IdaBo
B Borgen2021 skrev:
Du kommer inte göra en bättre deal nästa år, vad ser du i kikaren som ska förändra läget?
Skaffa spotpris om du kan styra storförbrukarna värme till yta och värme av vatten
Fast jag har svårt att se att man kan spara pengar i längden på de fastprisavtal som ligger nu. Denna vinter absolut, men elbolagen sitter nog på mer info än gemene man. De vill väl inte sälja avtal som ger garanterad förlust?
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här resonemanget kring valet mellan timdebitering/spotpris och rörligt pris (eller kanske fast pris) känns lite konstig när jag tänker på det.
De bolag som erbjuder t ex rörligt pris borde basera det på sina inköpskostnader (spotpris) samt prispåslag för vinst och sådant som investeringar mm.
Om man väljer timdebitering/spotpris (alltså "äkta" spotpris) så borde man hitta en vinst i mellanskiljnaden mellan spotpris och det som bolagen måste/vill lägga på.
Som enskild förbrukare har man ju möjligheten (i viss mån) att "flytta" förbrukningen till tider med "lågt" spotpris.
Ser ni det som att bolagen är dåliga på att sätta priserna för rörliga avtal (till deras egen nackdel)?
Samma gäller förstås för fast pris.
Sedan finns ju faktorn förutsägbarhet vilket ju är intressant både för konsument och bolag. Men jag kan inte se att det är en tillräckligt signifikant faktor i resonemanget (utom kanske för vissa konsumenter i vissa scenarion).
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det här resonemanget kring valet mellan timdebitering/spotpris och rörligt pris (eller kanske fasr pris) känns lite konstig när jag tänker på det.
De bolag som erbjuder t ex rörligt pris borde basera det pp sina inköpskostnader (spotpris) samt prispåslag för vinst och sådant som investeringar mm.
Timpris/spotpris har ju fast avgift också. Har för mig Tibber tar 39kr/mån så är väl där vinsten ligger för dem.
 
G OMathson skrev:
Nu bor inte jag i Se4 utan i Se3 och här har det varit kallt och priserna är ju ibland likanande som i Se4. Enligt Observationslunden va tex förra vintern ovanligt få gånger det var minus, 37, året innan 111. Hoppas på ännu färre än 37 kommande vinter.;)
Jag låter det sjunka till 17 inne men ska man då jobba hemifrån är det för kallt att sitta still framför datorn.
Man kan hålla låg temperatur i huset, och punktvärma de rum man använder mest.

Jobbar också hemifrån, och så körde vi när vi hade en luft/vatten-pump som var underdimensionerad för vårt hus, och vi inte ville värma hela huset med eltillskott.

En värmefläkt/kupévärmare på 2kW kostar runt en hundring. Och att köra en sån några få minuter per timme räcker för att trycka upp värmen i ett stängt rum till en behaglig nivå.

Mycket billigare än att hålla uppe värmen i hela huset.
 
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
TRJBerg
F Fideliox skrev:
Timpris/spotpris har ju fast avgift också. Har för mig Tibber tar 39kr/mån så är väl där vinsten ligger för dem.
Har Tibber. För mig är 39kr/mån ett spott i havet.
 
G
Kilrain Kilrain skrev:
Man kan hålla låg temperatur i huset, och punktvärma de rum man använder mest.

Jobbar också hemifrån, och så körde vi när vi hade en luft/vatten-pump som var underdimensionerad för vårt hus, och vi inte ville värma hela huset med eltillskott.

En värmefläkt/kupévärmare på 2kW kostar runt en hundring. Och att köra en sån några få minuter per timme räcker för att trycka upp värmen i ett stängt rum till en behaglig nivå.

Mycket billigare än att hålla uppe värmen i hela huset.
Gör exakt så när det behövs, kupé värmare en kvart på morgonen brukar hjälpa rätt bra. Mycket bättre än elspets i bv.
 
F Fideliox skrev:
Timpris/spotpris har ju fast avgift också. Har för mig Tibber tar 39kr/mån så är väl där vinsten ligger för dem.
När jag hörde mig för hos dem i våras, hette det att deras påslag för ursprungscertifikat var 2 öre/kWh. Nu är det plötsligt 4,13 öre/kWh. Vet inte om de slutat hävda att de inte tjänar något på förbrukningen? För mig som oinsatt, känns det som en fördubbling...:poop:

/Fumble
 
I
M m@nge skrev:
Många diskussioner ang snåla duschmunstycken. Har köpt några genom åren, från lågprisvaruhus och tycker inte de varit så snåla.

Vore tacksam om ngn kan länka till en beprövad modell :)
De flesta handtag anger hur många liter de släpper igenom per minut, man kan även köpa flödesbegränsare på ex 4 och 6 l/min. Grejen är dock att man vill oftast ha lite tryck i strålen så ett mindre handtag kanske kan vara en idé.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
I
B Borgen2021 skrev:
Du kommer inte göra en bättre deal nästa år, vad ser du i kikaren som ska förändra läget?
Skaffa spotpris om du kan styra storförbrukarna värme till yta och värme av vatten
Finland får rätt på sitt kärnkraftverk? Förändringar i Ukraina kriget? Annat styre i Sverige? Tyskland hittar en tillfällig lösning, Frankrike lyckas få några av sina felande kärnkraftverk på bana? Allt mer av nya kraftledningen kommer i bruk? m.fl.? De är många som jobbar på att få kontroll över elen just nu, inte minst i södra Sverige. Allt kommer såklart inte bli löst på en handvändning men det jobbas förbrilt.

Att binda sin el är som att binda sina lån, priserna är satta av deras experter i syfte att gå plus. Att tro att man som Svensson(icke expert) kan göra en bättre uppskattning är lite som att vinna på lotto. Har man en ekonomi som inte kan tillåta period med högre elpris under de kommande 3-4 åren och det fasta priset är acceptabelt då kan det såklart vara ett vettigt val.

Så gott som alla fasta avtal jag tittat på förr har varit 12 mån, idag är det 36 eller 48 mån som gäller. Man kan ana att experterna ser en dyr närtid men en billigare framtid?

Visst finns det de som tjänar stora pengar på att binda vid rätt tidpunkt men när är det? Slå en tärning? Vi band våra lån på 4 år precis innan räntan stack iväg och det var mer eller mindre ren tur. Man pratar väldigt sällan om de som förlorar pengar på de fasta avtalen trotts att vi vet att historiskt har rörligt alltid varit billigare.

Personligen kommer jag troligen ingå ett rörligt avtal på 12 mån bara för att få en liten rabatt. Just nu ligger det rörliga på 155 öre/kWh medan fasta ligger på 344 öre/kWh här i SE4.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I
I Ironside skrev:
De flesta handtag anger hur många liter de släpper igenom per minut, man kan även köpa flödesbegränsare på ex 4 och 6 l/min. Grejen är dock att man vill oftast ha lite tryck i strålen så ett mindre handtag kanske kan vara en idé.
Missade nämna, vissa blandare kan man begränsa flödet i, ex FM Mattson 9000E.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag tror du har felaktig info om ngenic.
Vettigare vore ju att vikta mot vad som räknas som dyrt och inte istället för att ta beslut inom ramarna för ören. De där 11 timmarna räcker inte så lång på vintern/tidig vår tyvärr. Jag märkte det sen start. Nu samkör Ngenic lite med Greenely och Ngenic och har fått lite mer viktning men mycket av hur logiken fungerar är osynlig för kunden. Man får välja väldigt grovt i dagsläget.

Fast det här med billigt eller dyrt har jag inte sett att Ngenic har koll på. Vad jag vet läser den diffar, inte om det gäller ören eller kronor, det vill säga den lägger tonvikt på skillnaden, inte på om det kan anses högt eller lågt för en plånbok. Var har du hittat den infon?

Under sommaren är det främst varmvattnet som fortsatt behöver energi för att värmas. Den biten hade jag gärna kört ihop med panelerna.

Men systemens logik är ju i dess linda. Vi kommer se helt andra saker om ett par år. Separata teknikleverantörer förbättrar gradvis sina system och som ett lager ovan dessa kommer Greenely/Tibber med flera och bygger smartare integrationer. Det behöver bli lite mer pengar i det där och det lär det bli i och med kommande vinter.

I övrigt hade jag en annan smartstyrning inbyggd på min värmepump tidigare. Den funkade så dåligt att IVT bjöd mig på 5000 för att köpa hela Ngenics kit. Det är enda anledningen att jag kör det. IVT hade lyckats så dåligt med sin styrning att de helt enkelt gängade sig med Ngenic. En aning lustigt faktiskt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
IdaBo IdaBo skrev:
Fast jag har svårt att se att man kan spara pengar i längden på de fastprisavtal som ligger nu. Denna vinter absolut, men elbolagen sitter nog på mer info än gemene man. De vill väl inte sälja avtal som ger garanterad förlust?
Ja, det där är lite klurigt. Efter vintern som var kan man vara rätt säker på att elbolagen gör precis allt de kan för att inte gå back på sina fasta avtal. Därför bör priset de satt vara i överkant mot verkligheten.

Enda problemet är att de verkar gissat alldeles för lågt. Jag tror mycket av deras kalkyler kopplas mot år av statistik, mixat med en viss risk från världsläget.
F Fideliox skrev:
Timpris/spotpris har ju fast avgift också. Har för mig Tibber tar 39kr/mån så är väl där vinsten ligger för dem.

Både Tibber/Greenly kränger ju en del annat vid sidan om. Avtal med andra leverantörer som nog ger en hel del pengar. Tittar man på deras appar och uppdateringar är det inga rymdsteg de tar direkt. Integrationer och annat tar rätt lång tid och det går sakta. Jag tvivlar på att de lägger enorma pengar på utveckling. Därför tror jag inte heller de behöver mer pengar än vad reklamintäkter och månadsabonnemang ger. Greenely tog in mer pengar från investerare precis nyss. Det är också ett sätt givetvis.
 
Hmmm blir elpriset över 340öre / kWh är det fan billigare att värma huset med värmeljus Glimma från Ikea.

IKEAs Glimma kostar 49 kronor. För det får man 100 stycken värmeljus som väger 13.3 gram styck, varav aluminiumhållaren väger ca 0,8 gram. Ljusen är gjorda av paraffin, som har ett energivärde på 42 kJ eller 42 kJ x 12.5 g = 525 kJ = 525 kWs = 0,146 kWh. Ett ljus kostade ju 49/100 = 0,49 kronor så priset för 1 kWh blir 0.49 x 6.86 = 336öre. (6.86 är så många ljus som krävs för 1 kWh: 0,146X = 1.)

Slutsats:
Har ni ett elpris över 340 öre/ kWh beställ hem lite värmeljus från Ikea och njut. ( Se upp för brandrisken bara )
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Zlade och 5 till
  • Laddar…
En sak jag ändrat med timdebitering är att inte alltid vänta på en full diskmaskin. Har jag en halvfull maskin på kvällen så sätter jag på den på 4h eco-program kl 01-05, hellre än att behöva köra en maskin dagtid. Målet är ju inte att få ner totalförbrukningen utan kostnaden. Känns inte orimligt ur ett miljöperspektiv heller - finns det överskott av vindel är det ju lika bra att passa på, även om det innebär att lite mer el förbrukas totalt.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo
S straffarbete skrev:
En sak jag ändrat med timdebitering är att inte alltid vänta på en full diskmaskin. Har jag en halvfull maskin på kvällen så sätter jag på den på 4h eco-program kl 01-05, hellre än att behöva köra en maskin dagtid. Målet är ju inte att få ner totalförbrukningen utan kostnaden. Känns inte orimligt ur ett miljöperspektiv heller - finns det överskott av vindel är det ju lika bra att passa på, även om det innebär att lite mer el förbrukas totalt.
Tyvärr är där inga pengar att spara gälade diskmaskinen. En diskmaskin drar ca 1kwh per körning.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
En sak jag ändrat med timdebitering är att inte alltid vänta på en full diskmaskin. Har jag en halvfull maskin på kvällen så sätter jag på den på 4h eco-program kl 01-05, hellre än att behöva köra en maskin dagtid. Målet är ju inte att få ner totalförbrukningen utan kostnaden. Känns inte orimligt ur ett miljöperspektiv heller - finns det överskott av vindel är det ju lika bra att passa på, även om det innebär att lite mer el förbrukas totalt.
Ja, det är ett intressant perspektiv. Finns inget som säger att förbrukningen behöver vara lägre med timpris. Det går utmärkt att till och med öka förbrukningen men ändå sänka kostnaden. En frihet man givetvis aldrig får med rörligt. Går även att kombinera med alldeles för stort solpanelssystem. Man får ju då sälja mer om man förbrukar mer. Miljöpartisterna skulle peka finger men det är ju inte dom som betalar min elräkning :)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.