Jonas Persson
Johan1975z skrev:
Du får bunkra i frysen med Grandiosa
Tänker mer på att de måste stänga ner och blir arbetslösa. I tider som dessa kommer färre att köpa pizza och en prishöjning förbättrar inte den situationen. Andra snabbmatsställen förbrukar inte lika mycket el och klarar sig bättre.
 
(UOTE="Johan1975z, post: 4853138, member: 182623"]Synd att man inte var en bidragsfamilj nu. De får ett tilläggsbidrag på 8000kr/mån från juli och fortsatt framåt. Tror inte de sitter och funderar på om man ska sänka tempen och börja elda.[/QUOTE]

Stämmer inte. De kan få 25 % extra av vad de normalt får i bostadsbidrag. Ska de få 8000 i månaden extra så skall i så fall deras bostadsbidrag vara 32000 i månaden och hyran ännu högre.

Medelbeloppet som betalas ut varje månad är ca 3000. Det betyder att i snitt kommer dessa familjer att få 750 kronor mer.
 
  • Gilla
radici och 4 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Läser många trådar om elpriserna, men blir aldrig riktigt klar över om folk jämför ”äpplen och päron”. Tacksam om någon kan göra klart för mig hur man ska räkna/jämföra. Vilka saker ska man ta med när räknar fram sitt elpris?

Jag hörde talas om att man hade rätt att teckna om avtal tidigare om man betalade mellanskillnaden (det belopp som elföretaget förlorar fram tills dess avtalet skulle gått ut) som en engångssumma. Alltså frågade jag om vi kunde göra så. Märkte att elpriserna var på väg att gå upp och ville säkra upp ett hyfsat avtal.

Mitt tidigare avtal var 53 öre och skulle gå ut 2021-12-06. Trots att jag var villig att betala för perioden mellan 2021-08-06–2021-12-06, fick jag ett ännu bättre deal. Elföretaget sa att de gick med på att teckna ett nytt avtal 2021-08-06 och som skulle börja gälla från 2021-12-06, UTAN att jag behövde betala mellanskillnaden (förlusten) för dem. Jag fortsatte alltså att gå på mitt gamla avtal, men hade ett nytt giltigt avtal som jag undertecknat och som skulle börja gälla fr o m 2021-12-06. Och detta avtal var fantastiskt enligt mig.

Avtalet är perioden 2021-12-06 — 2024-12-06, fast bundet pris på tre år.
56 öre per kilowattimme
INGEN årsavgift
INGA andra avgifter tillkommer. Fakturan är på antalet kilowattimmar gånger 56 öre. Inget mer.

Från EON får jag sedan en faktura på nätavgifterna; elöverföringskostnad, skatt mm. Den är 163 öre per kWh. Dessa är väl kostnader jag inte kan påverka eftersom jag inte kan göra några val där. Eller?

När ni här pratar om era elpriser menar ni då 56 öre + 163 öre = 219 öre per kWh? Eller pratar ni bara om den första siffran; 56 öre per kilowattimme?

Tacksam om någon här förklarar vilka siffror ni diskuterar. :heart::heart::heart::heart:
Grattis till ditt avtal!

Och bra frågor.

Det är bara den första siffran du kan påverka om du inte är beredd att flytta.

Vet inte vad andra lägger in i sina siffror, men det är ointressant för de flesta att addera båda eftersom siffrorna då inte blir jämförbara eftersom överföringen kostar olika.

Sen är ju nästa fråga om den första siffran innehåller skatt plus moms eller inte. Och huruvida det finns fasta kostnader vid sidan av.

Själv lyckades jag bara få till ett fyraårigt avtal på lite drygt 100 öre/kWh. Minns inte om det var några fasta avgifter utöver det.

Edit: kollade upp min faktura:
76,60 öre/kWh exkl moms vilket ger 95,75 öre/kWh inkl moms.
Fast avgift 315 kr/år eller 4,44 öre/kWh med min uppskattade förbrukning så totalt 100,19 öre/kWh. Så jag mindes ganska rätt.
 
Redigerat:
D
C cbrolin skrev:
Säg inte att du också tillhör dem som inte förstår skillnaden mellan energi och effekt. Som inte förstår att electriciteten måste tillverkas samtidigt som den förbrukas. Sverige har inte längre alltid effekt så att det räcker ens till oss själva. Det var det som hände i vintras. Och det var därför elen blev så dyr. Effekten räckte inte eftersom det samtidigt som det var kallt och efterfrågan var hög så blåste det så lite att vindkraften bidrog nästan inte alls. Hade vi haft kvar de där 3,5 GW så hade detta knappast inträffat. I alla fall hände det inte då vi hade dem trots att vi även då var ihopkopplade med andra länder.
Nä, det du skriver är inte sant, det är valår och du har köpt en saga.
 
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Får mig att tänka på en vanlig pizzeria och deras ugnar. En sådan är på 25-40kW. Hur ska de överleva utan att höja priset på pizzorna?:(
De byter ägare till en annan i kretsen och tar ut nytt bidrag? Eller man kan inte göra så längre? De bytte alltid ägare på ena pizzerian varje gång bidraget tog slut. Samma gubbar på plats ändå.

Hoppas alla betalar med kort =)

De har ju höjt priserna med 30-40 spänn sista året så vi klarar oss nog utan halvdana pizzor.
 
  • Gilla
Ferd och 1 till
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tänker mer på att de måste stänga ner och blir arbetslösa. I tider som dessa kommer färre att köpa pizza och en prishöjning förbättrar inte den situationen. Andra snabbmatsställen förbrukar inte lika mycket el och klarar sig bättre.
Då får de bidrag och tillägssbidrag på 8000kr
 
S Skyflakes skrev:
Stäng av ungarnas dator dagtid och låt dem va uppe hela nätterna i stället
Hängde en mätare på grabbens grenuttag till datorer, skärmar och laddare för 20 dagar sedan och den visar på en förbrukning på 3,1 kWh / dygn i snitt. Vet inte om det blir särskilt annorlunda under vintertid men då får man ju tillbaka en del i värme i alla fall. Men om månadspriset drar upp mot 4-5 kr / kWh blir det ju lite pengar trots allt...
 
Johan1975z skrev:
Då får de bidrag och tillägssbidrag på 8000kr
Stämmer inte. Se mitt tidigare inlägg. I snitt 750 kr per familj utifrån 2020 s siffror. Bara en googling bort. Sluta trolla.
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
A
john68 john68 skrev:
Stämmer inte. Se mitt tidigare inlägg. I snitt 750 kr per familj utifrån 2020 s siffror. Bara en googling bort. Sluta trolla.
Du trollar.


Tilläggsbidraget är på 25 procent av det bostadsidrag man redan får och betalas ut automatiskt.

– Det mesta man kan få i tilläggsbidrag är 1325 kronor,

Betalas ut fram till nyår
Det extra bidraget betalas ut tillsammans med bostadsbidraget den 27:e varje månad från juli fram till och med december. Som mest kan en familj således få 8000 kronor extra i bidrag under hösten och vintern.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är ju i extremfall man få den summan.
 
D djac skrev:
Nä, det du skriver är inte sant, det är valår och du har köpt en saga.
Jo, det jag skriver är sant oavsett valår. Det är farligt med politiker som tror att de kan lura verkligheten precis som de lurar väljarna. Och skyll inte på kablarna till våra grannländer. Utan dem hade vi fått stänga ner delar av elsystemet visa tider eftersom vi ibland har effektbrist. Men det är riktigt att Sverige i genomsnitt har en nettoexport av el.
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 4 till
  • Laddar…
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Priset på nibes hemsida brukar kunna översättas till installerat och klart pris.

Man kan ofta köpa pumpen i sig via en online butik för 50% av rek priset

Okej, har sökt en del men de flesta ligger runt 100k. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3783663

Kan man köpa den själv och sedan ringa lokala VP firman? Tänkte ringa några och be om offert.
 
C cbrolin skrev:
Jo, det jag skriver är sant oavsett valår. Det är farligt med politiker som tror att de kan lura verkligheten precis som de lurar väljarna. Och skyll inte på kablarna till våra grannländer. Utan dem hade vi fått stänga ner delar av elsystemet visa tider eftersom vi ibland har effektbrist. Men det är riktigt att Sverige i genomsnitt har en nettoexport av el.
Om vi rent hypotetiskt kapar kablarna. Är det då vettigt att bygga ett kraftverk som behövs ett par timmar om året. Eller är det bättre att dra ner på förbrukningen ett par timmar?

Det skulle nog vara svårt att få de befintliga kraftverken att bära sig i ett sådant scenario.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F Fondan skrev:
Hängde en mätare på grabbens grenuttag till datorer, skärmar och laddare för 20 dagar sedan och den visar på en förbrukning på 3,1 kWh / dygn i snitt. Vet inte om det blir särskilt annorlunda under vintertid men då får man ju tillbaka en del i värme i alla fall. Men om månadspriset drar upp mot 4-5 kr / kWh blir det ju lite pengar trots allt...
Allt blir till värme. Men ljuset från datorskärmarna som smiter ut genom fönstren värmer upp utomhus.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H HSP skrev:
Hmm. En liten fundering
Klarar dina huvudsäkrigar att du kör alla samtidigt 01-05?
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
1) Byt ut torkskåpet mot en tumlare med återvinning. Torkskåp gör av med minst 2KWh per timma ungefär och tumlaren gör av med med ca ,5 KWh. Torka dessutom ute så mycket och länge som möjligt.
2) Vi bytte dessutom till en tvättmaskin med autodosering av tvättmedel. Detta gjorde att tvätten var fri från tvättmedelsrester när vi hade tvättat normalt.
3) Tvätta kortprogram, de flesta plagg räcker det att köra ett kortprogram.
Vi har kört 300l avstängt mellan 7 - 19 sedan ett år tillbaka och vi har aldrig haft någon varmvattenbrist.
4) Har du bytt till ledlampor har du ganska lite att hämta där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.