Gårdagens projekt var att riva resten av takpannorna, läkten och pappen på baksidan och sedan få på takpapp. Rött trähus med nytt takpapp, stapel av gamla takpannor syns, grönskande omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött trähus delvis täckt med blå presenning under takrenoveringsarbete med synlig trädgård och skogen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förmiddagen har ägnats åt att få ner takpannorna på framsidan. Nu blir det paus med bad och shopping i värmen.
Imorgon ryker läkt och papp och ny papp ska läggas och förhoppningsvis hinner jag spika läkt också.

Rött hus med delvis takpannor borttagna, stege lutad mot tak, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med tak under renovering, takpannor borttagna exponerar läkten, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brotorpet och 10 till
  • Laddar…
Operation Gräskant inleddes idag.

Nygrävd gräskant längs en gräsmatta med timmer och en tom skottkärra, i bakgrunden en röd bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var varmt att bära timmer, köra spade, kratta och skottkärra idag.
Nygrävd gräskant längs en grusgång med ett timmerstockselement, verktyg och en skottkärra i bakgrunden på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några timmar senare.

Det får duga så länge.
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Kaklat klart
 
  • Nyligen kaklat golv i ett hörn av ett rum med väggar målade i vitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen kaklad vägg med varierande grå klinkerplattor med olika texturer och mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen kaklat golv med olika mönstrade kakelplattor och en synlig avloppsstam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen kaklat badrumsgolv och vägg i olika nyanser av grått med mönstrade och texturerade plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Brotorpet och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hann med att få in takluckan på eftermiddagen, var lite pyssligt att göra själv men löste sig. Insåg dock att mina nittänger ligger i någon av alla flyttkartonger sedan översvämningen av källaren. Så finns lite kvar att göra idag också :)
[bild]

Men inser att en våning till skulle göra mycket för utsikten…

[bild]
Förlåt men jag måste veta vad det är för tak! Vart har ni köpt?
 
Totte lille Totte lille skrev:
Kaklat klart
Vet dock inte vilken färg jag ska ha på fogen några tips?
 
richardtenggren
K Kalle1w2 skrev:
Förlåt men jag måste veta vad det är för tak! Vart har ni köpt?
Det är Benders Carisma, tror vi är flera här inne som har det, har för mig även @fremax har det och kör med tillhörande gavelpannor :)
 
Keiller Keiller skrev:
Operation Gräskant inleddes idag.

[bild]
Det var varmt att bära timmer, köra spade, kratta och skottkärra idag.
[bild]
Några timmar senare.

Det får duga så länge.
Blev bättre än bunker(y)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
KristinaRT
Dagens projekt; rensa ut 46-års samlade ”bra att ha”-skruvar/spikar/muttrar/bultar/skräp.

Utsorterade skruvar, spikar, muttrar och annat smått i kartonger och lådor på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drar slutsatsen att man var väldigt förtjust i spik på 70/80-talet. Och att någon köpt på sig ett rejält lager pappspik (typ tre kartonger) någon gång innan Berlinmuren föll.

Har inte vägt det, men runt 15 kg utrensat och ska till metallåtervinning i morgon (y)
 
  • Gilla
  • Wow
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Typiska bra-att-ha-grejer alltihopa! Lägg tillbaks.
 
  • Gilla
  • Haha
Brotorpet och 9 till
  • Laddar…
KristinaRT
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Typiska bra-att-ha-grejer alltihopa! Lägg tillbaks.
Jag har sparat rimliga mängder av i stort sett allt (utom pappspik, vi lade om garagetaket för tre år sedan och hustaket i år).
Självklart har jag sparat några ankarspikar, nubb, krampor, farmarskruvar, vagnsbultar, spårskruvar etc. Men inte lådvis av varje….

Någon har också älskat pluggar, det fanns kartonger :surprised:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
LoweW
Totte lille Totte lille skrev:
Kaklat klart
Hur var det att jobba med Biltemas tätskikt?
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Dagens projekt; rensa ut 46-års samlade ”bra att ha”-skruvar/spikar/muttrar/bultar/skräp.

[bild]

Drar slutsatsen att man var väldigt förtjust i spik på 70/80-talet. Och att någon köpt på sig ett rejält lager pappspik (typ tre kartonger) någon gång innan Berlinmuren föll.

Har inte vägt det, men runt 15 kg utrensat och ska till metallåtervinning i morgon (y)
Jämfört med vad jag sparar är det där rena lyxskruvarna. Jag har en blomlåda full med krokig spik som man kanske kan behöva någon gång. Jag hade aldrig slängt så vackra saker.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jämfört med vad jag sparar är det där rena lyxskruvarna. Jag har en blomlåda full med krokig spik som man kanske kan behöva någon gång. Jag hade aldrig slängt så vackra saker.
Vi har inte använt spik sedan vi byggde IKEA-bokhyllor när vi flyttade in. Jag föredrar att skruva när jag bygger…. Och de lådor vi köpt med bra skruvar för olika ändamål är varken med på bild eller utrensat :)
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Hur var det att jobba med Biltemas tätskikt?
Faktiskt riktigt bra
Kände inte någon större skillnad genomfört med dom andra jag har använt innan
Använde deras 2 komponents lim
 
LoweW
Totte lille Totte lille skrev:
Faktiskt riktigt bra
Kände inte någon större skillnad genomfört med dom andra jag har använt innan
Använde deras 2 komponents lim
Kul att höra! Kom det med vettiga instruktioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.