KrullusMaximus KrullusMaximus skrev:
Polykarbonat brukar gå att kallbocka, och är väldigt lätt att jobba med + starkt. [länk]
Verkar suveränt! Tack!
 
Åsa Lund
Häng dit en badkarsfront eller vilken plåt du vill? Inget som syns ändå väl?
 
  • Gilla
vattenmelon
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Häng dit en badkarsfront eller vilken plåt du vill? Inget som syns ändå väl?
Precis, det kommer inte synas. Sökte bara tips på vad det skulle kunna vara.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Precis, det kommer inte synas. Sökte bara tips på vad det skulle kunna vara.
Formplyfa är mörk i färgen så den inte syns i springorna. Montera med lite lutning så rinner ev vatten av.

/M
 
Något tips på vad jag kan sätta mellan marksten och trä så att huset inte står på blöta plattor? Någon form av distans som både skyddar mot fukt men också ger bra friktion så att huset inte glider när klipparen kör emot det.

Träkonstruktion för robotgräsklippare ovanpå marksten intill ett hus, med fuktproblem sökes lösning på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Borra i vanliga plastplugg i plattorna, under benen till huset. Sedan skruvar du i långa skruvar som sticker upp exempelvis 50 mm. Och så borrar du 30 mm djupa hål i benen på huset och trär på huset på skruvarna. Då får du 20 mm glipa under huset och det flyttar sig inte för klipparen.
 
  • Gilla
Hammarfall och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Borra i vanliga plastplugg i plattorna, under benen till huset. Sedan skruvar du i långa skruvar som sticker upp exempelvis 50 mm. Och så borrar du 30 mm djupa hål i benen på huset och trär på huset på skruvarna. Då får du 20 mm glipa under huset och det flyttar sig inte för klipparen.
Ja får nog bli något sådant :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Hej!

Jag ska sätta roboten under altanen. Skulle vilja fästa något "tak" under trallen, över roboten, för att skydda till exempel mot när jag rengör trallen med rengöringsmedel och en massa vatten.

Det enda jag tänker är att det behöver vara tillräckligt stort samt några kanter som gör att vattnet droppar ner. Har funderat på att fästa ett stort plastlock till exempel, eller om man kan få tag på plåtbit att bocka till..

Är det någon som har tips?
Apropå detta, kan man inte bara sätta på ett plastlock i rätt storlek? Hårdplast bör vara väderbeständigt och har ju färdiga kanter som vattnet rinner av från.

Eller?
 
  • Vit hårdplastlock med färdiga kanter, visad i webbutiksomgivning för väderbeständig användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
calleconil
  • Laddar…
Åsa Lund
Rätt vanligt att plast inte är UV-beständig
Men det håller väl några år i alla fall
 
  • Gilla
peter.linkan och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag hade tänkt bygga in robotens garage under altanen, men jag är osäker på om det går. Det står i manualen att guidekabeln ska gå 1 m rakt ut innan den svänger, men om roboten står i ett begränsat utrymme ska guidekabeln gå 2 meter rakt ut.

Hur stort behöver infarten till garaget vara för att det ska räcka med 1 meter ut? Den ska stå under altanen så jag kan öppna upp så mycket som behövs. Men vill helst inte gå 2 m ut för då kommer den nära ett träd.

Mörkbrun altan vid hus med öppet utrymme under och bredvid bambuväxter, potentiell plats för robotgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det inte är görbart ger jag upp altanprojektet och köper ett hus. Det är också ett alternativ.
 
Om man köper ett hus till roboten. Står den då på gräset i huset, eller ska man anlägga stenplattor eller liknande undertill?
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Om man köper ett hus till roboten. Står den då på gräset i huset, eller ska man anlägga stenplattor eller liknande undertill?
Jag lade stenplattor under. Då slipper huset stå i gräset, det blir lättare att trimma runt och ser lite mer ordnat ut. Men huset glider lite på plattorna när roboten kör emot så du behöver förankra det.
 
L Lund skrev:
Jag lade stenplattor under. Då slipper huset stå i gräset, det blir lättare att trimma runt och ser lite mer ordnat ut. Men huset glider lite på plattorna när roboten kör emot så du behöver förankra det.
Jag kommer installera roboten i helgen eftersom jag kan få hjälp till det då, men kommer inte hinna köpa ett hus till dess. Är det möjligt att installera roboten först, och så addera stenplattor och hus sen?

Om man har stenplattor under, hur förankras då laddstationen på stenplattorna?
 
P peter.linkan skrev:
Jag kommer installera roboten i helgen eftersom jag kan få hjälp till det då, men kommer inte hinna köpa ett hus till dess. Är det möjligt att installera roboten först, och så addera stenplattor och hus sen?

Om man har stenplattor under, hur förankras då laddstationen på stenplattorna?
Jag drog igång roboten först och senare lade jag stenplattorna på plats. Jag borrade några hål i stenplattorna, satte i plugg och skruvade fast laddplattan. Valde rostfria skruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.