Oroar du dig över stigande energiräkningar? Här får du förslag på åtgärder och investeringar som du kan göra för att kapa energiutgifterna rejält.


Du kan läsa artikeln här: Energieffektivisera huset - åtgärderna som ger störst besparing

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Intressant och bra sammanställning. Saknar avskrivningar på utrustning i kalkylen. Efter 15 år ska llvp bytas ut, efter 30 år bergvärmepump och samma för solceller. Detta medför en årlig avskrivning på 1300:-, 2300:- och 3600:- för respektive anläggning.
 
  • Gilla
castlesnake och 1 till
  • Laddar…
F
Redigerat:
  • Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
Intressant! Hade gärna vetat värdet på att installera en spiskassett i en öppen spis. Men kanske svårt att räkna på?
 
Dum fråga men mitt hus är 1 1/2 plans. 2 kattvindar och 1 nockvind. Nockvinden är svinliten. Du kan knappt krypa och du måste vara väldigt smidig om du ska vända där uppe. Frågan är om det då är ''mindre'' lönsamt att tilläggsisolera med dom förutsättningarna? Hela utrymmet i kattvindarna behövs ju egentligen inte isoleras (man kan ju skippa det som hänger utanför huset) och eftersom värme stiger borde det vara nockvinden som är viktigast men den är så liten till yta att kostnaden kanske inte ens är värt det? det ligger 150mm isolering på samtliga vindar. hus från 75. Det ska i dagens standard ligga 300mm.Isoleringen är ny då förra ägarna lade in det vid takbytet för 3 år sedan. Förstår inte varför de snålade men jaja..

Hade gärna avstått från kattvinden då vi använder som som förvaring och bjälklagren är bara ca 200mm höga, så mer isolering innebär ingen förvaring eller att man måste bygga upp.
 
J
Okarlsson Okarlsson skrev:
Intressant och bra sammanställning. Saknar avskrivningar på utrustning i kalkylen. Efter 15 år ska llvp bytas ut, efter 30 år bergvärmepump och samma för solceller. Detta medför en årlig avskrivning på 1300:-, 2300:- och 3600:- för respektive anläggning.
Ja, det är ju en självklar kostnad att ha med.
Ingen struntar väl i att räkna på värdeminskning på en ny bil, t ex.
 
  • Gilla
Malainor1 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Låser man verkligen solceller med nyckel?

Ett problem är att om man börjar med att installera en luft/luft-pump (pga begränsad investering och enkelt och trevligt med AC-möjlighet) så blir alla andra åtgärder olönsamma sen. Funderar på bergvärme i framtiden men i så fall som komforthöjning.
 
  • Gilla
Boende45 och 2 till
  • Laddar…
Om du har tänkt att det skall vara länge, köp bergvärme. Du behöver bara skriva av priset på en ny pump, hålet blir inte gammalt. Borra bara djupt nog. Har själv 200m och har även kopplat på en fläktradiator på varje våning på kalla sidan för kyla, så mitt hus är aldrig över 22 grader inne. Kostar någon krona per dag att driva fläktarna i radiatorerna och en extra cirkpump.

MEN, nu när vi har fått timmätning, så saknar jag en diskussion om ackumulatortank. Solceller ger el när elen är billig, inte när elen kostar över 5SEK/kWh på vintern.

Håller på att kolla på att koppla in ackutank mellan radiatorerna och bergvärmen, så att jag kan köra bergvärmen mellan t ex midnatt och 05.00 för att värma tanken billigt. Övrig tid kommer bergvärmen att vara avstängd. Tänker koppla varmvattnet via ackutanken med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett problem är att om man börjar med att installera en luft/luft-pump (pga begränsad investering och enkelt och trevligt med AC-möjlighet) så blir alla andra åtgärder olönsamma sen. Funderar på bergvärme i framtiden men i så fall som komforthöjning.

Jag håller med! Har en trött FLVP Nibe 310 idag. En ny Nibe 730 skulle sänka förbrukningen rejält men kostar 100k. En LLVP kostar 25k och kan ge likvärdig besparing. Så det är ju inte särskilt kostnadseffektivt med en ny FLVP..
 
  • Gilla
Lassebo och 1 till
  • Laddar…
A
B Björn_66 skrev:
Om du har tänkt att det skall vara länge, köp bergvärme. Du behöver bara skriva av priset på en ny pump, hålet blir inte gammalt. Borra bara djupt nog. Har själv 200m och har även kopplat på en fläktradiator på varje våning på kalla sidan för kyla, så mitt hus är aldrig över 22 grader inne. Kostar någon krona per dag att driva fläktarna i radiatorerna och en extra cirkpump.

MEN, nu när vi har fått timmätning, så saknar jag en diskussion om ackumulatortank. Solceller ger el när elen är billig, inte när elen kostar över 5SEK/kWh på vintern.

Håller på att kolla på att koppla in ackutank mellan radiatorerna och bergvärmen, så att jag kan köra bergvärmen mellan t ex midnatt och 05.00 för att värma tanken billigt. Övrig tid kommer bergvärmen att vara avstängd. Tänker koppla varmvattnet via ackutanken med.
fast likadant kan du ju göra med solfångare och framförallt hybridfångare
 
Åsa Lund
Saknar information om det fall nån behöver se över sin ventilation och då ett tips om FTX i det sammanhanget.
Minskar behovet av uppvärmningsenergi med 30%
 
Redigerat:
  • Gilla
viggen_l
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Intressant och bra sammanställning. Saknar avskrivningar på utrustning i kalkylen. Efter 15 år ska llvp bytas ut, efter 30 år bergvärmepump och samma för solceller. Detta medför en årlig avskrivning på 1300:-, 2300:- och 3600:- för respektive anläggning.
I kalkylen tas hela kostnaden vid anskaffning som sedan "betalas av" genom minskade uppvärmningskostnader under payoff-tiden. Det blir dubbel kostnad om du även skriver av anläggningen under nyttjandeperioden.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Låser man verkligen solceller med nyckel?

Ett problem är att om man börjar med att installera en luft/luft-pump (pga begränsad investering och enkelt och trevligt med AC-möjlighet) så blir alla andra åtgärder olönsamma sen. Funderar på bergvärme i framtiden men i så fall som komforthöjning.
Är det ett problem att andra åtgärder blir olönsamma? Jag håller inte med om det. Min LLVP kommer att bära sig på mindre än en handfull år, det ser inte jag som ett problem. Visst, bergvärme hade gett en större kostnzdssänkning per år, men den är inte lika lönsam hos mig då den tar mycket längre tid att tjäna in. Det enda alternativet för mig hade varit en LVVP, men då hade jag inte fått AC de två veckor på sommaren då det behövs.

Men det beror också på vart man bor. I södra Sverige är det inte så lönsamt med bergvärme, men i norr är det oftast det. Mina föräldrar i Västerbotten har också LLVP och för dem skulle inte något alternativ till LLVP löna sig. Först skulle de behöva vattenburen värme. De bor i radhus av lättbetong och två av väggarna är därmed skyddade från kylan. Den tredje väggen är en inglasning som också skyddar rätt bra mot kyla, vilket innebär att endast en vägg har något större värmeläckage. Taket är tilläggsisolerat och är inte heller det någon större värmeläcka. Så trots kallt klimat så klarar de sig med bara två extra små elradiatorer, en i badrummet och en i det sovrum som ligger mot den oskyddade väggen. De har iom LLVP lägre uppvärmningskostnader i Västerbottens kyla på vintern än vad jag har i Göteborgsområdet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Göteborgsområdet.
Ja blåsig kust gör ju en hel del!
 
F Fideliox skrev:
Ja blåsig kust gör ju en hel del!
Och bor man dessutom nära vattnet så...
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.