Attitudeswe
N Niclas Timmerby1 skrev:
Bra jobbat, du har verkligen gjort massor av kloka saker.

Det enda som är tips att dubbelkolla är du har ett tim-mätt elabonnemang via ditt nätbolag.

Många missar det, så trots att konsumenten har ett tim-mätt elavtal via sitt elhandelsbolag (ex Tibber och dylikt) spelar det ingen roll då majoriteten av nätbolagen schablonavläser alla abonnemang under 60A.
(Det kan även krävas en s.k. ”smart tim-mätare” som installeras av elnätbolaget.)


Under exempelvis Tibbers avtal står det tydligt att konsumenten måste ha en ”timmesmätt elabonnemang”.


Så när de flesta konsumenter är duktiga och förbrukar sin el när det är billiga timmar på dygnet, är de enda som sparar pengar på det elbolagen. Detta eftersom månadsfakturan konsumenten i de allra flesta fall baseras på genomsnittsförbrukningen sett över hela månaden. Så egentligen spelar det ingen roll när elen används om det inte finns tim-mätt avtal både hos nätbolaget och elhandelsbolaget. Men såklart hjälper det Sverige väldigt mycket dagtid då företag förbrukar mycket el, så i slutändan är det ändå ett gott syfte.

Vänligen, Niclas
Finns lagkrav på att nätägarna måster erbjuda alla kunder timavläsnimg. Om några år blir det 15min avläsningar.
 
  • Gilla
Niclas Timmerby1
  • Laddar…
S sebbu skrev:
Inget fel med populism. Det ordet används fel. Populism är exakt vad en representativ demokrati ska syssla med. Klåpare är bättre ord och där delar jag din åsikt. Men man får prova något annat i alla fall. Inget kan ju bli sämre än det här skitgänget.
När de presenterar förslag som inte löser några problem enbart i syfte att lyra väljare är det inte bra. Jag tror inte att de är så korkade att de tror på sina egna idéer.
 
  • Gilla
vespaman och 5 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Har du bil med motorvärmare och ska värma den före morgonresa så är det också en "tung" förbrukare...
Det gäller att räkna på hur mycket bränsle du sparar med att använda motorvärmara/vad kostnaden på elen den drar.
 
D Daniel 109 skrev:
När de presenterar förslag som inte löser några problem enbart i syfte att lyra väljare är det inte bra. Jag tror inte att de är så korkade att de tror på sina egna idéer.
Nä dom tror på idéer som planterats av EU/WEF. Att sedan väljarna sväljer sörjan gång på gång av ren slentrian är ännu värre. Vet inte vad son ska behöva hända för att svenska folket ska vakna ur sitt slummer. Det sagt glider vi från ämnet.

Själv har jag köpt extra mycket ved och kommer elda dygnet runt i kakelugnen. Tillsammans med FTX blir det ganska behagligt.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Har du timavläsning/timdebitering av elen. Om inte tjänar elbolaget en massa pengar på ditt gnet, inte du.
 
  • Gilla
Carl_skog
  • Laddar…
I början av tråden var det diskussion om torkskåp vs torktumlare. Torktumlare är ju billigare att torka med än torkskåp men det blir ännu billigare om man hänger tvätten och kör en avfuktare. Billigast är förstås att hänga tvätten ute.

Jag hänger det mesta av tvätten i tvättstugan och har en avfuktare bara som går när luftfuktigheten i tvättstugan går över 60%.
 
  • Gilla
Mentalhuset och 1 till
  • Laddar…
K KristerLo skrev:
Har du timavläsning/timdebitering av elen. Om inte tjänar elbolaget en massa pengar på ditt gnet, inte du.
Nej, du har missförstått hur rörligt elpris fungerar.
 
D djac skrev:
Ganska säker på att alla elbolag måste erbjuda mätare för timmätning och att om du inte har detta så byts den innan du går över på Tibber.
Absolut, vad jag förstått har dock nätbolaget som krav att konsumenten då skriver avtal med nätbolagets elhandel-del. För att de skall ha någon vinning av det.
Min enda tanke med inlägget var välmening och tips till författaren av inlägget så inget missas. :)
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det något bättre alternativ att rösta på?
De verkar vara rena populisterna hela bunten.
Vad är det för fel med populism?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Det är val 11 september. SD har en energipolitik som skiljer sig positivt iförhållande till regeringens. Nu har de också Elsa Widding på valbar plats.
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vad är det för fel med populism?
Om vi tar ett av de siste exemplen. KD som vill öppna upp PUK registren för att lösa olösta skjutningar. Där har man ju gärningsmännen tillgängliga. Men inga DNA bevis från brotten.

Eller från den andra kanten V, som vill stoppa frihandeln. Vilket i så fall kräver att vi lämnar EU. Men det nämner de inte.

Eller varför inte S genomförda elbidrag som medförde att det lönade sig att bränna el för vissa. Eller tusenlappen till alla bilägare, som M stoppade för att de ville göra samma sak på ett annat sätt så att fläsket skulle komma från dem i stället.

Allt riktigt dåliga förslag från alla kanter på den politiska skalan.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
sänk temperaturen inomhus till 17 grader och köp en tröja.

Glöm torkskåpet
Hängtorka.
Har du gymkort? Duscha där i så fall.

har du LED lampor kan du ha tänt som vanligt, släck lysrör och glödlampor när dom inte behövs.

stäng av dator/tv när dom inte används.
 
  • Gilla
AVH
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vad är det för fel med populism?
Jag tror det är svårt att hitta en riktig konsensus om vad ordet betyder. Låt oss ta ett exempel.

En politiker säger saker som många vill höra oavsett om det är möjligt att genomföra. Tar politiska poäng med orimliga löften. Är det populism? Är det något fel med det?

Vad innebär populism för dig?
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Torkskåp är inte särskilt effektivt. Tumlare är bättre, ännu bättre tork på lina utomhus.

På vintern?
 
Välkommen till framtiden…

Gud ge oss ett förnuftigt ledarskap, och inte som nu ett gäng inkompetenta pajasar som ”räddar världen” genom att sänka landet.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.