P Patrik Falk skrev:
I kalkylen tas hela kostnaden vid anskaffning som sedan "betalas av" genom minskade uppvärmningskostnader under payoff-tiden. Det blir dubbel kostnad om du även skriver av anläggningen under nyttjandeperioden.
Jag kanske tänker knasigt, men det känns rimligt att räkna med en investering up front och sedan samla pengar för löpande underhåll så som service och byte av delar. Annars går ju avkastningskurvan som en berg-och dalbana.
 
F
P Patrik Falk skrev:
I kalkylen tas hela kostnaden vid anskaffning som sedan "betalas av" genom minskade uppvärmningskostnader under payoff-tiden. Det blir dubbel kostnad om du även skriver av anläggningen under nyttjandeperioden.

Ja och sen undrar iaf jag hur mycket effektivare man kan göra pumparna. Visst att en LLVP bara håller 10-15 år men på den tiden så har effektiviteten ökat markant. Hur pass bra kommer pumparna vara 2045?
 
B Björn_66 skrev:
.... Solceller ger el när elen är billig, inte när elen kostar över 5SEK/kWh på vintern..
Mina solceller började nångång vid 06.00 ge ett överskott och vid 20 var de färdiga för dagen
En besökande elbil laddade lite mellan 14 och 16.
Men nog tycker jag att solcellerna ger när elpriset är högst.
Eller var det enbart en diskussion om sommar vs vinter?
Diagram som visar produktion och förbrukning av el över en dag med solcellsenergi och elbils laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar timpriser på el för SE4 med högst elpris vid 19:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Malainor1
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Mina solceller började nångång vid 06.00 ge ett överskott och vid 20 var de färdiga för dagen
En besökande elbil laddade lite mellan 14 och 16.
Men nog tycker jag att solcellerna ger när elpriset är högst.
Eller var det enbart en diskussion om sommar vs vinter?
[bild][bild]
Ja, priserna har varit galna i sommar, men vänta till vintern så kommer vi att få se helt andra priser. Troligtvis var förra vinterns priser bara en liten försmak på det som kommer. Resonemanget är att kWh-priset alltid är högre på vintern, när solceller producerar minst och behovet är störst.
 
Priserna på el och drivmedel kommer att sakta sjunka fram till valet pga socialdemokratisk "skicklighet".

Efter valet blir det helt andra kostnader, speciellt om vi åter får en socialdemokratiskt styrd regering.

Och etter värre om MP blir inblandade!
 
  • Gilla
Spoz och 4 till
  • Laddar…
Största vinsten gör man genom att rösta bort de som är orsaken till att det genomförts en av de största misstagen genom tiderna på energiområdet nämligen nedläggningen av fullt fungerande kärnkraft!

Samma inkompetenta gäng som efter det tänker sig att skatta ihjäl hederligt folk via elräkningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Idén med solceller är helt absurd.

Vi haft otroligt hög energikostnad nu i sommar. Många kraftstationer i söder håller på att konvertera till duodrift vilket gör att den här situationen inte kommer repeteras, iaf till samma grad nästa sommar.

Om vi tittar på hur 2018 och 2019 var med även relativt höga priser på sommaren, men inte alls så höga som i år, så kommer priserna under September/Oktober och Mars/April bli något lägre.

Detta lämnar i princip November-Feburari med ritkgit höga priser, precis de månader som de producerar som absolut minst..
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Största vinsten gör man genom att rösta bort de som är orsaken till att det genomförts en av de största misstagen genom tiderna på energiområdet nämligen nedläggningen av fullt fungerande kärnkraft!
Visst avser du Centern, Vänstern och Sossarna som för 25 år sen bestämde att stänga Barsebäck?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst avser du Centern, Vänstern och Sossarna som för 25 år sen bestämde att stänga Barsebäck?
Skulden vilar tungt på många gällande den uppkomna situationen men det största ansvaret ligger på dom som styrt de senaste åren. Politiskstyrning av Vattenfall är ett graverande missbruk av makt och borde resultera i att de ansvariga straffas!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
B Björn_66 skrev:
MEN, nu när vi har fått timmätning, så saknar jag en diskussion om ackumulatortank. Solceller ger el när elen är billig, inte när elen kostar över 5SEK/kWh på vintern.

Håller på att kolla på att koppla in ackutank mellan radiatorerna och bergvärmen, så att jag kan köra bergvärmen mellan t ex midnatt och 05.00 för att värma tanken billigt. Övrig tid kommer bergvärmen att vara avstängd. Tänker koppla varmvattnet via ackutanken med.
Om man nu inte har timdebitering så är elen lika dyr dag som natt. Så då spelar körtiden ingen roll.
Jag har dessutom solceller på taket som producerar hyfsat under dagen. Med dessa förutsättningar låter jag VP köra bara dagtid för då kan den drivas med solceller och jag behöver inte köpa el utifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Saknar information om det fall nån behöver se över sin ventilation och då ett tips om FTX i det sammanhanget.
Minskar behovet av uppvärmningsenergi med 30%
FTX minskar i teorin uppvärmningsbehovet med 30% men i verkligheten så är det kanske 10-15% Max då många hus idag knappt är ventilerade. Med dagens elpriser så är det nog att knappt att definiera som en kostnadsbesparande åtgärd då aggregatet kommer dra en del ström, även då uppvärmningsbehov inte finns på sommarhalvåret.

med det sagt så är inte FTX något dåligt att installera men det är framförallt någon man gör för komforten snarare än att spara pengar. Då installationen också är relativt dyr att utföra och anläggning kommer behöva en del underhåll.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Verkar som om alla har glömt bort vacuumtuberna som är ganska billiga att installera och är vanliga kring Medelhavsländer. Bor själv i ett hus med fjärrvärme och funderade på om det skulle vara lönsamt eller som reserv installera 48 vacuumtuber.
Problemet är att jag har Dannefors termostater som större delen av dygnet drar ner temperaturen till 17 grader och samtidigt stannar fläkten och övergår till självdrag. Mellan 06,00 - 08,00 och 16,00 - 21,00 står termostaterna på 22 grader, förutom lördagar och söndagar samt helger då det är varmt även på dagtid. Övrig tid då fläkten stannar och termostaten går ner till 17 grader blir det ytterst sällan så låg temperatur..
Är som sagt var sugen på att för skoj skull hänga upp 48 tuner på en horisontal södervägg för att under vår och höst få max värmeutbyte. Men jag hittar inger system som fungerar ihop med fjärrvärme. Tänkte mig att jag skulle slopa vattentanken och ha större element i källaren och värma upp luften i källaren. Borde inte vara några problem om det under vår och höst blir 30 grader i källaren.
Nackdelen med solceller är att livslängden är ca 25 år men vacuumtuber borde ha längre livslängd.
Har bytt till treglasfönster och isolerat vinden till totalt 45 cm.
Funderar även på om jag skulle kunna sätta igen ventilationen i källarväggen och sedan genom ventilationskanalen från källaren till vinden kunna dra rör och ha en rörslinga under takpannorna. Har ca 120 kvadratmeter svarta betongpannor som borde ge en hel det extra värme. Borde finnas plats för 5 cm tjocka plåtrör och en längd på kanske 100 meter..
 
N nallepu skrev:
Verkar som om alla har glömt bort vacuumtuberna som är ganska billiga att installera och är vanliga kring Medelhavsländer. Bor själv i ett hus med fjärrvärme och funderade på om det skulle vara lönsamt eller som reserv installera 48 vacuumtuber.
Problemet är att jag har Dannefors termostater som större delen av dygnet drar ner temperaturen till 17 grader och samtidigt stannar fläkten och övergår till självdrag. Mellan 06,00 - 08,00 och 16,00 - 21,00 står termostaterna på 22 grader, förutom lördagar och söndagar samt helger då det är varmt även på dagtid. Övrig tid då fläkten stannar och termostaten går ner till 17 grader blir det ytterst sällan så låg temperatur..
Är som sagt var sugen på att för skoj skull hänga upp 48 tuner på en horisontal södervägg för att under vår och höst få max värmeutbyte. Men jag hittar inger system som fungerar ihop med fjärrvärme. Tänkte mig att jag skulle slopa vattentanken och ha större element i källaren och värma upp luften i källaren. Borde inte vara några problem om det under vår och höst blir 30 grader i källaren.
Nackdelen med solceller är att livslängden är ca 25 år men vacuumtuber borde ha längre livslängd.
Har bytt till treglasfönster och isolerat vinden till totalt 45 cm.
Funderar även på om jag skulle kunna sätta igen ventilationen i källarväggen och sedan genom ventilationskanalen från källaren till vinden kunna dra rör och ha en rörslinga under takpannorna. Har ca 120 kvadratmeter svarta betongpannor som borde ge en hel det extra värme. Borde finnas plats för 5 cm tjocka plåtrör och en längd på kanske 100 meter..
Hur presterar vacuumrör på vinterhalvåret ? Har själv fjärrvärme och ligger runt 250kwh per månad på sommarhalvåret vilket ger en kostnad på ca 180kr/månad för varmvatten. Väldigt få investeringar kommer betala sig med en så låg kostnad.

Upplever du att sänkt temperatur delar av dygnet ger en besparing?provade några år med nattsänkning och märkte ingen nämnvärd skillnad på förbrukning. Har förstått det som att det behövs ett par dagars sänkning för att det ska löna sig, annars äts det upp när huset ska värmas upp igen.
 
L Liljeros skrev:
Hur presterar vacuumrör på vinterhalvåret ? Har själv fjärrv
L Liljeros skrev:
Hur presterar vacuumrör på vinterhalvåret ? Har själv fjärrvärme och ligger runt 250kwh per månad på sommarhalvåret vilket ger en kostnad på ca 180kr/månad för varmvatten. Väldigt få investeringar kommer betala sig med en så låg kostnad.

Upplever du att sänkt temperatur delar av dygnet ger en besparing?provade några år med nattsänkning och märkte ingen nämnvärd skillnad på förbrukning. Har förstått det som att det behövs ett par dagars sänkning för att det ska löna sig, annars äts det upp när huset ska värmas upp igen.
rme och ligger runt 250kwh per månad på sommarhalvåret vilket ger en kostnad på ca 180kr/månad för varmvatten. Väldigt få investeringar kommer betala sig med en så låg kostnad.

Upplever du att sänkt temperatur delar av dygnet ger en besparing?provade några år med nattsänkning och märkte ingen nämnvärd skillnad på förbrukning. Har förstått det som att det behövs ett par dagars sänkning för att det ska löna sig, annars äts det upp när huset ska värmas upp igen.
Innan jag bytte fönster och isolerade vinden kunde jag märka att förbrukningen minskade men efter att jag bytte fönster och la på ytterligare isolering på taket var besparingen inte så stor och stängde jag av värmen helt istället för att sänka till 17 grader. Redan i början av mars värmde solen upp mitt hus så pass mycket att vattenburna elementen aldrig blev varma. En solig dag i början av mars var det oftast närmare 25 grader och treglasfönstren var rejält varma. Tror att en fläkt som känner av om det finns utandningsluft från en människa eller fukt i luften ger större besparing. Tror att det är fukt och koldioxiden i luften som avgör om fläkten ska starta.
Men min fundering är vad som ger mest värme per kvadratmeter en kvadratmeter treglasfönster eller en kvadratmeter vacuumrör? Har en svag misstanke om att en kvadratmeter treglasfönster ger mer värme eftersom värmen går direkt in i bostaden?.
 
N nallepu skrev:
Verkar som om alla har glömt bort vacuumtuberna som är ganska billiga att installera och är vanliga kring Medelhavsländer..
Jag har ett gäng vacuumrör på taket. Var inte speciellt dyra (tror de kosta 9000kr per parti, har två). Jag kan suga ur runt 1000kWh/månad ur dem. Intressant nog har skillnaden mellan de olika månaderna varit betydligt mindre än vad jag trodde innan jag installera mätaren. I april tycks jag fått ut ca 850kWh medan jag i Juli fick ut ca 1030. Kan dock notera att ju kallar botten av tanken är ju effektivare blir panelerna. Jag hade fortfarande på elementen i början av april så de kyler botten på tanken rätt bra.

Det är ju klart nu, när jag har en L-V-värmepump som går på timer så kostar de inte så enormt mycket mer att ta ut energin på de sättet på sommaren. Men när jag installerade solvärmen så var det bara en el-värmare och termostat, så då kostade det ett gäng kronor att göra badvatten på sommaren, även innan elpriset blev ritkgit högt.

Räknade med att de skulle ta mellan 10-12 år att tjäna tebax anläggningen. Har haft den i 6 år nu, och i år har jag tänkat in den på grund av de absurda priserna.

Satte in mätaren på anläggningen i slutet på Mars, så jag hade ingen mätare i December, men de såg ut som att den i princip inte gick alls då. Däremot redan i Januari gick den en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.