useless useless skrev:
Det är inte priset på bilarna som gått upp (inte mer än andra prylar) utan leasingkostnaden har börjat anpassats till verkligheten. 3000:- i månaden var ett kraftigt subventionerat pris för att tillverkaren vill få ut bilar på marknaden. Delvis beror det på EU's regler som begränsar hur mycket avgaser en tillverkares totala mängd sålda bilar får släppa ut. Genom att sälja många elbilar kan man slippa straffavgifter för de ICE-bilar man säljer.
Det stämmer kanske i sak, men är väl bara halva sanningen. Även begagnade bilar har gått upp i pris sista tiden, och det beror ju knappast på att tillverkarna ska slippa straffavgifter.
 
R Rkarlsson skrev:
Ligger runt 23 nu.
Är de typ inte första gången i historien som bränslepriser "sänks" på semestern. Även om det sköt i höjden har jag nog aldrig varit med om att den sänkts utan snarare höjts inför varje semester sen 2004.
19:75 svenska kronor kostade det att tanka diesel i Danmark häromdagen.
 
useless useless skrev:
19:75 svenska kronor kostade det att tanka diesel i Danmark häromdagen.
useless useless skrev:
19:75 svenska kronor kostade det att tanka diesel i Danmark häromdagen.
På tok för billigt. Folk måste lära sig köra mindre och saktare. Frågan är om 50 kr/liter räcker för att uppnå det målet ?
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Bytte från V90 D5 AWD -18 till V90 T8 Recharge -20 i veckan. Kommer två vändor ToR till jobbet på el, har 9,5km enkel till jobbet.
Kan ladda på jobbet vid behov.
Instrumentbräda i en V90 T8 Recharge som visar readiness för eldrift och navigationskarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Skönt att ha så nära till jobbet!
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bränslepriser har i alla tider gått upp under sommaren, det är för att effektbehovet är större på sommaren än under vintern i alla sydliga europeiska länder.
Numera förstärkt av att vindkraft producerar mindre under sommaren.
Men nu har den ju sänkts.

Ja det är konstigt med vindkraft, har kört 60 mil idag från dalarna och ner till skåne. Vid vissa vindkraftsparker så snurrade en del, medans kanske 2 st i mitten står helt stilla. Det är skills att vinden absolut inte tar ett kraftverk i mitten. Men jag kanske tänker fel där.
Med tanke på hur vidriga priser det är för se4 idag så bör de väl snurra på fulla muggar allihop.
 
useless useless skrev:
19:75 svenska kronor kostade det att tanka diesel i Danmark häromdagen.
shell i dk säger 22,23. När vi var i dk på semestern så var dieseln dyrare än här.
 
E Elajomannen skrev:
På tok för billigt. Folk måste lära sig köra mindre och saktare. Frågan är om 50 kr/liter räcker för att uppnå det målet ?
Ja sen hoppas vi verkligen att alla själv föder upp djur för kött, odlar och skaffar mjölkkor och så vidare.

Jag själv kan inte köra mycket mindre, så du hade velat om jag kört diesel till jobbet att betala 100 procent mer än idag för att dra in mina pengar.
Det är verkligen hål i huvudet.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
shell i dk säger 22,23. När vi var i dk på semestern så var dieseln dyrare än här.
När jag tankade diesel i Danmark i påskas var det 200 sek billigare att fylla tanken jämfört med i Sverige.
 
P Pin skrev:
När jag tankade diesel i Danmark i påskas var det 200 sek billigare att fylla tanken jämfört med i Sverige.
Ja de varierar. Men under semestern var det dyrare i dk än vad de var här med diesel iallafall. Kommer inte ihåg exakt dag. Med växelkursen såklart.

En 0,5 liters cola kostade äckliga 43 kronor på zoo med märkte jag. :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja de varierar. Men under semestern var det dyrare i dk än vad de var här med diesel iallafall. Kommer inte ihåg exakt dag. Med växelkursen såklart.

En 0,5 liters cola kostade äckliga 43 kronor på zoo med märkte jag. :D
Mycket är dyrt i Danmark. Mest diesel och alkoholen som var billigare av det vi köpte.
 
R Rkarlsson skrev:
Vid vissa vindkraftsparker så snurrade en del, medans kanske 2 st i mitten står helt stilla. Det är skills att vinden absolut inte tar ett kraftverk i mitten. Men jag kanske tänker fel där.
Kan det vara så enkelt som att de står för underhåll/reparationer eller liknande?
Ägarna borde rimligtvis ha sådant inplanerat och avklarat inför vintersäsongen kan man tänka.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Kan det vara så enkelt som att de står för underhåll/reparationer eller liknande?
Ägarna borde rimligtvis ha sådant inplanerat och avklarat inför vintersäsongen kan man tänka.
Det var väldigt många som stod stilla trots att övriga i parkerna snurrade. Kan det verkligen vara möjligt att underhåll sker hela vägen från dalarna till de sydligaste vi såg under samma dagar?

Isåfall är det extremt olyckligt att de står still när man kollar vad priset ligger på idag en lördag när industrier ofta inte arbetar.
 
En vindkraft park så är alla snurror inte gjorda för samma vindstyrka, vissa genererar i svag vind och vissa i stark vind, och då står en del av dem alltid stilla.
Antingen för att det blåser för lite eller för mycket för dem
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
En vindkraft park så är alla snurror inte gjorda för samma vindstyrka, vissa genererar i svag vind och vissa i stark vind, och då står en del av dem alltid stilla.
Antingen för att det blåser för lite eller för mycket för dem
Egentligen ganska kass då. Borde de ju utveckla så att ett vindkraft har 100% kapacitet för all vind.

Där vi bodde har de varit riktigt vacker utsikt i alla år. Men de har fått en park några kilometer ifrån som störde ut nattljuset och det såg ut som en ful landbana med sina blinkande ljus istället =) Likadant med de, vissa stod still.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.