optimum
Jag sitter lugn i båten.
Tecknade nytt elavtal oktober 2021.
Valde att binda på 5 år.
Sällan jag vinner något på lotto men detta känns i dagsläget som en bra vinst.
Vintern kommer nog bli besvärlig då Ryssen troligen helt stänger av gasen för de länder i Europa som satsat på sådan skit.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Jag sitter lugn i båten.
Tecknade nytt elavtal oktober 2021.
Valde att binda på 5 år.
Sällan jag vinner något på lotto men detta känns i dagsläget som en bra vinst.
Vintern kommer nog bli besvärlig då Ryssen troligen helt stänger av gasen för de länder i Europa som satsat på sådan skit.
Hoppas inte ditt elbolag kursar i vinter bara.
Nästan så jag hoppas lite för jag blir så avundsjuk.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
optimum
Johan1975z skrev:
Hoppas inte ditt elbolag kursar i vinter bara.
Nästan så jag hoppas lite för jag blir så avundsjuk.
Nej jag tror inte några enstaka fall som mitt sänker dem. Rätt så stort och klarar säkert av en del.
Ja det är sällan jag lyckas träffa så bra.
Jag jämförde 3 år mot 5 men kände att skillnaden (lite dyrare) var ok.

Hoppas för allas bästa att den här skiten snart går över.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Hoppas inte ditt elbolag kursar i vinter bara.
Nästan så jag hoppas lite för jag blir så avundsjuk.
Mitt elbolag verkar ha packat ihop och kunderna tas över av annat bolag. Samma pris och villkor. Dock bolag med dåliga omdömen och fula metoder när avtalen löper ut så jag ska noggrant bevaka det när det är dags.

Det verkar dock som konkurs är en väg ur dåliga, alltså billiga fasta avtal. Lite skumt då det är ett sätt att att ta risk och locka kunder och sedan lämpa över problemet på kunden som får nytt sämre avtal med ny leverantör.
 
optimum optimum skrev:
Nej jag tror inte några enstaka fall som mitt sänker dem. Rätt så stort och klarar säkert av en del.
Ja det är sällan jag lyckas träffa så bra.
Jag jämförde 3 år mot 5 men kände att skillnaden (lite dyrare) var ok.

Hoppas för allas bästa att den här skiten snart går över.
Det finns inget "gå över", det är den nya verkligheten
 
P Pin skrev:
Mitt elbolag verkar ha packat ihop och kunderna tas över av annat bolag. Samma pris och villkor. Dock bolag med dåliga omdömen och fula metoder när avtalen löper ut så jag ska noggrant bevaka det när det är dags.

Det verkar dock som konkurs är en väg ur dåliga, alltså billiga fasta avtal. Lite skumt då det är ett sätt att att ta risk och locka kunder och sedan lämpa över problemet på kunden som får nytt sämre avtal med ny leverantör.
Gissar du har tagits över av svealands energi, ett tvivelaktigt bolag som ingår i en koncern med andra tvivelaktiga bolag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
optimum
B Borgen2021 skrev:
Det finns inget "gå över", det är den nya verkligheten
Jo jag är optimist.
Vi inser rätt snabbt att förbruka gas inte är rätt väg och får ordna elproduktion på ett mer ekonomiskt sätt.
Om inte kommer företagen som behöver större andel el gå under.
Men hur i hela friden kunde man vara så korkad att man förlitar sig på att köpa gas från Ryssland?.
Det är som att be om att bli tagen som gisslan.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Gissar du har tagits över av svealands energi, ett tvivelaktigt bolag som ingår i en koncern med andra tvivelaktiga bolag.
Korrekt. Byter bort dem nästa höst när avtalet löper ut.
 
optimum optimum skrev:
Jo jag är optimist.
Vi inser rätt snabbt att förbruka gas inte är rätt väg och får ordna elproduktion på ett mer ekonomiskt sätt.
Om inte kommer företagen som behöver större andel el gå under.
Men hur i hela friden kunde man vara så korkad att man förlitar sig på att köpa gas från Ryssland?.
Det är som att be om att bli tagen som gisslan.
Finns inga alternativ, så tyvärr trumfar realismen denna gång
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
B Borgen2021 skrev:
Finns inga alternativ, så tyvärr trumfar realismen denna gång
Jo det fanns alternativ.
ASEA hade framme en ny typ av rätt så säker reaktor med namn Secure för uppvärmning av fastigheter via fjärrvärme.
Men så kom vår plan för nedrustning och vem i hela friden vill satsa på något vi "uppenbarligen inte trodde på själva" så det projektet lades ned.

Så alternativet blev att satsa på massa fina vindkraftverk som ger el när det blåser och annars så matar man på bortfallet med kol och olja.

Nej kärnkraft är inte bra guld och gröna änger men ett gisslandrama som vi nu har samt att tycka olja, kol och gas är ok för elproduktion är rätt kass.

Här är en intressant sida och se var vi får vår energi ifrån.
Jo vi exporterar rätt mycket nu men får ändå betala ca 2,50 kr per kwh i södra Sverige.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Men du har till viss del rätt. Det är rätt kört nu. Vi kommer aldrig få igång vettiga alternativ och snart är vintern här. Finns endast en vinnare i denna skit och han heter Valdimir Putin som lyckades lura in oss i fällan.
 
F
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Vi har diskuterat hemma att om elpriserna blir helt åt helvete i vinter så sänker vi inomhustemperaturen ytterligare några grader och överger övervåningen där vi saknar bra uppvärmning. Nu har vi endast direktverkande el där uppe. På bottenvåningen har vi luftvärmepumpar och kamin.

Ylleunderställ och sockor gör att det går att sänka ett par grader ytterligare.
Tränga ihop hela familjen i ett rum ännu några graders besparing.
Jag brukar duscha kallt några minuter efter min vanliga dusch. Kul att testa att endast duscha kallt, så det är min plan. Inte en spänn i varmvatten för min del denna vinter.
I köket har vi vedspis. Under de riktigt dyra dagarna får vi laga mat på den, eller grilla utomhus med ved.
Sopkvast istället för dammsugare.
Kupévärmaren får ta en paus i år. Det blir endast motorvärmaren på bilen.

Det känns lite som att vi hoppar tillbaka ett århundrade i utvecklingen!

Jag tänkte skaffa gymkort åt hela familjen så duschar vi där istället för hemma. Bör faktiskt gå ihop sig rent ekonomiskt.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Här kan du läsa hela historien om Nordstream.

Carl Bildt, pengarna och den ryska gasen under ytan - Kvartal
Nu ska vi inte blanda ihop korten

Överföringsproblemen hos se 3 och se 4 har varit kända länge.
Redan under hösten 21 fick dessa områden kraftigt höjda elpriser, samt låg nära spänningsproblem i nätet.

I söder är vi beroende av import, i ännu högre grad sedan avveckling tog fart för 8 år sedan.

Alltså, oavsett Putins härjande eller inte, är elförsörjningen i dessa områden eftersatt
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
I
MultiMan MultiMan skrev:
Nu kommer det säkert regna valmanna från himlen och grodor ur munnarna:

[bild]

[media]
Så vad fick vi ut av detta? Kraftnät jobbar vidare som vanligt med att uppdatera sin utrustning samt höja effekten till södra Sverige vilket jag antar att de gjort de senaste 5–10 åren. Man har haft en checklista på över 70 åtgärder där en del redan är avklarade. Man går inte in i detalj men man säger att effektöverföringen till söder finns med på listan.

När man pratar om när i tiden så nämner man först inom 3 år och när det ställs en direkt fråga så konstatera man att resultatet kommer inte synas denna vinter iallafall. Man nämner inget om de höga priserna i söder och hur man jobbar på detta (mer än möjligen indirekt genom att uppdatera effektöverföringen).

Kan tycka att det var en ganska svag pressträff med ganska snälla frågor. Lite frågande till att man behöver läsa så pass mycket innan till på en så kort presentation när det kort och gott framgick som "business as usual".
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.