Börjar tröttna på värmen och med våra klimatförändringar lär det inte bli bättre så har börjat kika lite på hur man kan kyla sitt sovrum (i övrigt lider vi inte så mycket av hettan) men vårt problem är att både jag och min fru sover lätt och brukar störa oss på luftkonditionering på i stort sett alla hotell vi bott på (brukar få slå av den).

Frågan är således om det över huvudlaget finns någon typ av kylning för ett enstaka rum som inte ger i från sig mycket oljud?

Vi bor i tvåplans villa med bergvärmepump så har inget behov av luftvärmepump (vilket en del annars föreslår även kan ge kyla).
 
Luft/luft värmepumpar är väldigt tysta idag, så kolla på en bättre variant. Borde kunna gå att få tag på för runt 20 papp
 
  • Gilla
LGCarlsson och 1 till
  • Laddar…
Frikyla med den tystaste fläktkonvektorn ni kan hitta!
 
  • Gilla
Wizzen 23 och 5 till
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Frikyla med den tystaste fläktkonvektorn ni kan hitta!
Jo vi har också funderat på det men känns lite "overkill" att dra rör från isolerade rör från nedervåningen för att kyla ett rum. Sedan är frågan om det inte är "fläkt som fläkt" så att det låter lika mycket med konvektor som det tystaste AC/luftvärmepumpen?!

Kostnadsmässigt känns också AV/luftvärmepump mer tilltalande då jag förmodligen kan installera själv vilket jag absolut inte ger mig på för frikyla (som i mitt fall också kräver håltagning genom betongplatta mellan våningarna vilket också är ett bekymmer och adderar till priset)...
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
Frikyla, absolut!

Vi har det hemma i sovrum, men LLVP i fritidshuset och fläktkonvektorn är betydligt mycket tystare!
Dessutom i princip gratis att köra!
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
K Kristmansson skrev:
Luft/luft värmepumpar är väldigt tysta idag, så kolla på en bättre variant. Borde kunna gå att få tag på för runt 20 papp
Några tankar om vilken typ och fabrikat som är tystast? Oftast anger de två värden (ute och inne) men hörs inte även utomhusdelen om den sitter precis utanför på sovrumsväggen?
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Jo vi har också funderat på det men känns lite "overkill" att dra rör från isolerade rör från nedervåningen för att kyla ett rum. Sedan är frågan om det inte är "fläkt som fläkt" så att det låter lika mycket med konvektor som det tystaste AC/luftvärmepumpen?!

Kostnadsmässigt känns också AV/luftvärmepump mer tilltalande då jag förmodligen kan installera själv vilket jag absolut inte ger mig på för frikyla (som i mitt fall också kräver håltagning genom betongplatta mellan våningarna vilket också är ett bekymmer och adderar till priset)...
Vettig isolering av rummet så kan man slå av fläktar och andra saker när man går i säng.
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Några tankar om vilken typ och fabrikat som är tystast? Oftast anger de två värden (ute och inne) men hörs inte även utomhusdelen om den sitter precis utanför på sovrumsväggen?
Ljudet urifrån beror ju så klart på andra grejer, placering,isolering, uppsättning osv. Finns nog inte ett svar på vilken som är bäst. Bästa är att ta kontakt med någon firma du vet är duktiga och fråga vilka produkter de säljer.

Våga fråga, våga prata ! :)
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Några tankar om vilken typ och fabrikat som är tystast? Oftast anger de två värden (ute och inne) men hörs inte även utomhusdelen om den sitter precis utanför på sovrumsväggen?
 
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
En av de tystaste modellerna är Mitsubishi Hero 2.0 LN25. I Sverige räcker det med lågt fläktläge på innerdelen efter man kylt någon timme och ska sova. Man bör undvika att ha utedelen precis utanför sovrumsfönster men det är främst ett litet problem på vintern då kompressorn varvar högt och det görs avfrostningar.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
J Josth skrev:
En av de tystaste modellerna är Mitsubishi Hero 2.0 LN25. I Sverige räcker det med lågt fläktläge på innerdelen efter man kylt någon timme och ska sova. Man bör undvika att ha utedelen precis utanför sovrumsfönster men det är främst ett litet problem på vintern då kompressorn varvar högt och det görs avfrostningar.
Eller gjuta ett fundament en bit från väggen utomhus, så har jag gjort på stugan och det hörs inte alls när utedelen går.
 
  • Gilla
Limpdjuret och 2 till
  • Laddar…
K Kristmansson skrev:
Våga fråga, våga prata ! :)
Min erfarenhet av att direkt börja snacka med säljare är trist nog inte så god - i bästa fall vet de något om de produkter de själva kränger.
Därav brukar jag FÖRST höra mig för på olika forum och SEDAN prata med MER ÄN EN leverantör.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Min erfarenhet av att direkt börja snacka med säljare är trist nog inte så god - i bästa fall vet de något om de produkter de själva kränger.
Därav brukar jag FÖRST höra mig för på olika forum och SEDAN prata med MER ÄN EN leverantör.
Min erfarenhet av beställare av olika typer av anläggningar är att man kommer längst med att ha en leverantör som man litar på. Att jämföra enbart på pris är sällan bäst i längden
 
  • Gilla
Gladsheim och 1 till
  • Laddar…
Kan ni sova med öppet fönster så är mitt tips att skapa undertryck i huset.
Jag stänger dörren och har en fläkt mellan sovrummet och arbetsrummet som suger ut från sovrum. Då sugs kall luft in utifrån.
Fläkten är en vanlig bordsfläkt som sitter i väggen.
Man kan absolut höra den om man inte kör den väldigt sakta. Men det är ett och samma ljud hela tiden. En vp har en tendens att låta olika...
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Fläkten är en vanlig bordsfläkt som sitter i väggen.
Hur ser en sådan ut:thinking:
 
A Alexn72 skrev:
Då sugs kall luft in utifrån.
Det är ju inte alltid så kallt ute, speciellt inte när kylbehovet är som störst.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.