W Willewonka skrev:
Ja det kan jag ju göra.
Varför fungerade den inte?
Jo kamin är på G. Behöver bara hitta någon som kan dra i ett rör i den gamla skorstenen.
Jobbade tillsammans med deras support i 1,5 vecka utan att vi klurade ut det tyvärr. De hade haft något enstaka fall innan för det inte fungerade, men kunde inte säga varför.

I mitt fall var det fullständig vilda västern, så gjorde av med massor av extra el och värmen gick upp och ned väldigt mycket trots olika placering av givare samt inställningar. Värst var det att vakna upp till tropisk värme mitt i vintern. Dubblade förbrukningen den dagen.
 
Har precis hittat Ngenic och läst i tråden och vill få förbrukningen till när det är billigare el, skulle därför vilja ha lite input på följande (med timpris):
- Vad finns det för inställningsmöjligheter vad gäller spotpriset? Någon som kan förklara den funktionen? Min bosch LVVP har också en funktion s.k. "Smartgrid" men enda den gör är att kolla när elen är dyr och minska framledningstempen någon grad. Vad den anser vara "dyr" respektive "billig" har jag inte en aning om.
- Jag har en varvtalsstyrd Bosch Comress 6000 AW LVVP -20 och vattenburen golvvärme, är det en bra kombo för Ngenic? Ingen arbetstank. Huset är 1,5plans 70-talshus med träbjälklag så även om vi tilläggsisolerat till viss del och fönsterna är bytta är värmen ganska flyktig. Osäker på hur länge värmen "stannar" om man värmer på natten. Har även FTX, totalt 14000kWh/år.
- Alternativet är att sätta min LVVP på schemakörning på natten samt kanske 1-2 tilläggstimmar runt lunchtid då priset brukar ha en liten dipp.

Någon som kan uttala sig?
 
Vi installerade vår ngenic i december förra året tror jag det var i samband med att vi fick kamin installerad. Kör en ivt c7 bergvärmepump. Enplanshus med ftx.

Väldigt svårt att veta hur mycket man sparar, men när man eldar går helt klart inte bergvärmen. Ser på den "simulerade" utetempkurvan att den ställer den på +20 grader eller nåt. När priset var helt galna så jobbade jag hemma och drog igång kaminen direkt på morgonen och eldade nån timme. Då var det säkert 26 grader inne vid kaminen. Sen droppar tempen lika fort igen i vårt hus med ca 1 grad / h. Så framåt sen eftermiddag var det eldning igen så slapp bergvärmen gå på hela dagen. Natten sköter den sig själv. Oftast kör den då på lite hårdare när priset var billigt.

För oss där tempen sjunker så pass fort så vetitusan om det hjälper så jättemycket att vakna upp i 23-24 grader istället för 22. Nån timme senare måste den ändå köra på för att hålla tempen. Men visst, slipper man två timmars värmekörning när priset är 6kr/h och istället kört lite hårdare när det kostar <1kr/h så blir det pengar det med.

De dagar vi inte eldade så fick vi leva med komfortförsämring då ngenicen (beroende på inställning antar jag) tillåter tempen att dippa om priset är högt en hel dag. Då kunde vi ha runt 20 grader istället för som inställt 22 på kvällarna. På med filtar och tjockstrumpor :)
 
4 4väggarochtak skrev:
Har precis hittat Ngenic och läst i tråden och vill få förbrukningen till när det är billigare el, skulle därför vilja ha lite input på följande (med timpris):
- Vad finns det för inställningsmöjligheter vad gäller spotpriset? Någon som kan förklara den funktionen? Min bosch LVVP har också en funktion s.k. "Smartgrid" men enda den gör är att kolla när elen är dyr och minska framledningstempen någon grad. Vad den anser vara "dyr" respektive "billig" har jag inte en aning om.
- Jag har en varvtalsstyrd Bosch Comress 6000 AW LVVP -20 och vattenburen golvvärme, är det en bra kombo för Ngenic? Ingen arbetstank. Huset är 1,5plans 70-talshus med träbjälklag så även om vi tilläggsisolerat till viss del och fönsterna är bytta är värmen ganska flyktig. Osäker på hur länge värmen "stannar" om man värmer på natten. Har även FTX, totalt 14000kWh/år.
- Alternativet är att sätta min LVVP på schemakörning på natten samt kanske 1-2 tilläggstimmar runt lunchtid då priset brukar ha en liten dipp.

Någon som kan uttala sig?
Såhär ser inställningen i appen ut: Skärmdump visar inställningar i en app för elpriser med aktiverade glidreglage och elprisområde SE3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Tack! Men kombinationen av Ngenic och min varvtalsstyrda LVVP i den typen av hus kanske inte ger så mycket då om huset ändå "svalnar" relativt snabbt?

Vad tror ni om att köra schemalagd tid annars? 23-06 och kanske 11-14, eller tror ni inte det ger någon större besparing heller? ...och alternativet att installera en ack.tank blir väl lite som att elda för kråkorna?
 
Redigerat:
Så här ser en exempel dag från april hos oss. Eftersom vi bor i ett 60-tals hus så är det inte super isolerat. Svårt att spara värmen flera dygn. Så jag upplever att det fungerar bra med anpassningar utifrån dagens och morgondagens spotpris.
Graf som visar inomhus-och utomhustemperatur samt påverkan och elpriser för ett hus över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmklipp av en app som visar daglig temperatur, påverkan av spotpris på värme och elpriser för ett hus från 60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hjalle74 och 2 till
  • Laddar…
Tack! Förstår jag rätt om Påverkan är hur mycket Ngenic justerar utefter de förutsättningarna som finns för dagen, alltså utetemp och pris? Vad jag kan se så Påverkar alltås Ngenic pimpen till att tro att det är varmare ute runt 08 och 20-tiden, för att med en fiktiv högre utetemp gå mindre?

Någon som vet hur den uppskattade besparingen beräknas?
 
B
Den uppskattade besparingen från ngenic stämmer extremt dåligt hos mig. Men för 2 år sedan när det inte var så stor skillnad i elpris mellan dag och natt, så hade jag ca 10% lägre inköpspris per kWh för elen som värmepumpen förbrukade (jag mäter den separat) jämfört med om jag köpt till ett dygnsmedelpris.

Nu är ju skillnaden mellan dag och natt större, så håller det i sig så tror jag att besparingen kan bli större än så. Men jag har nog rätt bra förutsättningar för ngenic, med stor tröghet i systemet och lite överdimensionerad värmepump.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Jag har ngenic och Tibber. I inställningarna i ngenic ser det ut som om den styr efter ngt generellt elpris för elprisområdet. Hur får jag ngenic att styra efter mitt faktiska timpris i Tibber?
 
I inlägg #109 så ser du på bilden vart du väljer elpris område.
 
A Anderscurl skrev:
I inlägg #109 så ser du på bilden vart du väljer elpris område.
Javisst det vet jag. Men jag har ju Tibber så vill använda just deras elpris. Eller är prisfluktuationerna samma inom hela elområdet, oavsett leverantör?
 
B Brämpa skrev:
Javisst det vet jag. Men jag har ju Tibber så vill använda just deras elpris. Eller är prisfluktuationerna samma inom hela elområdet, oavsett leverantör?
Kör också med Tibber och dom tar spotpriserna direkt från nordpol och lägger inte på något själva på det priset.
 
  • Gilla
Brämpa och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Så här ser en exempel dag från april hos oss. Eftersom vi bor i ett 60-tals hus så är det inte super isolerat. Svårt att spara värmen flera dygn. Så jag upplever att det fungerar bra med anpassningar utifrån dagens och morgondagens spotpris.
[bild] [bild]
har du ställt innetemp på 18 grader?
 
Det stämmer. FTX:en är dock inställd på 20° men med avstängd elvärme. Inte perfekt balanserat med värmen i huset då det tidigare satt oljepanna. Så när det är 18° i vardagsrummet så är det 19° i övriga huset. Alldeles lagom att komplettera med sporadiska brasor i de två kaminerna. Murstocken från kaminen i gillestugan går genom sovrummen på markplan.
 
Jag har beställt och kommer testa den i ett nybyggt hus med vattenburen golvvärme gjuten i plattan. Jag är ödmjukt tveksamt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.