F fribygg skrev:
Nej, vedeldning för värme är generellt tillåtet oavsett var man bor. Om det har valts partier eller anställts tjänstemän med egna agendor på kommuner och myndigheter så får vi se till att få bort dem.
Fråga ang. vedeldning för värme. Efter vad jag förstått får man (oftast) inte elda i kaminer, kakelugnar el öppen spis för att värma hus, utan det är då sk trivseleldning. (I min förort är det tillåtet att trivselelda upp till fyra timmar, 2 ggr per vecka, dvs det är inte för att värma hus under vintern). Frågan gäller om man ska värma hus genom eldning sker det väl via en värmepanna och element (som saknades förstod jag). Är det det du menar?
Mvh / Johan
 
Borde det inte finnas värmeaggregat för luftvärme som också är en LLVP? Alltså som med en LLVPs effektivitet värmer luften. Det borde väl vara det bästa.

Förlåt om detta redan besvarats i tråden, men jag har läst ganska mycket och inte sett det.
 
  • Gilla
MARTINOV och 1 till
  • Laddar…
Du behöver inte nödvändigtvist ett annat uppvärmningssystem om du släpper mindre ut.

Fönsterluckor används knappast i Sverige men har stor förmåga att minska värmeförluster genom fönsterna.
Känner till någon som tillverkade invändiga fönsterluckor i XPS, 50mm tjocka och satt dem framför alla fönster och glasdörrar varje kväll under den kalla säsongen, minskade sin energianvändning med 20%, kostade bara några tusen då dem kostar under 150 kr/kvm.

Även med 3-glas (U-värde ca 1) kan du halvera värmeförlusterna genom fönsterna om luckorna är mer eller mindre täta. I ditt fall skulle jag titta på fönsterna i vardagsrummet och kök först.

Bryr sig man på utseendet och användarvänlighet är tjocka gardiner också bra, men dem är både dyrare och mindre isolerande.

Såklart kan du även kontrollera isoleringen i hela huset med användning av en FLIR eller liknande som kostar också inte mycket. Då ser du om du behöver åtgärda något i den befintliga isoleringen.
 
  • Älska
MARTINOV
  • Laddar…
Cristar Cristar skrev:
Fråga ang. vedeldning för värme. Efter vad jag förstått får man (oftast) inte elda i kaminer, kakelugnar el öppen spis för att värma hus, utan det är då sk trivseleldning. (I min förort är det tillåtet att trivselelda upp till fyra timmar, 2 ggr per vecka, dvs det är inte för att värma hus under vintern). Frågan gäller om man ska värma hus genom eldning sker det väl via en värmepanna och element (som saknades förstod jag). Är det det du menar?
Mvh / Johan
Generellt är det tillåtet med vedeldning för värme hela året i kaminer, kakelugnar, vedpannor osv.

Om kommunen har begränsningar i området du bor är det kanske bäst att följa dem, reglerna om 'trivseleldning' har nog kommit till då eldning skett på otrivsamma sätt med dåligt bränsle, fuktig ved, luftunderskott, olämpliga eldstäder


Att försöka värma bostaden i förorten med eldning i en öppenspis är ingen bra idé
 
M MARTINOV skrev:
Hej!

Som många andra oroar jag mig inför vintern, med extrema elpriser och snack om planerade strömavbrott etc.
Redan förra vintern fick vi i vårt rätt lilla 122kvm hus elräkning på 6500kr när det var som värst, och många spår ytterligare rejäla uppgångar i elpriset.

Har därför börjat fundera på om det finns något att göra åt saken... Förutsättningar:

122kvm 1,5 plan, ingen skorsten i dagsläget.
Förbrukade 15000kWh 2021.

FTX med återvinning, aggregat SystemAir VTR 250.
Elektrisk Bahco minimaster luftvärmare på ena kattvinden på övervåningen. Bahcon har ett vred för värme och ett vred för ventilation med 2 lägen. På sommaren har vi bara på ventilationsdelen.

Vi har alltså inga radiatorer, utan varje rum har tilluftsventilation i innertaket eller i golvet.

Se skiss:


[bild]


Har haft ventilationsfirma här och bytt ut FTX-aggregatet (tidigare en Bahco minimaster) i tvättstugan, enligt dem ska husets uppvärmningssystem vara rätt effektivt och bra/ekonomiskt.

Har någon förslag på vad som skulle vara mest ekonomiskt? Installation av LLVP, hur mycket skulle det hjälpa?

Kollat en del på installation av kamin, främst begagnade pelletskaminer. Har en del hantverkare i min närhet som skulle kunna hjälpa till med installation, dock lär ju bygganmälan/besiktning ta tid att få till i dessa tider?

Var skulle en eventuell kamin kunna placeras? Helst skulle vi såklart vilja ha den i vardagsrummet, men det känns som värmespridningen skulle bli rätt dålig?
Måste en ev. kamin stå i hallen? Där har vi något som jag på ritningen benämnt som ventilations-insug. Det är en 40x20cm trumma där det suger in luft, jag är osäker på syftet med denna...
Som jag fått det beskrivet för mig tar SystemAir:en in friskluft och puttar upp till Bahcon på vinden, som sedan fördelar den till husets tilluftsventiler, vad är då syftet med "intaget" i hallen? Det är enda stället i huset där det suger in luft, resten är tilluft.

Skulle en ev. kamin behöva stå i hallen i närheten av detta "insug" för att vara en effektiv lösning?

Lite rörigt inlägg men skulle vara tacksam för input om LLVP vs kamin och eventuell placering av dessa för jämn värmespridning.

Hade även varit kanon att förstå vårt hus ventilations/värmelösning bättre, om det är någon som förstår sig på detta. Sköter inte SystemAir:en någon luftfördelning alls? Med tanke på att Bahcon på vinden har dels en värmare, och dels ett vred där det står "vent." med 2 lägen.

Tack!
Gallret du pratar om är återluft till värmaren på vinden som bara värmer luften. Det kan finnas ett uteluftsspjäll som blandar återluften med ute/friskluft som går att stänga till lite grann.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att försöka värma bostaden i förorten med eldning i en öppenspis är ingen bra idé
Det är om inte annat satan dyrt.
Jag vet. Jag har öppenspis
(eldar inte i den för att värma bostaden dock )
och även om jag har en "fireback"/värmereflektor så är det dyrt att elda för värme.
med en fireback ökar verkningsgraden till 10-20% ... jmfr med en kamin på 80-95%...
men mysfaktorn är ca 10x mot en kamin
 
A
Hade man inte kunnat koppla kaminen till ftxen. Hade varit gött att få tilluft på 190 grader
 
  • Haha
MARTINOV och 1 till
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
tack, men du har alltså ett ftx-aggregat och en luftvärmare fortfarande, likt min lösning?
Jo men jag kör den bara med ventilation. Ersatte den med de två llvp.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Kan bara instämma med vad många skrivit ovan. Jag har också FTX med värmefläkt på 6kW. Installerade en LLVP i December och fick ner förbrukningen rejält jämfört med tidigare år, perfekt timing av att elpriset sköt i höjden. En utmärkt kombination till ett bra pris, kostade typ 24000 installerat och klart på 4 timmar!

Det kan dock som andra skrivit bli lite kallare i vissa rum långt bort. Jag satte mitt värmesystem på 15 grader så det i princip är avstängt och LLVP på 22 grader. Det beror lite på storlek och planlösning hur varmt / kallt det blir men det funkar bra om du vill spara el, men du kanske får skruva lite på temperaturen upp/ner och hålla någon dörr öppen långt bort i huset för att hitta optimal balans. Hitta det som funkar för dig! Lycka till!
 
  • Gilla
MARTINOV och 1 till
  • Laddar…
H
M MARTINOV skrev:
Hej!

Som många andra oroar jag mig inför vintern, med extrema elpriser och snack om planerade strömavbrott etc.
Redan förra vintern fick vi i vårt rätt lilla 122kvm hus elräkning på 6500kr när det var som värst, och många spår ytterligare rejäla uppgångar i elpriset.

Har därför börjat fundera på om det finns något att göra åt saken... Förutsättningar:

122kvm 1,5 plan, ingen skorsten i dagsläget.
Förbrukade 15000kWh 2021.

FTX med återvinning, aggregat SystemAir VTR 250.
Elektrisk Bahco minimaster luftvärmare på ena kattvinden på övervåningen. Bahcon har ett vred för värme och ett vred för ventilation med 2 lägen. På sommaren har vi bara på ventilationsdelen.

Vi har alltså inga radiatorer, utan varje rum har tilluftsventilation i innertaket eller i golvet.

Se skiss:


[bild]


Har haft ventilationsfirma här och bytt ut FTX-aggregatet (tidigare en Bahco minimaster) i tvättstugan, enligt dem ska husets uppvärmningssystem vara rätt effektivt och bra/ekonomiskt.

Har någon förslag på vad som skulle vara mest ekonomiskt? Installation av LLVP, hur mycket skulle det hjälpa?

Kollat en del på installation av kamin, främst begagnade pelletskaminer. Har en del hantverkare i min närhet som skulle kunna hjälpa till med installation, dock lär ju bygganmälan/besiktning ta tid att få till i dessa tider?

Var skulle en eventuell kamin kunna placeras? Helst skulle vi såklart vilja ha den i vardagsrummet, men det känns som värmespridningen skulle bli rätt dålig?
Måste en ev. kamin stå i hallen? Där har vi något som jag på ritningen benämnt som ventilations-insug. Det är en 40x20cm trumma där det suger in luft, jag är osäker på syftet med denna...
Som jag fått det beskrivet för mig tar SystemAir:en in friskluft och puttar upp till Bahcon på vinden, som sedan fördelar den till husets tilluftsventiler, vad är då syftet med "intaget" i hallen? Det är enda stället i huset där det suger in luft, resten är tilluft.

Skulle en ev. kamin behöva stå i hallen i närheten av detta "insug" för att vara en effektiv lösning?

Lite rörigt inlägg men skulle vara tacksam för input om LLVP vs kamin och eventuell placering av dessa för jämn värmespridning.

Hade även varit kanon att förstå vårt hus ventilations/värmelösning bättre, om det är någon som förstår sig på detta. Sköter inte SystemAir:en någon luftfördelning alls? Med tanke på att Bahcon på vinden har dels en värmare, och dels ett vred där det står "vent." med 2 lägen.

Tack!
KMP heating har pelletskaminer utan skorsten. Doc måste den placeras mot yttervägg.
https://www.kmp-ab.se/produkter.html
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Hej!

Som många andra oroar jag mig inför vintern, med extrema elpriser och snack om planerade strömavbrott etc.
Redan förra vintern fick vi i vårt rätt lilla 122kvm hus elräkning på 6500kr när det var som värst, och många spår ytterligare rejäla uppgångar i elpriset.

Har därför börjat fundera på om det finns något att göra åt saken... Förutsättningar:

122kvm 1,5 plan, ingen skorsten i dagsläget.
Förbrukade 15000kWh 2021.

FTX med återvinning, aggregat SystemAir VTR 250.
Elektrisk Bahco minimaster luftvärmare på ena kattvinden på övervåningen. Bahcon har ett vred för värme och ett vred för ventilation med 2 lägen. På sommaren har vi bara på ventilationsdelen.

Vi har alltså inga radiatorer, utan varje rum har tilluftsventilation i innertaket eller i golvet.

Se skiss:


[bild]


Har haft ventilationsfirma här och bytt ut FTX-aggregatet (tidigare en Bahco minimaster) i tvättstugan, enligt dem ska husets uppvärmningssystem vara rätt effektivt och bra/ekonomiskt.

Har någon förslag på vad som skulle vara mest ekonomiskt? Installation av LLVP, hur mycket skulle det hjälpa?

Kollat en del på installation av kamin, främst begagnade pelletskaminer. Har en del hantverkare i min närhet som skulle kunna hjälpa till med installation, dock lär ju bygganmälan/besiktning ta tid att få till i dessa tider?

Var skulle en eventuell kamin kunna placeras? Helst skulle vi såklart vilja ha den i vardagsrummet, men det känns som värmespridningen skulle bli rätt dålig?
Måste en ev. kamin stå i hallen? Där har vi något som jag på ritningen benämnt som ventilations-insug. Det är en 40x20cm trumma där det suger in luft, jag är osäker på syftet med denna...
Som jag fått det beskrivet för mig tar SystemAir:en in friskluft och puttar upp till Bahcon på vinden, som sedan fördelar den till husets tilluftsventiler, vad är då syftet med "intaget" i hallen? Det är enda stället i huset där det suger in luft, resten är tilluft.

Skulle en ev. kamin behöva stå i hallen i närheten av detta "insug" för att vara en effektiv lösning?

Lite rörigt inlägg men skulle vara tacksam för input om LLVP vs kamin och eventuell placering av dessa för jämn värmespridning.

Hade även varit kanon att förstå vårt hus ventilations/värmelösning bättre, om det är någon som förstår sig på detta. Sköter inte SystemAir:en någon luftfördelning alls? Med tanke på att Bahcon på vinden har dels en värmare, och dels ett vred där det står "vent." med 2 lägen.

Tack!
den absolut billigaste lösningen du kan göra för att få mer över i plånboken är att byta ut sittande regering.
 
  • Gilla
Mr007 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Skulle nog fasen sätta upp en effektiv Luft/luft värmepump, som både kunde värma upp större delen av markplan & även tillföra varmluft till aggregat SystemAir VTR 250 som sedan puttar ut den luften där tilluften sker.

Ta ett känt märke & "testvinnare på SP" som ger minst 6 kw, insats ca 22.000 kr

/Jawen
Tack för input, är osäker på om det fungerar så dock. SystemAir:en tar vad jag vet bara luft utifrån och puttar upp till värmaren på vinden, tror inte det hjälper att den får mer varmluft att jobba med inifrån tyvärr.

Isåfall är det väl "insuget" i hallen på bilden som skulle gynnas av att få mer varmluft att putta runt, om det nu funkar så.


Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Får FTXen tag i den varma luften? Har du badrum nära och låter den dörren vara öppen? Ger dy FTX en 25 grader så kan den vid minus tio kanske ge värmaren 20 grader.
LLVP går ju dygnet runt och sprider värmen bättre.

Grannar brukar inte uppskatta kamin om du inte bor på landet...
Det är det jag är osäker på. Själva FTX:en (systemAir) tar vad jag kan se bara luft utifrån så det hjälper nog inte att tillföra det aggregatet någon värme. Isåfall är det väl om det jag benämnt som "insug" i hallen skulle få varmare luft att putta runt i huset, om det nu funkar så...



ThomasHedberg ThomasHedberg skrev:
Jag har samma system som du har fast en plans villa och 126kvm. Byggd 1985

Har bytt ftx enheten i köksfläkten till en minivent tror jag att den heter.
Kör en llvp ifrån Mitsubishi. Köpte de när jag köpte mitt hus 2014. Funkar utmärkt ihop.

Ibland när det är. Kalla nätter på vintrarna så startar jag elaggregatet i tvättstugan till ventilationsanläggningen bara för att döttrarna inte ska få. Kallt i sina rum när de. Sover.
Men har fläktar runt i huset för att driva runt värmen ifrån llvp och braskaminen.

Har dock en förbrukning på 13000 kvm per år men jag har dock alltid bundit min el. Och som. Mest hade jag 2200 kr en månad.
Eldar jag får jag ner det nga hundra till.
Tack för svar. Även jag har bytt ut den gamla ftx:en över spisen, ljudet var ohållbart... En firma kom och drog om lite rör och satte upp nya aggregatet i tvättstugan istället. Utöver detta har jag då denna luftvärmare/ACJ som står på ena kattvinden, det är den som är el-hungrig och som jag vill kunna ställa ner (eller helt stänga av).

D dankje skrev:
Vi har också ftx med återvinning samt bergvärme. Pelletskaminen har ju fläkt som blåser ut värmen, så är det öppen planlösning så räcker den långt. Nu vet jag inte hur du har din planlösning. Luftvärmaren du har är luftvärmepump då.. eller?
Tack för svar, min planlösning finns på bild i trådstarten :)
Nej, det är inte en luftvärmepump utan en elektrisk luftvärmare:

Ventilationsaggregat från SystemAir med inställningspanel och fläktikoner på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FTX-enheten i tvättstugan suger in friskluft och puttar upp det till värmaren som dels värmer luften men också sköter ventilationen ut till alla rum.




S sleik skrev:
Hej, var i samma situation som du med Bahco ACJ + FTX (ACF ersatt av nytt system på vinden). Har ungefär 170kvm eller så att värma upp.

Installerade en LLVP på nedervåningen i samma rum som insuget till ACJ är tidigare i år. Blev en Mitsubishi Hero LN35. Ställde ner ACJ-tempen så långt det går så att den inte skall värma alls, får justera manuellt om det behovet skulle uppstå men det tror jag inte kommer behövas. Nu var detta på vårvintern så det ska bli intressant att se hur det är i december sedan. Men jag märkte dels en markant lägre förbrukning och en jämnare temperatur. ACJ + FTX lyckades sprida värmen bra i hela huset.

Kör på! Gick på omkring 22k inklusive installation (boende på västkusten).
Detta låter kanon, stort tack. FTX:en är utbytt till modernt aggregat samt flyttad från över spisen till tvättstugan. Enligt vent.-firman fanns ingen anledning att byta ACJ:n dock.
Det är precis det målet är, att kunna köra ACJ:n minimalt eller inte alls. Då bör en LLVP i hallen där insuget finns fungera bra.


M Merko skrev:
Du verkar ju redan ha ett hyggligt bra värmesystem. Jag har svårt att se att det skulle betala sig att göra några stora investeringar.

Du kan hyra en värmekamera när det blir rejält kallt, det kan hjälpa för att se om det finns några läckor. Förstås kolla tätningslister och så redan nu.

Har du möjlighet att installera solceller så är det ett bra sätt att få ner årsförbrukningen ytterligare. Men du får räkna på en 8-10 års sikt för att få tillbaka investeringen. Förstås mindre om elpriserna fortsatt blir höga, det är lite av en försäkring.

Snacket om planerade strömavbrott är inget att oroa sig över. Det skulle till något fullständigt extremt för att det skulle hända ens i en timme, och på den timmen hinner du knappt märka att värmen stannat.
Tackar, bra tips med värmekameran. Vet att en del tätningslister behöver bytas ut, bland annat.

K krillan skrev:
Mitt första hus hade samma typ av värmesystem. Av det totala tilluftsflödet kommer 33% från ftx-aggregatet och 66% från återluftsintaget i hallen. Jag förbrukade 16 000 kWh/år första åren jag bodde i huset och det är betydligt mindre än många nybyggda hus med frånluftsvärmepump, ingen katastrof med andra ord. Huset var välisolerat så jag stängde av värmen helt i april och behövde inte dra på värmen på ratten på återluftsaggregatet för än i oktober. Man vill ju alltid få ner uppvärmningskostnaden så jag monterade en luftvärmepump med inomhusdelen placerad över ytterdörren och då blåste den mot återluftsintaget. Jag hade värmepumpen inställd på mellan 22-25 grader på vintern och sovrummen höll då va 20 grader. Temperaturratten på återluftsaggregatet fick stå på 15 grader för att inte bli utan värme om luftvärmepumpen havererade och ingen var hemma. Blev det kallare än -15 grader en period var jag tvungen att stänga av luftvärmepumpen och vrida upp temperaturratten till 21 grader, annars blev det för kallt i sovrummen. Min elförbrukning sjönk från 16 000 kWh/år till 10 000 kWh/år. Installera en luftvärmepump är mitt förslag.
Perfekt, tack för input. Låter absolut som att en LLVP i hallen vid återluftsintaget är vägen att gå.


Fredrik_Niklasson Fredrik_Niklasson skrev:
Kan bara instämma med vad många skrivit ovan. Jag har också FTX med värmefläkt på 6kW. Installerade en LLVP i December och fick ner förbrukningen rejält jämfört med tidigare år, perfekt timing av att elpriset sköt i höjden. En utmärkt kombination till ett bra pris, kostade typ 24000 installerat och klart på 4 timmar!

Det kan dock som andra skrivit bli lite kallare i vissa rum långt bort. Jag satte mitt värmesystem på 15 grader så det i princip är avstängt och LLVP på 22 grader. Det beror lite på storlek och planlösning hur varmt / kallt det blir men det funkar bra om du vill spara el, men du kanske får skruva lite på temperaturen upp/ner och hålla någon dörr öppen långt bort i huset för att hitta optimal balans. Hitta det som funkar för dig! Lycka till!
Tack för input :) Låter som att det är rätt väg att gå. Många med liknande lösningar pratar om grader och termostater och givare relaterat till luftvärmaren, jag har ingenting sånt vad jag kan se. Kan endast välja fläkthastighet samt skruva på ett värmevred utan gradering.
Men det låter ju då som en LLVP skulle kunna göra att luftvärmaren får jobba mindre iaf.
 
  • Gilla
Fredrik_Niklasson
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Tack för input, är osäker på om det fungerar så dock. SystemAir:en tar vad jag vet bara luft utifrån och puttar upp till värmaren på vinden, tror inte det hjälper att den får mer varmluft att jobba med inifrån tyvärr.

Isåfall är det väl "insuget" i hallen på bilden som skulle gynnas av att få mer varmluft att putta runt, om det nu funkar så.




Det är det jag är osäker på. Själva FTX:en (systemAir) tar vad jag kan se bara luft utifrån så det hjälper nog inte att tillföra det aggregatet någon värme. Isåfall är det väl om det jag benämnt som "insug" i hallen skulle få varmare luft att putta runt i huset, om det nu funkar så...





Tack för svar. Även jag har bytt ut den gamla ftx:en över spisen, ljudet var ohållbart... En firma kom och drog om lite rör och satte upp nya aggregatet i tvättstugan istället. Utöver detta har jag då denna luftvärmare/ACJ som står på ena kattvinden, det är den som är el-hungrig och som jag vill kunna ställa ner (eller helt stänga av).



Tack för svar, min planlösning finns på bild i trådstarten :)
Nej, det är inte en luftvärmepump utan en elektrisk luftvärmare:

[bild]

FTX-enheten i tvättstugan suger in friskluft och puttar upp det till värmaren som dels värmer luften men också sköter ventilationen ut till alla rum.






Detta låter kanon, stort tack. FTX:en är utbytt till modernt aggregat samt flyttad från över spisen till tvättstugan. Enligt vent.-firman fanns ingen anledning att byta ACJ:n dock.
Det är precis det målet är, att kunna köra ACJ:n minimalt eller inte alls. Då bör en LLVP i hallen där insuget finns fungera bra.




Tackar, bra tips med värmekameran. Vet att en del tätningslister behöver bytas ut, bland annat.



Perfekt, tack för input. Låter absolut som att en LLVP i hallen vid återluftsintaget är vägen att gå.




Tack för input :) Låter som att det är rätt väg att gå. Många med liknande lösningar pratar om grader och termostater och givare relaterat till luftvärmaren, jag har ingenting sånt vad jag kan se. Kan endast välja fläkthastighet samt skruva på ett värmevred utan gradering.
Men det låter ju då som en LLVP skulle kunna göra att luftvärmaren får jobba mindre iaf.

När du installerat din LLVP så skruvar du ner ACJ så mycket du kan och skruvar upp LLVP till typ 22-23 grader och så känner du hur det blir i huset. Bara att prova lite. Sedan får du kanske ändra lite olika dagar om det blir svinkallt ute - till slut hittar du vad som passar dig bäst.

Som sagt, min elförbrukning gick ner ordentligt med LLVP. Den gör ju samma sak som ACJ, nämligen blåser ut varmluft, dock med den skillnaden att matar du in 1kW i LLVP så får du ut typ 5kW

När någon hittar en lösning som kombinerar funktionern av en ACJ och LLVP i samma burk så skall jag köpa en sådan. Varför det inte finns är obegripligt...
 
  • Gilla
Jansav och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ändå satt en rejäl braskamin i Vardagsrum/Kök och en skorsten som går ut genom väggen, att sovrummen blir svalare då gör ju inte så mycket. Du måste dock få tag på ved hyfsat billigt.
Vi satte in en kakelugn för några år sedan och den hade vi som enda uppvärmning i vintras, det fungerade.
Kakelugnen är ju rätt snygg också och ekonomisk med ved och håller värmen länge efter man slutat elda, den är något dyr dock, vi valde ett mellanting från Keddy som har en avsvalningstid på ca 18 timmar.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Precis, du vrider ner värmevredet så att luftvärmen normalt sett inte får jobba när du kör LLVP, mitt står mellan klockan 2-3. Om LLVP nån gång inte orkar värma så kommer då luftvärmen slå igång för att hålla en viss värme i alla fall. Jag brukar känna på utgående rör från luftvärmen för att känna om den jobbar eller inte, känns ofta ganska tydligt.
 
  • Gilla
Fredrik_Niklasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.