I
D djac skrev:
Det krävs ju att man är lagd lite åt ekonomi/bokföringshållet men om du tar 200.000 från ett konto och överför dessa till husvärdeskontot, dvs husets värde ökar i motsvarande grad, i verkligheten lite mer har det visat sig men strunt i det, så har du inga pengar försvunnit, de har bara flyttats, som en bieffekt sparar du på dina driftskostnader genom elräkningen, ganska tryggt.
Va? Har du något underlag för det där? Vi och många andra vi känner har renoverat våra hus och visst ökar värdet men inte alls så mycket som man lägger in efter att man räknat bort årliga marknadspris justeringen. Sätter jag in en ny ytterdörr för 40 000 kr så stiger inte priset med 40 000 på huset, folk har inte den insikten. Solceller är såklart mer uppseendeväckande och just nu värderas det högt men skulle elpriserna tryckas ner så kan de bli värda rejält mycket mindre än vad de kostar just nu när priset är uppblåst.
 
  • Gilla
jonas_da och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Va? Har du något underlag för det där? Vi och många andra vi känner har renoverat våra hus och visst ökar värdet men inte alls så mycket som man lägger in efter att man räknat bort årliga marknadspris justeringen. Sätter jag in en ny ytterdörr för 40 000 kr så stiger inte priset med 40 000 på huset, folk har inte den insikten. Solceller är såklart mer uppseendeväckande och just nu värderas det högt men skulle elpriserna tryckas ner så kan de bli värda rejält mycket mindre än vad de kostar just nu när priset är uppblåst.
Har ytterst svårt att se att priset är uppblåst just nu.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ytterst svårt att se att priset är uppblåst just nu.
Tror att det elpriset som avses.
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Nu kommer det säkert regna valmanna från himlen och grodor ur munnarna:

[bild]

[media]
Det var iaf inte nga välspenderade 11 minuter av mitt liv att titta på det.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Tror att det elpriset som avses.
Jopp, det var det jag syftade på.
 
Jag var tvungen att teckna ett avtal för mitt gamla 3-års fastprisavtal går ut 1/9. SE4 gör att fastpris inte är ett alternativ så det blev rörligt 12 månader utan uppsägningstid. I höst/vinter/vår kommer jag att resa utomlands och ställla ner temperaturen till 10 grader elller det minimum LVVP:n godtar.
 
I
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ytterst svårt att se att priset är uppblåst just nu.
Solceller har historiskt blivit billigare, främst runt 2010. Nu när elpriserna springer iväg utan någon lösning på horizonten ökar efterfrågan avsevärt på solceller. Efterfrågan tenderar att påverka priset uppåt, särskilt när det skapas kö som det gör nu. De jag pratat med anser att priset på de offerter jag fått kommer vara märkbart högre nästa år på grund av elkostnader och efterfrågan, för min del låter det rimligt.

En av offerterna jag fått har en beräknad effekt på 12 700 kWh / år, man räknar här in att sälja en stor del och så länge som elen har ett högt pris blir det en riktigt fin kalkyl. Priset på denna offert är 240 000 kr. Man menar på att en offert som denna skulle varit klart lägre för 2 år sen, hur sant det verkligen är vet jag inte men åter igen låter det rimligt baserat på efterfrågan.

Har du kanske något mer handfast underlag? Ni som redan installerat, hur stor anläggning har ni? Hur mycket kostade den? När installerades den?
 
I Ironside skrev:
Solceller har historiskt blivit billigare, främst runt 2010. Nu när elpriserna springer iväg utan någon lösning på horizonten ökar efterfrågan avsevärt på solceller. Efterfrågan tenderar att påverka priset uppåt, särskilt när det skapas kö som det gör nu. De jag pratat med anser att priset på de offerter jag fått kommer vara märkbart högre nästa år på grund av elkostnader och efterfrågan, för min del låter det rimligt.

En av offerterna jag fått har en beräknad effekt på 12 700 kWh / år, man räknar här in att sälja en stor del och så länge som elen har ett högt pris blir det en riktigt fin kalkyl. Priset på denna offert är 240 000 kr. Man menar på att en offert som denna skulle varit klart lägre för 2 år sen, hur sant det verkligen är vet jag inte men åter igen låter det rimligt baserat på efterfrågan.

Har du kanske något mer handfast underlag? Ni som redan installerat, hur stor anläggning har ni? Hur mycket kostade den? När installerades den?
Ahh, du menar priset på solcellsinstallationer.. Ja, där kan man nog anta att bristen driver upp priset...
 
Idag gick tex rörligt med vattenfall ner ca 50 öre, men istället höjdes priset med 50 öre på 1 års avtal. Vad har detta för betydelse tror ni?
 
A
M m@nge skrev:
Idag gick tex rörligt med vattenfall ner ca 50 öre, men istället höjdes priset med 50 öre på 1 års avtal. Vad har detta för betydelse tror ni?
att man ska binda hos nått annat än vattenfall
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
att man ska binda hos nått annat än vattenfall
Har inte kollat så noga, men övriga kanske sänkt/höjt lika mycket?

Är fortfarande osäker på fortsätta med rörligt kontra binda.
 
A
M m@nge skrev:
Idag gick tex rörligt med vattenfall ner ca 50 öre, men istället höjdes priset med 50 öre på 1 års avtal. Vad har detta för betydelse tror ni?
Mitt bundna går ut 221205, jag chansar på att det blir billigare att hoppa på rörligt än att binda sig. Det är liksom inget alternativ med 250-300 öre. Visst kan det i värsta fall bli dyrare i ngn av vintermånaderna, men jag kan bara inte binda till det priset. Framtiden får utvisa.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
A
mowatom skrev:
Mitt bundna går ut 221205, jag chansar på att det blir billigare att hoppa på rörligt än att binda sig. Det är liksom inget alternativ med 250-300 öre. Visst kan det i värsta fall bli dyrare i ngn av vintermånaderna, men jag kan bara inte binda till det priset. Framtiden får utvisa.
jag band idag och 18 mån för 190 inkl.moms hos Göta energi. SE3.
Tror det bli billigare och vill inte chansa
 
Johan1975z skrev:
jag band idag och 18 mån för 190 inkl.moms hos Göta energi. SE3.
Tror det bli billigare och vill inte chansa
Kostar 264 öre idag verkar det som? Kollade in det eftersom jag också finns inom se3.
 
A
Ring och prata med dem istället.
Sen hittar jag flera på elpriskollen.se som ligger runt 188 i se3
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.