromsen i alla fack
- snickra platform för FTX
- ta bort gamla vindstrappan
- lyft upp aggregatet

- montera nya vindsluckan (komplettera ångbromsen & täta)
- bygga sarg över nya vindsluckan
- dra ventilationsrör till övervåningen
- riv garderober som står ivägen
- kärnborra för ventilationsrör till källaren

- dra ventilationsrör till källaren
- [Så fort takmontören dyker upp], demontera de gamla eternitkanalerna och dra ny imkanal ut via murstocken (ingen aning om hur jag fixar håltagningen där)

Börja kännas svårt tajt att få klart det här innan september. :/

Uppdatering 20 Augusti; min bror kom över till ön i fem dagar och hjälpte mig. De snedställda punkterna är nu fixade! Mycket arbete återstår, men det är färre osäkra och läskiga grejer kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bebopbelula och 1 till
  • Laddar…
T
Krya på!

Kylan kommer förhoppningsvis inte förrän oktober så innan dess behöver du inte vara klar. Eller du har bokat in sprutisolering redan?

behöver du bygga en plattform för aggregatet? Har själv tänkt sätta vertikala reglar mellan takstolar och reglarna i bjälklaget och sedan hänga aggregatet i dessa. Men kanske inte så man ska montera ditt aggregat?
 
T Tobbe_G skrev:
[...]
Kylan kommer förhoppningsvis inte förrän oktober så innan dess behöver du inte vara klar. Eller du har bokat in sprutisolering redan?
Isolerfirman är tack och lov inte bokad ännu. Det är mer att semestern är slut nu i mitten av augusti och 29e augusti är studenterna tillbaka. Min naiva fantasi har ju varit att bli klar under sommarlovet.

Animerad figur som liknar en Ralph Wiggum på buss säger "I'm in danger" med tankebubbla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framförallt så vill jag inte stå utan ventilation längre än nödvändigt. Så fort vi tar ner eternitkanalerna så börjar klockan ticka för att leda ut badrum och kökspis *någonstans*. Takfirman ska börja riva nästa vecka så det vore ju bra om jag var ... mer klar än vad jag är. :p

behöver du bygga en plattform för aggregatet?
Jag tror att en plattform blir bättre i längden, för service och filterbyten och dylikt. Måste ändå bygga en landgång över isoleringen så det är inte mycket extrajobb att bredda den lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
smn och 1 till
  • Laddar…
Det tog en vecka att bli kvitt covid, och sen en vecka med Helvetesprojektet Ångbromsen. Jag uppskattar att det tog 3 timmar per fack totalt - en hel arbetsvecka för att lägga ut duken, klamra, tejpa, lappa över takdosor och tejpa runt all skit. Aldrig igen.
Isolerad vind med öppen duken, träreglar, kablar och konstruktionsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog också tag i saken och trådade de fyra takdosor som elektrikern lämnat tomma, så nu har vi taklampor i alla rum.
Renoverat rum med nyinstallera taklampor, ådrat tak och inredd med växtdekor och gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat trapphus med nylagd duk på taket, takspottar och tre pendellampor hängandes över räcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska jag riva garderober och demontera skafferiet, så att jag kan komma åt och kärnborra och skicka ner ventrören i källaren.
 
  • Gilla
Bebopbelula och 4 till
  • Laddar…
T
ulfben ulfben skrev:
Det tog en vecka att bli kvitt covid, och sen en vecka med Helvetesprojektet Ångbromsen. Jag uppskattar att det tog 3 timmar per fack totalt - en hel arbetsvecka för att lägga ut duken, klamra, tejpa, lappa över takdosor och tejpa runt all skit. Aldrig igen.
[bild]

Jag tog också tag i saken och trådade de fyra takdosor som elektrikern lämnat tomma, så nu har vi taklampor i alla rum.
[bild] [bild]

Imorgon ska jag riva garderober och demontera skafferiet, så att jag kan komma åt och kärnborra och skicka ner ventrören i källaren.
Bra jobbat! I ca. 40-45 graders värme dessutom? :cool:
 
T Tobbe_G skrev:
Bra jobbat! I ca. 40-45 graders värme dessutom? :cool:
Ja, fy fan vilka svetpölar jag lämnade efter mig i facken. Sjukt äckligt. :p

Dagens rivningsprojekt har varit en framgång! Sovrumsgarderober borta;
Person som håller i en metallstång framför tomma garderober med en hund och en verktygsväska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i hemmiljö med tomma garderobsskelett, bråte på golvet och en hund bakom staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i ett tomt hörn med nyligen borttagna sovrumsgarderober och skafferi, exponerade träväggar och spår av svett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skafferiet borta:
Tomt skåp utan dörrar i ett kök med ritning på kylskåpet och rivningsverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demolerad sovrumsgarderob med öppna hyllor och en tom vägg där ett skafferi tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete i ett hem där väggar och skåp tagits bort och exponerar tegel och en bärlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också fått upp en stackars "bärlina" för nya plattformen. Idiotjobb att försöka klabba med själv, så imorgon har jag lyckats övertala min bror att komma över och hjälpa till.

Uppmätt träkonstruktion i tak med synliga balkar, bärlina och verktyg mot en bakgrund av isoleringsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
Intressant! Jag står inför något liknande, men jag har redan 10cm glasull som jag funderat på om jag kan återanvända på något sätt.
Hur ska ni göra med takfotsventilationen?
Sätta igen?
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Hur ska ni göra med takfotsventilationen?
Sätta igen?
Jag sätter igen dem helt. Bräda + fogskum. Det verkar vara konsensus bland litteraturen, SP och nyare byggare att ventilerad takfot ställer till mer problem än oventilerad*. Gavelventiler, potentiellt med styrd ventilation (eg. ventilera bara när uteluften är torrare än vinden), är the way to go. Plus, förstås, så så tätt som möjligt nedåt så man inte släpper upp fuktig inomhusluft. Och helst också en isolering som kan ta upp och avge fukt istället för att låta den kondenseras och pöla.

* Varm / fuktig luft utifrån tenderar att kondensera på insidan av råsponten, som av olika skäl kan vara kallare än omgivningen. Du kan ofta se rostiga spikar i råsponten, trots att inget vatten tagit sig igenom utifrån.

Det är ett större problem för plåttak (avger värme mot omgivningen snabbare), och det blir ännu värre med solpaneler ovanpå. I mitt fall alltså tre nya riskfaktorer att ta hänsyn till; byter till plåttak, tillägsisolering (= kallare vind) samt solpaneler.

https://www.energi-miljo.se/solpaneler-pa-tak-ger-problem-med-fukt-pa-vind/

https://forvaltarforum.se/2019/11/01/fuktproblem-kan-oka-med-solpaneler/
https://www.lfs-web.se/solpanel-mogel-vind.htm
 
Redigerat:
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Intressant! Jag står inför något liknande, men jag har redan 10cm glasull som jag funderat på om jag kan återanvända på något sätt.
Hur ska ni göra med takfotsventilationen?
Sätta igen?
Jag tycker absolut att du ska spara glasullen. Vi sparade typ 100 säckar lösull och massa skivor. Lite pyssel med förvaring men har du plats är det ju bättre för alla att återanvända isolering och inte slänga den och köpa ny.
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Ja herregud, fattar vad du går igenom, installerade FTX i vår 70-tals villa. Istället för att isolera rören så isolerade vi snedtaket på 200 kvm med lcellulosa -> variabel ångspärr -> 50mm träfiber, totalt 230mm. Vi valde att montera en luftspalt som tar luft från takfoten sedan en mögelstopper i toppen på varje fack.
Isolerade VVS-rör och ventilation i ett renoveringsprojekt i en 70-tals villa med byggavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
[...] Idiotjobb att försöka klabba med själv, så imorgon har jag lyckats övertala min bror att komma över och hjälpa till.
Till skillnad från mig så vet vet ju min bror vad han håller på med, så han fick lägga upp planen. Vi beslutade att starta med all håltagning först.

Vi började med att plocka bort två tegelstenar ur skorstenen för att kunna gå ut med nya imkanalen (160mm):
Person i skyddsmask borrer hål i betongvägg med handhållen borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håltagning i betong med tegelstenar synliga efter borttagning i väntan på imkanalinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen stack vi till hyrfirman och hämtade en kärnborr och batteridriven vattendunk. Vi borrade de värsta först, så första hålet var precis bredvid kylskåpet längs med murstocken - med utgångshålet 4cm över ett naket vattenrör...
Användning av kärnborr för håltagning i hemrenoveringsprojekt, bredvid murstocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första gången kom vi ut i en vägg, så vi backade borren lite och körde upp en halvmåne till. Blev ändå helt okej och vattenröret i källaren överlevde (röris ska komma och plocka bort det snart)
Närbild av ett hål borrat genom en betongvägg med synliga rör och en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra hålet var längst back i hallskåpet, som vi gärna ville ha kvar som skåp efteråt. Ergo; vi ville undvika att riva det. Sagt och gjort - sågade ur bakre delen av bottenplattan och baxade in Husqvarna;

Person i arbetskläder använder en kärnborr i en dörrpost i hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kom vi ut perfekt i gästrummet i källaren - missade taklisten och allting. :)
Renoveringsrum med plastskydd och synligt hål i taket bredvid betongbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyborrat hål i bjälklag med synlig isolering och dammskydd på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till sist var det sovrummet kvar. Här var relativt gott om plats;
Person använder kärnborr för håltagningsarbete vid vägg med träpanel och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Notera att sambon klätt av väggen helt. Hon ska gipsa och måla imorgon medans vi fortsätter med borrandet)

Det hålet kommer ut i gymmet i källaren;
Renoveringsarbete med plastskydd längs väggar och golv i ett hemmagym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sak vi upptäckte idag är att vi inte har ~300mm betongbjälklag! Det är bara 170mm betong, med golvet uppreglat ~10cm ovanpå. Ergo; efter att vi tagit oss igenom golvspånskivan så föll borren en decimeter genom isolering innan den faktiskt fick betong att bita i.

Vattendunken var otroligt värd att ha - vi kunde enkelt slå av och på den vid behov, så vi släppte kanske bara ut någon liter vatten per hål. Tillräckligt lite för att kunna lätt kunna gräva ut det blöta träspånet i golvbjälklaget, och torka upp nere i källaren.

Rejäla framsteg idag! Imorgon blir det att hyra ett vertikalstativ så vi kan borra igenom lite stenväggar, samt försöka fiska ut eternitkanaler!
 
Redigerat:
  • Gilla
daddydj och 2 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Brorsan fick lägga upp planen så vi beslutade att starta med all håltagning först.

Vi började med att plocka bort två tegelstenar ur skorstenen för att kunna gå ut med nya imkanalen (160mm):
[bild]
[bild]

Sen stack vi till hyrfirman och hämtade en kärnborr och batteridriven vattendunk. Vi borrade de värsta först, så första hålet var precis bredvid kylskåpet längs med murstocken - med utgångshålet 4cm över ett naket vattenrör...
[bild]

Första gången kom vi ut i en vägg, så vi backade borren lite och körde upp en halvmåne till. Blev ändå helt okej och vattenröret i källaren överlevde (röris ska komma och plocka bort det snart)
[bild]

Andra hålet var längst back i hallskåpet, som vi gärna ville ha kvar som skåp efteråt. Ergo; vi ville undvika att riva det. Sagt och gjort - sågade ur bakre delen av bottenplattan och baxade in Husqvarna;

[bild]

Så kom vi ut perfekt i gästrummet i källaren - missade taklisten och allting. :)
[bild]
[bild]

Till sist var det sovrummet kvar. Här var relativt gott om plats;
[bild]
(Notera att sambon klätt av väggen helt. Hon ska gipsa och måla imorgon medans vi fortsätter med borrandet)

Det hålet kommer ut i gymmet i källaren;
[bild]

En sak vi upptäckte idag är att vi inte har ~300mm betongbjälklag! Det är bara 170mm betong, med golvet uppreglat ~10cm ovanpå. Ergo; efter att vi tagit oss igenom golvspånskivan så föll borren en decimeter genom isolering innan den faktiskt fick betong att bita i.

Vattendunken var otroligt värd att ha - vi kunde enkelt slå av och på den vid behov, så vi släppte kanske bara ut någon liter vatten per hål. Tillräckligt lite för att kunna lätt kunna gräva ut det blöta träspånet i golvbjälklaget, och torka upp nere i källaren.

Rejäla framsteg idag! Imorgon blir det att hyra ett vertikalstativ så vi kan borra igenom lite stenväggar, samt försöka fiska ut eternitkanaler!
Kommer ni att dra spiro i imkanalen eller köra avluften rakt ut i den?

hur såg ni till att inte borra igenom något kritiskt i golv och betong? Borrar den också igenom armering?
 
Vi kommer mura fast en plåtstos på sidan av murstocken och drar imkanalen dit. Vi släpper alltså matoset ut i den murade kanalen. Sotaren sade att det var lugnt.

Kärnborren åt armeringsjärn, betong och all natursten de tycks ha fyllt ut med när de gjöt huset. Den kostar dock 980kr per mm slitage på borren, så man vill kanske inte överdriva med fiberrik kost. :p

Att vi inte träffade något i golvet eller ingjutet i bjälklaget var ren tur. Upptäckte tillexempel ett radiator-rör ~2cm bredvid det sista hålet när jag torkade upp efter borrningen. Blind tur att vi inte gick ner på det.

Vad gäller placeringen av ventrören från boplan till källaren så var detta de bästa jag kunde komma på:
Husritning på ett papper som visar bottenvåningen med anteckningar för renoveringsprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller ett blad med ritning av en källarplan, markerad med borrhål och installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eg; skriv ut ritningen, lägg våningarna över varandra och skär ut hål där du vill ha dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.