KristinaRT KristinaRT skrev:
I Lund kör de bara el, eller cyklar där det går (vad jag har sett här utanför centralort). Tror det är likadant i kommunerna runt om.
Men det är klart, om det är planerat kan man ju sätta bilarna på laddning i någon del där det inte är strömlöst - de lär ju inte stänga av hela Lunds kommun….
Det man läst är ju att de stänger ner nån timme. Det klarar sig hemtjänsten med =) De kör väl zoe i lund med? Då får de planera lite, och i värsta fall plocka in bilar eller betala så den personal som har privata bilar kör med privata.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Först måste du sätta in 1000kr på mitt konto så jag har råd att starta spåkulan, den drar rätt mycket ström…
Skickar de när spotpriset är max 2-3 öre.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det blir väl som vanligt vid svajiga elnät, de som behöver och kan skaffar dieselgeneratorer för reservström. Så hemtjänstens elbilar lär nog laddas på diesel om det krisar.
Brorsan var och köpte något dyrt aggregat så fort kriget började. Bor på landet och har lite djur och sitt företag. Tror han gjorde rätt ändå. Nu får han bara pricka in varje gång dieselpriset håller sig lågt.
 
R Rkarlsson skrev:
Brorsan var och köpte något dyrt aggregat så fort kriget började. Bor på landet och har lite djur och sitt företag. Tror han gjorde rätt ändå. Nu får han bara pricka in varje gång dieselpriset håller sig lågt.
Ja, det händer ungefär vart 50:e år, kommer bli bra ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det händer ungefär vart 50:e år, kommer bli bra ;)
Ligger runt 23 nu.
Är de typ inte första gången i historien som bränslepriser "sänks" på semestern. Även om det sköt i höjden har jag nog aldrig varit med om att den sänkts utan snarare höjts inför varje semester sen 2004.
 
R Rkarlsson skrev:
Brorsan var och köpte något dyrt aggregat så fort kriget började. Bor på landet och har lite djur och sitt företag. Tror han gjorde rätt ändå.
Ja, då har man ju ett legalt ansvar också, så att ha egen reservkraft om man har djur är inte fel, även om det vanligaste skälet att behöva använda det är strömavbrott pga. storm.

Ska vi slå in på det dystopiska spåret är elbilar faktiskt väldigt driftsäkra i svåra situationer. I Kiev i krigets början var stadens fåtal elbilar några av de enda som rullade då ingen bensin och diesel såldes till privatpersoner. El fanns det dock, i alla fall ibland.

Tittar vi på Svenska kraftnäts sämsta scenarier är det inte heller någon krigsliknande situation vi pratar om, utan en planerad brist med ett fåtal timmars bortkoppling per område. Naturligtvis borde vi inte behöva hamna i den situationen heller, och redan innan den uppstår kommer energikrävande industri att konkurreras ut så att vi inte märker bristen på annat vis än via extrema priser.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, då har man ju ett legalt ansvar också, så att ha egen reservkraft om man har djur är inte fel, även om det vanligaste skälet att behöva använda det är strömavbrott pga. storm.

Ska vi slå in på det dystopiska spåret är elbilar faktiskt väldigt driftsäkra i svåra situationer. I Kiev i krigets början var stadens fåtal elbilar några av de enda som rullade då ingen bensin och diesel såldes till privatpersoner. El fanns det dock, i alla fall ibland.

Tittar vi på Svenska kraftnäts sämsta scenarier är det inte heller någon krigsliknande situation vi pratar om, utan en planerad brist med ett fåtal timmars bortkoppling per område. Naturligtvis borde vi inte behöva hamna i den situationen heller, och redan innan den uppstår kommer energikrävande industri att konkurreras ut så att vi inte märker bristen på annat vis än via extrema priser.
Det ska dock bli intressant och se hur det blir. Vet att vissa företag har avtal om att de kan koppla bort. Tror inte vi har det.
Nu skiter jag i vilken tid på dygnet jag arbetar för företagets skull, om de måste stänga 2 timmar 14-16 tex så kan jag ju jobba ändå. Värre är det för de vid maskinerna, de kanske får förläggas övrig tid.

De som inte har ett par 100 miljoner i sin kassa och har runt 50-100 anställda kan nog bli rökta helt och hållet denna vintern. Men sånt bryr man sig inte om på politikernivå trots de är deras kassakor.

Får väl hoppas att politikerna hittar på något om de vill ha kvar nån form av industri i södra Sverige =)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har en Mach-E LR RWD. Med batteri på 99 kWh. Med snabbladdare går den på max, 150 kW, hela tiden 10-80%. Sedan droppar den till 30-35 kW upp till ca 85% och därefter 11 kW hela vägen upp till 100%. Allt enligt laddstationens mätare.

Jag tycker fallet är väldigt stort, framförallt efter 85%. Någon som vet om man kan ändra det i inställningarna, utan risk för batteriet så klart?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Har en Mach-E LR RWD. Med batteri på 99 kWh. Med snabbladdare går den på max, 150 kW, hela tiden 10-80%. Sedan droppar den till 30-35 kW upp till ca 85% och därefter 11 kW hela vägen upp till 100%. Allt enligt laddstationens mätare.

Jag tycker fallet är väldigt stort, framförallt efter 85%. Någon som vet om man kan ändra det i inställningarna, utan risk för batteriet så klart?
Nej, det kan bara biltillverkaren ändra.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Har en Mach-E LR RWD. Med batteri på 99 kWh. Med snabbladdare går den på max, 150 kW, hela tiden 10-80%. Sedan droppar den till 30-35 kW upp till ca 85% och därefter 11 kW hela vägen upp till 100%. Allt enligt laddstationens mätare.

Jag tycker fallet är väldigt stort, framförallt efter 85%. Någon som vet om man kan ändra det i inställningarna, utan risk för batteriet så klart?
Det är typ standard, alla är sega att ladda det sista. Synd att den inte laddar mer än 150kW som mest, där kunde det säkert sparats lite tid.
 
Nästa Skånetips för elbilsägare. I Malmö finns ett mycket trevligt hotell som heter Elite Esplanade. Det ligger på absolut bästa platsen i stan, typ 50 meter från Lilla torg. De har enligt uppgift ett eget garage, men där har jag aldrig fått plats. Men - då parkerar man istället i P-huset Bagers Plats som ligger ca 200 meter från hotellet. Det är ett mycket fräscht garage med många laddplatser och med Eon som operatör. Rekommenderas varmt.
 
D Diablito skrev:
Har en Mach-E LR RWD. Med batteri på 99 kWh. Med snabbladdare går den på max, 150 kW, hela tiden 10-80%. Sedan droppar den till 30-35 kW upp till ca 85% och därefter 11 kW hela vägen upp till 100%. Allt enligt laddstationens mätare.

Jag tycker fallet är väldigt stort, framförallt efter 85%. Någon som vet om man kan ändra det i inställningarna, utan risk för batteriet så klart?
80% är en ganska lagom nivå dels för att undvika överladdning av någon enstaka cell och dels för att ge BMSen tid att balansera cellerna om man fortsätter över 80%.
 
D Diablito skrev:
Har en Mach-E LR RWD. Med batteri på 99 kWh. Med snabbladdare går den på max, 150 kW, hela tiden 10-80%. Sedan droppar den till 30-35 kW upp till ca 85% och därefter 11 kW hela vägen upp till 100%. Allt enligt laddstationens mätare.

Jag tycker fallet är väldigt stort, framförallt efter 85%. Någon som vet om man kan ändra det i inställningarna, utan risk för batteriet så klart?
Nej du kan inte ändra laddkurvan, den är till för att skydda batteriet och ge det en bra livslängd.
Du bör heller inte ta upp plats och sega i upp till 100% om du inte absolut behöver det för att ta dig till nästa laddare. Det sliter batteri och ger frustrerade elbilsägare som väntar i laddkön.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nya MG 5 ser intressant ut! Från typ 415k och 135kW snabbladdning. :D

[länk]
Att den har Max laddeffekt på 135kW är inte mer än ett tal. Den behöver 35 minuter för att fylla på 43 kWh ström. Dvs snitteffekt på ca 80 kWh under en laddningssession från 10-80%, inte så väldigt imponerande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.