Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
R Rolle691 skrev:
Den kan vara ganska tung att göra speciellt om du är sjuk.
Om jag börjat få migrän efter 2-3 mån efter vaccinet hur har jag någon möjlighet att koppla det till att det är vaccinet?
Är ju otroligt svårt att bevisa sannolikheten i detta.
De som avgör ärendet är inte läkare eller staten utan ett försäkringsbolag som ägs av vaccin tillverkarna vilket ger ett incitament att hålla antalet problem lågt.

om man blir långtidssjuk av en sjukdom som medför att du har en minskad arbetsmöjligheter så får man ersättning från försäkringskassan vilket man alltid fått, så förstår inte din kommentar ovan att ingen får ersättning för långvariga besvär.
Lite roligt att du nämner Migrän, en bekant till mig som jag inte har haft kontakt med på några år skrev i nån FB grupp att han fått migrän efter att han tagit vaccinet och hur han minsann tyckte att det va för jävligt att Läkemedelsbolagen fick bete sig såhär. Det komiska är att när jag umgicks med han för 7-8 år sedan så hade han ofta migrän 1-2ggr i kvartalet rejäla anfall. Han slutade skriva när jag påpekade detta i gruppen då han visste att jag visste att han haft dessa migrän anfall tidigare än vaccinet fanns.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att det inte var omikron som gick runt förra sommaren utan deltavarianten som vaccinet skyddade mycket bra mot, särskilt under de första månaderna vilket var det som gällde förra sommaren (om man inte bodde på äldreboende men då är man inte på utlandssemester).

Vaccinet förhindrade sjukdom pga. omikron hos ungefär hälften av de som hade vaccinerat sig de senaste 3 månaderna enligt statistik från Storbritannien. Denna bild har jag klistrat in typ 20 gånger redan men det behövs tydligen en gång till.
[bild]
[länk]

Förstår du vad den visar eller behöver jag förklara?
Så 4 sprutor om året så ligger man på en hög och jämn nivå?
 
  • Haha
Janetgorgis
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
Sedan alla siffrorna i tabellerna hängde jag inte med fullt vilka fakta som låg bakom alla dessa siffrorna men strunt i det just nu.
Det är statistik från Storbritannien om utfall i verkligheten.
R Rolle691 skrev:
Så för varje spruta jag tar så har jag max 50% chans att den hjälper.
Nej, man kan ju se att när det har gått 5-9 veckor efter tredje dosen så är det 60 % färre som får symtom än bland ovaccinerade (och i den gruppen ingår även folk som har haft covid).
R Rolle691 skrev:
Och efter 25 veckor så är effekten mellan 0-10% och man behöver ta en ny booster dos, stämmer eller?
Det är skyddet mot att få symtom när man blir sjuk men skyddet mot allvarlig sjukdom finns ju kvar under längre tid, men hur lång tid beror i huvudsak på ålder. Så om man vill vaccinera sig på nytt eller inte beror på hur gärna man vill undvika att få symtom. Se kapitlen Effectiveness against hospitalisation och Effectiveness against mortality i dokumentet jag länkade till, dvs. https://assets.publishing.service.g...88974/Vaccine-surveillance-report-week-27.pdf
R Rolle691 skrev:
Dvs 2 sprutor per år i resten av livet eftersom alla är överens om att denna covid-19 kommer att leva kvar väldigt länge (i transformerade former).
Det finns det ju bara behov av om du tillhör en riskgrupp eller är äldre. Det är alltså precis som med influensavaccin där man räknar med ett avtagande skydd som egentligen behöver fyllas på efter 5 månader.
R Rolle691 skrev:
ska betänka att inrapporterade biverkningar på vaccinet är ca 100 000 (X gånger fler än alla inrapporterade biverkningar på alla vaccin de senaste 20 åren, tror jag det var)
Går inte att jämföra eftersom vanliga biverkningar som står på bipacksedeln inte rapporteras in av allmänheten efter andra vaccin. Nu har ju massor av folk rapporterat in ömhet i muskeln där vaccinet verkar.
R Rolle691 skrev:
varav knappt 10% av dessa räknas som allvarliga (enligt en uppskattning så är dessa antagligen bara ca 5% av alla biverkningar som förmodats rapporterats in).
5 % av alla biverkningar efter vad?
Covidvaccin eller andra vaccin?
Hur har man kommit fram till de siffrorna?
R Rolle691 skrev:
Då ska också betänkas att Omikron räknades som lindrig om man inte fanns i någon riskgrupp.
Det är ju tack vare den storskaliga vaccineringen och att några hade haft covid tidigare. Bland ovaccinerade som inte hade haft covid tidigare var det ungefär lika allvarligt som under 2020. (Däremot var ju alfa och delta allvarligare.)
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
De som avgör ärendet är inte läkare eller staten utan ett försäkringsbolag som ägs av vaccin tillverkarna vilket ger ett incitament att hålla antalet problem lågt.
Läkemedelsförsäkringen ägs verkligen inte bara av vaccintillverkare.
Är man inte nöjd med vad de kommer fram till så går det ju att stämma dem.
R Rolle691 skrev:
om man blir långtidssjuk av en sjukdom som medför att du har en minskad arbetsmöjligheter så får man ersättning från försäkringskassan vilket man alltid fått, så förstår inte din kommentar ovan att ingen får ersättning för långvariga besvär.
Den biten gäller förstås även om du blir sjuk av vaccinet.
Läkemedelsförsäkringen ger något extra. Men detta extra saknas om du får långtidsbesvär av covid.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
men hur länge menar du att vi behöver fortsätta vaccinationen av icke riskgrupper nu?
Det verkar inte vara aktuellt alls för närvarande eftersom de för närvarande är bra skyddade mot allvarlig sjukdom dvs. efter 2 doser (minderåriga) resp. 3 doser (vuxna som inte är i riskgrupp eller äldre).
R Rolle691 skrev:
Är du en av dessa som säger att ”man ska ta en för laget” dvs det är självklart att alla ska vaccinera sig mot covid för att skydda alla andra?
Naturligtvis ska man ta hänsyn till hela samhället och inte vara en egoist.
R Rolle691 skrev:
ller ska var och en själva få bestämma om man vill vaccinera sig?
Naturligtvis ska man bestämma själv. Vilket ju verkligen inte är samma sak som att vara en egoist.
R Rolle691 skrev:
ps jag har antagligen tagit fler BEPRÖVADE vaccin än många andra men är ytterst misstänksam mot ett såhär nytt vaccin med en sådan här ny metod
ds
Nu tillhör ju mRNA-vaccinerna de mest beprövade vaccinerna i välriden med tanke på mängden doser som har getts.
Varför har du då inte vaccinerat dig med vaccinet från Novavax?
Det är ju inte ett mRNA-vaccin utan av mer traditionell typ, samma typ som vaccin mot t.ex. hepatit-B och HPV. Det har funnits i Sverige sen februari har jag för mig.
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
R Rolle691 skrev:
Kanske men har faktiskt inte hört någon annan siffra än Max 5% som rapporterats in (baserat på historik gånger 2) har du en annan siffra får du gärna dela den.
Min erfarenhet är snarare att folk har rapporterat in typ minst 100 gånger flitigare efter covidvaccin än efter andra vaccin. I min familj har vi inte rapporterat in vanliga biverkningar efter något tidigare vaccin men gjort det efter covidvaccinering fast det bara gällt ömhet i den aktuella muskeln.

Men visa gärna hur någon har kommit fram till de siffror som du slänger dig med.
R Rolle691 skrev:
men sedan var det väl ca 10% av dessa som var allvarliga vilket innebär vård på sjukhus eller avlidna och denna siffra borde väl ändå gå att jämföra med historik just eftersom de kommer till sjukhuset där allt ska dokumenteras.
Folk har ju rapporterat in allvarliga biverkningar för sig själva och för anhöriga nu också. Så det är inte jämförbart ändå. På äldreboenden under 2020 rapporterade man in allt som hände under ett par månader efter att de boende hade vaccinerat sig oavsett om det gällde trötthet, en persons fjärde stroke två veckor efter vaccinering etc. Det går alltså inte att göra några jämförelser på det sättet.

Det går ju däremot utmärkt att göra jämförelser mellan att få covid och att vaccinera sig. Då kommer man fram till:
Det är mycket större risk att bli sjuk av covid än av covidvaccinering.
Det är mycket större risk att bli allvarligt sjuk av covid än av covidvaccinering.
Det är mycket större risk att dö av covid än av covidvaccinering.
Det är mycket större risk att vara sjuk i minst 12 veckor efter covid än efter covidvaccinering.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pegr skrev:
Så 4 sprutor om året så ligger man på en hög och jämn nivå?
Om du tycker att det är viktigt att aldrig få symtom eller endast minimala symtom av covid så kan du ju försöka med det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R Rolle691 skrev:
du menar att det inte är så farligt att bli smittad längre pga att vaccinet förhindrar allvarlig sjukdom? jag antar att du menar om man tagit sprutan inom 6 mån då?
Det är de neutraliserande antikropparna som förhindrar att man blir sjuk som försvinner fort.
Skyddet mot allvarlig sjukdom är längre och ännu något längre efter en ”riktig” covidinfektion. Jag har dock inga siffror på lager…

Graf som visar nivåer av neutraliserande antikroppar post-COVID-symptom eller vaccindos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är fler bland de ovaccinerade som får väldigt långa nivåer av neutraliserande/skyddande antikroppar som vaccinförespråkarna oroar sig för. De är fler än bland vaccinerade.

Sen är det detta med att antikropparna försvinner så snabbt. Det är ”olyckligt” men också naturligt att nivåerna sjunker. Alla antikroppar för alla infektioner man någonsin varit med om kan ju inte stanna kvar på höga nivåer för alltid.

Tillbaka till ritbordet vaccinforskare! Forska fram ett bättre vaccin.
 
  • Gilla
mickef
  • Laddar…
R
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
[länk]

Just därför har jag inte tagit några sprutor.
"Covid-19-informationscentret

Oberoende vetenskaplig information och nyheter med mera om covid-19 och ocensurerad information om Ukraina"

Sounds legit :)
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
"Covid-19-informationscentret

Oberoende vetenskaplig information och nyheter med mera om covid-19 och ocensurerad information om Ukraina"

Sounds legit :)
Du menar att "Max Gustaf Segerström" är en nyanserad snubbe? (han skriver alla artiklar).

"Jag är fullständigt övertygad om att det är samma globala maktsfärer och ekonomiska intressen som var bakom SARS-CoV-2, som nu ligger bakom situationen och den allt mer eskalerande väpnade konflikten i Ukraina, samt mycket mer och många fler väpnade konflikter och kriser på jorden" (Från Om-sidan).

Max Gustaf Segerström är en numer välbekant konspirationstomte och vaccinförnekare samt global conspiracy-dåre. (Tror på "den stora judekonspirationen" också vilket förklarar hans Ukraina-intresse eftersom det i hans värld också är misstänkt att juden Zelensky ska ha blivit rik i Ukraina osv osv). Det är saliga mängder snömos helt enkelt.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
R
timmelstad timmelstad skrev:
Du menar att "Max Gustaf Segerström" är en nyanserad snubbe? (han skriver alla artiklar).

"Jag är fullständigt övertygad om att det är samma globala maktsfärer och ekonomiska intressen som var bakom SARS-CoV-2, som nu ligger bakom situationen och den allt mer eskalerande väpnade konflikten i Ukraina, samt mycket mer och många fler väpnade konflikter och kriser på jorden" (Från Om-sidan).

Max Gustaf Segerström är en numer välbekant konspirationstomte och vaccinförnekare samt global conspiracy-dåre. (Tror på "den stora judekonspirationen" också vilket förklarar hans Ukraina-intresse eftersom det i hans värld också är misstänkt att juden Zelensky ska ha blivit rik i Ukraina osv osv). Det är saliga mängder snömos helt enkelt.
Alltså, när jag skriver "sounds legit" menar jag det förstås i den ironiska mening det brukar användas i. Jag trodde det var övertydligt när jag dessutom fetade att de koncentrerar sig på covid-nyheter och "sanningen" om Ukraina. :rolleyes:

Sidan som länkas är bland det värsta skit jag sett.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
R RoAd skrev:
Alltså, när jag skriver "sounds legit" menar jag det förstås i den ironiska mening det brukar användas i. Jag trodde det var övertydligt när jag dessutom fetade att de koncentrerar sig på covid-nyheter och "sanningen" om Ukraina. :rolleyes:

Sidan som länkas är bland det värsta skit jag sett.
Ojdå jag som trodde det fanns fler vakna människor.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ojdå jag som trodde det fanns fler vakna människor.
Nej, gå och lägg dig igen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
R RoAd skrev:
Nej, gå och lägg dig igen.
Det fungerar så att ju längre man är uppe ju mer vaken blir man
 
  • Haha
  • Gilla
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.