F
G gbgustaf skrev:
Nej det får man inte, utan man betalar 2000-3000 kronor för en liten plastskärm.
Gör ett eget tak i stället. Du har kanske några brädstumpar och lite takpapp/plasttak liggande, eller så har någon granne det som du kan få.

Aha, behövs ens tak? Annars har Granngården detta fär 150kr.
https://www.granngarden.se/garage-robotgrasklippare-zink
 
Det där taket verkar riktigt prisvärt. Gardenas egna kostar flera tusen kronor.

Utrustningen är vattentät, så det ska inte behövas tak, men jag har ändå gjort ett tak till min. Kanske håller den ett par år längre av det, kanske inte.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Den stora nyttan ett tak gör är att det ger lite skugga om laddaren står soligt till. Det sliter nämligen på batterierna om de blir för varma.

Om man utifrån det sen köper ett färdigt tak eller bygger ett eget litet hus är en smaksak. Det finns en massiv tråd längst upp i det här forumet med massa exempel på hembyggda hus år robotar. Allt från ingenjörsmässiga experiment med självöppnande portar till enkla projekt med barnen.

En laddstation ingår i det du köpt, men det är som sagt något annat.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den stora nyttan ett tak gör är att det ger lite skugga om laddaren står soligt till. Det sliter nämligen på batterierna om de blir för varma.

Om man utifrån det sen köper ett färdigt tak eller bygger ett eget litet hus är en smaksak. Det finns en massiv tråd längst upp i det här forumet med massa exempel på hembyggda hus år robotar. Allt från ingenjörsmässiga experiment med självöppnande portar till enkla projekt med barnen.

En laddstation ingår i det du köpt, men det är som sagt något annat.

Tack!

Köpte det där zink taket, var ändå såpass billigt. Men ska se om jag inte kan knöla in det under trädäcket.
 
Jag får inte Stay In -zon ett fungera på min Gardena (smart) Sileno Life 700
(Area Protect fungerer)
Appen säger " Funktionen kräver uppdatering av den inbyggda programvaran"
Jag har den senaste versionen (35. 13) som finns på Gardenas supportsida.

Hur är det för er övriga. Funkar det?
Skärmdump av GARDENA-appens inställningarmed felmeddelande om uppdatering av programvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gardena smart Sileno Life 700 robotgräsklippare och info om senaste programvaruversion 35.13.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Display på en robotgräsklippare som visar programvaruversioner, smutsigt yta kring displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet någon om man kan byta bakgrund på kartan till satellitbild? Hittar ingen sån inställning… Tycker att jag sett detta men den kanske är på Husqvarnas app…
 
  • Skärmavbild av en gräsklipparapp med en karta som visar indelade zoner och en robotgräsklippares position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helgestahill
  • Laddar…
J JanneSjo skrev:
kollade på roboten nu och den verkar faktiskt hålla sig inom zon 2 som den verkar klippa nu enligt schemat som är klipp 8-22 enligt % per startpunkt

- jag ser inte i appen vilken zon den klipper i men utifrån att den vände utan att krocka där zonlinjen går så antar jag zon2 och att det fungerar.

hittar ingenstans att jag ska kunna ange klipp i zon 2 nu, men det kanske kommer i en uppdatering.

[bild]
Jag får inte mina Stay In -zone att fungera
Appen säger att jag måste uppdatera den inbyggda programvaran.
Hittar ingen nyare än den har (35.13)
Vad har du för version?
 
helgestahill helgestahill skrev:
Jag får inte mina Stay In -zone att fungera
Appen säger att jag måste uppdatera den inbyggda programvaran.
Hittar ingen nyare än den har (35.13)
Vad har du för version?
Står 35.13.00
Och i appen enl bild
Skärmdump som visar versioner av en app med webb-, server-, inbyggd app-version och OS-version.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
helgestahill helgestahill skrev:
Jag får inte mina Stay In -zone att fungera
Appen säger att jag måste uppdatera den inbyggda programvaran.
Hittar ingen nyare än den har (35.13)
Vad har du för version?
En bild från klipparen jämfört med tidigare i tråden verkar jag ha en senare version 5939856-08C.....

Min klippare är en sileno life Lona 1000

LCD-display visar versionsnummer '5939856-08C' för en robotgräsklippare modell Sileno Life Lona 1000.
 
Insåg av era bilder att det fanns fler prgvatuversioner här kommer alla mina på en sileno smart Lona 1000
Digital skärm som visar produktversioner och huvudmeny för en Sileno Smart Lona 1000 gräsklippare. LCD-display som visar programversioner för Sileno smart Lona 1000: HMI, SUB, COM, RADIO.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LCD-display på en Sileno smart LONA 1000 som visar programvaruversioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Vilken årsmodell krävs för att kunna få karta?

Min mor har en Gardena Smart Sileno Life 1250 från 2020, funkar kanon via app o allt.
Men visste inte ens att de kunde mappa upp karta föränns jag läste det här.
 
R RalleB skrev:
Vilken årsmodell krävs för att kunna få karta?

Min mor har en Gardena Smart Sileno Life 1250 från 2020, funkar kanon via app o allt.
Men visste inte ens att de kunde mappa upp karta föränns jag läste det här.
Tror men vet ej att den måste ha LONA vilket är nytt för i år??

https://www.gardena.com/se/produkter/grasmattevard/robotgrasklippare/
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
[QUOTE="JanneSjo, post: 4853891, member:.
Visa bilaga 631086 Visa bilaga 631088
Visa bilaga 631087[/QUOTE]
Jag har jämfört dina "siffror" gällande programversioner i klipparen.
COM skiljer sig på din och min maskin:
Du har 2.04.00
Jag har 2.02.00

Digital skärm visar mjukvaruversion 'COM 2.02.00' för en klippare, med högre versioner för MAIN och HMI.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har mailat Gardena support. Hoppas på lösning
 
  • Gilla
JanneSjo och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Vilken årsmodell krävs för att kunna få karta?

Min mor har en Gardena Smart Sileno Life 1250 från 2020, funkar kanon via app o allt.
Men visste inte ens att de kunde mappa upp karta föränns jag läste det här.
Du måste ha ett nytt kort i klipparen som har gps. Jag uppdaterade min life 2021 med nytt kort 2700:- och kan nu följa klipparen på kartan.
 
H hake57 skrev:
Du måste ha ett nytt kort i klipparen som har gps. Jag uppdaterade min life 2021 med nytt kort 2700:- och kan nu följa klipparen på kartan.

Hej, ursäkta att jag hoppar in i tråden! Jag har en sileno 750 smart från 2019, skulle också gärna ha gps funktionen, vart köpte du ditt kretskort för att kunna uppgradera din klippare? Mvh Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.