D dannesand skrev:
Hej. Hjälpte det med en nyinstallation? Min dockar snett i laddstationen också, ska man testa att nyinstallera?
Testade flera med olika saker, nyinstallation, justerad dragning, skrika och vara arg. Till slut drog jag upp guidekabeln, fräste ett spår på ovansidan av plattorna framför huset och limmade guidekabeln där. Klipparen har gått felfritt sedan dess. Verkar som 40mm betong är för mycket ovan guidekabeln om den ska kunna styra med lite precision.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
Du har nog senaste ändå. När jag kollar på displayen på min klippare så säger den också "5908253-10A" trots att jag installerat den senaste versionen (som anges med "5908253-12A").
Kan nämna att jag felanmälde detta till Gardena. Fick råd att försöka en ny uppdatering, men när jag gjorde det kom det ett felmeddelande typ "Du har redan den senaste versionen".
På detta svarar supporten att jag skall invänta nästa version och se hur uppdateringen går med den.
I min fantasi ser jag framför mig en support som intresserat går till botten med sådant som inte fungerar enligt boken, med hopp om att kunna göra produkten ännu bättre och hålla avståndet till konkurrenterna.
 
Min Gardena har svårt att hålla reda på tiden. Ställer in den med jämna mellanrum. Dessutom går den inte längre att parkera via appen.

Ska man göra en total återställning av sändare och klippare? (Och hur gör man det?)
 
C chrwal skrev:
Köpte ny Sileno City 250 nu i våras och har ett tag tyckt att gräsmattan inte alltid blir klippt när den borde vara det och såg att gräsklipparen inte körde på tidpunkter jag ställt in på schemat. Jag kikade då på klockinställningen och såg att robotens klocka saktat sig. Blev osäker om jag ställt in klockan rätt från början så jag ställde in klockan igen. Har nu kontrollerat och verifierat i flera dagar robotens klocka och kan konstatera att den saktar sig upp till tre timmar per dygn! Har anmält till Gardena support och de har aldrig stött på detta och rådet är att reklamera roboten.
Undrar därför om någon mer som har detta problem?
Har samma problem med min. Appen rapporterar att den har full kontakt med klipparen, men ändå går det inte att parkera den när den är ute o klipper i ösregn. Ska testa att återställa rubbet och uppdatera klipparen. Den har fungerat fint hela sommaren men helt plötsligt en kväll var den ute och klippte trots att schemat inte tillåter klippning efter kl 15. Såg då att tidsinställningen på klipparen var åt pipan. Dock fortsätter den att tappa tiden någon kvart varje dag.
 
Har en sileno utan app, dvs en enklare modell. Den har knallat och gått några år och bara protesterat när någon grävt av begränsningskabeln.
Nu indikerar den på nytt att den saknar kabel. Jag mätte och finner inget problem. Kabeln tycks vara ok.
Vad gör jag nu?
 
2 2:a: villan skrev:
Min Gardena har svårt att hålla reda på tiden. Ställer in den med jämna mellanrum. Dessutom går den inte längre att parkera via appen.

Ska man göra en total återställning av sändare och klippare? (Och hur gör man det?)
Svarar mig själv. Jag tog loss batteriet ur klipparen en stund. Efter det gick det att ta bort parkopplingen och sedan parkoppla på nytt. Innan dess stod det bara ”vänligen vänta” i evigheter i displayen. Detta tillvägagångssätt står mig veterligen varken i manualen eller på nätet.

Jag passade även på att göra en reset på Smart Gateway.

När Smart System är aktiverat tar detta över bl a klipparens egen tidsinställning, vilket skulle kunna förklara att klipparen visat fel tid (särskilt då parkopplingen tydligen strulat).
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Och bara för att tjata lite till: Gardena har tydligen bytt system för att hålla reda på garantierna. Det innebär att de som köpt en klippare före mitten av juni 2021 och har förlängd garanti inte längre kan se detta i appen. Det står att garantin upphörde 2022-06-13, vilket alltså är fel.

Istället hänvisar Gardena till mailet du fick i samband med produktregistreringen.
 
Jag drog ett mail till Gardena via appen (tror jag).
Några dagar senare stod där rätt garantitid igen utan att dom hade hört av sig!
 
  • Gilla
2:a: villan
  • Laddar…
dadid dadid skrev:
Har en sileno utan app, dvs en enklare modell. Den har knallat och gått några år och bara protesterat när någon grävt av begränsningskabeln.
Nu indikerar den på nytt att den saknar kabel. Jag mätte och finner inget problem. Kabeln tycks vara ok.
Vad gör jag nu?
Hur och med vad mätte du att slingan var hel?

Om det var med en beröringsfri mätpenna och dess "CONT-funktion" så går resultatet ej att lita på, det leder dig på villospår då den indikerar förbindelse vid förhöjd slingresistans (R>20 ohm).
Mät med slingres. med en multimeter för korrekt värde.
Använd ej Grimsholms gröna skarvdon. Kolla anslutningskontakterna för slinga/laddstation.
 
H hake57 skrev:
Jag har den gateway som följde med klipparen från Augusti -21. Du kan ju kolla med supporten, men det funkar säkert. Jag fick kortet installerat på verkstaden, som beställdes som reservdel. Betalade 2000:- för kortet + 700:- för montering. Uppdateringen är automatisk och tar ca 2 tim.
Hej, en liten fråga.. den uppdateringen du skrev var automatisk. Hur gjorde du för att den skulle starta?
 
C costia skrev:
Hej, en liten fråga.. den uppdateringen du skrev var automatisk. Hur gjorde du för att den skulle starta?
Jag satte klipparen i laddstationen och startade appen. Den startade då en automatisk uppdatering som tog ca 2-2,5 timmar.
 
Okey, fick du nollställa din gateway eller fungerade det åndå, tänker eftersom den varit synad med ett annat kretskort.
 
C costia skrev:
Okey, fick du nollställa din gateway eller fungerade det åndå, tänker eftersom den varit synad med ett annat kretskort.
Nej, jag gjorde inget med gateway.
 
  • Gilla
costia
  • Laddar…
Ville bara uppdatera lite... har nu bytt kretskort och startat upp den, allt verkar fungera som det ska!
 
C costia skrev:
Ville bara uppdatera lite... har nu bytt kretskort och startat upp den, allt verkar fungera som det ska!
Du ser.... Om ca 30 klipptimmar bör du ha en karta.....
 
  • Gilla
costia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.